Logomain

Már itt van a jövő benzinkútja

By HG.HU 2012. január 29. 11:13

szerk at hg dot hu

Enoc_120130604-19838-1usk60p.gallery

Az ENOC környezetbarát töltőállomása Dubaiban

Helios_house_120130604-19838-y3cefe.gallery

Helios House, Los Angeles

Sequential_120130604-19838-1czraus.gallery

A SeQuential bioüzemanyagot árusító benzinkútja

Mol_cikk_120130604-19838-1o4jpp.gallery

Környezetbarát töltőállomás az Istenhegyi úton

Arrc_h220130604-19838-xnqkno.gallery

ARRC/H2 Alliance: víziók hidrogén töltőállomásra

Mol_indexre20130604-19838-kaas1v.gallery

mol indexre

Mol_galeria_120130604-19838-1rowrly.gallery

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Mol_galeria_220130604-19838-13y9pil.gallery

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Mol_galeria_320130604-19838-cora7n.gallery

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Mol_galeria_420130604-19838-1htdrz6.gallery

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Mol_galeria_520130604-19838-wcuryi.gallery

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © Zombori Zsolt

Mol_galerianyito20130604-19838-7cn86k.gallery

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Budapesten adták át a világ egyik legzöldebb benzinkútját. Kis körkép a kútról, továbbá társairól a nagyvilágban.

Napjaikban a cégek társadalmi felelősségvállalásában, a pozitív arculat megteremtésében már megkerülhetetlen szempontot jelent a fenntarthatóság. Egy új székház, irodaház építéséről szóló híradásban általában hangsúlyos kiemelik, milyen energiatakarékos, zöld elemeket vonultat fel a ház. Bár néha ezek inkább csak gesztus értékűnek tekinthetők, az irány azonban mindenképp jó – számos esetben pedig komoly megtakarítást lehet elérni ezen eszközök alkalmazásával, a környezet terhelése és az energiafelhasználás terén egyaránt.

Sajátos terepet jelentenek a benzinkutak; a benzinalapú autózás ugyanis hagyományosan az egyik legkörnyezetszennyezőbb „iparág”. Mégis, úgy tűnik, a kúthálózatokat működtető cégek is rákpatak az új irányra, és sorra valósulnak meg az – igaz, egyelőre inkább kísérleti terepnek tekintett – „zöld benzinkutak”. Egyelőre sajnos nem az üzemanyag, csak az épületüzemeltetés terén megvalósított fenntarthatósággal. Az elektromos autók remélt elterjedése persze változtathat a képen – a kísérleti töltőállomások egy része kisebb-nagyobb mértékben éppen ezt az irányt követi.

A napokban nyílt meg a MOL Istenhegyi úti környezetbarát töltőállomása – így már hazai példa is van a kedvező trendre. A létesítmény elkészültét több éves előkészítés előzte meg – egy menet közben elvetett, Leányfalura készített tervváltozatot a hg-n is bemutattunk - , a program „A jövő töltőállomása” címet kapta. Január 19-én adták át a napelemekkel és hőszivattyúval felszerelt kutat, amely egy év alatt több mint 7000 köbméter gázt és 120 ezer kilowattóra energiát takarít meg, ezzel több mint 50%-os csökkenést elérve egy hasonló létesítményhez viszonyítva. A több mint 300 millió forintos beruházással épült kút terveit az Európa Stúdió szakemberei készítették.

Az épület külső megjelenése inkább visszafogott, az együttes leglátványosabb eleme a „szolárfa”, amelynek levelei napelemekből készültek. Az épületet szinte teljesen beborítják az örökzöld növények, évi 10 tonna szén-dioxid kibocsátását semlegesítve. További környezetbarát elem a levegő-víz hőszivattyú és az energiatakarékos világítótestek, a jövőben talán megszaporodó elektromos autókra gondolva pedig (az ABB-vel együttműködve) olyan gyorstöltőt állítottak fel, amely 20 perc alatt képes egy elektromos autó akkumulátorát menetkészre feltölteni. A belső térben nagy hangsúly került az újrahasznosított anyagokból készült berendezési tárgyakra, például az újrahasznosított papírból készült bútorokra, amelyek a Terbe Design munkáját dicsérik.

"Valószínűleg a világ egyik legzöldebb benzinkútja jött létre" - véli Zombori Zsolt, az Európa Stúdió terezője. "A tervezés legizgalmasabb részét az előtanulmányok jelentették; olyan programot kaptunk kézhez, amelyhez a jövő technológiáit kellett alkalmazni,. Ezek egy része még kísérleti stádiumban van. Jómagam például elvégeztem egy szolárakadémiát Berlinben, hogy tudjam, mit lehet napelemből elkészíteni. A szolárfa sajátossága, hogy rejtett kábelekkel készült - sokan emiatt azt is gondolják róla, hogy csak dekorációs elem. Rendkívül egyedi megoldás az épület homlokzatán kialakított zöldfal is; ennek alkalmazása egyelőre nagyon ritka, pedig egy rendkívül jó technológia. Talán meglepő, de a varjúhájból összeállított növénytakaró csak évi egyszer karbantartást, műtrágyázást igényel. Az épület maga egyébként 70 cm-es falaival és háromrétegű üvegezésével szinte passzívháznak tekinthető - egyedül a szellőztetés  megléte az, ami miatt nem ebbe a kategóriába sorolható."

