Logomain

Tihany újjászületése

By Ongrádi Melinda 2011. március 13. 11:13

szerk at hg dot hu

Tihany_borsos_miklos_ter20130603-19838-iyks8m.gallery

Tihany Borsos Miklós tér

Tihany_posta_koz20130603-19838-13cl8lq.gallery

Tihany Posta Köz

Tihany_legenda20130603-19838-i1igrq.gallery

A Tihanyi Legenda keretében végzett felújítások az Óvárosban

Tihany_borsos_miklos_helyszinrajz20130603-19838-12bcvfn.gallery

A tihanyi Borsos Miklós tér átalakításának tervei

Tihany_hajoallomas20130603-19838-10a7mpt.gallery

Tihany hajóállomás

Tihanyi_rev_120130603-19838-1wzfevu.gallery

Tihanyi rév Földes és Társai Építésziroda Kft.

Tihany_jachtklub20130603-19838-s72d6z.gallery

Tihany jachtklub

Tihany_jachtklub_220130603-19838-ila37a.gallery

Tihany jachtklub

Tihanyi_rev_220130603-19838-1sy43qn.gallery

Tihanyi rév

Tihany_cikkindito20130603-19838-5hx5t.gallery

Tihany bazársor

Tihany_galerianyito20130603-19838-vawarw.gallery

A tihanyi rév; kép © fortepan.hu

Tihanyi_rev_fortepan_120130603-19838-1p5b9ju.gallery

A tihanyi rév; kép © fortepan.hu

Tihanyi_rev_fortepan_220130603-19838-4eh9b4.gallery

A tihanyi rév; kép © fortepan.hu

Tihany_regi20130603-19838-hayg3t.gallery

Tihany: Sport Szálló és Limnológiai Intézet; kép © Földes és Társai Építésziroda

Tihany_csemege20130603-19838-ib380e.gallery

Önkiszolgáló étterem és Csemege; kép © Ády, egykor.hu

Tihany_posta_220130603-19838-13w42wt.gallery

A hajdani posta épülete; kép © Ády, egykor.hu

Tihanyi_posta_220130603-19838-1q73zcu.gallery

A hajdani posta épülete; kép © Ády, egykor.hu

Kis_tihany_motel20130603-19838-1da6n40.gallery

A volt Kis Tihany Motel; kép © Ády, egykor.hu

Új főteret, tematikus turistaútvonalakat, megújult köztereket kap a település, amely azonban nem szeretne itt megállni.

Amint arról nemrég értesülhettünk, hamarosan útjára indulhat az állami és uniós támogatást elnyert Tihanyi Legenda Projekt – az átfogó fejlesztéseket tartalmazó program célja az infrastruktúra korszerűsítése, a turizmus élénkítése, a turisztikai szezon meghosszabbítása. A település – amely hivatalosan község - léptékéhez viszonyítva hatalmas arányú fejlesztésekről van szó: létrejön a régóta hiányzó főtér, újjáépítik az 1960-ban lerombolt és azóta csak részben újjáépített kálváriát, több utcát is felújítanak, illetve létrehoznak három új turistaútvonalat is.

Tósoki Imre polgármester lapunk kérdésére elmondta: jelenleg az építési engedélyezés folyamata zajlik, az építési munkálatok a tervek szerint legkorábban idén ősszel indulhatnak. A most útjukra induló fejlesztések mellett azonban további tervei is vannak a balatoni településnek: többek között a Hajóállomás környékét is szeretnék rendbe hozni, felújítva az ott található bazársort. A távlati tervek alapja a Földes László-Sugár Péter-Szerényi Győző építészek vezetésével készült tanulmányterv lehet.

A Tihanyi-félszigetet 1952-ben (hazánkban elsőként) tájvédelmi körzetté nyilvánították. A területen számos természeti és kultúrtörténeti kincs található, így nem csoda, hogy a környék hatalmas turistaforgalmat bonyolít. A védettség számos értéket megőrzött, ugyanakkor a jelenlegi infrastruktúra sok szempontból korszerűsítésre szorul, méltatlan lévén Tihany jelentőségéhez.

