Logomain

Nyugaton a helyzet: az átalakuló Szombathely

By Kovács Dániel 2011. június 25. 10:31

szerk at hg dot hu

Szhely320130603-19838-ikiv90.gallery

Szombathely, a székesegyház a néhány évvel ezelőtt rekonstruált festéssel

Iseum20130603-19838-kzqdmq.gallery

A szombathelyi Iseum homlokzata Hajnóczi helyreállítását követően

Szhely420130603-19838-xg9ix0.gallery

Szombathely, a rekonstruált Iseum jelenlegi állapota

Szhely520130603-19838-xs09lr.gallery

Szombathely, a rekonstruált Iseum jelenlegi állapota

Szhely220130603-19838-1vdve4.gallery

Szombathely, a Weöres Sándor Színház épülete

Szhely120130603-19838-u24jl4.gallery

Szombathely, a Weöres Sándor Színház épülete

Szhely620130603-19838-g40dvt.gallery

A szombathelyi Savaria filmszínház jelenlegi, a helyreállítást követő állapota

Szhely820130603-19838-1tj9u9r.gallery

A szombathelyi Savaria filmszínház jelenlegi, a helyreállítást követő állapota

Savaria20130603-19838-1yf8aif.gallery

Szombathely, a Savaria filmszínház új korában

Szhely_index20130603-19838-1yn28mw.gallery

szombathely index

Szombathelyen kétségkívül történik valami, de az Iseum, a Savaria Mozi és a Weöres Sándor Színház felemás érzéseket kelt.

Nyugat-Magyarország kisebb-nagyobb településeit a középkori vagy barokk városmagok kapcsán kedveskedve "ékszerdobozokként" szokás emlegetni. Szombathelyre viszont ez a skatulya nehezen lenne ráhúzható: Vas megye székhelyét ma leginkább a második világháborút követő újjáépítések jellemzik, a maguk brutálisan egyszerű forma- és színvilágával. A beruházás-láz ma újra jellemzi a várost; három friss eredménye, amelyet a helyszínen nyílt alkalmam megszemlélni, felemás érzéseket kelt.

A székesegyház boltozatára csak nemrég került vissza a festés egy része. Kép: hg.hu

A 2. világháború végnapjaiban a németek által megszállt Szombathely 4471 házából a szövetséges bombázások 3375-öt rongáltak meg. Leégett a városháza és a színház, beomlott a székesegyház, tönkrement szinte minden középület. Az újjáépítés a hatvanas-hetvenes években vett nagy lendületet. Olyan, később Ybl-díjjal elismert középületek születtek ekkor, mint a Magyar utcai kollégium (Nagy Elemér, 1964-66), az Isis Szálló (Szabó Iván, 1967-68), vagy a Savaria Filmszínház (Mátis Lajos, 1970-72). Többnyire rossz állapotuk ellenére ezek a házak ma is meghatározzák a belváros képét. A lassú újjáépítésre kiváló példát szolgáltat a Szily János püspök által építtetett, nagyméretű székesegyház, amely boltozatával barokk freskódíszét is elvesztette. A háború után újrafalazott, évtizedekig szürkéllő mennyezetre az elmúlt években került vissza az egykori díszítőfestés. A figurális freskókat nem pótolták, de a templombelső így is harmonikus összképet nyújt.

A felújítások és újjáépítések mellett a városban komoly feltárások is zajlottak, és az építészettörténeti tankönyvekbe Szombathely a római kori Isis-szentély, közismert nevén az Iseum 1955-61 közötti feltárásával és rekonstrukciójával került be. A templom a Kr. u. 3-4. században épült, amikor Savaria Felső-Pannónia központjaként jelentős településsé nőtt, közintézmények, szakrális épületek, paloták sorával. A megtalált töredékek alapján a terület építészeti kialakításának terveit Hajnóczi Gyula készítette el. A szentély helyére a kor műemlékes elveinek megfelelően az eredeti épületet csak arányaiban és formáiban idéző homlokzati fal épült betonból, amelyre visszahelyezték az eredeti faragványokat. A modernségével valósággal tüntető helyreállítást (kezdetleges kivitelezése ellenére) mintaszerűként, a hazai műemlékvédelem egyik csúcsműveként emlegették itthon és külföldön is, de állapota a kilencvenes évekre válságosra fordult. Olyannyira, hogy az eredeti faragványokat, miután pusztulásukra Hajnóczi egykori tanítványa, Mezős Tamás már 2000-ben felhívta a figyelmet, elbontották a vasbeton vázról, amely jó ideig üresen és csonkán állt a rommező közepén.

