Logomain

Délkelet-Ázsia kincsesládája az Andrássy úton

By OM 2011. szeptember 25. 11:57

szerk at hg dot hu

Rausch_villa_120130603-19838-t621a1.gallery

A Rausch-villa archív felvételen

Rausch_villa_220130603-19838-o6wxc.gallery

A Rausch-villa a felújítás előtt

Aranymuzeum_120130603-19838-7srv0m.gallery

Aranymúzeum kint

Aranymuzeum_220130603-19838-12xzos8.gallery

Aranymúzeum kiállítótér bejárat

Aranymuzeum_320130603-19838-1gd9ezn.gallery

Aranymúzeum kert

Aranymuzeum_520130603-19838-1ekghtw.gallery

Aranymúzeum fogadótér

Aranymuzeum_index_120130603-19838-1vap4uc.gallery

aranymúzeum index

Galeria_120130603-19838-1rhbe2r.gallery

Szobor a villa előtt; kép © Koleszár Adél

Galeria_220130603-19838-otqiri.gallery

Kőelefánt fogadja a látogatókat; kép © Koleszár Adél

Galeria_320130603-19838-1rt5tq2.gallery

Aranyhálóba burkolt lépcsőház; kép © Koleszár Adél

Galeria_420130603-19838-1b23ge6.gallery

Domborművekkel díszetett fal a bejárat előtt; kép © Koleszár Adél

Galeria_520130603-19838-jav5ix.gallery

A lépcsőház; kép © Koleszár Adél

Galeria_620130603-19838-15simb2.gallery

Előtér füstölővel; kép © Koleszár Adél

Galeria_720130603-19838-61v3jm.gallery

Egy gesztenyefa emléke a lépcsőházi falon; kép © Koleszár Adél

Galeria_820130603-19838-1nl9e0t.gallery

Buddha az előtérben; kép © Koleszár Adél

Galeria_920130603-19838-e1h12q.gallery

Szobor sok virággal; kép © Koleszár Adél

Galeria_1020130603-19838-dd6nhu.gallery

Mindenhol orchidea; kép © Koleszár Adél

Galeria_1120130603-19838-sytr8j.gallery

Teázó és wunderkammer; kép © Koleszár Adél

Galeria_1220130603-19838-1gvykfs.gallery

A teázó tárgyai, kép © Koleszár Adél

Galeria_1320130603-19838-1itus1q.gallery

Kipreparált állatbőr a teázóban; kép © Koleszár Adél

Galeria_1420130603-19838-o394ii.gallery

Váza a tengerből; kép © Koleszár Adél

Galeria_1520130603-19838-1xps037.gallery

Faragott kínai bútorok a teázóban; kép © Koleszár Adél

Galeria_1620130603-19838-1ljv3m6.gallery

Szerviz; kép © Koleszár Adél

Galeria_1720130603-19838-d3llg2.gallery

Wunderkammer; kép © Koleszár Adél

Galeria_1820130603-19838-1t6so1h.gallery

A fogadó-kiállítótér; kép © Koleszár Adél

Galeria_1920130603-19838-rmyh0v.gallery

Selyemháttér előtt lebegő tárgyak; kép © Koleszár Adél

Galeria_2020130603-19838-1a1xu8.gallery

Termékenységi bútor; kép © Koleszár Adél

Galeria_2120130603-19838-1kydyds.gallery

Vasfa oszlopok a Kincsek Termében; kép © Koleszár Adél

Galeria_2220130603-19838-noiv4d.gallery

Megvásárolható eredeti tárgyak a shopban; kép © Koleszár Adél

Galeria_2320130603-19838-122e47g.gallery

Bambuszpadló, -fal és -ajtók; kép © Koleszár Adél

Galeria_2420130603-19838-1fn9axt.gallery

Tetőtéri részlet; kép © Koleszár Adél

Galeria_2520130603-19838-1y30b2v.gallery

Tetőtéri részlet; kép © Koleszár Adél

Galeria_26_a20130603-19838-y7ct6g.gallery

Tárgyaló-könyvtár; kép © Koleszár Adél

Galeria_2720130603-19838-c974zw.gallery

Tárgyaló-könyvtár; kép © Koleszár Adél

Galeria_2820130603-19838-ciiekf.gallery

Kilátás a kertre; kép © Koleszár Adél

Galerianyito20130603-19838-164b02z.gallery

Aranymúzeum galérianyitó

Kert_120130603-19838-11cm16p.gallery

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

Kert_220130603-19838-irk34d.gallery

