Logomain

Széll Kálmántól a betonlegyezőig

By Papp Géza 2011. február 10. 10:01

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Moszkva_ter_194020130603-19838-187pn8c.gallery

A Moszkva tér 1940-ben

Moszkvater-1945-budapestegykorhu20130603-19838-1kv4smp.gallery

A Moszkva tér 1945-ben

Moszkvater-196020130603-19838-11pc108.gallery

A Moszkva tér 1960-ban

Moszkva_120130603-19838-1j50l4k.gallery

A Moszkva téri metróállomás betonlegyezője

Moszkva20130603-19838-1n52gyv.gallery

moszkva tér index

Hogyan alakult ki Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja és vált csupasz betonsivataggá?

Van Budapesten egy tér, amely mindig újjá akar születni, mégse újul meg soha. Már névadása is hányatott sorsú: a 20. század elejéig nevenincs tér átkeresztelésének ötlet időről időre felmerül. Az alábbiakban a Moszkva tér történetét, cikkünk folytatásában az elvetélt felújítási kísérleteket mutatjuk be.

A tér már a 13. századtól kezdve fontos utak kereszteződése. Kialakulásának egyértelmű földrajzi oka: a hegyről lejövő és a sík részek útjai itt találkozhattak össze. Ehhez képest meglepő, hogy 1929-ig még neve se volt! A középkorban Logod falu kapuja nyílt erre, a török kiűzése után pedig agyagbánya és a Christen-féle téglagyár létesült itt. Ennek köszönhető a terület nagy részének síkká válása, a tér mai topográfiájának kialakulása. 1892-ben kezdődött csak el a tér átalakulása. Feltöltötték a gödröket, és a Budapesti-Budai Torna Egyesület (BBTE) sportpályáját telepítették a területre. 1897-ben az ezredévi kiállítás Sörkóstoló pavilonját szállíttatták át ide, és átalakították a sporttelep első klubházává, a favázas sportház mellé pedig 9000 négyzetméteres úszómedencét építettek. Idővel egyre inkább a nyári sportokra - "szabadban való tornaversenyekre, a labdázó és tennis mulatságokra" - specializálódtak. Kétszintes klubházuk megtervezésére pályázatot írtak ki, amelyen Sándy Gyula terve nyert (1921-ben ő tervezte a Postapalotát is a térre.)

A Fény utca-Széna tér felé eső részen már ekkor is piac működött. 1929-ben nevezték el Széll Kálmán miniszterelnökről a teret. Az ő beceneve - Kalef vagy Széllkalef - a térre is átragadt. A második világháború kezdetén a BBTE elköltözött a Pasaréti út elejére, a mai Vasas-telepre, így keletkezett hely ahhoz, hogy megépülhessen a villamos pályaudvar. Az utasok kényelmét két váró- és egy árusítócsarnok szolgálta. A BSzKRt autóbusz pályaudvara a tér északi kijáratához került. 

Atlétikai verseny a Széll Kálmán téren, 1934-ben

Atlétikai verseny a Széll Kálmán téren, 1934-ben

A pályaudvari személyzetnek óvóhellyel ellátott tartózkodó, a hibaelhárítóknak anyagraktár is készült. Már akkor voltak kritikus hangok, akik szerint a tér zöldterületeinek csökkentése árnyék nélküli aszfaltsivataggá tette a teret.

A harmincas évek végén tervek születtek a tér átalakítására. Az átépítést a 2. világháborús készülődés is siettette. Az erre haladó, Óbuda vasútállomását a Déli pályaudvarral összekötő körvasúton a fővasúti tehervonatok esetleges áthaladását akadályozták a túl kis sugarú pályaívek. Minisztériumi rendeletre már 1938-ban megépült a Margit körutat a Krisztina körúttal összekötő új vasúti pálya bevágásban haladó szakasza. Az így kettészelt Várfok utcán a következő évben adták át a vasbeton felüljárót és a hozzá kapcsolódó, a villamosmegállókhoz vezető gyalogoslejárót. 1941. június 16-ára készült el az új autóbusz- és villamosvégállomás. Épp akkoriban tértek át a jobb oldali közlekedésre, így az új épületeket már ehhez igazodva tervezték meg.

A mai Moszkva tér 1940-ben

A tér stratégiai jelentőségét mutatja, hogy a 2. világháború végén és 1956-ban is komoly harcok dúltak a Moszkva téren és a Széna téren. A háború után egészen 1955-ig tehervonatok is áthaladtak a területen. A dorogi szén ugyanis - az újpesti vasúti híd újbóli megnyitásáig - azon át juthatott el a Déli pályaudvar felé.

A Széll Kálmán tér 1945-ben. Kép: budapest.egykor.hu

A Széll Kálmán tér átnevezéséről él egy hamis legenda, amely szerint rövid ideig Sztálin tér lett volna az elnevezés - ám a korabeli utcajegyzékek ezt nem támasztják alá. 1951. november 9-e (és nem 1946!) óta a tér neve Moszkva tér.

Már 1949-ben döntés született róla, hogy az új metróvonal a Moszkva téren is megállót kap. Akkor 1955-re tervezték a vonal átadását, de a romló gazdasági helyzetben végül leállt az építkezés. Már akkor felmerült a ma is életben lévő elgondolás, hogy a fogaskerekűt hosszabbítsák meg a Moszkva térig. A megkezdett, majd leállított metróépítés már megmutatta a hely szűkösségét: alig találtak felvonulási területet az építkezéshez. A 2-es metróvonal e szakaszát - és a legyező formájú metrókijáratot - végül 1972. december 22-én avatták fel. Ehhez kapcsolódóan a villamos- és buszjáratokat is alaposan átszervezték. (A legyező formájú vasbeton szerkezetről itt olvashatunk bővebben.)

A hatvanas-hetvenes években a tér nevéhez kötődtek a "galerik" is. Mivel a térről sokfelé lehet indulni, remek találkozóhellyé vált a bulizni, szórakozni vágyó fiataloknak. Aztán idővel egyre többen már nem is mentek tovább, maradtak a téren. Csakhogy a rendszer számára mindenféle gyülekezés eleve gyanús volt, így a farmerrel és hosszú hajjal lázadó fiatalok hamar a rendőrség látókörébe kerültek. A nyolcvanas évektől kikoptak a térről és a köztudatból is; helyüket átvették a feketemunkások és az árusok.

A Moszkva tér 1960-ban. Kép: budapest.egykor.hu

A metró átadásával még zsúfoltabbá vált a tér: nem csak a hűvösvölgyi, a nagykörúti és a zugligeti villamosok jöttek le, de már a metró is tömegeket szállított ide. Volt is miért: a közelben volt a Főposta, az Iparügyi Minisztérium, a Ganz gyár, és a Fény utcai piac. 1983-ban már hat villamos és 20 autóbuszjárat volt elérhető a téren. Mindez a tér felületéből újabb és újabb szeleteket vágott le, míg zöld csak mutatóba maradt. Ráadásul ezek a zöldfelületek leginkább az egyéb területfelhasználás "hulladék területei": az maradt meg zöldfelületnek, amit a többi funkció meghagyott.

Cikkünk folytatásában az előző évtizedek elvetélt felújítási kísérleteit mutatjuk be.

magazin, budapest, papp géza, moszkva tér, széll kálmán tér Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317