A Hajnóczi által rekonstruált Iseum. Kép: Magyar Építőművészet, via Architeca Hungarica

Bár az is kiderült, hogy Hajnóczi négyoszlopos verziója téves, és az eredeti épület hatoszlopos volt, a mostani helyreállítással vezető tervezőként Mezős a homlokzat korrekciójánál jóval többre vállalkozott. A maradványok alapján kiszerkeszthető épülettömeget egészében rekonstruálták, fémvázra szerelt kőborítással, amely csak közelről árulja el mai mivoltát. A romterület helyére felépült az új kőtár, U alakban ölelve a helyreállított szentélyt. Az eredmény várhatóan megörvendezteti majd a turistákat, hiszen jóval komplexebb térélményt ad, mint elődje, mégsem ér fel Hajnóczi úttörő szemléletű munkájához. Az összhatás kulisszaszerű és zavaros. Az U alakú új építmény az egykori árkádos körbeépítésre utal, bár az eredeti oszlopsor az újabb feltárás egyik régésze, Sosztarits Ottó szerint a mostani, a szentélyt szűk udvarba kényszerítő üvegfalnál valószínűleg kijjebb állt. A szentély homlokzata előtti épületrész ráadásul kiépítetlen állapotában maradt, korlátmagasságba visszafalazott csonkokkal, így a részben helyreállított kis-ázsiai gránitoszlopok értelmetlen díszítőelemnek tűnnek a rekonstruált szentély és a tömegében visszaépített „kerengő” előtt. 

A frissen helyreállított Iseum a nyitás előtt. Kép: hg.hu

Nehezen megmagyarázható az U szárainak aszimmetrikus mivolta (a Képtár felől így jól látható a szentély, a fogadóépületből nézve viszont takart). A modern részleteket szegényes fantázia jellemzi, leginkább és némi jóindulattal antik építészeti motívumok butított változataként írhatóak le. Talán más eredmény született volna, ha az 1,2 milliárdos felújításra Mezős Tamás szakértő javaslatait és az újabb feltárások eredményeit figyelembe véve Szombathely pályázatot ír ki, ahogyan azt a Műemléki Tervtanács is többször javasolta, és nem (az egyébként 2007-2010 között a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnökeként dolgozó) Mezős magáncége dolgozza ki a végleges terveket.

Hasonló helyzettel szembesülünk a város másik, frissen elkészült presztízsberuházása, a Weöres Sándor Színház kapcsán is. A második világháborúban elpusztult helyi teátrumot évtizedekig szükségmegoldások helyettesítették, ám miután a város Jordán Tamást igazgatónak invitálva 2007-ben végleges kőszínház építéséről döntött, nyilvános pályázatot írtak ki. Ennek mindkét fordulóját a legmenőbb hazai műhelyek között számon tartott Zsuffa-Kalmár Építésziroda nyerte, ám a második végére már nyilvánvalóvá vált: pénz nem lesz a megvalósításra. Pályázati győzelem ide vagy oda, végül a színház az egykori helyőrségi művelődési központ (Hemo) átépítésével készült el az UNI-CO (Filep Ákos és Kovács Balázs) tervei alapján, amely céget eredetileg csupán az épület ideiglenes felújításával bíztak meg, a nyilvános pályázatot itt is mellőzve.

