Logomain

Vasúton zöldített városok

By OM 2012. június 27. 11:19

szerk at hg dot hu

High_line_2.gallery

The High Line, New York

High_line_3.gallery

The High Line, New York

High_line_1.gallery

High Line, New York

Emerald_necklace.gallery

Emerald Necklace, Boston

Parkland_walk.gallery

Parkland Walk, London

Cheong.gallery

Cheonggyecheong patak, Szöul

Cheong_2.gallery

Cheonggyecheong patak, Szöul

Promenade_plant%c3%a9e_1.gallery

Promenade Plantée, Párizs

Promenade_plant%c3%a9e_2.gallery

Promenade Plantée, Párizs

Madrid_rio_1.gallery

Madrid Rio 2012

Madris_rio_2.gallery

Madrid Rio 2012

Magasvasútból, autópályából frissítő zöldfelület: a parkok új generációja egyre terjed a világ nagyvárosaiban.

A zöldfelületek fontosságát senki sem tagadja, azonban a város mint működő ökoszisztéma megteremtéséhez elengedhetetlen, hogy azok ne csak elszigetelt foltok maradjanak, hanem komplex rendszert alkossanak, és zöld folyosók képében összeköttetésben álljanak a város peremén található, kevésbé mesterséges természeti környezettel is. Ezek a rendszerek nemcsak a növényzet és az állatok visszatelepítését jelentik a városokba, de a városlakóknak is izgalmas séta- vagy kerékpár-útvonalakat teremthetnek.

Az összefüggő városi zöldfelületek létrehozásának úttörője Frederic Law Olmsted volt, akit a modern tájépítészet atyjának tekintenek. Elve az volt, hogy nem elég megtervezni egy-egy városi zöldfelületet: olyan rendszert kell létrehozni, amely összeköti a várost a környező természetes tájjal. Ennek egyik példája a Bostonba tervezett parkrendszer, az Emerald Necklace (Smaragd Nyaklánc).

Sofie Pelsmakers, a The Environmental Design Pocketbook szerzője szerint a városi zöldfelületeknek mikro-, közepes és makroszinten is jelen kell lenniük. Ez gyakorlati szinten az egyes háztömbökben, a háztömbök között, illetve városi léptékben kialakított zöldfelületeket és az említett zöld folyosókat jelenti. Utóbbiak kialakításánál fontos, hogy azok folytonosak legyenek; az esetleges akadályokat (pl. út, vasút), amelyek például elzárnák az állatokat az élelemtől, fészkelőhelytől, felüljárókkal vagy alagutakkal át kell hidalni.

Főleg a nagyvárosok belső területein kevés a zöldfelületnek kihasználható terület, és a magas telekárak értelemszerűen nem kedveznek annak, hogy hosszú ideig nagyobb területek maradjanak beépítetlenül. A megszűnő, feleslegessé vált infrastruktúrák ugyanakkor, mint a bezárt vasútvonalak vagy autópályák kiváló lehetőséget kínálnak arra, hogy a rekultiváció során nagyobb területeken átívelő városi parkokként szülessenek újjá. Az elmúlt években több nagyvárosból is hozhatunk sikeres példákat a zöldfelületek ilyetén újragondolására, a várost átívelő zöldfelület kialakítására.  

High Line, New York

Talán az egyik legismertebb az ipari magasvasutat újrahasznosító New York-i High Line, amely hosszan elnyúló zöldfelületté változott. A Nyugat-Manhattanben az 1930-as években épült létesítmény a 80-as években zárt be. Ekkor kezdtek el kampányolni megtartása mellett az 1999-ben szervezetbe (Friends of High Line) tömörült civilek, aminek köszönhetően 2009-ben megnyitották első szakaszát (Gansevoort Street-West 20th Street). Tervezői a James Corner Field Operations tájépítész-iroda, a Diller Scofidio + Renfro építésziroda és Piet Oudolf kertépítő. A park hatalmas sikernek bizonyult, és 2011-ben megnyílt a második szakasz is (West 20th Street -West 30th Street). 

A park növényzetét alkotó fajok kiválasztásakor az elhagyott vasút vonalak adták az ihletet; sok ide telepített fűféle a felújítás előtt is megtalálható volt a területen. A felújítás során eltávolították a vasúti síneket és a hozzájuk kapcsolódó szerkezeteket (ezek egy része később új funkciót kapva visszakerült a parkba), és leszedték például az acélkorlátok eredeti ólomtartalmú festését. A szerkezet megújítása után a kerttervezők őshonos és kevésbé igényes fajokkal népesítették be a hajdani vasútvonal helyét. Az elképzelés követőkre is talált: Chicagóban is terveznek egy hasonló átalakítást, a város belsejében húzódó közel hat kilométeres Bloomingdale Trailt szeretnék közterületté alakítani, és hasonló tervei vannak Philadelphiának is a Reading Raillel.

