Logomain

Moszkva téri fantáziák

By Papp Géza 2011. február 12. 11:20

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Moszkva220130603-19838-1wpq28c.gallery

Színesre festett metrószellőzők a Moszkva téren

Moszkvater-magyepmuv-1973-420130603-19838-5hin6y.gallery

moszkvatér2_1

Moszkvater-1976korul-fortepanhu20130603-19838-123vnz1.gallery

moszkvatér2_2

Moszkvater-tervpalyazat1984-85-12-es20130603-19838-3qo0to.gallery

moszkvatér2_3

Moszkvater-tervpalyazat1984-85-15-os20130603-19838-dn3rbu.gallery

moszkvatér2_4

Moszkvater-2006-terv20130603-19838-1pwo3m.gallery

moszkvatér2_5

Moszkvater-2010062420130603-19838-1i3hhwe.gallery

moszkvatér2_6

Szinesvaros-moszkvater-20100905-0220130603-19838-2cnel0.gallery

moszkvatér2_7

Moszkva_ter_indexre20130603-19838-y8h8uz.gallery

Moszkva tér indexre

Teljes_metszet_m20130603-19838-1uxmmll.gallery

A Moszkva téri metróállomás rajza a BKV 1973-as kiadványából.

Alagutmetszet_m20130603-19838-107e3yd.gallery

A metróalagút metszetei a BKV 1973-as kiadványából.

Allomas_m20130603-19838-1dw67lg.gallery

Az állomás látványterve a BKV 1973-as tájékoztatójából.

Galeria20130603-19838-874lhm.gallery

Archív rajzok a Moszkva téri állomásról.

Gigaáruház és egy második tér a felszín alatt: a korábbi évtizedek elvetélt felújítási kísérleteit mutatjuk be.

Míg a Moszkva térrel foglalkozó korábbi cikkünkben a tér történetét tekintettük át a metró átadásáig, addig a következőkben - a történet folytatása mellett - a korábbi évtizedek elvetélt felújítási kísérleteit mutatjuk be.

:image_71646
A metróállomás Sipőczy Lajos grafikáján. Forrás: Magyar Építőművészet

Már 1966-ban volt egy térrendezési pályázat - még a metró itteni szakaszának átadása előtt. Ekkor a tervezők számára úgy tűnt, hogy a villamos végállomások rendszeréhez nem érdemes hozzányúlni - sokkal jobb megoldás nem hozható ki. Akkor - a kor szellemének megfelelően - a közúti közlekedés javítása volt elsődleges, így a közlekedési lámpák rendszerének kidolgozása, az autós sávok újrarajzolása került előtérbe.

Ma már talán abszurdnak tűnik, de az akkori pályázaton engedélyezett volt a Retek utca és a Moszkva tér közötti épületsor lebontása is.Mindez elmaradt, a téren maradtak hatvanas-hetvenes évek "galerijei", a rendőrség látókörébe is került, bulizni és lázadni vágyó fiatalok.

1978-ban helyezték el a téren Makrisz Agamemnon alkotását, a Sellőt. Az e körüli, tenyérnyi zöldfelület jelenti szinte az összes használható zöldfelületet. A tér növényzetéből megemlíthető még néhány örökzöld, tiszafa, elterülő bokor - ám a zöld hiánya így is szembeszökő.

A Sellő szobor mellett a másik műalkotás a Moszkva tér 3. szám alatti mozaik. Pál Ferenc alkotását 1952-ben helyzeték el a ház kapujában. A mű a tér névadójára, Moszkvára utal témaválasztásában: a mozaikon a Vörös tér és a Kreml látható. Sajnos kevesen ismerik, mivel eléggé eldugott helyen található.

