Logomain

Brazília bírja a tempót

By Kovács Dániel 2011. június 6. 15:07

szerk at hg dot hu

Cikkep20130603-19838-1yrmurf.gallery

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

Index20130603-19838-1smfh3j.gallery

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília index

Galeria20130603-19838-44btxu.gallery

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

120130603-19838-1hdxw5r.gallery

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

220130603-19838-1lyhyyo.gallery

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

320130603-19838-hij5ff.gallery

Cais das Artes: a múzeum és a színház tömbje éjjel

420130603-19838-qngct7.gallery

Cais das Artes: a múzeum tömegében nyíló, kapuszerű átjáró

620130603-19838-130d25l.gallery

Cais das Artes: a kiállítóterek lefelé néző ablakai nappal

520130603-19838-1lvlof8.gallery

Cais das Artes: a kiállítóterek lefelé néző ablakai éjszaka

Fsz20130603-19838-1me03xt.gallery

Cais das Artes: földszinti alaprajz. Kép © Metro Arquitetos

Elso20130603-19838-1srghw4.gallery

Cais das Artes: az első emelet alaprajza. Kép © Metro Arquitetos

Harm20130603-19838-1fgq17o.gallery

Cais das Artes: a második emelet alaprajza. Kép © Metro Arquitetos

Harm20130603-19838-mjcc9.gallery

Cais das Artes: a harmadik emelet alaprajza. Kép © Metro Arquitetos

Hosszmetszet20130603-19838-jc7zli.gallery

Cais das Artes: hosszmetszet. Kép © Metro Arquitetos

Hosszmetszet220130603-19838-1vohu7t.gallery

Cais das Artes: a színház metszete. Kép © Metro Arquitetos

Hosszmetszet320130603-19838-1e8h0ml.gallery

Cais das Artes: a színház metszete. Kép © Metro Arquitetos

Hosszmetszet420130603-19838-px4is3.gallery

Cais das Artes: a múzeum metszete. Kép © Metro Arquitetos

Brazília Pritzker-díjas nagymestere, Paulo Mendes da Rocha 82 évesen épít először szülővárosában - de nem akármit.

A brazil építészet fénykorát általában az 1940-50-es évekre teszik az építészettörténészek, amikor országszerte hatalmas építési munkák zajlottak. Hogy rögvest a legegyértelműbbet említsük, ott van a zöldmezős beruházásként felépült, tavaly 50. évfordulóját ünnepelt főváros, amelynek tervezője, Oscar Niemeyer ma is a brazil építészet meghatározó figurája. A 2016-os olimpia pedig újabb hullámot indít el az egyébként is viharosan fejlődő, a 21. században egyértelműen komoly világgazdasági pozícióra törő országban.

Brazília azonban az elmúlt ötven évben is komoly építészeti eredményeket rakott le az asztalra. Chilével és Mexikóval együtt az ország Közép- és Latin-Amerikát nemcsak láthatóvá, de trenddiktátorrá tette, elsősorban a szociális és közösségi célú beruházásokban– így például a lakásépítésben vagy az egyetemi kampuszok terén. Ma az olyan fiatal építészek, mint a szociálislakás-projektjével brit designdíjat elnyerő, chilei Alejandro Aravena, honfitársa, Mathias Klotz vagy a mexikói Fernando Romero meghatározó szereplői a világ építészeti közéletének. És mögülük nem hiányoznak az idősebb generáció olyan meghatározó, tekintélyes tagjai, mint Teodoro González de León, vagy (Niemeyer mellett) a térség másik Pritzker-díjasa, Paulo Mendes da Rocha.

Bár a gonosz mondás úgy tartja, a Nobelhez hasonlóan a Pritzker után sincs élet, legtöbb kollégájához hasonlóan erre az 1928-ban született és 2006-ban kitüntetett Mendes da Rocha is folyamatosan rácáfol. A São Pauló-i Metro Arquitetos-szal közösen a mester mostanában két projekten dolgozik. Az egyik Santos városának új múzeuma, amelyet korábban érintettünk itt a hg.hu-n, a másik pedig a vitóriai Cais das Artes, egy nagyvonalú művészeti komplexum, amely a másfél milliós város kulturális életét hivatott felpezsdíteni.

1300 férőhelyes színház és 3000 négyzetméteres kiállítótérrel rendelkező múzeum: ez az épületegyüttes két fő attrakciója, amelyet kávézók, éttermek, művészeti bolt és terjedelmes, nagyobb rendezvényeknek is helyszínt biztosító burkolt, 26 500 négyzetméteres tér egészít ki. A kompozíció patikamérlegen kiegyensúlyozott, mondhatni festői: a múzeum hosszan elnyúló tömegére a színház szabályos kockája felel. A Cais das Artes megvalósításával az a városvezetés célja, hogy Vitória is bekerüljön a meghatározó kulturális produkciók, koncertek, színházi előadások, táncshow-k és kiállítások Brazíliában megszokott országos útvonalába.