A település életéből eddig hiányzott a méltó főtér – a fejlesztés keretében elbontják a posta toldalékaként épült volt MATÁV-épületet és bezárják a Posta köz parkolóját, az így létrejövő területen létrehozva a főteret. A tér új burkolatokat, zöldsávokat és fasort, tovább csobogót és ivókutat is kap. Teljesen felújítják a Pisky sétányt, új burkolat kerül az Ófalu utcáira, és átalakítják a Borsos Miklós teret (a kert- és tájépítészeti terveket a Pagony Táj- és Kertépítész Iroda jegyzi). Három tematikus turistaútvonal létesül: a Legenda körút a település történelmét, a Visszhang körút névadóját, míg a Levendula körút a természeti nevezetességeket járja körbe, középpontban a levendulatermesztéssel.

Tihany azonban nem szeretne megállni ezen a ponton: Földes László, Sugár Péter és Szerényi Győző építészek 2008 óta dolgoznak a fejlesztések lehetőségeit boncolgató tanulmányterveken, átfogó programot kidolgozva. „A cél az, hogy ne csak az egyes beruházók fejéből pattanjanak ki ötletek, legyen egy komplex fejlesztési terv” véli Földes László. „A tihanyi fejlesztések tervei alapvetően 2008-ban készültek. Első lépésben egy tanulmányterv készült tavasszal a teljes félsziget megújítására, majd megkezdtük ezek részleteinek kidolgozását. Nyáron engedélyezési terv készült az Öregkikötő környékének fejlesztésére: itt egy jachtklubot és egy bazársort (kávézóval és információs ponttal) képzeltünk el a meglévő, 60-as években épült házak átalakításával. Az ősz folyamán pedig készült egy koncepcióterv a rév és környezetének fejlesztésére. A terveket 2008 decemberében kiállításon mutattuk be a tihanyi Művelődési Házban. Most úgy tűnik, a közeljövőben lehetőség nyílik a továbbtervezésre és az épületek megvalósítására.”

A terület építészeti értékei közé tartozik Kotsis Iván két, a 20-as években emelt háza (József főherceg nyaralója és a Limnológiai Intézet), a hajókikötőnél álló Sport Szálló (Borbíró-Bierbauer Virgil, 1923). Egy másik figyelemre (és megőrzésre) méltó épületcsoport a 60-as években keletkezett. A Balaton nagyléptékű fejlesztésének időszakában számos világszínvonalú, pavilonszerű épületet emeltek; ”a karcsú, vasbeton szerkezetű létesítmények akár Franciaországban is épülhettek volna”, fogalmaz Földes László. „Olyan kultúrrétege ez a balatoni tájnak, amelyet tiszteletben tartani, ünnepelni kéne. Sajnos azonban sokszor méltatlan használat, rárakódott építészeti szennyeződések teszik őket tönkre.” Tihanyban ilyen létesítmény például a hajóállomás és posta épülete (Bérczes István és Szittya Béla, 1962), Bisztró és Csemege a hajókikötőnél (Gulyás Zoltán, 1962), művelődési ház a régi magtár átalakításával (Callmeyer Ferenc, 1962), vagy a közúti híd (Lipták László, 1961).

A 60-as években a fejlesztések úgy számoltak, hogy a látogatók nagy része vízi úton érkezik – azóta azonban a közúti forgalom is számottevően megnövekedett. A Legenda projekt és a jelen tanulmányterv is arra igyekszik rávenni a látogatókat, hogy tegyék le az autót, és gyalogosan, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel fedezzék fel a környéket.