:image_71647
A Moszkva tér 1976 körül. Kép: Fortepan.hu

1983-ban megoldási javaslatként Fábri Ferenc azt javasolta a Budapest újság hasábjain, hogy épüljön ki hármas aluljárórendszer a téren. Aluljáró épült volna a Széna tér alatt, a metróállomásnál, és a tér Hűvösvölgy felőli végénél. Ezek összekapcsolásával akár egy föld alatti második tér is létrehozható lett volna. Pénzügyi, forgalomszervezési és határidőbeli okai voltak annak, hogy ez végül nem valósult meg. Ráadásul a metróállomás kijárata is egy aluljárórendszer ellen szól, hisz a mozgólépcső közvetlenül a felszínre hozza az utasokat.

1984-ben tervpályázatot hirdettek a tér rendezésére. Ebben újra felmerült az aluljárórendszer kiépítése, de egy kétszintű tér kialakítása is - jelezve, hogy a tér zsúfoltságának enyhítésére aligha elegendő a rendelkezésre álló terület. A tervpályázaton már felmerült egy nagy áruház, üzletház létesítésének igénye - ami évtizedekkel később egy bevásárlóközpont formájában valósult meg. Az országos, titkos pályázatot a Fővárosi Tanács VB, az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, valamint az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal írta ki. A cél egy rövid időn belül és gazdaságosan megvalósítható átépítés volt. A pályaműveket az építészeti és funkcionális kialakítás, kereskedelem, az egyéni és tömegközlekedés, a gyalogosforgalom és a környezetvédelem szempontjai szerint értékelték. A két első helyezett 140 ezer forintos díjban részesült. A 12-es sorszámú pályaművet Gulyás András, Herpai László, Sebestény István, Horeczky Veronika és tervezőtársaik, a 15-ös sorszámút Bősze Sándor, Kerekes György és Berencz László jegyezték. A pályázat része volt egy 20 ezer négyzetméteres áruház elhelyezése is a téren. A Budapest újság még 1987-ben is bizakodó volt. A tervezett állapotokat így írták le: "A földalatti vasúton érkezők könnyen és gyorsan elérhetik majd az új nagyáruházat, megszűnik a káosz, megszépül a környék. A budai körút a tér déli részén halad majd, a villamossal együtt, a hűvösvölgyi főút pedig a szint alatt épül a Duna felé. Vagyis megszűnnek a szintbeli kereszteződések. Sorra visszaadják a tereket a gyalogosoknak." Végül a megvalósításig az akkori gazdasági-politikai helyzetben már nem jutottak el.

:image_71649
A két első helyezett: a 12-es és a 15-ös pályamű az 1984-85-ös pályázaton

A rendszerváltás után is a város nyakán maradt a probléma, így nem csoda, hogy újra és újra felmerült a téma az elmúlt évtizedben is. A Mű-Hely Rt. vezérigazgatója, dr. Nagy Béla már 1986 óta foglalkozik az üggyel. 1999-ben kezdték el kidolgozni a részletes szabályozási és átalakítási terveket. Számos vázlatot követően három fő irány körvonalazódott: 1) a magántőke jelentős bevonása a tér rendezésébe (ezt végül elvetették), 2) a zöldfelületek arányának növelésével a nyugodt környezet hangsúlyozása, 3) a gyalogosforgalom előnyben részesítése fokozatos rendezés mellett. A tervek azonban továbbra is csak az íróasztalnak készülhettek el.

:image_71657
2006-ban publikált látványterv. Ez sem valósult meg

2006 tavaszán ugyanúgy a politikai kampány része volt a tér átépítésének ígérete, mint ahogy ma is aktuális az ügy. Ennek az is lökést adhatott, hogy abban az évben újították fel a tér metróállomását. A Mű-Hely-nél kidolgozott tervjavaslat szerint több ütemben épült volna át a Moszkva tér. Először a buszvégállomásokat vonták volna össze, hogy a felszabaduló helyet parkosíthassák. Második ütemben a Széna tér felé metrókijárat épült volna, a metróvonalnak pedig leágazást nyitottak volna a Budagyöngye felé. A régi metrókijáratot elbontották volna. A Várhegy lábát jelentős földmunkával visszatöltötték volna, a rézsű alatt pedig kereskedelmi funkciók és a gyalogosforgalom kapott volna helyet. Volna - a felújítás ezúttal is elmaradt.

