Logomain

Schindler gyárából Krakkó új múzeuma

By Kovács Dániel 2011. február 2. 14:30

szerk at hg dot hu

Cikkep20130603-19838-1qhd2ei.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó.

Schindler_gyar_indexre20130603-19838-le4a1o.gallery

Schindler gyár indexre

Galeria20130603-19838-1dd33dl.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó.

120130603-19838-9hd8dy.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

220130603-19838-1o807eb.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

320130603-19838-vc75lp.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

420130603-19838-rymsyx.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

520130603-19838-1qmsd6t.gallery

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

A barátságos nevű MOCAK-é egyben az ország legújabb kifejezetten kortárs múzeumnak készült épülete is.

A nevezetes Schindler-gyár területén, olasz építész tervezte hi-tech épületben nyitott meg két hónapja Lengyelország legújabb kulturális intézménye. A barátságos nevű MOCAK egyben az ország első kortárs múzeuma, amely saját új épületet kapott.

A helyszín Zabłocie, Krakkó egykori ipari negyede, amely az elmúlt években indult meg az újjászületés felé. A 2002-ben elkészült Kotlarski-híd közelebb hozta a Visztulán túli területet a városhoz. A gyárépületek egy részét elbontották, másik részüket újjáépítik: ide költözött, költözik többek között az ország legnagyobb magánegyeteme és a városi történeti museum egy része. Utóbbi helyszínválasztása nem véletlen: a gyárcsarnokok egy része 1939-ben annak az Oscar Schindlernek a tulajdonába került, aki több száz lengyel zsidót mentett meg a gázkamrától pusztán azzal, hogy munkát adott nekik üzemében.

Az új múzeumépületet, közvetlenül a történelmi gyárcsarnokok szomszédságába, az olasz Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli tervezték, akik munkáját 2007-ben, pályázaton választották ki. Nardi le sem tagadhatná, hogy nagy példaképei között a Mies van der Rohe nevével fémjelzett érett modernizmus és az olasz neoracionalizmus alakjai szerepelnek. Egyenes vonalak, kemény felületek, éles szögek és tiszta színek: az építészet egyértelműen, noha korántsem megalkuvóan húzódik a háttérbe, hogy a figyelem a tereket majdan betöltő műalkotásokra terelődjék.

Az épületre azonban legalább ugyanekkora hatással volt az ipari helyszín múltja, amely nemegyszer konkrét formai jelzésekben, például a kiállítóterem megtört vonalú fedésében is megnyilvánul (ebből származik a múzeum logója is). Az építész egy pillanatra sem próbálta meg „felülnőni” házának történelmi társait, sőt, a patinás téglafalat új keretbe foglalva a komplexum egyik meghatározó motívumává emelte. A visszafogottság, valamint a napfényben fürdő belső terek már a 2007-es győztes pályázatnak is meghatározó elemei voltak.

Az új múzeumépület nem lesz Krakkó legújabb építészeti szimbóluma – ám mintha épp ezt a szándékot hirdetné meglehetős őszinteséggel. Az épülettesttől elszakadó, a név betűszavát hordozó betonfal egy Krakkóhoz hasonló, történelmi építészetét megbecsülő városban akár provokálhatna is; ám ebben az esetben inkább csak racionális, a városi kontextushoz és a megbízó tárcájához egyaránt illeszkedő döntésnek tűnik. Erre a fajta érzékenységre gyakoriak a példák a kortárs lengyel építészetben, sőt itt Krakkóban is láttunk már hasonlót: azzal a 2008-ra elkészült belvárosi pavilonnal, amely az Ingarden & Ewý építésziroda tervei alapján készült, Stanisław Wyspiański híres üvegfestményeinek bemutatására.

A magyar szemlélőben a MOCAK joggal idézi fel a szépemlékű újpesti MEO kortárs magánmúzeumot (Inarchi Építésziroda), de jogosnak tűnik a párhuzam a Paksi Képtár hetvenes évekbeli csarnokból átalakított otthonával is (Kiss és Járomi Építésziroda). A MOCAK alapterület tekintetében mindkettőn túllép, önálló entitássá nő, ezért a kortárs építészetet is kevésbé használja jelképzésre, reprezentációra, mint az - egyébként kiváló - két magyar példa. 

A 2005-ben alapított Museum of Contemporary Art in Krakow elsősorban az elmúlt húsz esztendő és napjaink képzőművészetével foglalkozik, és létrejöttének története egészen 1983-ig nyúlik vissza. A városi tanács ekkor foglalkozott először komolyabban egy kortárs művészeti múzeum és oktatóközpont alapításának gondolatával. 1993-ban a tervezett intézményt a korábbi „Lenin-házban” vélték optimálisan elhelyezni. A hamvába holt próbálkozásoknak Waldemar Dabrowski kulturális miniszter adott újabb lendületet 2004-ben, a regionális művészeti gyűjtemények megteremtését megcélzó „Signs of Times” programmal. Ekkortájt került a Schindler-gyár is a város tulajdonába. A két kezdeményezés szerencsésen találkozott – ez vezetett a múzeum megszületéséhez. Az építkezés 2009 decemberében kezdődött és egy év alatt be is fejeződött – igaz, az első kiállítás várhatóan csak tavasszal nyit. Addig az üres terekben a két építész munkásságát bemutató tárlat látható, Architecture For Sensitive Lives címmel.

építészet, múzeum, Lengyelország, európa, 2011, krakkó, kortárs építészet, claudio nardi, leonardo maria proli Icon_print

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó.

Schindler gyár indexre

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó.

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

Claudio Nardi és Leonardo Maria Proli: MOCAK, Krakkó. Fotó © R. Sosin, MOCAK

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317