Logomain

Az ég európai úttörői

By Kovács Dániel 2012. április 18. 09:32

szerk at hg dot hu

Rotterdam_het_witte_huis_190020130604-19838-hf3lkh.gallery

Európa első felhőkarcolói: Witte Huis, Rotterdam

Royal_liver_building20130604-19838-1wjq950.gallery

Európa első felhőkarcolói: Royal Liver Building, Liverpool

Jena20130604-19838-1wngry2.gallery

Európa első felhőkarcolói: Bau 15, Jena

Wilhelm-marx-haus20130604-19838-jfonwb.gallery

Európa első felhőkarcolói: Wilhelm Marx Ház, Düsseldorf

Img20130604-19838-lcavbg.gallery

Európa első felhőkarcolói: Kungstornen, Stockholm

Palace_of_industry20130604-19838-i5v1gy.gallery

Európa első felhőkarcolói: Goszprom-torony, Harkov

Edificio_telefonica_madrid20130604-19838-15pmf0e.gallery

Európa első felhőkarcolói: Telefónica-torony, Madrid

Budapest-oti-szekhaz-fiumei-ut20130604-19838-m75lfp.gallery

Európa első felhőkarcolói: OTI-torony, Budapest

Antwerpen20130604-19838-wqwbf9.gallery

Európa első felhőkarcolói: Boerentoren, Antwerpen

Ljubljana2_08620130604-19838-1uq9rbm.gallery

Európa első felhőkarcolói: Nebotičnik, Ljubljana

Cikkep20130604-19838-jv0ibg.gallery

Vajon melyik volt Európa első felhőkarcolója?

Index20130604-19838-19ux5zu.gallery

Európa első felhőkarcolói index

Hol épült Európa első felhőkarcolója? Amszterdamban? Stockholmban? Vagy netán a Fiumei úton? Szinte lehetetlen eldönteni. <br/>

Ádáznak nem lehet nevezni, mindenesetre az interneten komoly csata dúl Európa nagyvárosai és országai között azt eldöntendő: hol is áll a kontinens első felhőkarcolója. A választ megnehezíti, hogy az építészeti szakkifejezésnek nincs pontos definíciója. Egy biztos: míg az Egyesült Államok nagyvárosaiba a 19. század végétől futószalagról potyogtak a felhőkarcolók, addig Európa későn hódolt be az új műfajnak - olyannyira, hogy akár mi, magyarok is versenybe szállhatnánk a címért. Hogy kié a dobogó felső foka, nem tudjuk, de megmutatunk tízet Európa első felhőkarcolóiból.

A felhőkarcoló kifejezés eleinte a mostani jelentéstartalmánál kicsit visszafogottabb volt: a tíz emeletet elérő vagy azt meghaladó, fémvázas épületeket értették alatta az Egyesült Államokban, elsősorban Chicagóban, Detroitban, New York-ban és St. Louis-ban. (A fémváz azonban csak az egyik innováció, ami lehetővé tette a magasházak építését – a másik a közlekedést lehetővé tevő lift.)  A hagyomány az első klasszikus felhőkarcolónak az eredetileg tízemeletes, 1885-ben épült chicagói Home Insurance Buildinget tartja, amelyet 1931-ben elbontottak. 42 méteres magasságával természetesen ez sosem volt a világ legmagasabb épülete; ezt a címet csak évtizedekkel később veszik át a felhőkarcolók.

Néhány elszórt példa után komolyabb, átfogó felhőkarcoló-építési munkák gyakorlatilag csak a második világháború után kezdődtek Európában, először is Moszkvában, a Hét nővérrel. Az 1950-es évektől aztán egyre több város tette lehetővé a magasházak építését, mára pedig a legtöbb európai metropoliszban megszokottá vált. Azért többen követelik maguknak az elsőknek járó dicsőséget is. Az alább időrendben felsorolt tíz korai európai felhőkarcoló többsége a Wikipédia büszke (és véletlenül épp abból az országból származó) cikkírói szerint az első Európában. 

1897-1898  - Witte Huis, Rotterdam

A ma is álló Witte Huis korabeli képeslapon. Kép: Wikipédia

11 emeletes magasságával a maga idején forradalminak és Európa-szerte unikumnak számított a rotterdami Fehér Ház, Willem Molenbroek alkotása. Szédítő magasságú tetejére (43 méter!) lifttel megközelíthető, nyilvános kilátó is készült. Bár az épületnél használtak fémszerkezetet , a terhet a falak hordozzák, ezért csak kevesen értenek abban egyet, hogy ez Európa első felhőkarcolója. A tervezettnél jóval többe, majdnem 130 ezer guldenbe kerülő építkezést általános félelmek övezték, miszerint a hatalmas tömeget nem fogja elbírni a város lágy talaja. A Witte Huis azonban nemcsak stabil maradt, de a város 1940-es bombázását is túlélte – csak a hat homlokzati szobor egyike pusztult el.