A MOL a jövőben tovább szeretné folytatni a programot, a környező országokban is létrehozva környezetbarát töltőállomásokat.

És mi a helyzet e téren a nagyvilágban? Hasonlóképpen gondolkozik a dubai nemzeti olajtársaság, az ENOC is –2011 januárjában nyitották meg a Közel-Kelet első zöld benzinkútjának titulált töltőállomást Dubaiban. A különleges kút több zöld vonást is felvonultat: a levegőbe kerülő benzingőz visszanyerésének és a zajvédő falaknak valószínűleg a szomszédág is örül, a kültéri lámpák energiáját napelem termeli, az autómosó vizét pedig többször újrahasznosítják. Zaid Al Quadaidi, az ENOC kereskedelmi üzletágának igazgatója szerint egy ilyen kút 20-30%-kal kerül többe egy hagyományosnál, ugyanakkor a beruházás az energiatakarékosságnak köszönhetően jóval hamarabb meg is térül. A cég gondosan felméri a a kút használata során összegyűlt tapasztalatokat, és azok alapján további hasonló létesítményeket is szeretnének kialakítani.

Nemcsak zöld vonásaival, hanem építészeti megjelenésével is igyekszik feltűnést kelteni a világ első zöld benzinkútjának kikiáltott Helios House, amely a BP kúthálózatának tagja. Az office dA tervezőiroda és Jonhston Marklee által megálmodott létesítmény 2007-ben nyílt meg, külseje leginkább különös térrácsra illesztett háromszög-hálózatra emlékeztet – mintha egy számítógépes térbeli modellezőprogram vázlatát nézegetnénk. A LEED rendszerben is minősített kút az esővízgyűjtésnek (a helyszínen összegyűjtött vizet egy tárolóban vízinövények tisztítják meg), a hősziget-hatást minimálisra csökkentő zöldtetőnek, a napelemeknek, az energiatakarékos világításnak, valamint az újrahasznosított/újrahasznosítható anyagok (például a látványos térlefedő szerkezetet adó rozsdamentes acéllemezeknek) köszönheti fenntartható voltát.

Bár egyelőre csak elenyésző kisebbséget jelentenek, de azért találhatunk példát bioüzemanyagot árusító zöld töltőállomásokra is. Ilyen például az Oregon állambeli Eugene-ben épült a Sequential Biofuels, ahol a környéken termesztett alapanyagokból készült bio-üzemanyag mellett szintén helyi gyökerekkel rendelkező ételeket vásárolhatnak a betérők – mindezt napelemes tetőszerkezettel, passzív napenergia-hasznosítással és zöldtetővel kialakított shopban, amely mellett a helyi talajvizet biológiai úton megtisztító medencék találhatók…

Végül következzen egy igazán jövőbemutató elképzelés: az ARRC/H2 csoport célja, hogy létrehozza az első hidrogén-töltőállomást. Az alapkoncepciót adó Advanced Refuelling Retail Center (Korszerű Töltő- és Kereskedelmi Állomás) ötletét Alan Eliot Goldberg, az Exxon korábbi tervezője dolgozta ki, aki szerint „egy új termékhez új koncepcióra is szükség van”: A tervek szerint a világ több pontján létesülnének ilyen töltőállomás-prototípusok, amelynek tervei meg is tekinthetők az ARRC honlapján. A létesítmény legszembetűnőbb sajátossága az egyirányú körforgalom, amely a tervezők szerint gyors és kényelmes hozzáférést jelent a kutakhoz. A töltőállomás parkosított környezetbe kerülne, és maximálisan a fenntartható építészet követelményei szerint épülne – ez utóbbi vonásokról a napenergia-hasznosítást kivéve nem találtunk közelebbi információt.

A környezetbarát MOL töltőállomás tervezői stáblistája:

Vezető tervező: Zombori Zsolt
Építész munkatársak: Kiss Péter, Papp Dávid Béla, Bárdos Gabriella
Generáltervező: Európa-Stúdió Építészet-Belsőépítészeti Kft.
Tervezés éve: 2010
Tartószerkezetek: Medek Ákos - Medek Kft.
Épületgépészet: Nógrádi Péter Hano-plan Kft.
Épületvillamosság: Kovács Gábor - H.P. Mérnökiroda Kft..
Belsőépítészet: Myd II. Kft.  Egyedi lámpák: Zengővári Kft.
Kartonbútorok: Terbe Design
Generál kivitelező: Meto-Építő Zrt., Szerkezet: Metalux Kft.
Megbízó: MOL Nyrt.

Lebonyolító, projektmenedzser: Céh Beruházó Zrt.

magyar építészet, budapest, fenntarthatóság, benzinkút, mol, új épület, mol környezetbarát töltőállomás, európa stúdió, zombori zsolt, terbe design, istenhegyi út, magyar epiteszet Icon_print

Az ENOC környezetbarát töltőállomása Dubaiban

Helios House, Los Angeles

A SeQuential bioüzemanyagot árusító benzinkútja

Környezetbarát töltőállomás az Istenhegyi úton

ARRC/H2 Alliance: víziók hidrogén töltőállomásra

mol indexre

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © Zombori Zsolt

Környezetbarát MOL töltőállomás az Istenhegyi úton; kép © MOL

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317