Logomain

Fehér kubus? Passzé!

By Kovács Dániel 2012. március 21. 15:21

szerk at hg dot hu

Cikkep20130604-19838-pa0cak.gallery

Az Isabella Stewart Gardner Museum bővítése, a Renzo Piano Building Workshop munkája

Gal20130604-19838-1j5164s.gallery

Az Isabella Stewart Gardner Museum bővítése, a Renzo Piano Building Workshop munkája galéria

Isgmlehoux120130604-19838-8ymypt.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux220130604-19838-6durac.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux520130604-19838-7gv0q3.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux320130604-19838-1b98o10.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux920130604-19838-16x3zwe.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1020130604-19838-j5zctv.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1220130604-19838-z7lmvg.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1320130604-19838-nhcg20.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1620130604-19838-9hyop2.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1420130604-19838-1s8bxws.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1820130604-19838-1fejhhp.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux1920130604-19838-18rbucl.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux2120130604-19838-ryd6y9.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux2320130604-19838-n7o8qs.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux2420130604-19838-1are9l1.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux2520130604-19838-1dpvwju.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isgmlehoux2620130604-19838-1b6ohm3.gallery

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Renzo Piano üveg-fém bővítésének a 20. század legnagyobb műkincsrablásának áldozata, egy bostoni múzeum örülhet.

Év elején nyitott meg a bostoni Isabella Stewart Gardner Museum új szárnya, amely az Egyesült Államokban kifejezetten népszerű, de világszerte becsült olasz építész, Renzo Piano munkája. A múzeum eredeti, 1902-ben épített, de egy 15. századi velencei palazzóról mintázott épülete mellé Piano a tőle megszokott, egyszerűségében is okos és látványos szárnyat tervezett. A remények szerint ezzel nőhet a múzeum évi kétszázezres látogatószáma, és elhalványulhat az 1990-es műkincsrablás kellemetlen emléke, amely azóta is megoldatlan bűnügynek számít.

Az építkezés elsődleges célja az volt, hogy a történelmi épületet megszabadítsák az elmúlt 110 év alatt kényszerűségből betelepített, idegen funkcióktól, amely számos esetben az eredeti, műélvezetre tervezett terek megcsonkításával jártak. Ehhez, különösen a múzeumokkal szembeni, napjainkra igencsak megváltozott elvárások fényében, jelentős bővítésre volt szükség: az új szárny alapterülete eléri a 6500 négyzetmétert, szemben a régi 5300 négyzetméterével. A nagyobb méret ellenére Piano épülete a lehető legnagyobb tisztelettel kezeli szépkorú elődjét: nemcsak alacsonyabb, de a több méteres távolságnak és a sok üvegfelületnek köszönhetően maximális rálátást is kínál a palazzóra.

Ez különösen az utcaszintről érezhető, az új szárny földszintje ugyanis teljes egészében üvegfalú, aminek az átlátás mellett természetesen a látogatók becsalogatása is a célja. Efölött négy emeletnyi, előpatinázott rézzel borított tömb lebeg; az itt elhelyezett helyiségek egy központi közlekedőmagból, kétkarú lépcső vagy felvonó használatával közelíthetőek meg. A földszint vendégcsalogató érdekessége, a kibővített étterem-kávézó és az új ajándékbolt mellett a ferde üvegfallal határolt növényház, a tetőszinten pedig két, vendégművészek szállásaként szolgáló apartman kapott helyet.

Az épület belsejében található, három emelet belmagasságú kiállítótér alapterülete épp a háromszorosa a réginek. Itt évente három nagyszabású kiállítás terveznek rendezni. A tér különlegességét az egyik falat teljesen elfoglaló, hatalmas ablak adja, amely a régi épületre kínál rálátást. Emellett újdonság az épület legnagyobb terű helyisége, a több mint 550 négyzetméteres Calderwood Hall, a hasáb alakú, háromszintes koncertterem, amelynek akusztikáját a világhírű Nagata Acouistics szakembere tervezte. A foglalkoztatók és műhelyek a régi épület alagsorából szintén új helyre költözhettek, és nagyméretű restaurátor-műtermeket is kialakítottak. A múzeum szinte összes helyiségét az adományozókról nevezték el, az új szárny 114 millió dolláros építési költségét ugyani majdnem teljes egészében privát donátorok állták.

A múzeumot a bostoni felsőbb körökben Donna Isabellaként ismert műgyűjtő-filantróp, Isabella Stewart Gardner alapította saját kollekciójából, aki férjével együtt egyetlen gyermekük korai halálát követően kezdett műkincsek gyűjtésébe. A 19. század végén olyan festőktől sikerült vásárolniuk, mint Tiziano, Fra Angelico, Cellini vagy Raffaello, de az 1903-ban megnyílt múzeum mutatta be az első Matisse-képet is az Egyesült Államokban.

1990-ben azonban a több mint 2500 tárgyat őrző múzeum a 20. század egyik legsúlyosabb műkincsrablásának áldozatává vált. A helyi rendőröknek álcázott tolvajok lefogták és megkötözték a múzeum két biztonsági őrét, majdtöbbek között egy Vermeer-, három Rembrandt-, öt Degas- és egy Manet-képet tulajdonítottak el. A legnagyobb veszteség kétségtelenül Vermeer A koncert című képe, hiszen a németalföldi festőnek mindössze 34 biztosan sajátkezű művét tartják számon. Az elvitt tárgyak értékét egyes becslések 500 millió dollárra becsülték – ezzel ez minden idők legnagyobb műtárgylopása. Bár az eset felderítése az intézmény és a bostoni FBI számára is kiemelt ügy, a műtárgyak azóta sem kerültek elő.

Az esetet követően azonnal megindult a régi épület biztonságosabbá tétele és felújítása, a bővítésről pedig 2000-2002 között dolgoztak ki fejlesztési tervet, majd 2004-ben felkérték Renzo Piano építészirodáját a tervek kidolgozására. Az építkezés, amelyről aktuális múzeumbővítésekről szóló, tavalyelőtti cikkünkben is beszámoltunk, csak 2009-ben, a szükséges források összegyűjtése után indult meg, és idén januárra fejeződött be. Piano szerencsés választásnak bizonyult, ugyanis az elmúlt évtized alatt Amerika-szerte jól ismert és becsült építésszé vált, olyan projekteknek köszönhetően, mint a New York Times székháza, az Art Institute of Chicago bővítése, illetve a Los Angeles-i Művészeti Múzeum Resnick-pavilonja. Piano aktuálisan a New York-i Whitney Museum új épületén dolgozik.

renzo piano, múzeum, 2012, egyesült államok, középület, boston Icon_print

Az Isabella Stewart Gardner Museum bővítése, a Renzo Piano Building Workshop munkája

Az Isabella Stewart Gardner Museum bővítése, a Renzo Piano Building Workshop munkája galéria

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Isabella Stewart Gardner Museum, Boston. Kép © Nic Lehoux / Renzo Piano Building Workshop

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317