A Helyőrségi Művelődési Központból készült új színház. Kép: hg.hu

Az új színház és az új társulat persze joggal tölti el büszkeséggel a szombathelyi polgárokat, az épület milyensége azonban vitára ingerelnek. A ráfordított 1,85 milliárd ellenére a (funkcionálisan elismerésre méltó, jól használható) ház kétségbeejtő spórolás jeleit mutatja: a végeredmény nemcsak tartós jövővel nem kecsegtet, de a jelenben sem lépi át egy kelet-európai kisváros kultúrházának esztétikai nívóját. A homlokzat egyetlen emlékezetes momentuma, a régi és az új épületrész találkozásánál, a főbejárat előtt elhelyezett csonka kettős kolonnád nyilvánvalóvá teszi, hogy az építészek nem tudtak mit kezdeni a tömb bonyolult városképi helyzetével. A nyugodt, kellemes tömegtagolást zavarossá torzítja a fémvázra szerelt kerámialemez burkolat („Beige” és „Toscana” színben), a kevesebb itt egyértelműen több lett volna. Kétségkívül értékelendő azonban, hogy a város végül egy régi épület újrahasznosítása mellett döntött: ez a fenntarthatóságnak legalább a látszatával felruházza a projektet.

A Savaria Filmszínház új korában. Kép: Mátis Lajos, via Architeca Hungarica

Örömmel mondanók el ezt a harmadik megszemlélt épületről, a frissen felújított Savaria Moziról is. A különbség csupán annyi, hogy a Hemóval ellentétben az 1972-re elkészült filmszínház a hazai késő-modern építészet jelentős emléke – volt. A szerkezetileg is figyelemreméltó épület visszahúzott, jellegzetes színű földszintjével, fehér keramittal burkolt, az S-logót hordozó terebélyes homlokzati falával és sajátos formájú tetőzetével a város izgalmas színfoltját jelentette. Sajnos a történet itt is tipikus: az ezredfordulóra tragikusan lepusztult mozit a felújítás számos eredeti jellegzetességétől megfosztotta. Bár a tömegek megmaradtak, a kerámialapok és mozaikok helyére mindenhol jellegtelen burkolatok kerültek, de sablonmegoldásokra cserélték a gondosan tervezett eredeti nyílászárókat is. Mindez az eredeti tervező, Mátis Lajos jóváhagyásával, fia, Mátis Barna és Takács András munkájaként. Egy jobb korban, a következő helyreállításra már műemlék lesz a moziépület – akkor majd lehet legyártani a most szemétre dobott eredeti részletek másait. Igaz, legalább a fémből készült S-logó visszakerült.

Az átépített Savaria Mozi. Kép: hg.hu

Hogy túlzásokba ne essünk, le kell szögezni: a város főterének jól sikerült felújítása (a középkori várostorony politikusok által erőltetett „rekonstrukciója” szerencsére elmaradt), vagy az Építész Stúdió által tervezett Savaria Sportcsarnok olyan beruházások Szombathelyen, amelyek minősége és hatása egyértelműen pozitív. A fentebb felsorolt példák inkább egyfajta állatorvosi lóként részben a hazai építészeti pályázatok körül kialakult kaotikus helyzetre, részben a közelmúlt örökségéhez való, tisztázatlan viszonyra mutatnak rá. A lepusztult állapot, bár a köz szemében elég indoknak tűnik, valójában nem mentesít attól a kötelességünktől, hogy a hatvanas-hetvenes évek épületeire történeti értékként tekintsünk - különösen egy olyan városban, amelynek ez a kor sokat jelent. Még ha erről hajlamos is elfeledkezni.

építészet, történelmi építészet, magazin, magyar építészet, örökségvédelem, magyarország, szombathely, mezős tamás, modern építészet, kovács balázs, mátis lajos, mátis barna, takács andrás, filep ákos Icon_print

Szombathely, a székesegyház a néhány évvel ezelőtt rekonstruált festéssel

A szombathelyi Iseum homlokzata Hajnóczi helyreállítását követően

Szombathely, a rekonstruált Iseum jelenlegi állapota

Szombathely, a rekonstruált Iseum jelenlegi állapota

Szombathely, a Weöres Sándor Színház épülete

Szombathely, a Weöres Sándor Színház épülete

A szombathelyi Savaria filmszínház jelenlegi, a helyreállítást követő állapota

A szombathelyi Savaria filmszínház jelenlegi, a helyreállítást követő állapota

Szombathely, a Savaria filmszínház új korában

szombathely index

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317