Logomain

Sötétben is látok – találkozás egy vak portugál építésszel

By Heissmann Ági 2011. július 6. 14:36

szerk at hg dot hu

Epitesz320130603-19838-3ni0of.gallery

Carlos építész

Imgp580420130603-19838-1xbf6cb.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp581020130603-19838-1kc1erx.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp581220130603-19838-1kcprsf.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp582020130603-19838-jowqir.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp583420130603-19838-udlvbe.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp584320130603-19838-18bm6x0.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp584720130603-19838-1i3y0nd.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp587220130603-19838-za92ux.gallery

Carlos Mourão Pereira

Imgp588120130603-19838-z1d1hz.gallery

Carlos Mourão Pereira

Epitesz220130603-19838-16c3kbf.gallery

Carlos építész

Elvesztette látását, mégis praktizál; a Budapestre látogatott tervezővel beszélgettünk építészetről és köztéri hiányainkról.

Két hete Budapest utcáit járja, épületeit és fürdőit fedezi fel egy portugál építész, Carlos Mourão Pereira, aki annak ellenére, hogy elveszítette látását,  állítja: nemcsak érzi, hanem továbbra is látja a körülötte lévő dolgokat. Vele beszélgettünk a Spora Architects és a KÉK közös irodájában. Talán a korai kezdés, talán az idegen országbeliekkel való találkozás keltette kíváncsiság volt az oka, hogy Carlos kerülte a szakmai kérdéseket, sokkal inkább magáról, érzéseiről, benyomásairól, a Budapesten látottakról akart beszélgetni.

Carlos Mourão Pereira; kép © Babecz Ákos

Az építésziroda helyszínként választása nem volt véletlen, hiszen a portugál építész már korábban is kapcsolatban állt a KÉK-kel: 2008-ban, az I. Nemzetközi Építészeti Makett Fesztiválon egy igazán figyelemre méltó makettjét is kiállították.

Carlos 2006-ban veszítette el a látását, de azóta is aktív: tanít, rajzol, tervez, valamint előadásokat tart látássérült művészeknek. Rajzait egy speciális, egyik oldalán érdes papírra készíti el: a lap domború felületei segítik a tájékozódásban, ennek alapján képes a koordináták meghatározásra. Budapesten nem csupán turistáskodik, hanem anyagokat gyűjt doktori dolgozatához, amelyben a víz hangzását vizsgálja, a lehetőségeket és módszereket keresi a víz mint építészeti elem kihasználására.

Makett az I. Nemzetközi Építészeti Makett Fesztiválra; kép © KÉK

A korábbi kapcsolaton túl az iroda kéznél lévő makettjeivel megfelelő helyszínnek mutatkozott, hogy kielégítse kíváncsiságunkat. egy vak építész miként érzi meg egy makett görbületeit, hogyan és mennyiben másként értelmezi a formákat és anyagokat. A „kísérlet” jól sikerült: Carlos egy-két perces tapogatózás után a makett alapján megállapította az épület funkcióját, azonosította egyes kiállóbb elemeit, mint a balkon vagy udvar, és a méreteket is helyesen tippelte meg.

Carlos Mourão Pereira; kép © Babecz Ákos

Érdekes volt, hogy talán mindennél jobban érdekelték az anyagok, azok érdes, szemcsés, vagy éppen fényes sima felülete, illetve a fény játéka és eloszlása a térben. Ez utóbbi talán furcsa egy teljes sötétségben élő ember esetében, de Carlos elmesélt egy történetet, amikor a Rudas fürdőben az arcára vetődő melegségből állapította meg az ablakon beszűrődő fény irányát és helyét, illetve azt, hogy a fényt áteresztő ablak nem színes, csupán egy matt, fehér felület. Érdekes volt hallgatni, hogy mennyire más szempontok válnak fontossá egy épület, tér tervezésénél, amint nem a látás az elsődleges érzékforrásunk. Ilyenkor egy tér „lakhatóságát” is egészen más jellemzők határozzák meg.

Carlos Mourão Pereira; kép © Babecz Ákos

Carlos a Deák tértől a Kálvin térig terjedő felújított szakaszt például kényelmetlennek és meggondolatlannak nevezte: a járdaszegély és az út vonalában teljesen lapos felület egy nem vagy csak gyengén látó számára nagyon balesetveszélyes, mert ő így nem tudja így nem képes megállapítani a terek határait, és bármikor kiléphet az autóforgalomba. Ugyanígy balesetveszélyesek a metróaluljárók, ahol semmi sem figyelmeztet arra, milyen távolságra vagyunk a vonatsínektől. A kiugró részek, figyelmeztető párkányok, mint mondta, minden esetben pozitív, és sohasem negatív felületek kellene legyenek, mert előbbiek sokkal könnyebben észrevehetőek és egyértelműbbek: egy magaslatba rögtön beleütközünk, egy bemélyedés viszont megtévesztő jelzés lehet.

Fát rajzol az építész; kép © Babecz Ákos

Ami a víz építészeti alkalmazását illeti, Carlos szerint jelenleg abban még számtalan kiaknázatlan lehetőség van, mert a vizet hajlamosak vagyunk elfelejteni. A Duna, a fürdők igazi víztörténeti fővárossá teszik Budapestet, ezért itt igazi kincset lelt a szakdolgozatához. Amióta elvesztette a látását, projektjeiben leginkább az akusztikus elemek kihasználása foglalkoztatja: a parkokban uralkodó „természetes" csend és a forgalom zajának ütközéséből keletkező hangzás, valamint a víz csobogásából és a talajhoz, különböző felületekhez való csapódásából keletkező zene kérdése.

építészet, kék, vak, carlos mourão pereira, spora, portugál Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317