Logomain

Kodály Központ: az ünnep ideje

By Kovács Dániel 2010. december 21. 09:57

szerk at hg dot hu

Index20130603-19838-pac6bi.gallery

Kodály Központ index

Cikkep120130603-19838-1hbcklp.gallery

A Kodály Központ koncertterme

Cikkep20130603-19838-3l9rfa.gallery

A Kodály Központ alkonyatkor

Galeria20130603-19838-145jfbl.gallery

Kodály Központ, Pécs

320130603-19838-wrrsq2.gallery

A Kodály Központ madártávlatból

420130603-19838-a7moj4.gallery

A Kodály Központ madártávlatból

120130603-19838-13e1du8.gallery

A Kodály Központ bejárata

220130603-19838-jo6to9.gallery

Kodály Központ, Pécs

620130603-19838-l7hcij.gallery

Kodály Központ: a koncertterem a nézőtérről

820130603-19838-zvxbzu.gallery

Kodály Központ: a koncertterem a nézőtérről

920130603-19838-1voz3mi.gallery

Kodály Központ: a színpad a nézőtérről

520130603-19838-17sfeyb.gallery

Kodály Központ: a koncertterem a színpad felől

720130603-19838-1i977kx.gallery

Kodály Központ: a koncertterem a színpad felől

1020130603-19838-1wdlh13.gallery

Kodály Központ: a koncertterem a színpad felől

1120130603-19838-hbcsi3.gallery

Kodály Központ: az előtér

220130603-19838-1ilw0i1.gallery

Kodály Központ: lépcső a koncertterem erkélyéhez

320130603-19838-hqoceb.gallery

Kodály Központ: az előcsarnok mennyezete

120130603-19838-1cs00g6.gallery

Kodály Központ: eligazító jelzések a catering kellékeivel

December 16-án, Kodály Zoltán születésének 128. évfordulóján megnyitották a róla elnevezett zenei- és konferenciaközpontot Pécsen.

December 16-án, Kodály Zoltán születésének 128. évfordulóján nyitották meg ünnepélyesen a róla elnevezett zenei- és konferenciaközpontot Pécsen. A kulturális fővárosi évad egyik kulcsprojektje ezzel még épp időben elkészült, hogy helyet adjon a programsorozat záróeseményének. A pécsiek ezzel a helyszínen keveset látszottak törődni, és tény: Magyarország második legnagyobb és talán legszebb koncerttermének lehet felhőtlenül örülni.

Majd ezerháromszáz ember gyűlt össze a 2010-es év egyik legnagyobb pécsi eseményére. Ennek bő negyede nem ünnepelni, hanem dolgozni jött: az ünnepi esten ugyanis a Pécsi Filharmonikusok hatalmas kórussal adta elő Kodály Psalmus Hungaricusát. Az estet, mint nem hivatalos, de megbízható forrásokból értesültünk, Pécs történelmének legnagyobb állófogadása zárta. A legek jól mutatják, hogy a közel hétmilliárdos költséggel elkészült Kodály Központ a város kulturális életében is léptékváltást jelent.

A koncert- és konferenciaközpont tervezésére 2007-ben kiírt, országos pályázatot a budapesti Építész Stúdió nyerte, amelynek két vezáralakja, Cságoly Ferenc és Keller Ferenc az 1999-2003 között felépült és komoly kritikai sikereket aratott Barbakán Ház kapcsán már ismertté vált a városban. Az eredeti program és méret több módosítását követően, a komoly redukciót szerencsésen elkerülve az épület kivitelezési szerződését 2009 nyarán írták alá, az alapkövet pedig augusztus 29-én helyezték el. A feszített határidejű, és a területen vizenyős altalaja miatt hónapokat csúszó kivitelezés 2010. november 11-én zárult le – akkor kapták meg a használatbavételi engedélyt.

A stúdión belül négy építész: Keller Ferenc, Hőnich Richárd, Fialovszky Tamás és Sólyom Benedek együttműködésében kialakult terv egységes hatást keltő, de változatos tagolású tömbben helyezte el a kért funkciókat, azaz a koncert- és konferenciaközpont 11 144 négyzetméterét. A mag a koncertközpont doboza, amelynek a város felé képernyőszerű, hatalmas nyílással forduló tömbjét körbeöleli és a vasút felől védelmezően takarja a kisebb termeket és irodákat tartalmazó szárny. Ahol a két épületrész tölcsért képezve elválik egymástól, ott nyílik a közös előcsarnok. Az épület mesterien játszik a változatos terepviszonyokkal: a széles üvegsávban elhelyezett bejárati ajtók egy lépcsőzetes mélyedés végén helyezkednek el, de a koncertterem oldalából nyíló ajtón, illetve az épület előtti parkoló felől megközelíthető az előcsarnok szabadon bejárható teteje is. A döntött oldalfalakat és a tetősíkokat süttői mészkőlapok borítják, ennek köszönhető a madártávlatból is impozáns, szoborszerű hatás. A szomszédos kollégium, illetve a vasút felé néző homlokzatok zártak, csak néhány elegáns, vízszintes ablaksáv tagolja őket.

