Logomain

Bogárhátú múzeum, Ferrariknak

By Kovács Dániel 2012. június 9. 10:28

szerk at hg dot hu

Index20130604-19838-11pp586.gallery

Casa Museo Enzo Ferrari, Modena index

Cikkep20130604-19838-11cvkji.gallery

Casa Museo Enzo Ferrari, Modena

Gal20130604-19838-1blvjai.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena

Colore_giallo_07-676x46420130604-19838-mdcgj.gallery

Jan Kaplický korai vázlata a modenai Museo Casa Enzo Ferrari épületéhez

220130604-19838-g3ehac.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

320130604-19838-9pz5e3.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

420130604-19838-1kowx2r.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

520130604-19838-1zplqh.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

620130604-19838-12jpsux.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

720130604-19838-1g3ln4o.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

820130604-19838-1gzene6.gallery

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_alfa_romeo_158_alfetta20130604-19838-pwkpr0.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Alfa Romeo 158 Alfetta

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_alfa_romeo_bimotore20130604-19838-11n9ayq.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Alfa Romeo Bimotore

6821142268_c27298b258_z20130604-19838-1svrq3k.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena)

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_auto_avio_costruzioni_costruzioni_81520130604-19838-u7z2bi.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Auto Avio Costruzioni Costruzioni 815

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_stanguellini_junior20130604-19838-13l018w.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Stanguellini Junior

6821047656_c1897d9cea_z20130604-19838-8aueqe.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - De Tomaso Vallelunga

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_maserati_a6gcs_berlinetta_pininfarina20130604-19838-1eq0cox.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Maserati A6GCS Berlinetta Pininfarina

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_ferrari_166_mm_coupe20130604-19838-1hcfb5d.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Ferrari 166 MM Coupé

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_maserati_a6_1500_pininfarina20130604-19838-il9ykl.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Maserati A6 1500 Pininfarina

54_2000_spider_zagato20130604-19838-p4wmj8.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Maserati A6G/54 2000 Spider Zagato

Museo_casa_enzo_ferrari_-_modena_-_marzo_2012_612_scaglietti20130604-19838-1j0ziq5.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - 612 Scaglietti

6020130604-19838-1iunshv.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Alfa Romeo 40/60

Nyito20130604-19838-1l2xed6.gallery

Museo Casa Enzo Ferrari

A Ferrari a Future Systems segédletével alakította múzeummá alapítója, az 1988-ban elhunyt Enzo Ferrari modenai lakóházát.

1908 szeptemberének első napjain hangos motorbőgés rémítette az ilyen zajokhoz nem szokott Bologna lakóit: az olasz autóversenyzés atyja, Vincenzo Florio kezdeményezésére ekkor rendezték Circuito di Bologna néven a város első autóversenyét. A nézők soraiban egy tízéves fiúcska is ott szorongott, akinek a látottak döntötték el a sorsát. Olaszország egyik legjobb versenyzője lett belőle, a háború után pedig létrehozta saját autógyárát, amely legendássá tette nevét. A fiút úgy hívták: Enzo Ferrari. Nemrég Modenában megnyitott a nevét őrző, futurisztikus múzeum, amely szülőházát is magába foglalja.

A március óta látogatható Museo Casa Enzo Ferrariban momentán a Ferrari-mítosz születését bemutató kiállítás látható, számos eredeti autóval. Enzo a két világháború között egyrészt az Alfa Romeónál dolgozott, másrészt komoly sikereket aratott versenyzőként. A harmincas évek végétől kezdett el önállóan autógyártással foglalkozni, de műhelyét a világháború idején az olasz kormány lefoglalta. Miután a szövetségesek lebombázták a telephelyet, Ferrari Modenából Maranellóba települt; itt 1947-ben megalapította a Ferrari S.p.A. autógyártó céget, amelynek egészen 1988-as haláláig vezetője maradt. A Ferrari, amellett, hogy a vagyonosság szimbólumává, kultuszautóvá vált, a gyár alapítása óta főszerepet tölt be az autóversenyzés történetében; Ferrarival nyert világbajnokságot többek közt Alberto Ascari, Mike Hawthorn, Niki Lauda, Michael Schumacher és Kimi Räikkönen is. A múzeum kiállításán a gyár saját, szépséges autói mellett képviseltetik magukat a legnagyobb riválisok, a milánói Alfa Romeo és az 1937 óta Modenában működő Maserati, valamint néhány kevésbé ismert márka is, mint a Stanguellini vagy a De Tomaso.

Az új múzeum azonban nemcsak az autórajongók számára érdekes, de építészetileg is figyelemre méltó. Az épület tervezésére 2004-ben kiírt pályázatot a brit Future Systems építésziroda nyerte, alapítója és vezetője, a cseh származású Jan Kaplický azonban nem érte meg az alapkőletételt: három hónappal korábban, 2009 januárjában elhunyt. Az ezredforduló brit építészetében meghatározó szerepet betöltő Future Systems története ezzel lényegében véget ért. A modenai munka vezető tervezőjének szerepét a pályázatban is részt vállaló Andrea Morgante vette át, immár a Shiro Studio igazgatójaként. Az új épület ettől függetlenül Kaplický utolsó autentikus munkájának tekinthető, míg a kapcsolódó lakóház és műhely rekonstrukcióját már Morgante tervezte meg.

