Logomain

Válság miatt zárva!

By Kovács Dániel 2012. június 21. 09:44

szerk at hg dot hu

Sanaa_zollverein.gallery

SANAA Zollverein Essen 2010 Ruhr vidék

Maxxi.gallery

Zaha Hadid Architects: MAXXI Kortárs Művészeti Múzeum, Róma

Elbphilharmonie_sept_2011.gallery

Az Elbphilharmonie 2011 szeptemberében

Centroniemeyer72.gallery

Centro Niemeyer, Avilés, Spanyolország

Ext1.gallery

Peter Eisenman Architects: Cidade da Cultura de Galicia

Zollverein.gallery

SANAA: Zollverein Designmenedzsment-iskola, Essen

Maxxi__28rome_29.gallery

Zaha Hadid Architects: MAXXI 21. Századi Művészetek Nemzeti Múzeuma, Róma

Womens_library.gallery

Wright & Wright Architects: Women's Library, London

Airport_ciudad_real_lerl_1.gallery

Ciudad Real Központi Reptér

Index.gallery

válság miatt zárva index

Építtethetünk akármilyen neves sztárépítésszel, ha aztán a gazdasági válság miatt nem tudjuk fenntartani. Hét példa.

Nem csak Magyarországon érintette a válság érzékenyen a közintézményeket: szerte a nyugati világban sorra vágják meg költségvetésüket, vagy kénytelenek befagyasztani a dédelgetett terveket. Olyan neves intézmények új épületei csúsznak éveket, mint a Guggenheim vagy a Louvre. Talán még rosszabb, ha egy elkészült épületről derül ki: nem fenntartható, és egyszerűbb, ha lakat kerül rá. Hiszen ebben az esetben nem egyszerűen évek munkája megy kárba, de az átadás egyszeri örömét teljesen felülírja a kudarc. Ennek ízét azonban a jelenlegi gazdasági helyzetben szerte a világon megismerteti az építészekkel – még a legismertebbekkel is. Alább a legnagyobb, a válság miatt látványos bedőlést produkáló sztárberuházásokkal foglalkozunk.

MAXXI – 21. Századi Művészetek Nemzeti Múzeuma, Róma
Építész: Zaha Hadid, átadva 2010-ben

Fotó: Wikipédia

A római MAXXI esete sok szempontból tipikusnak mondható történet. Építését még 1998-ban jelentették be, terveit pedig nemzetközi pályázat eredményeként Zaha Hadid készíthette. Csak a megépítése tíz esztendőbe került, ez persze Olaszországban nem lenne meglepő, de itt alaposan közbeszólt a válság is. Az intézmény végül 2010-ben nyitott meg, és épülete elnyerte a Stirling-díjat, a brit építészeknek adható legmagasabb szakmai elismerést. Bár egyetlen év alatt a MAXXI 450 ezer látogatót vonzott, az olasz kormány nemrég bejelentette, hogy miután 800 ezer eurós lyukat fedeztek fel a múzeum 2011-es költségvetésében, a 2012-es büdzsébe csak kevesebb mint kétmillió euróval tudnak beszállni, szemben az előző évi 11 millióval. 

A múzeum vezetése vészharangot kongat; az építészeti kurátor, Pippo Ciorra kijelentette: ha egyszer már ráköltöttek 180 milliót az épületre, elég értelmetlen húzás lenne bezárni. A kormány egyelőre nem közölte pontos szándékait, de az valószínűnek tűnik, hogy az intézmény teljes vezetését lecserélik, de a válsággal birkózó Olaszországban az sincs kizárva, hogy ideiglenesen lakat kerül a MAXXI kapujára.

