Logomain

Az összkomfortos város

By Ongrádi Melinda 2011. szeptember 17. 10:24

szerk at hg dot hu

Tts_pumpa20130603-19838-tun2dc.gallery

Közösségi biciklipumpa a TTS-től

Exventar20130603-19838-z452nf.gallery

Mikado bringaparkoló az Exventartól

Krystalgade20130603-19838-x6jwy.gallery

Bringaparkoló Koppnhágából

Solid_vekso20130603-19838-x3x5fm.gallery

SOLID utcabútorcsalád a Veksótól

Tts_bringaszamlalo20130603-19838-zailbn.gallery

Kerékpáros-számláló a TTS-től

Tts_bringazar20130603-19838-buu0h8.gallery

Burkolatba épített bringazár

Wing_exventar20130603-19838-i45kfu.gallery

WING utcai pad az Exventartól

Vekso_adagio20130603-19838-g6r218.gallery

Adagio a Veksótól

Vekso_double20130603-19838-wvpohc.gallery

Double, Vekso

Vekso_forum20130603-19838-e0oiwe.gallery

Forum, Vekso

Vekso_luft20130603-19838-123zfjp.gallery

Luft, Vekso

Vekso_opera20130603-19838-1bubnjn.gallery

Opera, Vekso

Vekso_poseidon20130603-19838-1hex00r.gallery

Poseidon, Vekso

Vekso_roma20130603-19838-c6jpmg.gallery

Roma, Vekso

Vekso_strong20130603-19838-1j2tyqg.gallery

Strong, Vekso

Vekso_type20130603-19838-3koeyr.gallery

Type, Vekso

Vekso_urban20130603-19838-1px4fzl.gallery

Urban, Vekso

Social_sofa20130603-19838-5ozk5.gallery

Social Sofas

Közösségi biciklipumpa, nyilvános kanapé és kerékpáros-számláló: tippek és ötletek a köztéri kényelemhez.

Úgy tűnik, a világ nagyvárosai felismerték, hogy a közterek kialakítása kritikus a városlakók életminősége szempontjából, és az elmúlt években, évtizedekben számos nagyszabású köztérfejlesztési projektre találunk példát szerte a nagyvilágból. Hazai viszonylatban is különös jelentőséget kap a kérdés, hiszen az uniós forrásoknak köszönhetően a magyar települések is óriási lehetőségek előtt állnak e téren; számos ilyen  projekt zajlik vagy adták át a közelmúltban.

A trend ismeretében nem csoda, hogy napjainkban óriás piaci igény mutatkozik a köztérfejlesztés innovatív megoldásaira. Amint láthatjuk, ahhoz, hogy egy köztér jól működjön, nem elég, ha kicserélik rajta a díszburkolatot. A következőkben (a teljesség igénye nélkül) néhány innovatív ötletet mutatunk be utcai berendezési tárgyakra, leginkább a skandináv tájakról, amelyekkel komfortosabbá, élhetőbbé válnak a városi terek.

A városokat különféle szempontból (élhetőség, fenntarthatóság) minősítő vizsgálatokban a skandináv települések általában előkelő helyezést érnek el. Koppenhága például a Siemens által szponzorált Green City Index felmérésen első helyen végzett; az előkelő helyezéshez hozzájárultak a város emberbarát közterei is, például az évtizedek óta fejlesztett Strøget, a világ egyik leghosszabb és legrégebbi sétálóutcája. Így nem csoda, ha az ötletes köztéri elemek terén is jeleskednek.

Az összkomfortos közterek iránti igényt lovagolta meg például a dán Veksø cég, amelyet akár az utcabútorok IKEÁ-jának is nevezhetünk. A cég katalógusból kínálja az utcabútorokat, világítóelemeket, sőt, komplett köztérarculatot is. Mivel az innovatív köztérfejlesztéseknek ma már elengedhetetlen eleme a kerékpározás, természetesen ez a szegmens kiemelt szerepet kap a cég termékpalettáján; annál is inkább, mivel az 1950-ben alapított Veksø kezdetben kerékpártárolók forgalmazásával foglalkozott. Később összeolvadt a Lampas céggel, innentől számítható a köztéri világítótestek piacán való aktív részvétel. A tervezők listája impozáns, közöttük olyan neves cégek találhatók, mint a C. F. Møller Design vagy a Schmidt/Hammer/Lassen Design, amely Red Dot-díjat nyert beton köztéri bútoraival.

