Logomain

Sydney felejtős

By Kovács Dániel 2011. március 8. 09:05

szerk at hg dot hu

Cikkep_ib20130603-19838-15ijta4.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína

Index20130603-19838-gx4v3f.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010) index 1

Index220130603-19838-1ejvvvm.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010) index 2

Hadid20130603-19838-j0usfn.gallery

Zaha Hadid a guangzhoui operaház megnyitóján

Kul_galeria20130603-19838-1x3ikv0.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína

Kul_1_ib20130603-19838-jyahbu.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_2_ib20130603-19838-gwvzuq.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_3_ib20130603-19838-1vqp9n2.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_4_ib20130603-19838-ahzn29.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_5_ib20130603-19838-3m8z53.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_6_ib20130603-19838-16nqxml.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_7_ib20130603-19838-mxbvw5.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Kul_8_cr20130603-19838-4zdfky.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Kul_9_cr20130603-19838-1wwbbo8.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Kul_10_cr20130603-19838-6swezm.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Kul_11_cr20130603-19838-kwbuhe.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Bel_gal20130603-19838-1q8ltlx.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010)

Bel_120130603-19838-36z9y0.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_220130603-19838-smsdv1.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_320130603-19838-1qugjtn.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_420130603-19838-12xepuc.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_520130603-19838-xlhblq.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_620130603-19838-14515ze.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_820130603-19838-1ypm9jh.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Iwan Baan

Bel_920130603-19838-139v0z3.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Iwan Baan

Bel_1020130603-19838-izzjka.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_1120130603-19838-nyrj4f.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_1220130603-19838-1h4u5k0.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Bel_1320130603-19838-14dnqwv.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Christian Richters

Bel_1420130603-19838-1ngf4ay.gallery

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Christian Richters

Nehéz szavakat találni a Zaha Hadid Architects tervei szerint nemrég elkészült új kantoni operaházra. Azért megpróbáltuk.

Intergalaktikus operaház, Sydney méltó kihívója – a világsajtó szuperlatívuszokkal rajongja körbe a kínai Guangzhou (magyarul Kanton) néhány napja átadott új operaházát, a brit-iraki építész, Zaha Hadid alkotását. A helyszínen járt magyar építész, Santos Dániel segítségével próbáltuk kideríteni: mi a siker titka.

A többéves késéssel és a két évvel ezelőtti tűzesettel járó, felfokozott várakozás valószínűleg még használt is az operaháznak; Zaha Hadidot valóban királynőnek járó fogadtatásban részesítette a február 25-26-i megnyitóra összegyűlt tömeg. A brit Guardian lelkes tudósítója, Jonathan Glancey a helyszínen „a világ leglátványosabb operaházának” minősítette az épületet, a több száz meghívott pedig lelkesen fényképezte a minden lehetséges szögből fotogén komplexumot.

Kanton, illetve elődtelepülései kétezer éves múltra tekintenek vissza, ám a város a a 20. század utolsó évtizedeiben indult szédületes fejlődésnek. Regionális jelentőségű kikötőből a kínai kormány gazdaságfejlesztési programjának, valamint Makaó és Hongkong közelségének köszönhetően ekkor duzzadt az ország harmadik legnagyobb városává, hatmilliós lakosságú globális kereskedelmi- és üzleti központtá. Csak az elmúlt 14 évben 236 kilométernyi metróvonal épült a városban, néhány hónappal ezelőtt pedig átadták a világ legmagasabb tévétornyát. A Zaha Hadid tervezte operaház a Gyöngy-folyó partján az elmúlt években létrehozott új negyedben áll, a novemberben nyíló Guangzhou International Finance Center 440 méteres tornyának tövében. A negyed tervét 1983-ban jelentette be a város akkori polgármestere, ám a megvalósítás egészen a kétezres évekig elhúzódott; magának az operaháznak a felépítése öt évbe telt, ami Kínában hosszú időnek számít.

A 73 ezer négyzetméteres épület két, organikus tömegre bomlik, mintha csak a Gyöngy-folyó vize mosta volna ki a partra. Az egyikben egy 443 fős, kisebb terem, a másikban az 1803 fős koncertterem helyezkedik el; utóbbi háromszintes betonszerkezetét szabadon álló, gránit- és üveglapokkal burkolt fémszerkezet takarja. A háromszög alakú táblákat tartó-merevítő szerkezet csillag alakú csuklópontjai igazi mérnöki bravúrnak számítanak. A ház egyben a számítógépes tervezés mérföldköve, a helyszínre látogató, Hongkongban dolgozó magyar építész, Santos Dániel szerint az első megvalósult épület Hadidnak a parametrikus tervezést alkalmazó korszakából.

A külső látványa lényegében semmit sem tartalmaz abból, amit egy épülettől várnánk. Sehol egy megszokott derékszög, ablaknyílás; a formák organikusan tekeregnek, az épület testébe kanyonok mélyednek, a fém- és kőburkolat olykor szinte átmenet nélkül üvegre vált, bepillantást nyújtva a hasonlóan szemkápráztató belsőbe. A tervezőket bevallottan a folyóvölgyek erózió-alakította világa ihlette, de az épület némely nézetből akár a tengeri állatok évmilliók során kialakult, áramvonalas testét is megidézi.