A kert részleteti; kép © Koleszár Adél

Kert_420130603-19838-u4t6lv.gallery

Kagylókövület; kép © Koleszár Adél

Kert_320130603-19838-1r8eoh.gallery

Tó szigettel; kép © Koleszár Adél

Kert_galerianyito20130603-19838-19yjtmw.gallery

kert galérianyitó

Kert_520130603-19838-aw151h.gallery

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

Kert_620130603-19838-glejhr.gallery

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

Kert_720130603-19838-s44uww.gallery

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

Galeria_2920130603-19838-eamx6t.gallery

Részlet a teázóból; kép © Koleszár Adél

Vizuális élvezetek sok-sok arannyal: Délkelet-Ázsia beköltözött egy Andrássy úti villába.

A szépen felújított, decens külsejű villa előtt még csak egy szobor, a bambuszsor és a kőelefántok sejtetik az izgalmakat, a kertbe, majd az épületbe érve azonban kiteljesedik az egzotikus délkelet-ázsiai atmoszféra. A Zelnik István Délkelet-ázsiai Aranymúzeum tereiben járva mintha egy 19. századi műgyűjtő magánpalotájába csöppennénk: bármerre nézünk, különleges látnivalókra esik a tekintet.

A nagyközönség előtt szeptember 22-én nyitotta meg kapuit a magánmúzeum, amelyben Zelnik István mutatja be az egész világon egyedülálló gyűjteményét – pontosabban annak csak egy részét. A birtokában lévő körülbelül 40-50 000 tárgyból, köztük 3500-4000 aranytárgyból álló kollekció 1030 darabja kapott helyet a múzeumban, a kiállított tárgyak egy része azonban folyamatosan cserélődik majd. A gyűjtemény története, tárgyai is lenyűgözően érdekesek, és nem kevés izgalmat tartogat az épített környezet is, amelyben helyet kaptak a darabok. Egy hajdani polgári magánpalota, az egykori Rausch-villa adja foglalatát a kollekciónak. Az épületet és a kertet a belsőépítész tervező, Varga N. Dániel kalauzolása mellett jártuk be fotósunkkal, a kert létrejöttéről pedig Hlatky Katalin, a Lépték Stúdió tervezője mesélt lapunknak.

Az épület a Kogart Park Kft. tulajdona; a cég beruházóként vett részt az építkezésen, és attól bérelte ki 50 évre az épületet Zelnik István. A villa mögött kialakított kert és a pinceszinti teázó, amely egyben egyfajta „wunderkammer”, azaz mindenféle gyűjtésre érdemes tárgy kusza egyvelege, nyitva áll az utcáról betérők előtt. A földszinten és első emeleten kaptak helyet a kiállítóterek, a tetőtérben pedig a Magyarországi Délkelet-ázsiai Kutatóintézet. A leromlott állapotú ház felújítására 2009-ben készültek az első tervek. „A felújításkor a legnagyobb kihívás az volt, hogyan lehet egy 19. századi polgári villában megteremteni a távol-keleti hangulatot” – meséli a tervező. „Az utca felé igyekeztünk maximálisan megőrizni az épület eredeti képét. A tetőről leszedtünk minden tetősíki ablakot, kéményfelépítményt. A többször átépített villa felújítása természetesen tartogatott meglepetéseket. Rendezetlen tartószerkezeti viszonyokat, rossz minőségben készült szerkezeteket kellett orvosolni. Többféle tervvariáció is készült a belső terek átalakítására, a súlyos, egzotikus hangulatútól a minimalista irányzatig. Végül egy letisztult, elegáns kiállítótér valósult meg, amelyet a kiállított tárgyak keltenek életre. Finom utalásként az anyagok, színek varázsolják ide Délkelet-Ázsiát.”