Utóbbiak, a SOLID rendszer darabjai 2009-ben kapták meg az elismerést; az utcabútorok és LED-es világítótestek szabványméretű elemek, amelyeknél csupán a hozzárendelt fémelem változik. Míg ez a garnitúra a beton rugalmasságát és strapabíró tulajdonságait használja ki, a többi rendszer előszeretettel készül rozsdamentes acélból, az ülőbútoroknál, padoknál fa, esetleg alumínium vagy műanyag ülésrésszel.

A köztér-komfortosítás volt a célja Karin Bruers designernek is. „Kár, hogy a ma városlakói között oly kevés interakció zajlik az utcákon” indokolja az ötletgazda. „A közterek mai állapota azonban egyáltalán nem bátorít minket arra, hogy egymás felé forduljunk.” Bruers nem nyugodott bele a helyzetbe, és a hollandiai Tilburnban mintaprojektet indított. Az utcákra, terekre betonból készült kanapékat helyezett, amelyek a Közösségi Szófa (Social Sofa) elnevezést kapták. A koncepció zajos sikert aratott, és néhány éven belül egyedül Tilburnban ezer fölé emelkedett a szabadtéri kanapék száma. Egyes darabokat mozaikkal, másokat festéssel borítottak, és az önkormányzat által vásárolt darabok esetében csak úgy tolongtak a különféle cégek, hogy örökbe fogadják és szponzorálják a kanapékat. Az elképzelés ma már túlterjedt az országhatárokon, és Belgiumban, sőt Kínában is felütötte fejét a Social Sofas mozgalom.

Míg nálunk egyelőre a kerékpárutak, -sávok kérdése, a bringás közlekedés lehetővé tétele a megoldandó legfontosabb probléma, a fejlett kerékpáros kultúrával rendelkező országokban a hangsúly ma már az infrastruktúra kiegészítő elemeire helyeződött, mint amilyen például a parkolás és a tájékoztatás. Maradva a dánoknál, a Dán Kerékpáros Szövetség kézikönyvet is kiadott, amely segít a döntéshozóknak, tervezőknek és minden érintettnek abban, hogy sikerüljön létrehozni a minden igényt kielégítő létesítményeket – a kötet előszava szerint, bár a dán kerékpárút-hálózat igen jó, a megfelelően kialakított parkolóhelyek tekintetében azonban igencsak le vannak maradva például Hollandia mögött… A kézikönyv foglalkozik a helyszín megfelelő kiválasztásával, a könnyű észlelhetőség szempontjaival, a méretezés kérdéseivel, és számos innovatív, példaértékű megoldást is bemutat.

A végtelenül változatos kerékpártároló-megoldások mellett a bringázás fontosságát hangsúlyozzák az olyan ötletek, mint a közösségi kerékpáros pumpák vagy kerékpáros-számláló – utóbbi elképzelés szintén Dániából származik. A dániai Frederiksbergben épp a Veksø állított fel ilyen oszlopokat. Marianne Weinreich, a cég Mobilitás részlegének vezetője szerint az elképzelés legfontosabb üzenete, hogy az előtte elhaladó és számként megjelenő bringásnak mindez visszajelzés arról, ő is számít. „A kerékpáros ezáltal megerősítést kap arról, hogy az ő személye is igenis jelentős tényező a kerékpáros társadalomban” – véli a szakember.” Egy havas, hideg decemberi reggelen motiváló dolog lehet érezni, hogy tagjai vagyunk egy nagyobb közösségnek. Emellett a statisztikáknak fontos társadalmi üzenete is van ebből a szempontból, és az sem mellékes, hogy így a városvezetés és a tervezők is megbízható adatokat kapnak, amelyek aztán segítik a tervezési projekteket.” Hasonló elemeket, figyelemre méltó kerékpártárolókat, továbbá bringautak mentén elhelyezett sebességmérőket gyárt a TTS cég is.

Cikkünk folytatásában a köztéri vizes elemekkel, illetve a pop-up köztéri installációkkal foglalkozunk.

design, utcabútor, köztér, város, köztérmegújítás Icon_print

Közösségi biciklipumpa a TTS-től

Mikado bringaparkoló az Exventartól

Bringaparkoló Koppnhágából

SOLID utcabútorcsalád a Veksótól

Kerékpáros-számláló a TTS-től

Burkolatba épített bringazár

WING utcai pad az Exventartól

Adagio a Veksótól

Double, Vekso

Forum, Vekso

Luft, Vekso

Opera, Vekso

Poseidon, Vekso

Roma, Vekso

Strong, Vekso

Type, Vekso

Urban, Vekso

Social Sofas

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317