Logomain

Az Etele tér, a jövő mérnökei szerint

By OM 2012. március 1. 09:56

szerk at hg dot hu

Rubik_etele_120130604-19838-ix8dpt.gallery

Rubik-kocka irodaház az Etele térre

Etele_cikk_220130604-19838-10a2flq.gallery

Az Etele tér átalakítása

Etele_atalakitas_220130604-19838-nbytan.gallery

Az Etele tér átalakítása

Etel20130604-19838-dk1d7h.gallery

etele diák index 1

Etele_diak_index_220130604-19838-1q7uuk2.gallery

etele diák index 2

Rubik20130604-19838-1dq3kre.gallery

etele diák index 3

Vtn_2012_120130604-19838-5vkwsx.gallery

Várostervezési Napok 2012: díjátadó

Vtn_2012_220130604-19838-15nczvf.gallery

Várostervezési Napok 2012

Rubik_elhelyezkedes20130604-19838-1itvzyy.gallery

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik_latvany_120130604-19838-oga8f7.gallery

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik_latvany_220130604-19838-1tpvsdc.gallery

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik_latvany20130604-19838-w5nz91.gallery

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik_makett20130604-19838-d46uuu.gallery

Rubik-irodaház az Etele térre

Nyito20130604-19838-j2jibo.gallery

Rubik-irodaház az Etele térre_NYITO

00020130604-19838-1m0ulik.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00120130604-19838-cxj4g4.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00220130604-19838-1xvm3k9.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00420130604-19838-1mgds52.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00520130604-19838-wqxt02.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00620130604-19838-15nymzd.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00720130604-19838-w6fe3.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00820130604-19838-1pk9nq3.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

00920130604-19838-yzgay4.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01020130604-19838-d2ixaa.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01120130604-19838-1lgp9fk.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01220130604-19838-20hyzn.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01320130604-19838-1szf48x.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01420130604-19838-ns7o4g.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01520130604-19838-sgjdhh.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01620130604-19838-8nf7ml.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

01720130604-19838-1a4rys4.gallery

Építészeti víziók az Etele térre

Nyito20130604-19838-1x9y8vs.gallery

Építészeti víziók az Etele térre_nyitó

Három nap alatt komoly munkák születtek a Műegyetemi Várostervezési Napokon az Etele tér többszörösen terhelt területére.

A város kapuját megjelölő, a Rubik-kocka ihlette ikonikus toronyház, íves gyalogos-kerékpáros híd integrált perontetőkkel, irodaházakkal szegélyezett tágas sugárút, kerékpáros-paradicsom és sok-sok P+R parkoló: így látják a jövő mérnökei az ideális Etele teret. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem diákjai hétfőn mutatták be annak a háromnapos workshopnak az eredményeit, amelyen a terület fejlesztési tervének elkészítése volt a feladat. A 4-es metró majdani végállomása manapság egyébként is célkeresztben van: amint a hg-n is hírül adtuk, nemrég a Központi Tervtanácsot is megjárta a magánbefektető által létesítendő pláza és az ahhoz kapcsolódó rendezési koncepció terve. 

Egy-egy nagyobb városfejlesztési projekt szinte felfoghatatlanul összetett feladat: számos szakterület képviselői, illetve nagyszámú érintett érdekeit, elgondolásait kell közös nevezőre hozni. Az együttműködés sokszor nehezen alakul ki, a kommunikáció akadozik az érintettek között. A BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégiumának kezdeményezése, a Várostervezési Napok célja, hogy a különböző mérnöki szakmák képviselői már diákkorukban megtapasztalják, hogyan dolgozzanak együtt, közösen gondolkodva egy adott feladaton.

A háromnapos kreatív műhelymunka során a mélyvízbe dobják a hallgatókat: a főváros egy-egy fejlesztésre szoruló területét kell újragondolniuk. Idén harmadszorra tartották meg a rendezvényt; míg 2008-ban a Citadella környéke, 2009-ben a kőbányai Éles sarok, addig idén az Etele tér fejlesztése került a diákok célkeresztjébe. A munkákat szakemberekből álló zsűri bírálta el, akik sorában megtalálható volt Takács Viktor, a 11. kerület főépítésze is. A csapatok tagjait sorsolással választották ki, a tervezési helyszínt csütörtök este tudták meg a hallgatók; a helyszínbejárás után kezdődhetett a tervezés, amelyre a hétfői értékelésig lényegében egy hosszú hétvége állt rendelkezésre. A kiírásban kiemelt helyen szerepelt a kerékpározás jelentősége.