A kert részleges lesüllyesztése, a lépcsőzetes kialakítás a térkapcsolatok miatt volt fontos, mert így közelíthető meg innen közvetlenül a teázó, de ez a megoldás jót tett a térhatásnak is – így tágasabbnak tűnik az egyébként nem túl nagy terület. Világos mészkő, bambusz és egzotikus tárgyak uralják a látványt, továbbá egy télen-nyáron párás vízfelület. „A trópusi hangulat elérésében nagy szerepe van a párás levegőnek. Elképzeltük, ahogy télen gőzölög a tó, és arra gondoltunk, miért ne lehetne így nyáron is” – meséli az építész a párásítóra utalva, majd az első ránézésre pusztán szeszélyes formájú ülőbútornak látszó holmikra mutat. „Ezek a székek 40-50 000 éves kagyló-őskövületek, amelyeket a cunami sodort ki a thai partokra.” Az első sokkon túllesve már nem is csodálkozunk azon, hogy a növények között eredeti, akár több száz éves szobrok díszelegnek.

A Sövény Aladár Teaház – amely Zelnik István gyermekkori mentoráról kapta nevét - falait a megrendelői igényeket követve élénkzöldre festették, a padlóra diószínűre pácolt tölgyparketta került. A Herendi, Hollóházi és Zsolnai porcelánokból teát hörpölgetők testközelbe kerülhetnek a faragott keleti bútorokkal, elefántagyarakkal és számos egyéb különleges holmival, egy vitrinben pedig a gyűjtő által megvásárolt elsüllyedt hajókról kiemelt tárgyak láthatók – edények a beléjük kövült pénzérmékkel vagy kagylókkal borított szobrok. A külső és belső térben alapvetően kétféle kőburkolat jelenik meg: a kertben is látható világos spanyol mészkő mellett egy csillámló, Kambodzsából hozatott fekete-arany gránit. 

Az épület sarkán található lépcsőház lebontott, szűkösebb elődje helyére került. Az üvegfalat a műemlékvédő szakemberek kívánságára, Orbán Csaba építész tervező ötletei alapján aranyozott fémháló takarja, így tompítva a régi és új szerkezetek kontrasztját. A lépcsőházba bonyolult programozású lift került; az érthetően igen szigorú biztonsági intézkedések részeként pontosan szabályozott a haladási irány és az, hogy melyik szintről hová lehet eljutni. A lift mellett egy festett látszóbeton fal is épült, amelynek kivitelezése nem volt teljesen zökkenőmentes – az aranyszínűre festett felület kissé túl direkt utalásnak tűnik a múzeum tematikájára.

A teázóból, illetve a földszinti főbejárattól a múzeum fogadóterébe jutunk, ahol a tengerlecsendesítő Buddha nyugalomra intő szobra fogadja az érkezőket; a csíkos macassar fafurnérral keretezett falfülkékben rengeteg virágot helyeztek el. A növények, főleg az orchideák egyébként is meghatározó elemei a külső és belső tereknek, a kerttől a mosdókon át a lépcsőházig mindenhol megtalálhatók.

