Logomain

Így lesz Kalef a Moszkvából

By Kovács Dániel 2011. augusztus 26. 09:02

szerk at hg dot hu

Index20130603-19838-dtcs5n.gallery

széll kálmán tér index

Cikkep20130603-19838-gtbf7n.gallery

A Széll Kálmán tér az ideálisan kiépített állapotban, a Főmterv, a Finta Stúdió és a Garten Stúdió tervei alapján

Cikkep220130603-19838-1im32ul.gallery

A Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió látványterve a jövő Széll Kálmán teréhez

120130603-19838-qg200e.gallery

A Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió terve a Széll Kálmán tér ideálisan kiépített állapotára

A20130603-19838-sx40dz.gallery

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

A220130603-19838-vj6uhj.gallery

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

A320130603-19838-uvnx2p.gallery

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

A420130603-19838-w28qca.gallery

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

A520130603-19838-1t58lrk.gallery

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Gal20130603-19838-1w6mjag.gallery

Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió: Vár kapuja koncepció

A620130603-19838-trrnqs.gallery

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Gyal20130603-19838-p8p9qs.gallery

A Széll Kálmán tér jelenlegi gyalogos problématérképe

Kerekpar20130603-19838-hzg774.gallery

Kerékpáros útvonaltervezet a Széll Kálmán téren

420130603-19838-12azgl1.gallery

Széll Kálmán tér, tömegközlekedési kapcsolatok

520130603-19838-9udsnf.gallery

Széll Kálmán tér, építészeti beavatkozások

V120130603-19838-157xms5.gallery

A Széll Kálmán tér átalakítása, a minimális beavatkozásokkal

V220130603-19838-141ua5n.gallery

A Széll Kálmán tér átalakítása, a tervezők szerint optimális kétlépcsős beruházás első fázisa

V320130603-19838-19hwcop.gallery

A Széll Kálmán tér átalakítása, a tervezők szerint optimális kétlépcsős beruházás második fázisa

Gal220130603-19838-w4b4pf.gallery

Forgatókönyvek a Széll Kálmán tér átalakítására

Augusztus 31-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés a Széll Kálmán tér átalakításának koncepciótervéről. Bemutatjuk a részleteket.

Augusztus 31-én terjeszti a Fővárosi Közgyűlés elé Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes a Széll Kálmán tér átalakításának koncepcióját. Ha a közgyűlés (egyszerű többséggel) elfogadja az koncepciót, az hosszú évek után végre valódi változásokat hozhat a tér életében. Ezúttal ugyanis a nagyívű tervekhez adott némi tőke is: az ország 2011-es költségvetéséből hárommilliárd forintot a Széll Kálmán térre szántak. Ahogy a tervezői tanulmány is írja: „ha a tér csak nevében tud megújulni, akkor nem változik semmi.” Bemutatjuk azokat a terveket, amelyek alapján a főváros valóban Széll Kálmán teret csinálna a Moszkvából.

Az elmúlt évtizedekben végletesen lepusztult ex-Moszkva tér sorsát részben a pénzhiány, részben az egymással megegyezni képtelen fővárosi és kerületi önkormányzatok, illetve a BKV civakodása jellemezte. A 2010 őszén megválasztott új budapesti vezetés példás határozottsággal lépett át az önkormányzati érdekkörökön, és a tér rekonstrukciójával a főváros közlekedéséért felelős, újonnan létrehozott Budapesti Közlekedési Központot (BKK) bízta meg. Utóbbi sem késlekedett sokáig, 2011 tavaszán, közbeszerzési eljárással ki is választotta a koncepcióterv készítőjét. Erre három, nagy tapasztalattal rendelkező közlekedéstervező céget hívtak meg - ezek kilétét, illetve az eljárás részleteit, így a választás kritériumait nem hozták nyilvánosságra. A hazai építészközösségben ez a titokban lebonyolított eljárás okozta az első nagyobb felháborodást, a következő pedig az eredményhirdetés után következett. Nem is azért, mert a győztes Főmterv a fővárosi építészeti tanácsnokként dolgozó Finta József cégével működött együtt (a zárt, meghívásos közbeszerzési eljárás ellen kifogást nem emelő Magyar Építész Kamara tudomása szerint a másik két cég Makovecz Imrét és Zoboki Gábort kérte fel). Hanem azért, mert jó ideig tisztázatlan volt: a koncepcióterv elkészítését követi-e valódi, nyilvános pályázat. A mostani közgyűlési előterjesztésben Hutiray annyit szögez le: a Főmterv által hétmillió forintért készített koncepcióterv, amelyre a munka előkészítéséhez feltétlen szükség volt, a vezérelveket rögzíti, a továbbiakban így lehetőség nyílik „a kerületek, a civil szervezetek vagy más kreatív javaslatok, így különösen az építész szakma javaslatainak” beépítésére. „A térhez kapcsolódó építészeti-városépítészeti problémák sokrétű megközelítése érdekében építészeti ötletpályázat kiírása szükséges, várhatóan a tér átépítésére vonatkozó, a tervkoncepcióban meghatározott fő irányvonalak rögzítése után” – írja Hutiray az előterjesztésben, a következő félmondatban már „tervpályázatként” említett „ötletpályázat” időpontjának 2011 harmadik negyedévét jelölve meg.

