Logomain

Űrliftet építene Japán a század közepére

By Kovács Dániel 2012. február 24. 14:20

szerk at hg dot hu

Hat-nyolcmilliárd dollárba kerülhet a világ első űrliftje – az építkezés terveit a japán Obayashi Corporation jelentette be, amely 2050-re állítaná csatasorba a különleges szerkezetet. Az építkezés momentán még lehetetlen, ám a cég szerint a szénszálas nanocsövek fejlődése olyan gyors, hogy a század közepére megvalósulhat az első űrfelvonó, amelynek tervét először 1895-ben vetette fel Konsztantin Csolkovszkij orosz feltaláló.

Hat-nyolcmilliárd dollárba kerülhet a világ első űrliftje – az építkezés terveit a japán Obayashi Corporation jelentette be, amely 2050-re állítaná csatasorba a különleges szerkezetet. Az építkezés momentán még lehetetlen, ám a cég szerint a szénszálas nanocsövek fejlődése olyan gyors, hogy a század közepére megvalósulhat az első űrfelvonó, amelynek tervét először 1895-ben vetette fel Konsztantin Csolkovszkij orosz feltaláló.

Urlift120130604-19838-ud6jqc.gallery

Csolkovszkij alapötlete az volt, hogy a szerkezet súlyát alapvetően a föld körül keringő felső állomás viselné. Az 1960 körül felelevenített és azóta újra és újra előkerülő elképzelés követői szintén ezzel a technológiával számolt. Míg azonban a hetvenes évek végére technikailag már lehetségessé vált olyan felvonó készítése, amely a ritkább gravitációban is működik, a tényleges kötélszerkezet elkészítése a mai napig nehézségekbe ütközne. A szénszálas nanocsövek fejlődésével ez az akadály is leküzdhetővé válhat, de ezen a téren nagy eredményekkel kecsegtetnek a genetikusan módosított pókfonállal folytatott vizsgálatok is.

Az űrlift a Föld felszínétől 36 000 kilométerre keringő űrállomásra szállítana műholdakat, űrtechnikai eszközöket és akár turistákat is. Létesítésével felváltható a jelenleg használt, rendkívül környezetszennyező rakétás technológia, a megépítés költségeit azonban momentán hat-nyolcmilliárd dollárra becsülik. Az 1892-ben alapított és ma Japán öt legnagyobb építőipari cége közé tartozó Obayashi jelenlegi tervei szerint a felvonóban egyszerre harminc utas foglalhatna helyet, az űrállomásig tartó út pedig nyolc napot venne igénybe. A cég korábbi munkái közé tartozik például a Hoover-gát felett ívelő híd, illetve a Tokyo Sky Tree is.

Japánban 2008-ban jelent meg Dr. Brad Edwards és Philip Ragan „Leaving the Planet by Space Elevator” című könyve, amely a sikerlisták élére került. A könyv szerint az első űrliftet megépítő ország nemcsak a technológia egyedüli birtokosává válik, de potenciálisan minden Föld körül zajló tevékenységet ellenőrizni tud majd. A The Times tokiói levelezője szerint Japán globális nagyhatalom a precíziós mechanika és a magas minőségű alapanyagok előállításának terén, ami kétségtelen előnyökkel ruházza fel az indulók között. Más ország még nem fejezte ki ennyire nyilvánvalóan érdeklődését az űrlift építése iránt, igaz, 2011-ben a Google bejelentette: a titkos helyszínen található Google X Lab kutatóintézmény egyik célja az űrlift megépítésének lehetővé tétele.

építészet, japán építészet, űrlift Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317