A kiállítóterek szándékosan puritán kialakításúak, egységes megjelenésüket legfeljebb a falszínek apró eltérései árnyalják. Maguk a vitrinekben kiállított tárgyak töltik meg őket élettel – a fémtüskékre erősített aranytárgyak szinte lebegnek a tárlókban. A kiállítóterek egyáltalán nem keltenek túlzsúfolt benyomást, sikerült megtalálni a finom egyensúlyt, ahol érvényre juthat az egyes darabok szépsége. A tárgyak hátterét panelekre feszített vietnami selymek adják; a 80 cm széles textíliákkal való munka igencsak igénybe vette a szakembereket. Az épület ablakai elé árnyékolók kerültek, ezenkívül azonban még fóliázni is kellett azokat, hogy csak annyi fény jusson a belső termekbe, amennyi nem zavaró. A világítás amúgy is kényes kérdés, „Farkas Jánosnak, az ERCO tervezőjének köszönhetően azonban sikerült nagyon finoman beállítani a világítótesteket, így a lehető legjobban megfigyelhetők a tárgyak részletei.” – emeli ki Varga N. Dániel. A rafinált megvilágításban nemcsak az aranytárgyak finoman cizellált vonalai, de a Kincsek termének nevezett teret díszítő négy hatalmas vasfa oszlop faragványai is életre kelnek.

A földszinten a fogadótér mellett a buddhista és hindu vallásnak szentelt termek, az emeleten a hegyi királyságok és a Dong Song kultúra kincsei, valamint egy külön teremben a Shiva-kultusz termékenységi szimbólumok láthatók – utóbbi közepén egy nagyméretű ülőbútoron pihenve állítólag termékenységi energiákkal is feltöltődhetünk… A kiállítóterekből a kötelező haladási irány a földszinti shopba vezet – itt eljátszhatunk a gondolattal, hogy megvásároljuk például a kiállított eredeti arany- vagy porcelántárgyak némelyikét -, majd visszajutunk a földszinti fogadótérbe.

A régi tetőszerkezet helyére új, vasbeton-acél tető került. A tetőtéri irodák a felülvilágítóknak köszönhetően bőségesen kapnak természetes fényt. Az előtérben egy hatalmas, beépített szekrénynek látszó fal fogadja az érkezőket, az egyik ajtó mögött azonban valójában a tárgyaló rejtőzik. A hatalmas asztal körül mindenhol beépített könyvespolcok futnak körbe, ide kerülnek a szakmai kiadványok.

„Az építési munkálatok elfogyasztottak egy generálkivitelezőt és négy építésvezetőt” – vázolja a belsőépítész a nagy precizitást igénylő munkák bonyodalmait. „A kivitelezők folyamatosan tesztelhették határaikat: a kertben lévő kőhidat például szerettem volna egy darabból elkészíttetni, végül azonban három darabból állt össze. A Távol-Keleten megfordulva tapasztalhattam, mi mindent lehet a megfelelő precizitással létrehozni – az olyan részletek azonban, mint például a belső terekben mindenhol körbefutó árnyékfugák készítése vagy a bambusz fal-, padlóburkolat és ajtólapok precíz illesztése igencsak próbára tette az itthoni szakembereket. A kivitelezési munkáknál gyakorlatilag folyamatos volt a tervezői jelenlét, a kert kőmunkáit készítő Reneszánsz Zrt. szakemberei például szinte minden egyes kőelemnél felhívtak, hogyan építsék be azt.”

A kert tervezésekor az alapkoncepció része volt, hogy a pinceszinttel való kapcsolat miatt lépcsőzetesen kell azt kialakítani, továbbá megrendelői elképzelés volt a nagy vízfelület – ennek egyhangúságát egy abba helyezett szigettel törték meg a tervezők, Hlatky Katalin és Szakács Barnabás, a Lépték Stúdió szakemberei. Fontos szempontot volt az is, hogy a silány minőségű melléképületek látványa mindenképpen ki legyen takarva. Az alapvető elképzelések kikristályosodása után következett a növényzet, a kert „öltözéke”: a megrendelő sok virágot szeretett volna, és eredetileg volt egy olyan elképzelés, hogy a teraszra kilépve jobbról indulva az évszakok váltakozását szemléltetően helyezik el a növényeket. Ez a koncepció azonban csak nyomokban maradt meg: a törpemandulák és rododendronok jelképezik a tavaszt, a hortenzia a nyarat. „Igyekeztünk származásukban is keleti növényeket választani, de természetesen az éghajlat miatt számos növény van, amely csak megjelenését tekintve keleties” – avat be minket Hlatky Katalin. „A megrendelő elképzelésében egy télen-nyáron zöld, buja kert szerepelt, így sok az örökzöld, amelyeket virágzó növények egészítenek ki. Télálló bambuszt ültettünk, de a megfelelő gondozással a kenderpálmák is átvészelik majd a hideg évszakot. A növények nagyrészt savanyú talajt igényelnek, a teraszokon csepegtető öntözőrendszert alakítottunk ki. Jó ízlés és szakértelem kell majd a kert fenntartásához, de a megrendelővel való munka során úgy éreztük, hogy mindkettő adott.”