Parkland Walk, London

A New York-i vasútparknál jóval korábbi a szintén a várost keresztülszelő vasúti infrastruktúrát (vagy inkább annak helyét) kihasználó az észak-londoni Parkland Walk. A 19. században itt épült vasútvonalat 1970-ben zárták be. A vasúti pályát felszedték, az állomásépületeket lerombolták. Az angolok közismertek parkszeretetükről, így nem csoda, hogy hamarosan, 1984-ben meg is nyitott a 7,2 km hosszan elnyúló park. A vasúti pálya közelében eredetileg nem nőhettek fák, így a most látható példányok az elmúlt 40 évben nevelkedtek. 

A területen számottévő állatpopuláció található: a 60-féle madárfaj, rovarok és pillangók mellett rókáknak, szarvasoknak is életteret nyújt a park, sőt, London egyik legjelentősebb denevérpopulációjának is. Mindezek mellett a parknak saját kísértete is van: egy munkás állítólag annak idején a vonat elé vetette magát, és az ő szelleme kísért a Highgate állomás környékén.

Cheonggyecheon rehabilitációs projekt, Szöul

A dél-koreai Szöult egy kelet-nyugati irányban húzódó patak szelte ketté, amelyet azonban a város fejlődésével egy hatalmas autópályával borítottak be. 2003-ban azonban, egy gigantikus városrehabilitációs projekt részeként az autópályát elbontották, és ismét felszínre került a vízfolyás, amelynek mentén egy 5,8 km hosszú csodaszép parkot is létrehoztak. 

 A Cheonggyecheon rehabilitációs projekt kivitelezése két évbe és 281 millió dollárba került. A lebontott szerkezetek háromnegyedét még a helyszínen újrahasznosították. A park kialakítása és a patak környezetének rendezése után az állatok is hamar megtalálták a helyüket a területen, ahol az átlaghőmérséklet 3,6 °C-kal alacsonyabb, mint a város többi részén.

Promenade Plantée, Párizs

Párizsban is található vasúti viadukt-park, méghozzá a Promenade Plantée, amelyet az 1969-ben bezárt Vincennes vasútvonal helyén alakítottak ki. A munkálatok 1980-ban kezdődtek, a Bastille pályaudvar lebontásával, amelynek helyén épült fel az Opéra Bastille. A Reully vasúti rakodótelep helyén parkokat alakítottak ki, és hasonló módon rehabilitálták a vonal többi részét is a Bastille és a régi Montempoivre kapu között. A létesítmény tervezői Jacques Vergely tájépítész és Philippe Mathieux építészmérnök. A parkot 1993-ban adták át, és néhány évig ez volt a világ egyetlen magasvasút helyére épült ilyen létesítménye. A park nyugati szakasza csak a gyalogosok, míg keleti fele gyalogosok és kerékpárosok előtt is nyitva áll.

Madrid Rio Projekt, Madrid

A Madridot körbeölelő régi M-30-as autópálya mellett lakók biztosan fellélegeztek 2003-ban, amikor annak egy hat kilométer hosszú szakaszát áthelyezték és levitték a felszín alá. A felszabaduló terület hasznosítására a madridi önkormányzat pályázatot írt ki, így született meg a Madrid Rio projekt. A terület öt különböző városrészen át húzódik, amelyek a város kevésbé elegáns, elhanyagoltabb részeit jelentik. 2007 óta több mint egymillió négyzetméter új zöldfelületet adtak át a területen, több tízezer újonnan ültetett fával. Itt szentelik a kerékpárosoknak a városban a legnagyobb területet.

A Rio Manzanares nyugati partján a Casa de Campos képében a város legnagyobb parkja jött létre, amelyen számos játszótér, kerékpárút és futópálya található. A folyó keleti partja fásabb, ligetesebb jellegű, ugyanakkor megszámlálhatatlan kis bár, étterem, kávézó várja az erre sétálókat. Maga a folyó egyelőre nem túl vonzó piszkosbarna színével, viszont a város uniós támogatást is igénybe véve egy szűrőrendszer kialakításával ezen is változtatni kíván.

new york, london, szöul, párizs, kert- és tájtervezés, frederick law olmsted, városi zöldfelületek rendszere, várostrevezés, the high line, parkland walk, cheonggyecheon projekt, promenade plantée, madrid rio projekt Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317