A feladat hatalmas, és a jelek szerint (valószínűleg a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt is) meg is haladta a diákok kapacitását: a hat nevezett csapat jórészt inkább részfeladatokra koncentrált; általában inkább a közlekedés fejlesztésén volt a hangsúly. Várostervezésről így nem nagyon beszélhettünk - pedig víziók nélkül nincs városfejlesztés, hívták fel a zsűri tagjai is a hallgatók figyelmét az értékelésnél. A nyertes terv ugyanakkor értékes építészeti gondolatokat is felvonultatott, de a többi pályamunkában is felfedezhettünk figyelemre méltó ötleteket.

Ilyen volt a Hódosi Alexandra (építőmérnök), Horváth Dávid (építőmérnök), Nádasdi Zoltán (építészmérnök) és Sarmasági Álmos (építőmérnök) alkotta csapat víziója, amely a város egyik kapujaként is értelmezve a területet egy ikonikus építészeti elemmel szerette volna megjelölni azt – így született meg a Rubik-kockára hajazó toronyház ötlete. „A célunk ezzel az épülettel az lenne, hogy aki a főváros felé közeledik, már messziről észrevegye és így tudatosuljon benne, hogy Budapestre érkezett” – osztják meg velünk a tervezők. „Mivel a jövőben komoly városi kapu szerepet szánnak ennek az intermodális csomópontnak, szerintünk igazán nagyszerű dolog lenne, ha az emberek erről a Rubik-kocka ihletésű épületről rögtön Magyarországra és/vagy Budapestre asszociálnának. Az épület maga kulturális, kereskedelmi és vendéglátó-ipari funkciókat egyaránt betölthetne, hiszen gyönyörű panoráma nyílik innen szerte a városra. A mai technológiával megoldható lenne az is, hogy az épület egyes szintjei egy központi tengely körül horizontális síkban elforduljanak. Így válna igazán egyedi jelképpé.” A terv többi része főleg a közlekedés rendezésére tartalmazott javaslatokat.

A nyertes terv készítői - Donka Sándor (építészmérnök), Nagy Tekla Kinga (építőmérnök), Perge Márton (építészmérnök), Selmeczy András (közlekedésmérnök) és Szántó Ágnes (építőmérnök) – komplex építészeti programot vázol fel. „A téma igen aktuális és számos olyan problémát felvet, ami napjaink városainak is folyamatos fejtörést okoz: ilyenek az autópályán beérkező hatalmas forgalom csillapítása, a P+R parkolók kialakítása és a parkolókat használni vágyók kiszolgálása olyan alternatívákkal, amelyek konkurálni tudnak a gépkocsihasználók igényeivel” – vázolja Donka Sándor. „Csapatunk erre a feladatra egy 5000 férőhelyes P+R parkoló kialakítását gondolta, ami a budaörsi emelkedőhöz simulva kevésbé figyelemfelkeltő, továbbá (a jövőbeli elvárásokat is figyelembe véve) vertikálisan könnyedén bővíthető.”

A tervezők az átláthatóság jegyében két fő tengely mentén fognák össze a tervezési területet, amelyek nem mellékesen egybeesnének az az észak–déli és kelet–nyugati kerékpáros útvonallal. „Az első ilyen fővonal a vasúti sínekre merőlegesen egy attraktív gyalogos és kerékpáros hídban öltött testet, oly módon, hogy 15 méteres szélességével kényelmesen ellássa a gyalogosokat, és a budaörsi oldalról szintben beérkező kerékpárosoknak biztosítani tudja a minimum 20 km/h sebességet, ugyanis csak a gyors és kényelmes kerékpározás megteremtése mellett rúghat labdába a gépkocsi mellett a két kerék” – fejtik ki a tervezők. „Az Etele teret keresztülszelő második tengely egy belvárosi hangulatot idéző sétálóutca lenne, amelynek az oldalán végigsorolt vegyes funkciójú (iroda, szolgáltatás, lakó) épületegyütteshez két arculatot rendeltünk hozzá. A sétálóutca felé rendezettséget sugározna, folytonos földszinti térfalával üzletsorokat vonultatna fel, emeleti tömbjei között viszont áteresztené a napfényt. A vasutak felőli oldalról nézve pedig a lakópark-milliő megteremtése volt a cél, a gyalogoshídról is megközelíthető zöldtetővel, zajvédő fasorral karöltve.” 

