Logomain

Passzázsok és árkádok: a vásárlás fedett utcái

By Merényi György 2010. november 3. 13:00

szerk at hg dot hu http://giorgionane.blog.hu/

Bejaratbp20130603-19838-ge0nt2.gallery

passzázsok bejáratbp

Janus_roma20130603-19838-ag8u02.gallery

passzázsok janus róma

Pommeraye_nantes20130603-19838-1nhut33.gallery

passzázsok pommeraye nantes

Index20130603-19838-wd3faw.gallery

passzázsok index

Kiralyi_palota_passzazs_parizs20130603-19838-1sbpf9z.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Royal_exchange20130603-19838-ze23z3.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Burlington_arcade20130603-19838-64xoe.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Panoramas20130603-19838-h4cfjp.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Kaisersgalerie_berlin20130603-19838-1luunbn.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Becs20130603-19838-1sy8gq6.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Milano20130603-19838-4ons3p.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Napoly20130603-19838-130nw0u.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Greshampasszazsbudapest20130603-19838-1mg6uh7.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Fekete_sas_nagyvarad20130603-19838-103ddz8.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Parizsi_udvar20130603-19838-1f0gysi.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Parizsi_udvar_220130603-19838-6r976m.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Praga20130603-19838-1cqlmeg.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Galeria20130603-19838-15hbet.gallery

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig galéria

A passzázsok, árkádok, bevásárlóutcák története egészen az ókorig nyúlik vissza, de Budapest is szép példákkal büszkélkedhet.

A múlt héten megnyitott Corvin Bevásárlóközpont egy látszólag elfeledett építészeti műfajba, a fedett bevásárlóutcába igyekszik a maga módján új életet lehelni. A jellegzetes épülettípus Budapesten sem előzmény nélküli, a kereskedelmi célú, a magán- és közterek közötti közlekedést, védelmet biztosító nyitott vagy fedett átjárók pedig egészen a római korig vezethetők vissza.

:image_67554
A római Janus-árkád 18. századi metszeten

A Római Birodalomban a reprezentációt szolgáló diadalívek — legtöbbször önálló építészeti monumentumok — az alattuk áthaladó császár, hadvezér dicsőségét hangsúlyozták. E látványos építmények köznapibb funkciót is kapott változatának maradványát Róma szívében, a Palatinus-domb mellett ma is felkereshetjük. A 4. században, Nagy Konstantin idején egy fontos útkereszteződés fölé emelt remekmű, a négy oldalán nyitott Janus-árkád a későbbi fedett bevásárlóutcák elődjének is tekinthető, kőívei alatt ugyanis pénzváltók és kereskedők találkozhattak. A kétarcú, a bejáratokat őrző Janus istenség nevét viselő, művészien formált mérnöki építmény szimbolikusan utal a múlt és a jövő aspektusaira is. Egykori díszítményei (márvány burkolólapok, reliefekkel) mára jócskán megkoptak, ám leírásaik védőistenségekről: Junóról, Minerváról, Hermészről és Ceresről is tudósítanak. Az is tény, hogy az árkádokkal áttört kockaépítmény feletti épületrészt (ebben ablakos helyiségek voltak) már csak egy 18. századi metszeten láthatjuk.

Az újkori passzázsok története a kor központjaiban: Londonban és Párizsban kezdődött. A londoni Royal Exchange 1566-ra készült el, az alapító, Thomas Gresham elképzelései alapján. Itt a fedett, utca-jellegű, oszlopokkal tagolt városi teret kétoldalt boltok és más kiszolgáló helyiségek szegélyezték. Az 1666-os nagy londoni tűzvészben megsemmisült épület helyén ma már csak harmadik „utódja” áll.

A Royal Academy közelében, 1819-ben megnyitott Burlington-árkád hamar az újkori London nevezetességévé vált. Paradox módon azonban a modernitás jelképévé vált épületben tilos volt a járókelőknek sietni, lármázni, netalán vigadni, és túl sok csomaggal közlekedni is.

Az árkádok és átjárók párizsi hagyományait a Palais-Royal fából készült passzázsa indította. A palotakertben (amely a francia hagyomány szerint nyitva állt a polgárság előtt) kolonnáddal vették körbe azt a területet, amelyen újabb épületszárny építését tervezték. Az elmaradt építkezés helyén — jobb híján — az 1770-es évek derekán stallumszerű fabódékat állítottak fel, amelyekbe árusok költözhettek.

:appendix_5196

A „passage” mint újszerű építészeti forma kiválóan illeszkedett a 19. század elejének Párizsába is. Először 1808-ban használtak üvegezett tetőt természetes fényforrásként. 1826-ban adták át azt a passzázst, melyben először fedték kupolával az átjárók metszéspontját. Az 1830-ra elkészült Galerie d’Orleans és ennek fémtartós üvegszerkezete lett a modern passzázsok prototípusa. A legtöbb passzázs a 19. század első évtizedeiben, 1820 és 1840 között épült Párizsban. Az akkor még új vasvázas technika lehetőségeit kihasználva az időjárástól független, a sétálgatást, tereferét, vásárlást lehetővé tevő passzázsok rendkívül népszerűkké váltak. A korszerűség netovábbjai, a gázlámpák a napszakok fényviszonyaitól független társasági helyszínekké varázsolták a száznál is több ilyen párizsi építményt. Az 1823-ban elkészült egyik legszebb, a klasszicizáló Galerie Vivien (eredetileg Galerie Marchoux) egy csapásra a jómódú polgárság kedvelt találkozóhelye lett. Valójában a modern nagyvárosi élet egyik közösségi tere jött létre e passzázsokkal. Később azonban helyüket átvették a hasonlóan üvegszerkezetekkel fedett első áruházcsodák.