A fentiekhez természetesen a most nyilvánosságra került terv szakmai minőségének nincs köze, és minden bizonnyal a továbbiakban tiszta, nyilvános és átlátható ügymenetben zajlik majd a munka. A Széll Kálmán tér Budapest egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja: több mint kétszázezer ember fordul meg itt naponta, emellett a budai vár kapujaként fontos turisztikai célpont. A koncepció készítésénél az építészek (az említett Főmterv és a Finta Stúdió mellett tájépítész-szakértőként a Garten Studio) elsődleges célja az volt, hogy az átalakítás a forgalom legkisebb zavarásával, ütemezetten, egymásra épülő szakaszokban megvalósítható legyen. A városvezetés emellett nyilvánvalóvá tette, hogy nem kívánja a helyén látni a metrókijárat 1972-ben emelt tömbjét, teljeskörű akadálymentességet vár el, és a gyalogos kapcsolatok mellett javítani kívánja a kerékpáros kapcsolatokat is.

A koncepció közlekedés- és építésztervezői alaptézisei

- a teret naponta több mint 200 000 ember használja, elsősorban átszállásra, a környező területek elérésére; a tér nem közpark, sétatér, vagy pihenőhely
- a gyalogos forgalom és a közösségi közlekedés a felszínen bonyolódjon, ne legyen egyik sem aluljáróba elrejtve.
- szükséges az akadálymentes, gyors, komfortos, időjárástól védett gyalogos kapcsolatok kialakítása. 
- nem csökkenhet a közösségi közlekedés színvonala, egy járat sem kerülhet a tér átépítésével rosszabb helyzetbe.
- biztosítani kell a tér átkerékpározhatóságát. 
- a térre befutó utak kapacitásához kell a tér közúti elrendezését is igazítani. Biztosítani kell a gyors közúti áthaladást a téren. Nem csökkenhet, de nem is növelhető a közúti forgalom számára biztosított terület.
- a térnek ütemezhetően, időben elhúzódó folyamatok mellőzésével meg kell tudni valósulni.

Az eddigi történésekből tanulva, valamint felkészülve a minden nagyprojektre jellemzően itt is várható műszaki és pénzügyi problémákra, a tervezők több forgatókönyvet készítettek. Az első, a legkevesebb összegből megvalósítható elképzeléssel a közlekedési fejlesztések java megvalósul, a tér arculata azonban alapvetően nem változik (megmarad például a mostani metrókijárat). Ha az anyagiak engedik, van egy ennél kedvezőbb, kétlépcsős terv is. Itt már az első fázisban teljesen átalakul a tér jelenlegi képe, a második pedig a környező területek, a Retek utca, a Városmajor felé kinyúló közlekedési csápokat hoz létre. Ez utóbbi számos beruházása magántulajdont is érintene – írják a tervezők.

Közlekedési javaslatok

A gyalogos közlekedésben a fő tervezési irány a Csaba utca – Dékán utca, illetve a metrókijárat – Fény utcai piac útvonalak kitisztítása, a komfortos, időjárástól védett és akadálymentes közlekedés biztosítása. Ennek érdekében az úttest közepén fásított elválasztó-szigetet is kialakítanának. A távlati tervben a most felmért 26 gyalogos konfliktus mindegyikére megoldást kínál, de ebből már az első lépésben megold tizenkilencet.

A kerékpár-hálózat legfontosabb fejlesztése a Vérmező – Varsányi Irén utca kapcsolat kialakítása, a mai 18-as villamosvonal vágányai mellett. Ennek feltétele a villamosmegálló átalakítása középperonosra. A Retek utca a pesti Főutca-projekthez hasonlóan kerékpáros barát utcává alakulna, amelyhez a forgalomcsillapítás és a kerékpár-forgalom számára ellenirányú haladást is lehetővé tevő forgalmi kialakítás a kulcs. A Varsányi Irén és a Hajnóczy József utca is e mintát követve újulna meg. A téren átvezető fő közúthálózati elemek nyitott vagy zárt kerékpársávokkal egészülnek ki.

