Logomain

Találjuk ki a jövő Budapestjét!

By Kovács Dániel 2011. május 30. 09:20

szerk at hg dot hu

Corvin20130603-19838-51bzt0.gallery

Balra a Corvin Áruház régi és mai képe, jobbra a Blaha műholdképe az áruházzal

Budavar20130603-19838-1hdbjlm.gallery

A Smithsonian udvara belülről és kívülről, illetve a budai palota, bekeretezve az Oroszlános-udvar

Kilian220130603-19838-1n4zrcj.gallery

Budapest, a Kilián laktanya

Haboru20130603-19838-if48v7.gallery

Golyónyomok egy Szalay utcai házon és géppuskafészek Kőbánya-Kispesten

Madrid20130603-19838-yydq3g.gallery

Teleférico de Madrid

Image620130603-19838-1x96mlo.gallery

a jövő budapestje index

Bp420130603-19838-554qcs.gallery

Ötletek a jövő Budapestjéhez: Belgrád rakpart, Bolyai-híd, Nyugati-pályaudvar...

Nyolc ötlet tőlünk Budapest új arcát megformáló beruházásokhoz. És mi az Ön ötlete?

A Városháza szakemberei szorgosan dolgoznak azon a fejlesztési stratégián, amelybe majd beépülhetnek a Budapest jövőjét meghatározó, konkrét projektek. Mozgolódnak a civilek, nagy visszhangot kapott például a Szeretem Budapestet elképzelése, de állítólag Tarlós István főpolgármester fiókjában is rejtőzik egy 32 pontos program, különféle beruházásokkal. Ráadásul a minap az újonnan kinevezett főpolgármester-helyettes konkrét projektekkel állt elő... Már csak a nemzeti konzultáció hiányzik! Mi most nyolc ötlettel elindítjuk. Önnek mi az elképzelése: mit és hogyan építsünk Budapesten a következő évtizedekben?

A lenti felvetésekkel szeretnénk túllépni azokon az (egyébként fontos) kérdéseken, mint hogy mikor lesz már végre kész a 4-es metró, és hogy szükség van-e múzeumi negyedre. Inkább olyan ötletekkel próbáltunk előhozakodni, amelyek más fórumon még nem láttak napvilágot (ez persze nem jelenti azt, hogy más még ne találta volna ki őket). Sok mindennapi gondot annyira megszoktunk, hogy már észre sem vesszük őket – mi alább néhány ilyenre kerestünk megoldást. Ötletelni nemcsak könnyű, de szórakoztató dolog is - úgyhogy várjuk Olvasóink javaslatait.

Libegő a Vár és a Gellérthegy között

Bár népszerű turisztikai helyszínek, a Vár és a Gellérthegy is egyfajta végpont, nem vezetnek sehová. A kettőt összekötő libegő valódi turisztikai látványosság lehetne, ráadásul a javarészt beépítetlen Tabánban az építkezés sem ütközne különösebb gondba. Előképként a madridi Teleférico lebeg a szemünk előtt, amely részben sűrűn beépített városrészek felett visz ki egy kellemes külvárosi parkba. De jó példát fel tudunk hozni Dél-Amerikából és Londonból is…

Teleférico de Madrid. Kép: wikipédia

Üvegtető az Oroszlános udvar fölé

Egy látványos üvegszerkezettel lefedve a budai királyi palota 5400 négyzetméteres nagyudvara a város legszebb rendezvényhelyszíne lehetne, egyébként pedig reprezentatív bejárati csarnok a palota három intézményéhez. A Louvre-éhoz hasonló üvegpiramist már korábban is terveztek az udvar közepére (ráadásul az ottanihoz hasonlóan itt is középkori maradványok rejtőznek a burkolat alatt), de a mai technológia már akár az egész lefedését is lehetővé tenné. A példákért ebben az esetben kicsi messze kell menni: a brit Foster and Parters tervezett két hasonló udvarlefedést az elmúlt években, egyet a londoni British Museum, egyet pedig a washingtoni Smithsonian Institute részére. Az utóbbi esetében kiemelt szerepet játszott a gazdasági központ: a fedett udvar kiadásából a múzeum rendszeres jövedelemhez jut.

A Smithsonian udvara belülről és kívülről (kép: Foster + Partners), illetve a budai palota, bekeretezve az Oroszlános-udvar (Google Maps

Kerítsük be a Germanus Gyula parkot!

Sokszor egészen apró ötletek elegendőek lennének egy környék élhetőbbé válásához. Az újkeletű Elvis Presley tértől, azaz a Margit híd budai hídfőjétől északra elterülő térség fénykorában virágágyásokkal szökőkutakkal ékes liget volt. Ma többnyire ápolatlan, riasztó parkszerűség. A bekerítéssel valószínűleg itt (és a város számos más zöldterületén) is meg lehetne oldani a problémát. Barátságtalan, de praktikus megoldás.

