Logomain

Top tíz 2011: ez történt a fővárosban

By Ongrádi Melinda 2011. december 30. 11:16

szerk at hg dot hu

Cet_0128_120130604-19838-g5t6zp.gallery

A CET 2011 januárjában

Marc_cikkep_120130604-19838-1cindx5.gallery

A megújult Március 15. tér

Dt120130604-19838-egvlsz.gallery

Megújult a Design Terminál cikk1

Cikkep20130604-19838-1w45z34.gallery

A Széll Kálmán tér az ideálisan kiépített állapotban, a Főmterv, a Finta Stúdió és a Garten Stúdió tervei alapján

Pozsonyi_cikkindito20130604-19838-m62pby.gallery

A megújult Pozsonyi út

Kh_120130604-19838-13fyx9b.gallery

A K&H bank új székháza

Átadott létesítmények bankszékháztól az Aranymúzeumig, grandiózus koncepciók Fradi-stadiontól a Széll Kálmán térig.

Az idei év határozottan a grandiózus koncepciók éve volt Budapesten: konkrét létesítmény kevés, nagyszabású tervek annál inkább napvilágot láttak. Több kormányzati nagyberuházás tervét megismerhettük, de bepillantást nyerhettünk Budapest készülő új városfejlesztési stratégiájába is. Talán rendeződhet a régóta pusztuló Várkert Bazár ügye, míg a CET megnyitásának időpontja az egyre távolabbi jövőbe tolódik. Az átadott létesítmények között üdvözölhettünk egy új bankszékházat, egy hamisítatlan svéd mintára épült ökojátszóteret, a Blaha Lujza téri Europeumot, az Újlipótvárosi Közösségi Házat, valamint az Andrássy úti Aranymúzeumot. Míg idén januárban Kerekes György főépítészi kinevezéséről, október végén már távozásáról adhattunk hírt. Cikkünkben a főváros életének idei legfontosabb fejleményei közül válogattunk.

CET: partra vetett üvegbálna
Bár már idén januárban a nyitás jegyében tartották meg az épületbejárással is egybekötött sajtótájékoztatót, úgy tűnik, a beruházó és a főváros között nem sikerül rendezni a vitás kérdéseket. Az épület akkor 97%-os készültségi szinten, a helyiségek 60%-os bérbeadottságával várta az akkor még szeptemberre jósolt nyitást. Ehelyett augusztus végén a fejlesztő Porto Investment felmondta a Fővárosi Önkormányzattal kötött szolgáltatási szerződését, október végén pedig az átadás-átvétel is meghiúsult. A vitás kérdések rendezése még várat magára, így az, hogy mikor vehetjük birtokba az Üvegbálnát, egyelőre a jövő titka.

Bankszékház a Duna-parton
Az előbbivel szemben teljesen elkészült és működését is megkezdte a K&H Bank új székháza: A Finta Építész stúdió tervei alapján megépült létesítmény valójában két irodaépületet jelent, a bankot tulajdonló KBC Csoport az 54 000 négyzetméteres K épületet megvásárolta, míg a másik, 22 000 négyzetméteres H épületnek csak bérlője. A százmillió euró (kb. 23 milliárd forint) értékben létrejött bankszékház több újszerű vonást is felmutat: a tetőn például elnöki irodák helyett egy káprázatos panorámájú étterem létesült, míg a földszinten egy különleges bankfiók nyitott meg az ügyfelek előtt: pszichedelikus élményt nyújtó belső tere nélkülözi az ügyfél és a banki alkalmazott közötti hagyományos korlátokat.

Megnyitott az Andrássy úti Aranymúzeum
Világviszonylatban is egyedülálló létesítmény nyitotta meg kapuit szeptemberben: a Zelnik István Délkelet-ázsiai Aranymúzeum tereiben járva mintha egy 19. századi műgyűjtő magánpalotájába csöppennénk. A hajdani nagypolgári villa földszinti és emeleti termeiben páratlan aranykincsekből álló kollekciót tekinthetnek meg a látogatók, míg az alagsorban a Sövény Aladár teaház és wunderkammer (ritkaságokat felvonultató „csodakamra”) várja a látogatókat. Valódi különlegesség a múzeum kertje is, amely különleges növényekkel és kertépítészeti fogásokkal igyekszik megidézni Budapesten Délkelet-Ázsiát. Az épület felújításának terveit az Artonic Design Kft., a belsőépítészeti terveket a Pálffyarchitects, a kertterveket a Lépték terv Kft. munkatársai készítették.