A beruházás egyfajta főhajtás a város életerejét adó tengerpart és kikötőnegyed felé, a komplexum ugyanis itt, a víztől néhány lépésre épül fel, több eszközzel reagálva erre a szituációra. A markáns, egyértelműen az ipari-kikötői raktárak, mérnöki szerkezetek világát idéző, azt szoborszerűvé redukáló tömböket a parttal párhuzamosan tengely szervezi, tágas teraszokkal és a kilátást több pontról is lehetővé tevő közlekedési rendszerrel nyílva meg a víz felé. Hasonló a célja a lebegtetett fő tömegnek is: a masszív épülettömbök alatt átjárás és átlátás nyílik a környező történelmi város és a part között. A plasztikus tömegek a helyieknek a 2002-ben elhunyt neves absztrakt szobrász, Amílcar de Castro munkáit is az emlékezetükbe idézhetik, aki nagy pártolója volt az intézmény létrehozásának.

Ez a könnyedség a múzeum épületénél fokozódik, amely két, hétméteres magasságban elhelyezett, egymástól húszméteres távolságban húzódó és mindössze három ponton alátámasztott betongerendán nyugszik. A tengelyek által meghatározott raszterben, az épület három emeletén helyezkednek el a változó hosszúságú, de egységesen húsz méter széles kiállítótermek, valamint egy kisebb, 225 ülőhelyes előadóterem. Előbbiek különlegessége, hogy természetes világításukat a lefelé, az épület kapuszerű nyílásába néző ablakokon keresztül kapják – azaz nem közvetlenül a nap fénye, hanem a környező térről visszaverődő sugarak jutnak be az épületbe. A hosszúkás tömeghez hidakkal kapcsolódik egy 22x22x23 méteres hasáb: ebben az összesen 8500 négyzetméteres múzeum egyéb funkciói kapnak helyet.

A színház hasábjának belső terét a két párhuzamos, minden szinten végigfutó galéria határozza meg, ezek bonyolítják a közlekedést, és itt helyezkednek el a technikai helyiségek is. A harminc méter széles nézőtér ezek között, a partra merőleges tengelyen helyezkedik el. A földszinten mindössze a színpad alatti technika és a part felé néző, nyitott étterem kapott helyet. Itt fény derül a lábakra állított tömegek egy másik ésszerű magyarázatára is: a feltöltött partszakasz és a víz közelsége miatt lefelé építkezni sokkal drágább lett volna.

A konzolos épülettömegek, a tagolatlan látszóbeton homlokzatok egyértelmű utalások az ország modern építészeti hagyományaira. Az épületek maiságáról leginkább az apró négyzetekként elpötyögtetett vagy dekoratív sávokként elhúzott nyílások játéka árulkodik. Ha nem tűnne botorságnak egy kortárs épület kapcsán, a merészen formált, mégis maradandó tömbre még az „időtlenül klasszikus” jelzőt is megengednénk magunknak…

A vízparti elhelyezkedésű, a város távlati képének is meghatározó szereplőjévé váló Cais das Artes alapkövét tavaly márciusban helyezték el, és hamarosan eléri a szerkezetkész állapotot. Az átadás 2011 második felében várható. Elkészültével nem csupán Vitória tesz szert színvonalas kulturális intézményre: maga Mendes da Rocha is elégedetten dőlhet hátra, hiszen ország- és világszerte legyen bármily népszerű, szülővárosában ez lesz első épülete.

Cais das Artes, Vitória, Brazília

Megrendelő: Espírito Santo Állam Kormányzata és az Arcelormittal-Cst (Companhia Siderurgica De Tubarão)

Tervezés: May 2007-May 2008

Építészet: Paulo Mendes Da Rocha és Metro Arquitetos Associados (Martin Corullon, Anna Ferrari, Gustavo Cedroni, Flavio Rogozinski, Marcia Terazaki, Miki Itabashi építészek, Paloma Delgado, Paula Mendonça gyakornokok).

Szerkezettervezés: Kurkdjian & Fruchtengarten Engenheiros Associados - Jorge Zaven Kurkdjian

építészet, brazília, brazil építészet, múzeum, terv, kulturális épület, kortárs építészet, paulo mendes da rocha, metro arquitetos, vitória Icon_print

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília index

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

Paulo Mendes da Rocha - Metro Arquitetos: Cais das Artes, Vitória, Brazília

Cais das Artes: a múzeum és a színház tömbje éjjel

Cais das Artes: a múzeum tömegében nyíló, kapuszerű átjáró

Cais das Artes: a kiállítóterek lefelé néző ablakai nappal

Cais das Artes: a kiállítóterek lefelé néző ablakai éjszaka

Cais das Artes: földszinti alaprajz. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: az első emelet alaprajza. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: a második emelet alaprajza. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: a harmadik emelet alaprajza. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: hosszmetszet. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: a színház metszete. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: a színház metszete. Kép © Metro Arquitetos

Cais das Artes: a múzeum metszete. Kép © Metro Arquitetos

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317