A Germanus Gyula park

Bontsuk már el a Corvin Áruházat!

Minden helyreállítási terv azzal számol, hogy a Blaha Lujza téri Corvin Áruházról egyszer valaki lefejti majd a fémborítást, és mint hernyóbőrből a pillangó, előkerül az eredeti homlokzat. Közben kevesen veszik észre, hogy az eredeti épület sem volt korának kiemelkedő darabja, ráadásul az áruház ma már aligha felel meg funkciójának. Egyszerűbb és alighanem gazdaságosabb lépés lenne elbontani a hatalmas tömböt, akár a Rókus Kórház hátsó, építészetileg és történetileg értéktelen részével együtt, a kapott telken pedig a városrészt és a teret végre rehabilitáló, új tömböt emelni.

Balra a Corvin Áruház régi és mai képe (wikipédia), jobbra a Blaha műholdképe az áruházzal (Google Maps

Új belvárost a Ferencvárosi pályaudvarra

A Ferencvárosi pályaudvar az ország legnagyobb területű pályaudvara, amelyet mára körbenőtt a város. Autóval és tömegközlekedéssel is jól elérhető, az itt vezető vasútvonal pedig a tervezett körvasúti fejlesztésekkel (azaz a meglévő vágányokon beindítandó rendszeres, a HÉV-hez hasonló járatokkal) óriási potenciált jelent a területnek. Ami ráadásul nagyobbrészt állami tulajdon. A Monarchia-beli elődökhöz méltó cselekedet lenne, ha a város a gazdasági lehetőségeket is figyelembe véve hosszú távon, akár több évtized alatt itt fejlesztene új városközpontot.

Kihasználatlan lehetőség: a Ferencvárosi pályaudvar

A Kiliánba a Széchényi Könyvtárral!

Budapest legnagyobb méretű, méltóságához képest abszolút alulhasznosított klasszicista műemléke a Ferenc körút és az Üllői út találkozásánál álló Kilián laktanya. Az Országos Széchényi Könyvtárat pedig egyre többen kiköltöztetnék a Várból, a felmerült javaslatok közül azonban eddig a lágymányosi új épület tűnik meghatározónak. Mi a „két legyet egy csapásra” megoldást pártoljuk: az egyetemekhez közel, jól megközelíthető, ráadásul hátrafelé bővíthető Kiliánban valószínűleg elférne a Széchényi, ráadásul végre hosszú távú megoldást találnánk az épület hasznosítására.

A Kilián laktanya még Mária Terézia laktanya korában, illetve ma, madártávlatból (Google Maps)

Vidámpark a Népligetben

A Népliget a századfordulón a főváros legkedveltebb szabadidős célpontjai közé tartozott, de még a két világháború között is menő volt annyira, hogy itt rendezzék meg az első Magyar Automobil Grand Prix-t 1936-ban. Manapság elhanyagolt és kevesek által látogatott park, pedig... Kettő-az-egyben megoldásaink másik példájaként Rákosrendező helyett a Népligetbe költöztetnénk a Vidámparkot. A beruházáshoz kapcsolódóan a (bekerített) Népliget 21. századi városi közparkként éledhetne újjá, szobrokkal, pavilonokkal, sokkal több vízzel.

Magyar Automobil Grand Prix, 1936, Népliget

Budapest, a háborús város

A magyar főváros sajátossága, hogy épületeinek jó része még mindig magán viseli a második világháború vagy az 1956-os forradalom nyomait. Ezek azonban nem csupán a városképet csúfító, plasztikára váró sebesülésekként, hanem történelmi, sőt turisztikai érdekességként is értelmezhetőek lennének… A golyónyomos házfalak, bunkerek, géppuska-állások nemcsak a 20. század nagy történelmi tévedéseinek, de hódító és honvédő katonák bátorságának is emlékét, történetek ezreit őrzik a városban – csak ki kéne deríteni őket. Valahogy úgy, ahogy a Beyond Budapest csinálja a nyóckerben.

Balra: golyónyomok egy Szalay utcai házon, jobbra: géppuskafészek egy kispesti házon. Kép: hg.hu

budapest, magyarország, blaha lujza tér, királyi palota, libegő, oroszlános udvar, kilián laktanya, széchényi ferenc könyvtár, ferencvárosi pályaudvar Icon_print

Balra a Corvin Áruház régi és mai képe, jobbra a Blaha műholdképe az áruházzal

A Smithsonian udvara belülről és kívülről, illetve a budai palota, bekeretezve az Oroszlános-udvar

Budapest, a Kilián laktanya

Golyónyomok egy Szalay utcai házon és géppuskafészek Kőbánya-Kispesten

Teleférico de Madrid

a jövő budapestje index

Ötletek a jövő Budapestjéhez: Belgrád rakpart, Bolyai-híd, Nyugati-pályaudvar...

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317