Budapest Szíve: megújult Károly körút és Március 15. tér
Szeptemberben átadták a Budapest Szíve Program keretében megújult Károly körutat és a Március 15. teret. Az Európai Unió támogatásával megvalósult beruházás célja a történelmi városközpont központi szerepének erősítése a gyalogos közlekedés elsőbbségének biztosításával, valamint a közterületek magas építészeti minőségű fejlesztésével. A „Reprezentatív kaputérség kiépítése I. ütem” projekt eredményeképpen az Astoria és az Anker köz közötti területen nemcsak a közművek újultak meg, de a Dohány utca és Deák Ferenc tér között olyan „reprezentatív sugárút” alakult ki, ahol a különféle közlekedési módok kiegyensúlyozottan létezhetnek majd egymás mellett. A projekt másik helyszínén megújult a Március 15. és környezete: a „Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése I. ütem” projekt eredményeképpen a sétálók, a pihenni vágyók ismét eredeti hangulatában élvezhetik a pesti Duna part panorámáját. A létesítmény tervezői körében ugyanakkor meglehetős felzúdulást keltett, hogy a helyi építési hatóság megkérdezésük nélkül, meglehetősen otromba módon látta el egy utólagosan felszerelt korlátrendszerrel a romlefedés szoborszerű építészeti térelemét.

Megnyitott a Design Terminál
Augusztusban végre megnyitotta kapuit az Erzsébet téri volt buszpályaudvar – az üresen álló épület hányatott sorsával többször is foglalkoztunk a hg-n. A szépen felújított épületben kiállító- és rendezvényterem, valamint könyvtár található; szeptemberben kinevezett kreatív igazgatója, Ács Zoltán sajtótájékoztatón beszélt a jövőbeni tervekről, ahol leszögezte: a vezetőség menedzserként elsősorban a magyar design versenyképességének és a hazai tervezők gazdasági sikerének elősegítésén fog dolgozni. A nyitó Gombold újra! öltözéktervezési pályázatot bemutató kiállítás után több programra is ellátogathattunk a Terminálba, például a Design Hét programjai keretében.

Kormányzati tervek Budapesten: Fradi-stadiontól a Puskás Stadionig
Fürjes Balázs, a budapesti kormányzati nagyberuházásokért felelős kormánybiztos bemutatkozó sajtótájékoztatóján több olyan projektet bemutatott, amelynek megvalósulása jó eséllyel várható, ugyanakkor a konkrét határidőkkel kapcsolatban rendkívül óvatosan nyilatkozott: mint mondta, először gondos mérlegelésre van szükség, a döntési folyamat csak ezután indulhat be. Ilyen a Nemzeti Közszolgálati Egyetem épületegyüttesének létrehozása, amely az előzetes elképzelések szerint három ütemben alakulna ki: először a volt Ludovika Akadémia felújítása, következő lépésben az új egyetemi épület és sportközpont építése, majd az Orczy-kert rendbetétele következhet. A jelek szerint jóval előrébb tart a megvalósulásban az új Fradi stadion, amelynek engedélyezési tervei nemrég zöld utat kaptak a Központi Tervtanács ülésén – és így a jelek szerint valószínűleg tervpályázat nélkül készülhetnek el a 10-12 milliárdos stadion tervei. Stadiontervekből egyébként sincs hiány: míg az októberi sajtótájékoztatón a kormánybiztos kevés esélyt látott a projektre, hamarosan napvilágot láttak a Puskás Stadion bontásáról szóló hírek – igaz, arra, valamint a Fradi-stadion projektjére jövőre csak egymilliárd forint jut majd.