A tanulmánytervben vázolt, szerteágazó fejlesztések több célterületen valósulnának meg. A Hajókikötő nyüzsgő csomópontjában burkolt kikötői tér és fasoros sétány létesülne. Információ és kikötői irodák jönnének létre a hajóállomás földszintjén, helyreállítanák és átalakítaná a Bazársort, esetleg bővítenék egy könnyűszerkezetes szint ráépítésével irodák, üzletek és vendéglátás céljára. Az elképzelések között szerepel továbbá, hogy helyreállítanák a helyi védelem alatt álló Sport Étterem épületét, a volt Bisztró és Csemege épületet, valamint a vasbeton mólóépítmény szerkezetét és világítását, és emeleti szint ráépítésével, kilátóterasszal átalakítanák a meglévő strandépületet. Mindezeken felül a víz fölé nyúló fastégek is épülnének. A Gödrösi szabadstrand környékén csökkentenék a strandot és a kiszolgáló létesítményeket elválasztó úton áthaladó autóforgalmat, és új, egységes arculattal készült kiszolgáló létesítményeket emelnének.

A tihanyi révnél a történelem kezdete óta átkelőhely működött; nyáron hatalmas átmenő forgalmat bonyolít, de az ide érkező látogatók egy része Tihanyban szeretne időt tölteni – a forgalmi és információs csomópont, Tihany egyik alközpontja azonban jelenleg nem tudja méltó módon betölteni ezt a feladatot. A cél az elburjánzott ideiglenes építmények helyett egy olyan, egységes arculatot képviselő kikötői épületegyüttes létrehozása, amely képes többféle funkciót betölteni. Helyreállítanák és információs központként hasznosítanák a vasbeton héjszerkezetű gombaépületet, a 60-as évekbeli építészet egyik remekét, tömegközlekedési megállók és közpark létesülne.

„Nagyon sok tulajdonos érdekeit kell egyeztetni” szemlélteti a feladat nagyságát a tulajdoni viszonyokra utalva Földes László. „Üzletileg is egységesebb keretbe kell foglalni a rendszert. A tulajdoni viszonyok miatt azonban összjátékra van szükség a város és az egyes tulajdonosok között. Nagy türelmet igénylő folyamatról van szó, amelyet a jelenlegi gazdasági helyzet is lassít.”

Tihanyból hiányzik a magasabb szintet képviselő, négy- vagy ötcsillagos szállodaszolgáltatás – a tanulmányterv a művelésből kivett és átminősített területen javasolja ezek megvalósítását.

A szükséges források előteremtésére további pályázatokon indul a település, azonban mindenképpen szükséges a magántőke bevonása is. Az első eredményeket, a Tihanyi Legenda projekt keretében megvalósuló fejlesztéseket 2013-ban vehetjük birtokba.

építészet, magazin, magyar építészet, köztér, balaton, településfejlesztés, tihany, tihanyi fejlesztések, tihanyi legenda projekt, magyar vasbeton építészet, pagony táj- és kertépítész stúdió, földes és társai építésziroda kft. Icon_print

Tihany Borsos Miklós tér

Tihany Posta Köz

A Tihanyi Legenda keretében végzett felújítások az Óvárosban

A tihanyi Borsos Miklós tér átalakításának tervei

Tihany hajóállomás

Tihanyi rév Földes és Társai Építésziroda Kft.

Tihany jachtklub

Tihany jachtklub

Tihanyi rév

Tihany bazársor

A tihanyi rév; kép © fortepan.hu

A tihanyi rév; kép © fortepan.hu

A tihanyi rév; kép © fortepan.hu

Tihany: Sport Szálló és Limnológiai Intézet; kép © Földes és Társai Építésziroda

Önkiszolgáló étterem és Csemege; kép © Ády, egykor.hu

A hajdani posta épülete; kép © Ády, egykor.hu

A hajdani posta épülete; kép © Ády, egykor.hu

A volt Kis Tihany Motel; kép © Ády, egykor.hu

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317