Logomain

Úttestbe göngyölt irodaház Újpesten

By Kovács Dániel 2011. december 11. 11:24

szerk at hg dot hu

Cikkep20130604-19838-1xt2isn.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest

Index20130604-19838-1ttmvld.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest index

Hungarian_autoklub_0120130604-19838-vrzkba.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest. Fotó: Civertan

Hungarian_autoklub_0220130604-19838-1nlv14y.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest. Fotó: F. Tóth Gábor

Hungarian_autoklub_1420130604-19838-iy418.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_0320130604-19838-136ayjx.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_0420130604-19838-1t62q84.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_1020130604-19838-1qk0icw.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Hungarian_autoklub_0920130604-19838-1osb8qp.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_0820130604-19838-6v7njj.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_1120130604-19838-1m5bde7.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Hungarian_autoklub_1520130604-19838-p2xyl5.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Hungarian_autoklub_0520130604-19838-1lsa3m5.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_0620130604-19838-463f35.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_0720130604-19838-14fccnn.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Hungarian_autoklub_1320130604-19838-1d9bpdx.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Plan_site20130604-19838-1nchfmu.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest - helyszínrajz

Plan_modell20130604-19838-1nhg633.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest - modell

Gal20130604-19838-mijso0.gallery

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest

Nyolcemeletes A betűbe költözött az Autóklub vezetése. Az újpesti majuszkula egyetlen, de ütős csattanóra épít.

A sajtóban egymást érték a botrányok a Magyar Autóklub néhány héttel ezelőtt nagy csinnadrattával átadott új épülete körül. A publicitást kapott bírálók kétségbe vonják a szervezet vezetésének döntéseit és luxusberuházásnak bélyegzik a Szolgáltató Központként emlegetett, a vezetőség irodáinak helyet adó házat. Az építész, akinek a konkrét számok említését nem engedélyezték, azzal tromfol: a ház nem került többe, mint egy teljesen átlagos, ugyanekkora irodatömb. Viszont annál jóval többre hivatott – tehetnénk hozzá.

Botránytól függetlenül ugyanis meglehetősen ritka alkalom, hogy egy kormányoktól és államtól független magyar szervezet nem csak pályázaton választja ki új otthonának tervezőit, de a nyertesnek megnevezett, színvonalas tervet jó minőségben megvalósítja, és azt aztán neves építészeti portálok sora találja közlésre méltónak. A miértre hosszan sorolhatnánk a válaszokat, felfejtve egyszersmind azt is, hogyan alakult a magyar építészet elmúlt két évtizede úgy, ahogy. A helyzet – irodaházilag – kettős. Kisebb részük próbál valami újat, sajátosan, egyénit mutatni. A rozsdás homlokzatú. A neccharisnyás. Az ikertornyok. Jelentős többségük azonban e szándék hiányában szürkül bele a hétköznapokba és a maximált alapterület kényszerítő erejébe, nem kíván és nem tud többnek mutatkozni, mint ami: semleges keret a benti semleges terekhez. Ez persze nem feltétlenül elítélendő, mindenesetre ebből az alapállásból nehéz kifarolni; az épületek stílusát tekintve fejlesztői, tömegformálásukat, magasságukat nézve önkormányzati bátorság – és persze bérlői igény kellene hozzá, de ritkán akad akárcsak az egyikből is.

Újpesten most akadt. A helyszín egy ma még elhanyagolt, szlömös terület, évtizedekkel ezelőtt bontásra ítélt, földszintes házak és paneltömbök között. Talán nem is telik azonban olyan sok időbe, hogy ez gyökeresen megváltozzék, hiszen a telek mellett, a Dugonics utca vonalában vezet majd az Aquincumi hídhoz a „körvasúti körút”, a külső közlekedési gyűrű, amelynek megvalósítását régóta tervezgeti Budapest. Ha ez elkészül, az irodaházból, amelynek jellegzetes formáját most leginkább a Budapest-Esztergom vonalon vonatozók csodálhatják, Újpest vizuális határköve lesz, az első jelentősebb épület, amellyel az ideérkező autósok találkoznak. Az, hogy ezzel a szereppel már most számoltak a tervezők, a Lukács és Vikár Építészstúdió, olyasfajta előrelátásra utal, amellyel ritkán találkozni.

Az a bizonyos húzás, ami átlagos irodaházból erőteljes jellé teszi az épületet, voltaképp egyetlen pofonegyszerű formai geg. A jellegzetes alak a tervezői leírás szerint egyrészt az Autóklub „a” betűjére, másrészt a funkcióra utal: mintha a szolgáltatóközpont működésének térbeli keretét a felcsavarodó, önmagába visszahajló úttest adná. Szerencsére az senkiben sem merült fel, hogy a felgöngyölt úttestre mondjuk terelősávokat fessenek, amitől ez a kellemesen neomodern „beszélő építészet” posztmodern fricskává alakult volna. Az egy méter átmérőjű betonszalagot kívülről egységesen fémlemez burkolattal látták el, ami napfényes időben érdekes fényhatásokat produkál. 

A formai játék teljesen konzekvens; a „szalag” felületén nincsenek ablakok, nem rondítja el felesleges gépészet. Annál is inkább, mivel az épületnek ez a két oldala néz északnak, illetve délnek - a lakótelep és a vasútvonal felé. A közöket, azaz a nyugati és keleti oldalt az irodaházaknál megszokott üveg függönyfal alkotja, az imponáló transzparens látvány jó eséllyel válik áldozatává az alkalmazotta szégyenlősségének, netán a nyári hőség elleni védekezésnek.

A forma még arról is képes elfeledtetni, hogy az épület valójában kicsi: az első és a hetedik emelet között a szintek alapmérete 110-230 négyzetméter között változik, plusz 35 négyzetméternyi kiszolgáló térrel (lift, lépcsőház, konyha, mosdók). A bruttó alapterület 3430 négyzetméter, ennél manapság egy hipermarket is nagyobb. Elismerésre méltó az is, hogy a ház nem kérkedik okosságával: a hűtő-fűtőrendszer például földhőt hasznosít, az energiafogyasztás igen alacsony, a berendezések azonban nincsenek szem előtt. A teljesen transzparens, nyitott földszinti előcsarnok felfedezésre hívogat, a legfelső szint terasza pedig kiváló lehetőséget is kínál ehhez. 

Egy szó mint száz: rendesen összerakott ház a Magyar Autóklub új központja, és ez a tény nem tehető függetlenné a beruházótól, mert egyértelműen elismerést érdemel. Abban pedig csak reménykedhetünk, hogy hamar méltó környezetre is talál - mindenesetre elég elszántnak és markánsnak tűnik ahhoz, hogy Újpest-Városkapu megújulásának első mérföldköve legyen. 

A Magyar Autóklub új Szolgáltató Központja

Építtető: Magyar Autóklub 
Tervezők: Lukács és Vikár Építészstúdió - Lukács István, Vikár András DLA, Domokos Balázs és Klopp András
Tájépítészet: Garten Stúdió Kft. - Szloszjár György, Vastagh Gabi, Kontra Dániel

Tervezés éve: 2007
Megvalósítás: 2010-2011

irodaház, magyar építészet, budapest, magyarország, kortárs építészet, lukács és vikár építész stúdió Icon_print

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest index

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest. Fotó: Civertan

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest. Fotó: F. Tóth Gábor

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: Bujnovszky Tamás

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ. Fotó: F. Tóth Gábor

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest - helyszínrajz

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest - modell

Lukács és Vikár Építészstúdió: Magyar Autóklub Szolgáltató Központ, Budapest

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317