Sajnos napjainkra ezekből az első passzázsokból talán húsz ha maradt mutatóba, a legtöbbjük eltűnt a század második felében, III. Napóleon idején, a Hauszmann báró elképzelései alapján létrejövő, nagyszabású városrendezés következtében. A legszebb korai 19. századi francia azonban a ma is felkereshető nantes-i háromszintes passzázs. Megálmodójának, Louis Pommeraye-nak teljes vagyona bánta az 1843-ban elkészült bámulatos, lépcsőkkel tagolt, antik hangulatú szobrokban, gyönyörű kovácsoltvas elemekben is bővelkedő építményt.

:image_67555
A nantes-i Passage Pommeraye 1976 óta védett műemlék.

A század második felében Európa nagyvárosaiban sorban születtek a monumentalitás modern emlékművei: a méreteikben, technikai megoldásaikban minden eddigieket felülmúló passzázsok, a legnagyobbak olasz földön. Milánóban az 1860-as években épült fel Giuseppe Mengoni tervei szerint a Galleria Vittorio Emanuele II. Ezt követte az 1891-ben elkészült nápolyi Galleria Umberto. Mindkettő teteje acélszerkezet által megtartott üvegből készült, az átjárók kereszteződésében elhelyezett üvegkupolával. A milánói a város főterét, a Piazza del Duomót köti össze a Piazza della Scalával. A város szalonjának is nevezett monumentális hatású historizáló neoreneszánsz csarnokot napjainkban elegáns üzletek (például: Gucci, Prada, Louis Vuitton) és kávéházak gazdagítják.

A frissen alakult Német Császárság fővárosában, Berlinben is a milánóit tekintették példának. A második világháborúban megsemmisült épület, a Kaisergalerie avatásakor, 1873-ban maga a császár, I. Vilmos vezette a díszmenetet. Az épületben már nemcsak üzletek, hanem koncerttermek és luxuslakások is voltak.

A dualista Monarchia évtizedeiben, fővárosaikban: Bécsben és Budapesten is egymást követve születtek a reprezentatív, díszes passzázsok, és a szerényebb, ám annál praktikusabb átjárók. (Utóbbiak nem egyszer a több épülettömb közötti gyors áthaladást segítették.) A zágrábi klasszikus hangulatú Oktogon, vagy a nagyváradi Fekete Sas Palota keleti mór elemekkel díszített, három utcára nyíló szecessziós építménye, üvegtetejű passzázzsal, benne üzletekkel, kávéházzal egyaránt megidézik e korszak fényűző világát.

Budapesten Quittner Zsigmond és Vágó József tervei alapján épült fel 1905 és 1907 között a szecessziós Gresham palota és az egykori Belvárosi Takarékpénztár épületének „párizsi” passzázsa. Előbbi megújulását az errefelé szokásos metamorfózisnak, a szállodává alakításnak köszönhette. Eredetileg átjáróként használt passzázsa a szálloda halljába olvadva inkább csak az ott tartózkodóknak tárja fel valódi szépségét.

:image_67553
A budapesti Párizsi Udvar bejárata.

Kétségbeejtő azonban a pesti belváros talán legszebb, a Monarchia utolsó békebeli éveiben felépült épülete, más európai városokkal vetekedő passzázsának pillanatnyi állapota. 1909-1913-ig épült a Schmahl Henrik tervezte historizáló-orientalizáló stílusú, ötemeletes bérpalota a Ferenciek terén (akkoriban Apponyi tér). Ma Párizsi udvar néven ismerjük az épületet és a földszintjén átvezető gyönyörű passzázst. Az egykori Takarékpénztár székháza feletti emeleteken a belváros legelegánsabb lakásai voltak anno. A homlokzaton a fehér mázú lapokkal burkolt épületet több tonnányi(!), barna és zöldes Zsolnay-kerámia borítja. A 2. és a 3. emelet közötti homlokzatrészből 57 férfi és női büszt kandikál ki, a pilléreken a takarékosságot jelképező méhecskék másznak felfelé. A tető monumentális, íves pártázatán a takarékosságot, valamint az ipart, a földművelést illusztráló fehér mázas domborművek láthatóak. A nemrég még kisebb üzleteknek is helyet adó díszes átjárója azonban mára a város egyik szégyene lett: ápolatlanság, bűz, hajléktalanok hálóhelye, nem is sorolnánk tovább. Csak reménykedhetünk abban, hogy nemrégi eladása az épület nem kis szakértelmet és óriási tőkét igénylő újjászületésének kezdete és talán egykor — európai társaihoz hasonlóan — e passzázs is újra a város ékessége lehet.

építészet, magazin, london, budapest, párizs, merényi györgy, bevásárlóutca, passzázs, árkád, párizsi udvar, gresham palota, epiteszet Icon_print

passzázsok bejáratbp

passzázsok janus róma

passzázsok pommeraye nantes

passzázsok index

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig

Passzázsok és árkádok Londontól Budapestig galéria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317