A szinte organikusnak tűnő csigaforma (amelynek helyi előképe Getto József postavölgyi katolikus temploma) izgalmas, felfedezésre csábító térszerkezetet hoz létre. A bejárat előtti nyitott, mégis intim hatású „amfiteátrumból” közvetlenül az előcsarnokba jutunk. Az oszlopok, tartószerkezetek itt, a két épületszárny találkozásánál kissé zavaróan megsokasodnak, ennek zavaró hatását a bravúrosan megoldott világítás is csak enyhíteni tudja. Az időnként lejtőssé vagy épp kaptatóvá váló mészkőpadló izgalma, az épület tagolását felidézve kígyózó bútorok játékossága és az egyébként valóban meggyőző, a természetes fényeket és a mesterséges világítást remekül ötvöző fénytechnika mellett sajnos kevéssé meggyőző a koncertterem külső burkára választott aranyos festés, amely a hivatalos verzió szerint az eozin ragyogását idézi.

A koncertterem azonban feledteti a bakikat a látogatóval. A látványtervekből szinte csak a faburkolat egységessége maradt meg; a valóságban ez hat centiméter vastag égerfa paneleket jelent. A beléjük mart, eltérő mélységű és nagyságú hasítékoknak az akusztika szabályozásában jut szerep. Ez eredeti, „pécsi” megoldás, itt használták először – mondta büszkén a sajtóbejáráson Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. A külsőt meghatározó csigavonal, spirál itt is feltűnik, a burkolaton végigkígyózó, erkélymellvéddé szélesedő sávban. A faburkolat itt-ott kihasasodó, geometrikus hasábjai fölött és alatt elhelyezett fénycsíkok a színpad felé vezetik a tekintetet.

A padlótól-plafonig faburkolat monotonitását a terem aszimmetrikus felépítése ellensúlyozza: a hosszanti tengelyhez képest még a széksorok is ferdén helyezkednek el. Kiderült, hogy a megszokott, szimmetrikus „cipősdoboz”-szisztémától való eltérés nemhogy rontaná, de még jót is tesz az akusztikának: a hivatalos mérés szerint a terem hangminősége valamivel jobb a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytereménél. A három színpadállásból a legkisebbet használva 999 ember tud helyet foglalni a teremben. A zsöllye színpadhoz közelebb eső része szükség esetén vízszintesre süllyeszthető, és a széksorokat a nézőtér alá tolva vízszintes rendezvénytér alakítható ki.

A zeneitől eltérő használatot segíti a színpad hátterében leereszhető, magában is tonnás súlyú vetítővászon, illetve a székekbe épített konnektor. A nagytermen kívül az üzleti hasznosítást két nagyobb, 300, illetve 280 fős konferenciaterem szolgálja (ezek egyike a Pécsi Balett próbatermeként is használható), illetve a számos kisebb szekcióterem. A Pannon Filharmonikusok emellett kapott egy saját nagyzenekari próbatermet is.

Utóbbinak köszönhetően a ház akár három eseményt is képes kiszolgálni egyszerre: a rezidens zenekar használhatja a saját termét, a vendégegyüttes a nagytermet, a konferenciatermekben pedig közben folyhat kisebb üzleti rendezvény. A ház működésének ugyanis két pillére van: egy évben 100 nap a zenéé, a többin az üzleti hasznosítás kap szerepet. A kultúra élvez elsőbbséget, ezt a város is vállalta – szögezte le kérdésünkre Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója. A nullszaldós működéshez évi 160 programra van szükség; jövőre eddig 110-et jegyeztek be a naptárba, köztük például az Európai Kulturális Parlament közgyűlése is Pécsre érkezik. A város szállodai kapacitása ugyan javult az elmúlt egy évben, de még van hova fejlődni.

A központ számára egyébként 2008-ban írtak ki névpályázatot, amelyet az Opus2010 nyert meg. Ezen a döntésen változtatott a közgyűlés idén szeptemberben, a Kodály Központ javára. A változtatás állítólag segítheti a komolyan lobbizó városvezetést, hogy a központ kiemelt, állami kulturális intézménnyé váljon – azaz az állam a fenntartásban is szerepet kapjon. A központ jövőjében azonban a helyi polgárok is sokat számítanak. Erre máris példát mutatott egy pécsi házaspár, akik idén nyáron elhunyt fiuk emlékére felvállalták a koncertterem orgonájának többszáz millió forintos költségét.

építészet, magazin, magyar építészet, magyarország, keller ferenc, pécs, építész stúdió, kortárs építészet, hőnich richárd, fialovszky tamás, sólyom benedek, ekf 2010, hönich richárd, kodály központ, baranya Icon_print

Kodály Központ index

A Kodály Központ koncertterme

A Kodály Központ alkonyatkor

Kodály Központ, Pécs

A Kodály Központ madártávlatból

A Kodály Központ madártávlatból

A Kodály Központ bejárata

Kodály Központ, Pécs

Kodály Központ: a koncertterem a nézőtérről

Kodály Központ: a koncertterem a nézőtérről

Kodály Központ: a színpad a nézőtérről

Kodály Központ: a koncertterem a színpad felől

Kodály Központ: a koncertterem a színpad felől

Kodály Központ: a koncertterem a színpad felől

Kodály Központ: az előtér

Kodály Központ: lépcső a koncertterem erkélyéhez

Kodály Központ: az előcsarnok mennyezete

Kodály Központ: eligazító jelzések a catering kellékeivel

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317