A tervezők 4-es metró járműtelepének visszahódítására egy absztrakt formájú, megemelt sportpályát alakítanának ki; a pálya négy sarkában lévő tartópillérek az esti világítás mellett, függőleges tengelyű szélerőműveket is tartalmaznak, ami a környék energiaellátásában nyújtana segítséget. A fenntarthatóság jegyében továbbá a második tengelyt szegélyező minden tömb oldalába napkollektorok kerülnének. A terv része a magánkézben lévő telekre tervezett bevásárlóközpont, a meglévő műemléki épületben kialakított kultúrváró és kerékpáros pihenőhely, a budaörsi oldalon található, a 4-es metrót és Volánbusz megállóhelyet összefogó tágas épület és térlefedés. Mindezeken felül pedig a meglévő kollégiummal párban tervezett irodaépülettel kialakulna „Budapest kapuja”.

Jobban meg kell fogalmazni a pályázati kiírást, máskülönben a tervezők túl sokat álmodnak – emelte ki Takács Viktor kerületi főépítész, aki úgy vélte, a pályázatokkal kapcsolatban ez általános probléma Magyarországon, és valószínűleg (legalábbis részben) ez is volt az oka annak, hogy a területre kiírt 2007-es tervpályázat eredményeit sem használta fel később a főváros. A főépítész kisebb bűnténynek nevezte, hogy a városközpont jelentőségű terület a 4-es metró ide helyezett végállomásának köszönhetően gyakorlatilag járműteleppé változik; lapunk kérdésére a szakember azt is elmondta: hibának tartja, hogy a rendezés kapcsán az egyes közlekedési ágak nem egyeztettek egymással, valamint hogy a metró terveinek készítésekor az építészeti szempontok nem kaptak figyelmet, és pazarlásnak tartja a területre P+R parkoló létrehozását is.A kerület, amint a korábbi Tervtanácsi ülésen is megtudhattuk, szeretne katalizátorává válni a rendezésnek.

A hallgatók által alapított BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégiumának célja, hogy az egyetemen szerzett tárgyi tudást gyakorlatiasabb szemlélettel egészítsék ki. A Várostervezési Napok mindenesetre olyan kezdeményezés, amely az integrált gondolkodás terén példát mutathat a különféle szakmák gyakorló képviselőinek is – reméljük, az elkövetkezendő alkalmakkor minél több diák kap kedvet hozzá, hogy „életszagú” feladatokban is kipróbálja magát, és a BME házi várostervezési pályázata több felsőoktatási intézmény közös rendezvényévé növi ki magát.

A zsűri tagjai a következők voltak:
Dr. Kisgyörgy Lajos, BME Építőmérnöki Kar, Út és Vasútépítési Tanszék
Nagy Zoltán, BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Közlekedésgazdasági Tanszék
Varga Imre, BME Építészmérnöki Kar, Urbanisztika Tanszék
Barna Zsolt, KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. műszaki osztályvezető
Dományi Bálint, BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatói szakmai tanácsadó
Takács Viktor, Budapest XI. Kerület főépítész

A második helyezett csapat:
Kurucz Adrienn, Építőmérnöki Kar
Márkus Máté, Építőmérnöki Kar
Regőczy László, Építőmérnöki Kar
Szabó Anna, Építészmérnöki Kar
Szőcs Ilona, Építészmérnöki Kar

A harmadik helyezett csapat:
Bíró Szabolcs, Építőmérnöki Kar
Farkas Márta Zsófia, Építőmérnöki Kar
Laczkó Zsuzsanna, Építészmérnöki Kar
Lövétei Áron, Közlekedésmérnöki Kar
Rétsághy Dorottya, Építőmérnöki Kar

terv, diákpályázat, etele tér, várostrevezési napok 2012, bme zielinski szilárd építőmérnöki szakkollégium Icon_print

Rubik-kocka irodaház az Etele térre

Az Etele tér átalakítása

Az Etele tér átalakítása

etele diák index 1

etele diák index 2

etele diák index 3

Várostervezési Napok 2012: díjátadó

Várostervezési Napok 2012

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik-irodaház az Etele térre

Rubik-irodaház az Etele térre_NYITO

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre

Építészeti víziók az Etele térre_nyitó

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317