1908-1911  - Royal Liver Building, Liverpool

A Royal Liverpool Building centenáriumát tavaly ünnepelték. Kép: Wikipédia

Az úttörő épület, amely máig meghatározza Liverpool sziluettjét, a Royal Liver Assurance biztosítótársaság több ezer alkalmazottja számára épült. Ez volt az első ház Nagy-Britanniában, ahol (a sokak által megvalósíthatatlannak vélt) szerkezethez vasbetont használtak. Az egész háztömböt elfoglaló épületet két 90 méteres torony koronázza meg, a kikötő felé hatalmas, 7,5 méter átmérőjű órával – ez a számlap nagyobb, mint a Big Bené. A bizánci és barokkos stílusjegyeket használó épület több korábbi amerikai felhőkarcolóra emlékeztet. A Royal Liver Building azonban a felhőkarcolók hagyományos elvárásai közül egynek nem felel meg: csak kilenc, irodaszintként használt emelete van.

1915-1916  - Bau 15, Jena

A Bau 15 1917 körül és napjainkban. Kép: Wikipédia

Tíz emeletével épp beleférhet a felhőkarcoló-kategóriába a Carl Zeiss AG megbízásából emelt jénai toronyház, amely lassan száz éves lesz. Friedrich Pützer művét sajnos eléggé megviselte a második világháború, így ma csak részben mutatja eredeti képét, ettől függetlenül úttörő alkotásként tartják számon a német építészettörténészek. Rajtuk kívül viszont nem ismeri senki, ami állapotát elnézve érthető is.

1922-1924  - Wilhelm Marx Ház, Düsseldorf

A Wilhelm Marx Ház mai állapota. Kép: Wikipédia

Németország (és többek szerint Európa) első felhőkarcolója 57 méter magas, 13 emelete van, és egy 20. század eleji helyi polgármester nevét viseli. A vasbeton szerkezetű épületet vörös téglával borították, és a német történeti építészet különféle stílusainak jegyeit viseli magán – a legjellegzetesebb a párkány feletti mérműves díszítmény, amely több középkori városházáról ismerős lehet. Magasságára egyébként már a következő évben rálicitált a 65 méteres kölni Hansa-torony, a következő években pedig Németország-szerte számos, ötven-hatvan méteres magasház épült, az egymással vetélkedő városokban.

1924-25  - Kungstornen, Stockholm

A Kungstornen színes levelezőlapon

Ha figyelmen kívül hagyjuk a felhőkarcolók definíciójában általában szereplő fémvázat, akkor ezeké a vasbeton szerkezettel épült ikertornyoké is lehetne az európai elsőség címe - legalábbis Svédországban sokan így gondolják. A 17 emeletes, 60 méteres „Királyi tornyok” külső kialakítása hasonló, de nem ugyanolyan, mert két különböző építész tervezte őket: az északit Sven Wallander, aki a környező terület, a Kungsgatan rendezési tervét is készítette, a délit pedig Ivar Callander. Az építészeket bevallottan Alsó-Manhattan építészete inspirálta, és megfigyelhető a korai felhőkarcolók esetében jellemző, Louis Sullivan által kidolgozott hármas tagolás is. A tornyokon és különösen a mellettük épült, az úttest felett 16 méter magasan átívelő híd látványán azonban a futurizmus hatását is fel lehet fedezni. Az északi torony tetején eleinte étterem működött, amit stílusosan a Babylon névre kereszteltek.

1926-1928  - Goszprom-torony, Harkov

A harkovi Goszpron-torony korabeli fényképen

A szovjet konstruktivizmus páratlan emléke a Harkovban, a Szabadság téren emelt Goszpron-torony, amely egyben arra a 15 éves periódusra is emlékeztet , amikor Harkov az Ukrán Szovjet Szocialista Köztársaság fővárosa volt. A három szovjet építész tervezte, hatalmas alapterületű épület két szimmetrikus tornya 63 méter magasra nyúlik. Innovatív szerkezetük sokban hozzájárult ahhoz, hogy átvészelje a második világháború pusztítását. Különleges elemei közé tartoznak a városi egészségügyi szervezet tanácsára rézből készített kilincsek – akkoriban a réznek antibakteriális hatást tulajdonítottak. A 12 eredeti felvonóból hetet ma is használnak az épületben, amelyet a Szovjetunió első felhőkarcolójaként tartanak számon.