Budai Vár és Várkert Bazár: kormányhatározat a felújításról
Novemberben jelent meg az a kormányhatározat, amely szerint a Budai Vár hosszú távú, 25 éves fejlesztési tervének 2012. május 31-ig kell elkészülnie, a Várnegyed közlekedését rendező tanulmánynak pedig már előbb, február 29-ig. A novemberi kormányhatározat szerint 2014. március 30-ig, azaz még a következő parlamenti választások előtt el kell készülnie az évtizedek óta pusztuló műemléki Várkert Bazár felújításának. A budai vár fejlesztésének teljes felelőssége a nemzeti fejlesztési miniszterre, Fellegi Tamásra hárul. A „Budai Várnegyed és elsőként a Várbazár rekonstrukciója, épületegyüttesének és környezetének helyreállítása érdekében” a nemzeti fejlesztési miniszternek gondoskodnia kell a szükséges pénzügyi forrásokról, 2011. december 30-ig. A határozat azt is előírja, hogy e célra a Közép-Magyarországi Régió Operatív Programját kell módosítani. Lapunk nemrég a Várkert Bazár felújításának terveit is bemutatta, amelyek a Bánáti + Hartvig Építész Irodában készülnek a Várgondnokság megbízására.

Sétálóutcák: Pozsonyi úttól a Kazincy utcáig
Nagy vitákat kavartak Újlipótváros főutcájának felújítási tervei, amelyeket egy viharos lakossági fórumot követően az önkormányzat az elhangzott vélemények hatására módosíttatott is. Így kikerült a tervekből a kerékpársáv – a szeptemberben kezdődött és novemberre elkészült munkálatok során a felújított, Jászai Mari tér-Radnóti Miklós utca közötti szakaszon többek között felújították az utcaburkolatot, megszélesítették a járdaterületet és részben a forgalmat is átszervezték.

Belső-Erzsébetváros történelmi utcája, a Kazincy utca két is szakaszon új közvilágítást és burkolatot kapott. A Kultúra utcája projekt keretében kicserélték a közműveket és felújították az ortodox zsinagóga, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai kara, valamint az Elektrotechnikai Múzeum homlokzatát is. Az egymilliárd forintos beruházásból az utca romkocsmák által leginkább benépesített, Dob és Király utca közötti szakasza kimaradt.

Széll Kálmán tér: határozat a megújításról
Szeptember elején a fővárosi közgyűlés elfogadta a hajdani Moszkva tér rendezéséről szóló koncepciót; a megújulás fő mozgatórugója a tér közlekedésének rendezése lesz majd. A tervek szerint az építkezés első üteme 2013-ban kezdődne, az átalakítás része lenne a budai fonódó villamos projekt megvalósítása is. A tervek szerint valószínűleg bontás vár a tér mai arculatát meghatározó betonlegyezőre is. A hosszabb távú koncepció része egy 2vár kapuja tér” kialakítása is -  teljes koncepció, amelyet a Főmterv vezette tervezőcsapat készített, itt olvasható.

Közlekedési és városfejlesztés: jövőbeni stratégiák
2010-ben alakult meg a BKK, azaz Budapesti Közlekedési Központ, amelynek szerepéről és terveiről többek között a szeptemberi Közlekedj Ökosan konferencián, valamint a Heti Válasz novemberi urbanisztikai konferenciáján tájékozódhattunk: az integráló szervezet létrejöttének célja az volt, hogy összefogja és irányítsa a főváros közlekedésével kapcsolatos tevékenységeket, amelyekkel korábban több szervezet foglalkozott. Befejezett vagy most zajló projektjeik közé tartozik a Margit híd felújítása, kerékpárutak építése, a Ferenciek tere és Széchenyi tér átalakításával folytatódó Budapest Szíve program; hamarosan indulhat a füvesített pályákat és designmegállókat felvonultatva az 1-es és 3-as villamos felújítása és előbbi meghosszabbítása, míg a jövőbeni tervek között szerepel a Széll Kálmán tér rendezése, a budai fonódó villamos és a BuBi bérbringa-rendszer. A 4-es metrót ugyanakkor Tarlós István a Heti Válasz konferenciáján a „támogatás elvesztésével fenyegetett” projektek közé sorolta. Utóbbin Budapest új városfejlesztési stratégiáját is ismertették, amelynek kidolgozását áprilisban indította el a közgyűlés, és most körülbelül félidőnél tart.

budapest 2011 Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317