Tervezői stáblista:
Építész tervező: Orbán Csaba, Tölgyesi-Morvai Krisztina (Artonic Design Kft.)
Belsőépítészet: Varga N. Dániel
Pálffy György, Hagiwara Kenichiro, Lovák István (Pálffyarchitects)
Munkatársak: Horváth Tamás, Gulyás Bence, Farkas Anita, Kabdebó Zoltán, Görbicz Máté, Virág Péter (Pálffyarchitects)
Kertész tervező: Hlatky Katalin, Szakács Barnabás (Lépték Terv Kft.)

budapest, andrássy út, zelnik istván délkelet-ázsiai aranymúzeum, rausch-villa Icon_print

A Rausch-villa archív felvételen

A Rausch-villa a felújítás előtt

Aranymúzeum kint

Aranymúzeum kiállítótér bejárat

Aranymúzeum kert

Aranymúzeum fogadótér

aranymúzeum index

Szobor a villa előtt; kép © Koleszár Adél

Kőelefánt fogadja a látogatókat; kép © Koleszár Adél

Aranyhálóba burkolt lépcsőház; kép © Koleszár Adél

Domborművekkel díszetett fal a bejárat előtt; kép © Koleszár Adél

A lépcsőház; kép © Koleszár Adél

Előtér füstölővel; kép © Koleszár Adél

Egy gesztenyefa emléke a lépcsőházi falon; kép © Koleszár Adél

Buddha az előtérben; kép © Koleszár Adél

Szobor sok virággal; kép © Koleszár Adél

Mindenhol orchidea; kép © Koleszár Adél

Teázó és wunderkammer; kép © Koleszár Adél

A teázó tárgyai, kép © Koleszár Adél

Kipreparált állatbőr a teázóban; kép © Koleszár Adél

Váza a tengerből; kép © Koleszár Adél

Faragott kínai bútorok a teázóban; kép © Koleszár Adél

Szerviz; kép © Koleszár Adél

Wunderkammer; kép © Koleszár Adél

A fogadó-kiállítótér; kép © Koleszár Adél

Selyemháttér előtt lebegő tárgyak; kép © Koleszár Adél

Termékenységi bútor; kép © Koleszár Adél

Vasfa oszlopok a Kincsek Termében; kép © Koleszár Adél

Megvásárolható eredeti tárgyak a shopban; kép © Koleszár Adél

Bambuszpadló, -fal és -ajtók; kép © Koleszár Adél

Tetőtéri részlet; kép © Koleszár Adél

Tetőtéri részlet; kép © Koleszár Adél

Tárgyaló-könyvtár; kép © Koleszár Adél

Tárgyaló-könyvtár; kép © Koleszár Adél

Kilátás a kertre; kép © Koleszár Adél

Aranymúzeum galérianyitó

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

A kert részleteti; kép © Koleszár Adél

Kagylókövület; kép © Koleszár Adél

Tó szigettel; kép © Koleszár Adél

kert galérianyitó

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

A kert részletei; kép © Koleszár Adél

Részlet a teázóból; kép © Koleszár Adél

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317