Logomain

Fotógyűjtéssel indul a Nyugati felújítása

By totkat 2012. május 31. 10:09

szerk at hg dot hu

Nyugati_5020130604-19838-o4itbh.gallery

A Nyugati pályaudvar tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

Regi220130604-19838-1vhdgip.gallery

Korabeli képeslap - kép: press

Regi120130604-19838-ohl9jh.gallery

Korabeli képeslap - kép: press

Regi520130604-19838-txiwmq.gallery

Vonatfogadó csarnok tetőrészlete és pénztárcsarnok a déli pavilon felől - kép forrása: Hild-Ybl Alapítvány

Regi420130604-19838-1vbazaf.gallery

A főhomlokzat összképe szemből, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Regi320130604-19838-1m9273y.gallery

Déli pavilon déli saroktornya és tetőzetének részlete kelet felől, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Regi620130604-19838-11n8hk0.gallery

Hátsó függönyfal 1978 januárjában - kép forrása: FSZEK Budapest gyűjtemény fotótára

Gal_regen_920130604-19838-etiot2.gallery

Déli pavilon déli saroktornya és tetőzetének részlete kelet felől, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Gal_regen_1020130604-19838-14b4lif.gallery

A főhomlokzat összképe szemből, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Gal_regen_1320130604-19838-lhqwf.gallery

Vonatfogadó csarnok tetőrészlete és pénztárcsarnok a déli pavilon felől - kép forrása: Hild-Ybl Alapítvány

Gal_regen_520130604-19838-6owame.gallery

Korabeli képeslap - kép: press

Gal_regen_620130604-19838-xwwbz5.gallery

Korabeli fotó - kép: press

Gal_regen_720130604-19838-1klj74n.gallery

Korabeli képeslap - kép: press

Gal_regen_820130604-19838-1i3o6ig.gallery

Korabeli képeslap - kép: press

Gal_regen_kezdo20130604-19838-in21qi.gallery

nyugati galéria

Gal_most_120130604-19838-1g7z9bz.gallery

A pénztárcsarnok kelet felől - fotó: MG Építész Kft.

Gal_most_220130604-19838-10h56ok.gallery

A főépület és a pénztárcsarnok tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

Gal_most_320130604-19838-zmo5df.gallery

A főhomlokzat tornyai - fotó: MG Építész Kft.

Gal_most_420130604-19838-gqu8uh.gallery

A fogadócsarnok vasszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

Gal_most_kezdo20130604-19838-1r3plf6.gallery

nyugati galeria most

Gal_most_520130604-19838-v0k5ys.gallery

A főhomlokzat tornyai - fotó: MG Építész Kft.

Gal_most_620130604-19838-185hncu.gallery

Az északi oldalhajó és a torony tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

Gal_most_720130604-19838-zx98ny.gallery

A homlokzat díszítőelemei - fotó: MG Építész Kft.

Tervek évek óta napvilágot látnak, de érdemi változás régóta nem történt a Nyugatiban. A tető felújításával valami elindulhat.

Bár nem a legrosszabb állapotban levő budapesti pályaudvar, az utoljára bő húsz éve felújított Nyugatira igencsak ráfér egy ráncfelvarrás. Az állami kézből nem kiadható, országos műemléknek számító épület újra és újra a közfigyelem fókuszába kerül: hol a kormányzati negyed, hol Gwen Stefani itt forgatott  videoklipje, hol egy új bővítési terv kapcsán. Most viszont végre beindulhat a felújítás első szakasza, a nagyközönség számára kevéssé látványos, de fontos munkával: a tetőszerkezet rekonstrukciójával, amelyhez a tervezők a Nyugatit szerető polgárok segítségére is számítanak. 

A Nyugati pályaudvar északi oldalhajójának és egyik tornyának felújításra váró tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

Az MG Építész Kft. a Főmterv Zrt.-vel konzorciumban közbeszerzési eljárás során megbízást kapott a tetőfelújítás építészeti terveinek és a projekt megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. Ez utóbbi az egész műemléki épület hasznosításáról szól, és figyelembe veszi a korábbi terveket, többek között az általunk is bemutatott Dévényi-Pethő féle bővítési tervet. Az építkezést várhatóan jövő évben kezdik, és kiterjed majd a főpárkány feletti összes épületrészre, vagyis nem csak a tartószerkezetre és a héjalásra, de a homlokzat egyes kapcsolódó részeire és a térvilágítás elemeire is.

A pályaudvar épületegyüttesének 12 háztetőjét mostanában nem olyan egyszerű szemügyre venni, de pár évvel ezelőtt bárki megnézhette őket a magasból. A Westend bevásárlóközpont tetőteraszáról óránként négyszer felemelkedő hőlégballon 2002-től öt éven keresztül üzemelt, pótolva a főváros pesti oldalának kilátóhiányát. A budai oldalhoz képest itt ugyanis a Bazilika kupoláján kívül alig van olyan magas pont, ahonnan körbenézhetnénk.