Az épületet körülvevő, a 322 férőhelyes mélygarázsra emelt pódium főlépcsőjének tetején várja a látogatót a főbejárat. Innen a rendezvényekre is alkalmas, nagyméretű előcsarnokba lépünk be. „A belső kialakítás telis-tele van a Hadidra jellemző ívekkel; letisztult, fekete-fehér fényjáték jellemez minden részletet. Az építészeti nyelv hasonló a római MAXXI-éhoz, de az ívek és formák ott Hadid régebbi korszakát idézték” – mondja a helyszínen járt Santos Dániel. A belső a fekete padló és a fehérre festett falak és acélszerkezetek ellentétére, valamint a követhetetlenül egyedi formavilágra épül. Hagyományos lámpatesteknek se híre, se hamva; a világításért a mennyezeten kanyargó fénycsíkok, illetve a homlokzati szerkezetbe épített, az éjszakai látványról is gondoskodó fénycsövek felelnek. Az egyes szintek, helyiségek, falak, padlók és mennyezetek között elmosódnak a határok; az épület már itt, az előcsarnokban organikus egész látszatát kelti.

„A megnyitó egyórás koktélpartiját követően a koncertteremben folytatódott a program, ahol teljesen új látvány fogadott bennünket. Olyan látvány, amit már eddig is számtalanszor találkoztam, de csak számítógépes rendereken. A valóság azonban sokkal lenyűgözőbb, mint amire számítottam. Az egész teremben dinamikus, áramvonalas formák jelennek meg, mindez egy aranyra emlékeztető, sárgás, fémes színnel kombinálva, sok ezernyi, apró spotlámpa megvilágításában” – jellemzi a helyszíni élményeket Santos Dániel. „Barokk operaház 21. századi kiadásban. A belső térformálás lélegzetelállító, az enteriőr olyan, mintha egyetlen darabból lenne, mintha monolitikusan öntötték volna ezt az organikus formát. Sehol egy törés vagy kiálló elem, mintha az egész magától jött volna létre.” A nagyterem akusztikája, amelyet az ausztrál Marshall Day Acoustics részvételével alakítottak ki, a helyszíni tapasztalatok szerint egészen kiváló. Ebben a terem aszimmetrikus elosztása is szerepet kapott (a világon igen kevés aszimmetrikus koncertterem van – számuk nemrég a pécsi Kodály Központtal is gyarapodott).

Az épület teljes bekerülési költsége 1,38 milliárd renminbi (a jelenlegi árfolyamon 40,8 milliárd forint). A homlokzathoz több mint 10 ezer tonna fémet és 24 700 négyzetméternyi gránitlapot használtak fel; a látszóbeton-felületek mérete eléri a 16 300 négyzetmétert. Bár a fotókon nem látszik, a helyszínen járt magyar építész tapasztalata szerint azért a megvalósítással, a szerkezeti-burkolási munkákkal akadnak gondok. „Tartok tőle, hogy a későbbiekben a kivitelezési hiányosságokból problémák adódhatnak” – mondja Santos Dániel. A londoni rezidens építésznő sikere felett örvendező Guardian-szakíró tudósításába is vegyült némi üröm; az tudniillik, hogy Hadid-operaház állhatna brit földön, Cardiffban is. Hadid 1994-ben nyerte meg a cardiffi operaház tervezésére kiírt pályázatot; ez lehetett volna az első komoly megvalósult munkája, ám a rövidlátó politikusok és a helyi lakosok ellenkezése hatására végül más háza épült meg a walesi városban. Majd két évtizeddel később végül felépült egy Hadid-operaház, amely nemcsak a britek elhibázott döntésére emlékeztet, de Kína végtelennek tűnő gazdasági kapacitására is, amelyhez egyre többször párosul a minőség igénye.

Guangzhou operaháza nem csak a város magas értelmiségének igényeit szolgálja majd. Bár a bemutatón a világhírű táncos, Akram Khan kakofón zenei-tánc kompozíciójával örvendeztették meg az egybegyűlteket, a következő évben színpadra kerül a Mamma mia! és a Macskák musical is. Az épület mindenkit vár, a helyi balettnövendékektől a turistákig, akik fejenkért 30 renminbiért nyerhetnek bebocsátást. Ez egyébként jóval kevesebb, mint amennyit a nagy előd és rivális, a sydney-i operaház látogatásáért kérnek. Kína felvette a kesztyűt, és minden bizonnyal tartogat még meglepetéseket.

építészet, kína, zaha hadid, operaház, ázsia, kulturális épület, guangzhou, kortárs építészet, parametrikus design Icon_print

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010) index 1

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010) index 2

Zaha Hadid a guangzhoui operaház megnyitóján

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010). Fotó © Christian Richters

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína (2003-2010)

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Iwan Baan

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Virgile Simon Bertrand

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Christian Richters

Zaha Hadid Architects: Operaház, Guangzhou, Kína. Fotó © Christian Richters

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317