Meghatározó módon átalakul a jelenleg kaotikus tömegközlekedési rendszer, hiszen nemcsak a mostani állapoton kell javítani, de érdemes számolni a nagykörúti villamosvonal távlati meghosszabbításának, illetve a Fogaskerekű bevezetésének lehetőségét. A Széll Kálmán tér közepén „magterület” jön létre, ahol optimális a közlekedési kapcsolat a metró, a villamos és a buszmegállóhelyek közt. A Retek utcai házsorral párhuzamosan peronszigeteket alakítanak ki a buszoknak. A Vérmező utcával párhuzamos térrészt csak villamosok használják, a Várfok utcai térrészt viszont buszok és villamosok egyaránt - ezzel a megoldással például az 5-ös megállója, amely ma a metrókijárattól légvonalban 180 méterre található, 40 méterre kerül.

A legkevesebb változás a közúti közlekedésben lesz, amelynek mértékét sem csökkenteni, sem bővíteni nem akarja a terv. A koncepció sem az útsávok számának csökkentését, sem a P+R parkoló építését nem javasolja.

Építészeti javaslatok

A tér új térburkolatot kapna, megfelelve az igen intenzív gyalogos használat, az időtállóság, a takaríthatóság, és az esztétikai igényesség követelményeinek. A tér burkolt felületeinek peremeire intenzívebb zöld telepítéseket terveznek. Az emlékezetes óra-szobor megmarad, de környezetét újraterveznék.

Az újjáépítés emblematikus elemének szánják a tervezők a metrókijárat, illetve a villamosmegállók felett kialakított, a terepalakításhoz illeszkedő előtető-rendszert, amely a tér szintjén védett közlekedési lehetőséget és kereskedelmi helyiségeket biztosítana. Ennek felső szintjén (tetején) alakítanák ki a tervezők a „Vár kapuja” teresedést, zöld felületekkel, kilátópontokkal, idegenforgalmi szolgáltatásokkal. Ide torkollana a gyalogossá alakított Várfok utca is, amelyben csak a Várbusz közlekedhet. A turistabuszok a Krisztina körúton állnának meg, ahonnan teraszos lépcsősorral vagy lifttel lehetne feljutni a Vár kapuja térre.

A beruházás második fázisában tervezik a Csaba utca forgalmát a térszinten átvezetni a Városmajor utca felé, egy, a Várfok utca vonalában nyitott gyalogos alagúttal. A Retek utcát épületbontással kiszélesítenék, a Dékán utcai toroknál térré tágítva. Átkötést javasolnak a tervezők a Városmajor felé a Krisztina körút – Várfok utca találkozásánál kialakított zebra vonalában is, meglévő épületek átalakításával vagy bontásával.

Mennyi és mikor?

A minimális terv megvalósításához (amelyben a jelenlegi metrólejárat a földszintes szárny kivételével a helyén marad) Hutiray előterjesztése szerint nettó 2,5-3 milliárd forintra van szükség. A kormány által biztosított hárommilliárd kétharmadát a Széll Kálmán tér megújításához kapcsolódó (annak néhány elemét is magába foglaló) budai észak-déli villamosprojekt emészti fel, ráadásul ebből kell finanszírozni a fogaskerekű, illetve a káposztásmegyeri intermodális csomópont átalakításának tervezését is. A minimális tervhez így a fővárostól még várhatóan 1-1,5 milliárdra lesz szükség, legkésőbb 2013-ban – ugyanis a tervek szerint akkor indul a kivitelezés.

budapest, finta stúdió, magyarország, moszkva tér, terv, főmterv, garten studio, garten stúdió, széll kálmán tér, hutiray gyula Icon_print

széll kálmán tér index

A Széll Kálmán tér az ideálisan kiépített állapotban, a Főmterv, a Finta Stúdió és a Garten Stúdió tervei alapján

A Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió látványterve a jövő Széll Kálmán teréhez

A Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió terve a Széll Kálmán tér ideálisan kiépített állapotára

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió: Vár kapuja koncepció

Képek a Főmterv - Finta Stúdió - Garten Stúdió-féle koncepcióból

A Széll Kálmán tér jelenlegi gyalogos problématérképe

Kerékpáros útvonaltervezet a Széll Kálmán téren

Széll Kálmán tér, tömegközlekedési kapcsolatok

Széll Kálmán tér, építészeti beavatkozások

A Széll Kálmán tér átalakítása, a minimális beavatkozásokkal

A Széll Kálmán tér átalakítása, a tervezők szerint optimális kétlépcsős beruházás első fázisa

A Széll Kálmán tér átalakítása, a tervezők szerint optimális kétlépcsős beruházás második fázisa

Forgatókönyvek a Széll Kálmán tér átalakítására

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317