Logomain

Nem kellenek a plázák a kínaiaknak

By OM 2012. április 8. 12:18

szerk at hg dot hu

New_south_china_mall_120130604-19838-1omppp2.gallery

New South China Mall

New_south_china_mall_220130604-19838-y0g7d1.gallery

New South China Mall

New_south_china_mall_320130604-19838-17vk4gt.gallery

New South China Mall

Dongguan_1_ok20130604-19838-12yof7y.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

New_south_china_mall_index20130604-19838-lqybn6.gallery

New South China Mall index

Dongguan_galnyito20130604-19838-evyem.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_220130604-19838-161vlzv.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_320130604-19838-oa0q17.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_420130604-19838-1ayzlnr.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_620130604-19838-hqwysv.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_720130604-19838-i0ripd.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_820130604-19838-12gd8dy.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_920130604-19838-13lolfe.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_1020130604-19838-1ju3fay.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Dongguan_1120130604-19838-330l2o.gallery

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Üresen kong a világ legnagyobb bevásárlóközpontja; a takarékos kínai tömegeket nem csábítja az esztelen fogyasztás.

A kertes külvárosokban épült bevásárlóközpont az amerikai életforma egyik alappillére, a piedesztálra emelt fogyasztás szimbóluma, amely az egész világon elterjedt, a fogyasztói társadalmak egyik legjellegzetesebb kísérőjelenségeként. A feltörekvő Kínában is gombamód szaporodnak képviselői, a dübörgő gazdaságról szóló híradások ellenére azonban ezek sikere egyáltalán nem garantált. Kétségkívül az egyik legnagyobb bukást az egyébként is rekorder New South China Mall jelenti, amely a bérbe adható alapterületet tekintve a világ legnagyobb, teljes alapterületét tekintve második legnagyobb bevásárlóközpontja a Dubai Mall után. 

A gigaméretben megvalósult létesítményt finoman szólva optimistán túlméretezték a beruházók: a 659 612 négyzetméter összes bérbe adható területen fekvő 2350 üzletből mindössze 47 (!) talált bérlőre. A kudarc okai összetettek, ugyanakkor az egy, az országban tapasztalható általános tendenciára is felhívja a figyelmet.

A közel tízmillió lakosú Dongguan a dél-kínai Guangdong tartományban található, a Gyöngy-folyó deltájában. A város mellett, korábban mezőgazdasági művelésre használt területen emelték 2005-ben az összesen 895 000 négyzetméter alapterületű bevásárlóközpontot. A projekt ötletgazdája Alex Hu, a tésztagyártásból milliárdossá lett üzletember, az épület korábbi tulajdonosa a Dongguan Sanyuan Yinghui Investment & Development, amely 2007-ben eladta azt a Founders Groupnak. Valószínűleg nem túlzás, ha mértéktelen giccsparádénak nevezzük a létesítményt, amelyet hét zónára osztottak tervezői. Ezek mindegyike egy-egy kultúrát vagy nagyvárost idéz: Amszterdam, Párizs, Egyiptom, Róma, Velence, a karib térség és Kalifornia ihlette a zónák arculatát, de a tervezők a biztonság kedvéért még elhelyezték a területen a párizsi Diadalív 25 méter magas mását, a velencei Szent Márk templom harangtornyának reprodukcióját, és egy velencei csatorna 2,1 km hosszú mását is, gondolástul. Utóbbiak az épületen végigkanyargó víziúton szállították volna a bevásárlás élvezetében megfáradt látogatókat.

Az épület azonban befejezetlen maradt, a szórványos látogatottság is inkább a mellette lévő vidámparknak köszönhető, az ide települt vállalkozások pedig nagyrészt nyugati gyorsétteremláncok képviselői. A kudarc okai között valószínűleg megtalálható, hogy a bevásárlóközpont nem fekszik közel autópályához, és a tömegközlekedést is csak egy buszjárat képviseli – így leginkább autóval lehet megközelíteni, Kína azonban nem Amerika; a városlakók jelentős részének így meglehetős gondot jelent az ide való eljutás.

A jelenség ugyanakkor némileg meglepő módon egyáltalán nem egyedülálló a dübörgő gazdaság példájaként felhozott ázsiai országban, ahol napjainkban egyre inkább megszokott látványnak számítanak az üresen tátongó giga-bevásárlóközpontok. Egyes elemzők szerint az okok között megtalálható, hogy a 10% körüli növekedés főleg a befektetéseknek és az építőipar fellendülésének köszönhető, ugyanakkor a magánemberek költekezése még mindig csak viszonylag kis hányada a bruttó nemzeti összterméknek. Az átlag kínai fogyasztó emellett jóval kevésbé hajlandó jövedelméből luxustermékre áldozni, mint a tehetős nyugat-európai vagy amerikai országok lakói, hitelt felvenni erre a célra pedig végképp nem hajlamos. Egy átlagos kínai munkavállaló jövedelmének 25-50%-át félreteszi, ami a legkevésbé sem predesztinálja az amerikai típusú végeérhetetlen fogyasztásra.

Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy az országban több millió négyzetméternyi, új építésű bevásárlóközpontban található kereskedelmi terület áll kihasználatlanul. Peking Sanlitun negyedében például 2 négyzetkilométeren belül nem kevesebb, mint öt bevásárlóközpont található. Bár ezek egyike sem küzd a dongguani New South China Mallra jellemző katasztrofális kihasználtsággal, az azonban egyikükről sem mondható el, hogy tolonganának bennük a vásárlók. A Village Northban található Versace vagy az Emporio Armani üzleteiben például az egy-egy alkalmai vevőt unatkozó eladók valóságos sorfala fogadja.

Matthew Crabbe, az Access Asia társalapítója szerint a létesítmények kihasználatlanságának oka többek között az, hogy a befektetők nem törődnek a valós igényekkel – jelszavuk leginkább az lehetne, hogy „ha megépül, majd eljönnek az emberek is”.

A dongguani példa ugyanakkor még a többi kínai létesítmény között is kiugróan elhibázott – eleve érthetetlen például, miért is választották egyáltalán ezt a várost a befektetők. Az itteni lakosok jelentős része ugyanis az iparban dolgozó, az ország más tájairól toborzott olcsó munkaerő, akiknek elérhetetlen álom egy nyugatias bevásárlóközpontban költekezni - csakúgy, mint a bevásárlóközpont honlapján megjelentett, csalogatónak szánt The New Urbanism City Life szlogen (azaz némileg megfejthetetlen angolsággal "az új urbánus városi életforma"). A beruházó mindenesetre már többször lecserélte a teljes üzemeltetői stábot – ennek ellenére a siker elmaradt, és az épület egyre szomorúbb képet mutat: vakolata hámlik, a lépcsőházakat rozsdafoltok csúfítják el. Kérdés, hogy mit lehetne kezdeni a gigalétesítménnyel? Filmforgatásra például kiváló helyszín, az Oscarra is jelölt rendező, Sam Green magáról a központról készített filmet (mellékelt videónkon).

Utopia Part 3: The World's Largest Shopping Mall

 

Ugyanakkor úgy tűnik, a szomorú leckéből senki sem tanult: a bevásárlóközpont hátsó bejáratától egy szűk utcányira máris munkagépek dolgoznak a következő gigantikus luxuslétesítményen.

kína, bevásárlóközpont, plaza, pláza, new south china mall, fogyasztói társadalom Icon_print

New South China Mall

New South China Mall

New South China Mall

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

New South China Mall index

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

A New South China Mall; kép © Remko Tanis, flickr.com

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317