Zollverein Designmenedzsment-iskola, Essen

Építész: SANAA, átadva 2006-ban, bezárták 2007-ben

Fotó © Hisao Suzuki, SANAA

A japán SANAA tervezőpárosa már jócskán sztárnak számított, amikor esseni épületük elkészült, és néhány évre rá meg is kapták a Pritzker-díjat. A Zollverein-szénbánya bejáratánál álló épület az egyik kulcsprojektje volt a Ruhr-vidék iparvidékból kulturális és szolgáltatóközponttá alakításában, ezáltal a 2010-es kulturális fővárosi programban. A rendkívül szobrászi hatású, négyzetes ablakokkal átlyuggatott betonkubusban 5700 négyzetméter állt a privát Designmenedzsment-iskola rendelkezésére, amely azonban már az induláshoz sem tudott elég diákot összeszedni, így egy 6,8 millió eurós állami tőkeinjekció dacára másfél év alatt csődbement és bezárt. 2007-re nagyobbrészt kiürítették az épületet, amely ezt követően három évig így állt. 2010 januárjában az esseni Folkwang Egyetem bejelentette, hogy használatba veszik a „Zollverein-kubust”: azóta egyetemi rendezvények mellett elsősorban bérbeadással hasznosítják, de igény esetén építészeti vezetéseket is tartanak.

Women’s Library, Whitechapel, London
Építész: Wright & Wright Architects, átadva 2001-ben

Fotó: Wright & Wright Architects

A London Metropolitan University tulajdona a legnagyobb britanniai könyvgyűjtemény, amely kifejezetten női fókusszal vizsgálja az ország történelmét. Az 1926 óta működő könyvtár új otthonát egy viktoriánus mosóház megtartott homlokzata mögött, teljesen új épületben alakították ki, 6,5 millió fontos beruházással. Az intézmény fenntartása az egyetemnek évi egymillió fontjába kerül, amelyet egyre nehezebben tudnak vállalni, ráadásul már nem jön bevétel a könyvtár helyiségeinek kiadásából sem, az utóbbi években ugyanis egyszerűen nincs rájuk bérlő. Idén az egyetem úgy döntött, új gazdát keres a könyvtárnak, ennek következtében a könyvtár teljesen kiszorulhat az épületből. Ha az év végéig nem tudják azt eladni, a könyvtár is maradhat – de várhatóan 2016-ig csak heti egy nap tudnak nyitva tartani. A Wright & Wright építésziroda alapítója, Clare Wright a Building Design szaklapnak kifejtette: végzetes hiba lenne kiszakítani a könyvtárat a speciálisan neki tervezett épületből. Tiltakozik az építkezéshez 4,2 millió fontot adó Heritage Lottery Fund is.

A Kultúra Városa, Santiago de Compostela
Építész: Peter Eisenman, részben átadva 2011-ben, a teljes befejezés elhalasztva

Kép: cidadedacultura.org

A galíciai Kultúra Városa voltaképpen a sztárépítészet jelenségének temetője. Bilbao hihetetlen sikere spanyol városok sora próbálta hasonló eszközökkel pozicinálni magát az építészet és a turizmus világtérképén. Santiago de Compostela 1999-ben hirdetett pályázatot egy új kulturális épületkomplexum tervezésén, amely hozta a várt sikert, az indulók között olyan nevekkel, mint Ricardo Bofill, Steven Holl, Rem Koolhaas, Daniel Libeskind, Jean Nouvel, Dominique Perrault vagy Santiago Calatrava. A győztes Peter Eisenman lett, rendkívül komplex terve a környező domborzathoz illeszkedő együttest képzelt el. A kivitelezés közben rémálomba fordult a kezdeti sikerberuházás: az tervezett hatból csak az első két épülethez 10 évre és 400 millió euróra volt szükség. Ezeket 2011 elején átadták, de a munkák több részét már évekkel azelőtt felfüggesztették, és egyelőre nem tudni, mikor kaphatnak újra zöld utat. A munkaközi eredmény több szempontból is megkérdőjelezhető, de annyi biztos: Eisenman rendkívül összetett koncepciója korántsem lesz olyan népszerű, mint Frank Gehry szerethető bilbaói múzeuma.

Oscar Niemeyer Nemzetközi Kulturális Központ, Avilés
Építész: Oscar Niemeyer, átadva: 2011-ben, bezárták 2011-ben