Az egyre halmozódó, megoldatlan problémák a - sokszor politikai töltésű - akcióknak is utat nyitottak. 2008-ban a második kerület két hónapos "razziát" szervezett a térre, hogy ezzel is felhívja a figyelmet a tarthatatlan állapotokra. (Akkor már 36 év telt el az utolsó jelentős átépítés óta.) A következő évben Nagy Várostakarítást szerveztek: celebek vezetésével takarították ki a teret. A valódi rendbetételt nehezíti, hogy nagyon sok érdekelt felet kell hozzá közös nevezőre hozni: a tér három kerület határán fekszik, a metróállomás előtti térség a fővárosé, a Váromajor felé eső térrész a BKV területe. 2006-ban a Combino villamosok érkezése kapcsán a nagykörúti villamosok végállomását felújították, ám mára már csak a burkolatváltást vehetjük ebből észre: a felújított rész hamar hozzászürkült a tér fennmaradó részéhez. A 2008-as felújítási lelkesedés sem tartott sokáig: októberben a Főpolgármesteri Hivatal - pénzhiányra hivatkozva - már le is fújta a terveket. 2010-ben a Színes Város projekt részeként érkezett újabb akció a Moszkva térre. Ekkor színesedett ki a tér egy része: a Várfok utca felőli gyalogos felüljáró, a metróállomás épületének egy része és néhány szellőző kapott vidám, színes festést.

Színesre festett metrószellőzők a Moszkva téren

2010 őszén az új politikai vezetés új ígéretekkel állt elő. Hogy - pestiesen szólva - ez is megy a levesbe a többi után, vagy végre elkezdődik a felújítás, még nem tudjuk. Jelenleg annyi látszik, hogy a tér felújítására 3 milliárd forint állhat rendelkezésre, ez áll egy novemberi főpolgármesteri módosító javaslatban. Ez a pénz önmagában még nem lenne elég a tér felújítására, de ha figyelembe vesszük, hogy akár 30 milliárd is szerezhető mellé EU-s támogatásként, akkor már életszerűbb összeget kapunk. Idén januárban kormányzati szinten is megerősítették a tervet, mivel az bekerült az Új Széchenyi Terv támogatott projektjei közé. A mostani tervek között szerepel a fonódó villamosok megvalósítása is - ezzel a Bécsi útról is érkezhetne villamosjárat a Moszkva térre. Közben újra felmerült a tér átnevezésének - pontosabban visszakeresztelésének - kérdése is, ám döntés még ez ügyben sem született.

:image_71658
Moszkva téri kavalkád. Fotó: Papp Géza

A tér különböző napokon és napszakokban eltérő arcát mutatja. Reggelente feketemunkára ácsingózókkal telik meg, körülöttük tízezrek rohannak munkába. Este a bulizni induló fiatalok találkozóhelyévé válik. Hétvégén pedig hátizsákos turisták masíroznak át rajta, főleg Hűvösvölgy felé véve az irányt. Egy dolog változatlan: a tér mindannyiuk számára ugyanazt a lerobbant, változatlan, látszólag javíthatatlan arcát mutatja. Hogy még meddig? Talán hamarosan kiderül.

magazin, budapest, papp géza, moszkva tér Icon_print

Színesre festett metrószellőzők a Moszkva téren

moszkvatér2_1

moszkvatér2_2

moszkvatér2_3

moszkvatér2_4

moszkvatér2_5

moszkvatér2_6

moszkvatér2_7

Moszkva tér indexre

A Moszkva téri metróállomás rajza a BKV 1973-as kiadványából.

A metróalagút metszetei a BKV 1973-as kiadványából.

Az állomás látványterve a BKV 1973-as tájékoztatójából.

Archív rajzok a Moszkva téri állomásról.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317