A Future Systems koncepciója az „Open Hand” nevet viselte, mivel a tervezett új kiállítótér formája egy nyitott kézre emlékeztet, amely befogadóan nyúl a Ferrari-család egykori háza felé. A komplexum fontos eleme a régi és az új folyamatos vizuális kapcsolata: a legmagasabb pontján a lakóépületével megegyező, 12 méteres kiállítótér ferde, döntött üvegfelülettel nyílik meg a szomszéd felé. Belső terének 50%-át a talajszint alatt alakították ki, geotermikus energiát hasznosítva – Olaszországban ez az első ilyen múzeumépület.

Madártávlatból a leglátványosabb elem a kiállítótér élénksárga alumíniumteteje. A 3300 négyzetméteres felületen tíz bevágás látható, szándékosan hasonlóak a versenyautók motorháztetején kialakított levegőnyílásokhoz. Nemcsak esztétikájukban, de funkciójukban is: a múzeumon a természetes szellőzést és az épületbelső benapozását szolgálják. A hatalmas tetőfelülethez az alumínium úttörő alkalmazásával hajóépítő és tetőfedő specialistákra, valamint egy újszerű, szabadalmazatott rögzítési technikára volt szükség. A szín a Ferrari egyik jellegzetes, Modena városáról elnevezett sárgája, egyben a város hivatalos színe – alighanem még az űrből is látszik...

A kiállítási csarnok belső tere a padlót és az oldalfalakat egybefolyató, fehér masszának tűnik; a kiállított autók látszólag rögzítés nélküli fehér tálcákon lebegnek. A tető élénksárgája itt is visszatér, a bejárat mellett elhelyezett kávézó és könyvesbolt dobozán. Akárcsak a külső, a belsőépítészet is szándékoltan a versenyautók designját idézi; a kiállítás kisebb elemeit, a tárlókat például bőrrel borították. A Ferrari-család 1830-ban emelt lakóházát eredeti formájában állították helyre, eltávolítva a későbbi hozzáépítéseket. A két szint belmagasságú műhelyben, ahol a fiatal Enzo első autóit rakta össze, a tervező életét bemutató kiállítás látható egy rendkívül látványos installáció kíséretében, amely szintén Andrea Morgante munkája.

Az új Ferrari-múzeumról természetesen lehetetlen anélkül beszélni, hogy az elmúlt években épült hasonló célú létesítmények kontextusába helyeznénk. Bár a tervezés csaknem egyidőben indult, a Museo Casa Enzo Ferrari kissé megkésett a 2006-ban átadott Mercedes-Benz Museumhoz, a következő évre elkészült BMW Welthez vagy a 2009-ben megnyitott Porsche Museumhoz képest. Az összevetés azonban csalóka is: míg a Ferrari 18 millió euróba került múzeuma inkább történeti fókuszú és komolyabb állandó gyűjteménnyel nem is rendelkezik, addig a fenti háromban a látványos saját kollekció bemutatása csak az egyik cél; a Porsche-múzeumban például látványműhely működik, a BMW Welt pedig nevéhez híven valóságos autópláza. Modenában kifejezett sikernek nevezhetjük, hogy a visszafogott költségvetéshez képest látványvilágában az új épület felveszi a versenyt a riválisokkal, sőt, bizonyos értelemben túlszárnyalja azokat, hiszen födéme a grafikai arculatban is használható, ikonikus elem.

Museo Casa Enzo Ferrari

Megbízó: Fondazione Casa Natale Enzo Ferrari 

Helyszín: Via Paolo Ferrari 85, Modena, Olaszország 

Koncepcióterv: 2004

Átadás: 2012

Alapterület: 10 600 m²

Beruházási összeg: 14 200 000 €

Építész: Jan Kaplický (Future Systems)

Projektépítész: Andrea Morgante 

Pályázati csapat: Jan Kaplický, Andrea Morgante, Liz Middleton, Federico Celoni

Építésvezető (2009-2012): Andrea Morgante (Shiro Studio)

Belsőépítészet: Jan Kaplický (Future Systems), Andrea Morgante (Shiro Studio)

Fotók: Studio 129

építészet, múzeum, olaszország, future Systems, autó, ferrari, kortárs építészet, modena, andrea morgante, jan kapliczky Icon_print

Casa Museo Enzo Ferrari, Modena index

Casa Museo Enzo Ferrari, Modena

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena

Jan Kaplický korai vázlata a modenai Museo Casa Enzo Ferrari épületéhez

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Future Systems: Museo Casa Enzo Ferrari, Modena. Fotó © Studio 129

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Alfa Romeo 158 Alfetta

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Alfa Romeo Bimotore

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena)

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Auto Avio Costruzioni Costruzioni 815

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Stanguellini Junior

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - De Tomaso Vallelunga

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Maserati A6GCS Berlinetta Pininfarina

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Ferrari 166 MM Coupé

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Maserati A6 1500 Pininfarina

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Maserati A6G/54 2000 Spider Zagato

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - 612 Scaglietti

Museo Casa Enzo Ferrari (Modena) - Alfa Romeo 40/60

Museo Casa Enzo Ferrari

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317