1926-1929  - Telefónica-torony, Madrid

A Telefónica-toronyház archív képeslapon

Ha mások nem is, a spanyolok büszkén emlegetik Európa elsőjeként a Gran Víán álló, 89 méter magas, 14 használható emeletet tartalmazó felhőkarcolót. Bár az épületen érezni az amerikai mintaképek hatását, a tervező, Ignacio de Cárdenas spanyol barokk díszítőelemeket használt a külsőhöz. Történetéhez hozzátartozik, hogy a polgárháború alatt a köztársaságpártiak Franco csapatainak megfigyeléséhez használták, és innen írta háborús tudósításainak egy részét Ernest Hemingway. A torony egyébként nevéhez híven a Hispán-félsziget telefonhálózatát kiépítő és működtető amerikai társaság, az International Telephone and Telegraph tulajdonában volt.

1930-31  - OTI-torony, Budapest

Az OTI-székház eredeti állapotában - a torony főpárkány feletti része ma nincs meg

A jól ismert Fiumei úti épületegyüttes baloldali része 1912-13-ban épült, Komor Marcell és Jakab Dezső tervei alapján. Amikor az újonnan létrehozott Országos Társadalombiztosító Intézet ideköltözött, egyértelművé vált, hogy bővíteni kell, Jakab veje, Sós Aladár tervei szerint itt épült fel Budapest első toronyháza, 18 emelettel. Az új épületrész stílusában a régihez igazodott, a párkány feletti pedig a korban divatos pártázatokkal épült óratorony magasodott (ebben helyezték el az archívumot). Az 1960-as évekre a torony bauxitbeton szerkezetéről kiderült, hogy nem biztonságos, és a párkány feletti részt elbontották – így tűnt el Budapest (és Közép-Európa?) első magasháza.

1929-1932  - Boerentoren, Antwerpen

A Boerentoren építése idején és ma, KBC-emblémával. Fotó: Wikipédia

1952-ig Európa legmagasabb, és egészen 1967-ig Belgium legmagasabb felhőkarcolója volt a 87,5 méteres antwerpeni Boerentoren, amelyet „Paraszttoronyként” lehetne magyarítani, ha nem hordozna ez negatív asszociációkat. Az art deco stílusú épületet Jan Van Hoenacker tervezte az Antwerpeni Agrárbank számára – innen a név. Manapság az új lakó után KBC Toronyként ismerik a későbbi magasításokkal mára 95,8 méteresre nőtt épületet. Az építkezés idején egyébként a város lakói közül sokan ellenezték a túlságosan magas épületet, de később olyannyira megszerették, hogy a hatvanas évek végén közös tiltakozással mentették meg a lebontástól. Ezt is sok helyen nevezik Európa első felhőkarcolójának, ami a látvány alapján akár hihető is lenne, de időben sajnos a fenti nyolc épület is megelőzi.

1930-1933  - Nebotičnik, Ljubljana

A Nebotičnik mai képe. Fotó: Wikipédia

Akárcsak a Szovjetunióról, Közép- és Délkelet-Európáról gyakorta elfeledkeznek a korai felhőkarcolókról szóló összefoglalók. Pedig a ljubljanai Nebotičnik, amelynek neve egyszerűen felhőkarcolót jelent, 13 emeletével több mint 70 méterre ágaskodik a szlovén fővárosban. Akárcsak budapesti kollégája, ez is egy nyugdíjintézet számára épült Vladimir Šubic tervei alapján, építése idején a Jugoszláv Királyság legmagasabb épületeként. A torony számos újdonságot rejtett: földrengésálló vasbeton szerkezettel tervezték, központi fűtéssel, és három liftje közül kettő egészen a tetőtéri étteremig repítette a vendégeket. A tetőn ma is látható, Bramante római Tempiettójára emlékeztető oszlopos körcsarnok tervezésében a szlovén építészzseni, Jože Plečnik működött közre. Elsőnek ugyan nem tartják, de akad büszke szlovén polgár, aki szerint építése idején ez volt Európa legmagasabb épülete.

építészet, torony, felhőkarcoló, budapest, liverpool, ljubljana, rotterdam, madrid, európa, antwerpen, stockholm, düsseldorf, modern építészet, jéna, harkov Icon_print

Európa első felhőkarcolói: Witte Huis, Rotterdam

Európa első felhőkarcolói: Royal Liver Building, Liverpool

Európa első felhőkarcolói: Bau 15, Jena

Európa első felhőkarcolói: Wilhelm Marx Ház, Düsseldorf

Európa első felhőkarcolói: Kungstornen, Stockholm

Európa első felhőkarcolói: Goszprom-torony, Harkov

Európa első felhőkarcolói: Telefónica-torony, Madrid

Európa első felhőkarcolói: OTI-torony, Budapest

Európa első felhőkarcolói: Boerentoren, Antwerpen

Európa első felhőkarcolói: Nebotičnik, Ljubljana

Vajon melyik volt Európa első felhőkarcolója?

Európa első felhőkarcolói index

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317