A fejpályaudvar épülete 1874 és 1877 között épült W. August de Serres tervei alapján. Az impozáns acélszerkezet terveit az Eiffel és Társa iroda készítette, a kivitelezést pedig maga Gustave Eiffel irányította. A háromhajós vasszerkezet középső, legnagyobb fesztávú hajója lett a fő fogadócsarnok, ahová eredetileg a nemzetközi vonatok érkeztek. Az ezt áthidaló szerkezet azért akkora fesztávú, amekkora, mert le kellett fednie az egykor itt álló indóház épületét, melynek falai a korabeli építkezés során készült fotókon még látszanak az új szerkezeten belül. A kapcsolódó pavilonok és a tornyok hagyományos téglafalas szerkezettel, a főépület pedig vasszerkezetből és kitöltő téglafalból épült fel.

A legutóbbi felújítást 1978 és 1988 között végezték a 3-as metró 1981-es ütemének megnyitásához kapcsolódóan. Ez akkor inkább az épület megjelenését érintette, és kevésbé a szerkezetet. A rozsdás vasszerkezetet például nem kezelték, csak lemázolták, és az ekkor beépített rossz minőségű bádogozás sem bírta sokáig. A Teréz körúti homlokzatot 1998-ban újították fel, azóta csupán a sürgős javításokat végezték el.

Egy 2009-es vizsgálat során kiderült, hogy főhomlokzat bizonyos részei baleset- és életveszélyesek, ekkor egyes elemeket eltávolítottak a közvetlen veszély elhárítása érdekében. 2010-ben a faszerkezeten és a gipszdíszeken végeztek hasonló vizsgálatokat, intézkedésekre pedig itt is szükség volt: további díszítőelemeket távolítottak el vagy hálóval biztosították azokat. Mostanra pedig kiderült, hogy a tető bádogozása és a fémlemez- valamint palafedés is erős felújításra szorul. A vágánycsarnok és az oldalszárnyak teteje erősen beázik, ami nem csak az épület használatában jelent problémát, de a védendő szerkezeteket is erősen károsítja. A lemezfedés aljzataként szolgáló deszkázat és a hozzá kapcsolódó díszítések is javításra vagy esetenként cserére szorulnak. A rekonstrukciós tervek elkészítéséről szóló pályázatot 2011 végén írták ki.

Az állagmegóvó rekonstrukciós munkák első és legsürgősebb szakaszában a tetőhéjazat cseréjét és a csapadékvíz-elvezetési rendszer felülvizsgálatát fogják elvégezni. A műemléki épület hasznosításának tervezése során arra is választ keresnek majd, mi kerüljön a Ceglédi Váró csarnokából kilakoltatott, az épülethez nem méltó megjelenésű üzletek és szórakozóhelyek helyére. A tetőfelújítás ennek az épületrésznek és a most gyorséttermet befogadó, eredetileg is vendéglátásra hivatott Éttermi Pavilon épületének tetőszerkezetére is kiterjed majd, további 10 tetővel együtt.

A várhatóan 2013-ban kezdődő felújítást, akárcsak annak idején az építést, úgy fogják levezényelni, hogy közben a pályaudvar zavartalanul üzemelhet. Ezzel Budapest egyik legfontosabb belföldi és nemzetközi forgalmat bonyolító fejpályaudvara talán újra olyan állapotba kerülhet, amelyet a kuriózumnak számító szerkezet és a különleges épület megérdemel. A rekonstrukció tervezése során természetesen nagy figyelmet fordítanak az energiatudatos szemlélet alkalmazására, így szóba kerül az esővíz hasznosításának lehetősége és a tetőfelület bevonása a világítás energiaellátásába.

Az MG Építész Kft. meglévő képanyaga mellé további fotókat keres, főleg az épület belső tereiről és a tetőszerkezetről. Ezúton kérik a hg.hu olvasóit, hogy akinek ilyen kép van a birtokában, lépjen kapcsolatba velük (info@mgepitesz.hu), ezzel segítve a pontos és hű rekonstrukció megtervezését.

tetőfelújítás, nyugati pályaudvar, műemlék, főmterv zrt., mg építész kft., acélszerkezet, eiffel Icon_print

A Nyugati pályaudvar tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

Korabeli képeslap - kép: press

Korabeli képeslap - kép: press

Vonatfogadó csarnok tetőrészlete és pénztárcsarnok a déli pavilon felől - kép forrása: Hild-Ybl Alapítvány

A főhomlokzat összképe szemből, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Déli pavilon déli saroktornya és tetőzetének részlete kelet felől, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Hátsó függönyfal 1978 januárjában - kép forrása: FSZEK Budapest gyűjtemény fotótára

Déli pavilon déli saroktornya és tetőzetének részlete kelet felől, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

A főhomlokzat összképe szemből, 1996 - forrás: Hild-Ybl Alapítvány

Vonatfogadó csarnok tetőrészlete és pénztárcsarnok a déli pavilon felől - kép forrása: Hild-Ybl Alapítvány

Korabeli képeslap - kép: press

Korabeli fotó - kép: press

Korabeli képeslap - kép: press

Korabeli képeslap - kép: press

nyugati galéria

A pénztárcsarnok kelet felől - fotó: MG Építész Kft.

A főépület és a pénztárcsarnok tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

A főhomlokzat tornyai - fotó: MG Építész Kft.

A fogadócsarnok vasszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

nyugati galeria most

A főhomlokzat tornyai - fotó: MG Építész Kft.

Az északi oldalhajó és a torony tetőszerkezete - fotó: MG Építész Kft.

A homlokzat díszítőelemei - fotó: MG Építész Kft.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317