Logomain

Négyméteres középső ujj Milánóban

By Kovács Dániel 2010. október 3. 10:50

szerk at hg dot hu

A kortárs képzőművészet olasz fenegyereke, a meteorsújtotta pápát mintázó Cattelan ezúttal a brókereknek mutat be – szó szerint.

Bár a városnak adományozta, csak tíz napig állhat Milánó közterén a közismert botrányszobrász, Maurizio Cattelan L.O.V.E címet viselő alkotása. A megcsonkított kézen egyetlen középső ujjat ábrázoló, négyméteres márványszobrot azonban a művész óhajának megfelelően a helyi tőzsde előtt állították fel erre az időre szeptember 26-án.

Cat120130603-19838-lg02k6.gallery

Kép © latigi, flickr.com

Az élethű, ám a középső kivételével minden ujjától megfosztott kéz szobra a talapzattal együtt eléri a 11 métert, így meglehetősen látványos a milánói tőzsde tekintélyes homlokzata előtt is. Cattelan kifejezetten Milánóba szánta az alkotást, amelynek eredetileg az „Omnia munda mundus” nevet adta. Ez az olasz és angol nyelvterületen a közbeszédben is használt kifejezés az Újszövetségből, Pál apostol Tituszhoz írt leveléből ered, magyarul így hangzik: „A tisztának minden tiszta”.

Az alkotás hivatalos neve végül az angol szerelem-szeretet jelentéssel olvasható L.O.V.E. lett, de Cattelan szerint „aki tud olvasni a sorok között, az értelmezheti másképp is”. Ebben a néző helyzetét némiképp megkönnyíti a helyszín, továbbá, hogy a szobor átadásával egyidőben nyitott meg a milánói Palazzo Realéban a szobrász „Az ideológia ellen” című kiállítása.

Kép © gianni, flickr.com 

Bár a néhány napja 50. életévét betöltött Cattelan ingyen a városnak ajándékozta volna, a vezetés nem fogadta el a szobrot – így az csak tíz napig, a milánói divathét idején „díszíti” a tőzsde előtti teret. Az olasz sajtóban máris hatalmas vihar tört ki az alkotással kapcsolatban – hasonló ahhoz, amit Berlinben a baloldali Tageszeitung épületén elhelyezett, a rivális Bild főszerkesztőjét négyemeletnyi fallosszal ábrázoló szatirikus dombormű kavart. Olaszországban is akadt már példa hasonlóan ellentmondásos esetre, igaz, akkor egy épület falain belül: 2008-ban Bolzano frissen nyílt kortárs múzeum egy német képzőművész keresztre feszített békát ábrázoló szobrát állította ki. Benedek pápa a szobor eltávolítására kérte a múzeum vezetőit, ők azonban másképp döntöttek.

Bár nemzetközi hírnevet szerzett, és a New York-i Guggenheimben rendezett tárlata hatalmas sikert hozott neki, Olaszországban Cattelan szatirikus-realista művészete máig heves politikai és egyházi bírálatok tárgya. Utóbbit egyébként La Nona Ora című 1999-es munkájának köszönheti, amely a meteorit által földre sújtott II. János Pál pápát ábrázolja. Cattelan kiállításán ez a szobor is látható, egy olyannal együtt, amely egy, a nézőknek háttal kereszt alakban a falhoz szögelt-szíjazott nőt ábrázol a lepkék és bogarak gyűjtéséhez használt, üvegezett dobozban.

olaszország, szobrászat, milánó, köztér, milano, maurizio cattelan, kortárs képzőművészet Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317