Fotó: Wikipédia

Asztúria fővárosa, Avilés ugyancsak a bilbaói recepttől várta a csodát: ők a modern építészet doyenjét, Oscar Niemeyert keresték meg egy nemzetközi kulturális központ koncepciójával. Niemeyer hozta a tőle elvárhatót: a jellegzetes formajegyeit hordozó, nagyméretű komplexum 2008 és 201 között fel is épült, auditóriummal, 2500 négyzetméteres kiállítótérrel és egy multifunkcionális szárnnyal. A működtetésére létrehozott szervezet már az építkezés alatt nekiállt a munkának, együttműködési szerződést kötöttek többek közt a párizsi Pompidou-központtal, a londoni Barbican Centre-rel és az Old Vic színházzal, az alexandriai könyvtárral és a sydney-i operaházzal. A nemzetközi tanácsadó testületben szerepet vállalt Woody Allen, Stephen Hawking, Paulo Coelho és Vinton Cerf is, az építkezést 2009-ben Brad Pitt is meglátogatta. A központ 2011 márciusában nyitott meg, nagy csinnadrattával – és mintegy kilenc hónap múlva, december 15-én, Oscar Niemeyer 104. születésnapján lehúzta a redőnyt. Az ok: a regionális költségvetés komoly csökkentése. Niemeyer levélben fejezte ki értetlenkedését, de az avilés-i kultúrpalota azóta is zárva tart.

Központi Reptér, Ciudad Real
Építész: Martín y Chacartequi Arquitectura, átadva 2009-ben, bezárt 2012-ben

Fotó: Wikipédia

Ciudad Real 74 ezres város, Madridtól délre. Repterét még a kilencvenes években kezdték tervezni, a madridi Barajas alternatívájaként. A város mellett vezető Madrid-Sevilla gyorsvasúton mindössze 50 perc alatt elérhető Madrid vagy Córdoba, és két óra alatt Sevilla vagy Málaga. Spanyolország első privát reptereként Ciudad Real központi reptere 2009-re készült el, 4000 méteres, nemzetközi járatok kiszolgálására alkalmas kifutópályával és évi kétmillió utasra méretezett terminállal. Mindez 1,1 milliárd euróba került. De sem a várva várt utasok, sem a repülőtársaságok nem érkeztek meg: a megnyitás utáni évben a reptér évi néhány ezres forgalmat bonyolított. Az első nemzetközi járatra 2010-ig kellett várni, a Ryanair londoni járata azonban csak hat hónapig bírta. 2011 decemberétől a reptér egyáltalán nem fogadott gépet, 2012 áprilisában pedig bezárt.

Elbphilharmonie, Hamburg
Építész: Herzog & de Meuron, az átadás határozatlan időre elhalasztva

Az Elbphilharmonie 2011 szeptemberében. Fotó: Wikipédia

Bár még át sem adták, nehéz lenne a válság által komolyan sújtott építészeti sztárberuházások sorából kihagyni a Német Filharmonikusok leendő hamburgi otthonát. Az épületben, amely az 1966-ban emelt egykori raktár, a Kaispeicher A felhasználásával készül, három előadóterem, szálloda, 45 apartman és egy nyilvános, a városra 360 fokos panorámát kínáló kilátóterasz kap helyet. A cél az, hogy Hamburg felvegye a versenyt a klasszikus zene nagy zarándokhelyeivel. Sokan azonban kétlik, hogy egy kétmilliósnál is kisebb város el tud-e egyáltalán tartani egy ekkora előadóhelyet (a nagyterem nem kevesebb mint 2150 ülőhelyes). A rendkívül összetett tetőszerkezet statikai problémái néhány hónappal ezelőtt csaknem zátonyra futtatták az egész beruházást, amely eredetileg tervezett 241 millió eurós költségéhez képest már 450 millió felett jár, az átadást pedig 2010-ről többször is elhalasztották, legutóbb egészen 2015-ig.

építészet, zaha hadid, london, róma, sanaa, herzog & de meuron, hamburg, oscar niemeyer, válság, roma, avilés, maxxi, essen, peter eisenman, santiago de compostela, ciudad real Icon_print

SANAA Zollverein Essen 2010 Ruhr vidék

Zaha Hadid Architects: MAXXI Kortárs Művészeti Múzeum, Róma

Az Elbphilharmonie 2011 szeptemberében

Centro Niemeyer, Avilés, Spanyolország

Peter Eisenman Architects: Cidade da Cultura de Galicia

SANAA: Zollverein Designmenedzsment-iskola, Essen

Zaha Hadid Architects: MAXXI 21. Századi Művészetek Nemzeti Múzeuma, Róma

Wright & Wright Architects: Women's Library, London

Ciudad Real Központi Reptér

válság miatt zárva index

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317