Logomain

Renzo Piano-pavilon nyílt Los Angelesben

By Molnár András 2010. október 13. 16:29

szerk at hg dot hu

Nagy érdeklődés közepette, múlt héten nyitotta meg kapuit a Los Angelesi Művészeti Múzeum Resnick Pavilonja, amelyet a neves olasz építész, Renzo Piano tervezett. A sajtó kiadványában a „világ legnagyobb, természetes megvilágítású, egybefüggő kiállítóterének” kikiáltott, 45 000 négyzetméternyi alapterületű épület megnyitójakor egyszerre három kiállításnak adott otthont.

Resnick_120130603-19838-13q5ld5.gallery

Bár az épület méretei szerények, ez semmiképpen sem von le Piano zsenialitásából. A párizsi Pompidou Központ tervezője már számtalanszor bizonyított kisebb léptékű épületeivel, elég csak például a New York-i Morgan Könyvtár bővítésére gondolni. Piano emellett híres arról, hogy rendkívül jó érzékkel képes hamar átlátni az összetettebb problémákat is, koncepcióit pedig könnyedén lecsupaszítja legfontosabb elemükre. Annak ellenére, hogy munkamódszere régóta változatlan, épületei semmiképpen sem nevezhetők egymás hasonmásainak.

A Resnick Pavilon magán viseli Piano tipikus stílusjegyeit, leginkább a szomszédságában található, 2008-ban befejezett Broad Kortárs Művészeti Múzeumhoz hasonlítható. Mindkét épület acél, üveg és mészkő felhasználásával, valamint a Kaliforniai napfényt beeresztő, fűrész körvonalú tetővel épült meg. Míg azonban a BCMA terve a függőlegességet emeli ki, a Resnick Pavilon tömege pont ellenkezőleg, a vízszintességet hangsúlyozza. Belül, az új épületrészben a Pompidou Központhoz hasonlóan egy rendkívül jól variálható, egybefüggő tér szolgálja a múzeum új funkcióit.

Eredetileg a múzeum igazgatója, Michael Govan volt az, aki egy egyszintes szerkezetet képzelt el az új pavilonhoz. Govan, a New York-i Dia Beacon múzeum korábbi igazgatója nagy rajongója volt a gyárépületből 2003-ban átépített múzeumnak. Szerinte a Dia ipari hangulata, a hatalmas, csupán oszlopok által megtört belső tere a művészetek élvezetéhez ideális környezetet kölcsönözne a Resnick Pavilon esetében is.

Miután a pavilon fő koncepciója megszületett, Piano a homlokzatot vörös színnel keltette életre, ami egyben okos módja az épületen kívül elhelyezett szellőzőcsövek díszítőelemként való hasznosításának is. A szellőzőcsövek színe emellett kapcsolatot teremt az épületegyüttes többi elemével is, így például utal a BCMA mozgólépcsőjének, vagy a park főbejáratának színére.

Renzo Piano szerint „az építészet a lopás művészete”, a Resnick Pavilon esetében azonban Pianonak ismét sikerült sokrétű inspirációit belesűrítenie egyetlen, eredeti ötletekben gazdag épületbe.

építészet, renzo piano, lacma, los angeles-i művészeti múzeum, resnick pavilon, molnár andrás Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317