Logomain

Salgótarján: a jelen és a jövő

By Papp Géza 2010. szeptember 28. 09:30

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

Starjan-20100808-157-salgotarjan20130603-19838-p40f83.gallery

salgotarjan jelen es jovo 157

Starjan-20100808-82-foter20130603-19838-g6b99d.gallery

salgotarjan jelen es jovo foter

Starjan-parkolohazterv20130603-19838-spv2vl.gallery

salgotarjan jelen es jovo parkolohaz

Starjan-20100808-162-alkotmanyut20130603-19838-jmgpmc.gallery

salgotarjan jelen es jovo alkotmany ut

Salgotarjan_varoshaza20130603-19838-12ue6va.gallery

Salgótarján városháza

Salgotarjan20130603-19838-cnew2j.gallery

salgótarján hírlevél

A múlt, a 60-as, 70-es évek emlékeinek feltérképezése után a város jelenét és jövőbeni terveit vesszük górcső alá. <br/>

A Salgótarjánt bemutató cikksorozatunk első részében a város történetét és külsőbb területeit, második részben a város központját, harmadik részében pedig a város jelenét és jövőjét mutatjuk be.  A 60-as, 70-es évek fejlesztései és a rendszerváltás okozta komoly visszaesés után a város talán ismét magára talál - cikkünkből kiderül, milyen tervekkel vág neki a jövőnek.

:image_65983

A rendszerváltás komoly visszaesést jelentett a városnak. Az egykor központilag telepített gyárak mára sorra leálltak. Talán az ebből következő nosztalgia, talán a város "munkásmozgalmi" történelme lehet az oka, hogy itt ma is van Május 1. utca, Úttörők útja, Munkás út, Gagarin utca és Makarenkó út is. (A Kun Béla utcából pedig egyszerűen Kun utca lett.)

Az ipari tevékenység drámai visszaesése miatt a városból megindult az elvándorlás: a lakosságszám már a 80-as években csökkenni kezdett, és azóta is folyamatosan csökken. A valamikor 50 ezresnek mondható város ma kb. 42 ezer lakosú csupán. Ezzel együtt járt a lakóépületek állagának leromlása, az új építkezések hiánya. A lakásállomány tekintetében "sajnálatosan jó" a város helyzete: hiány ugyanis a lakosságszám csökkenése miatt érdemben nincsen. Ugyanakkor egyre nagyobb probléma a lakóházak állagának leromlása. Így a reménybeli új családi házak és lakóparkok elsősorban nem a mennyiségi növekedést szolgálhatják, hanem a leromlott lakásállomány cseréjében kaphatnak fontos szerepet. A 2000-es évtized közepén a város főtere újult meg: új szökőkút épült, új padokat telepítettek, kicserélték a burkolatot az egykori Karancs szálló és a JAMK előtti téren.

A 2008-ban megalkotott Integrált Városfejlesztési Stratégia (IVS) kidolgozása után 2009-ben a város már pályázatot is benyújthatott központjának megújítására. Európai Uniós források bevonásával, több ütemben fejlesztenének. Az első ütemben 2 milliárd forint áll rendelkezésre, ebből 1,2 milliárd a támogatás összege, a többit privát beruházók és az önkormányzat "dobja be a kalapba". Három kiemelt fejlesztés valósulhat meg ebből a forrásból: a parkolás problémáinak enyhítése a belvárosban, az Apolló mozi funkcióbővítő átalakítása, valamint a Múzeum tér rendezése. Július 31-én az önkormányzat benyújtotta pályázatát a Regionális Fejlesztési Tanácshoz, amely azt szeptember 11-iki ülésén tárgyalta.

:image_65979

A közlekedésfejlesztés terén több prioritást is kijelöltek. A kerékpárutak építésével a főútvonalak terhelését szeretnék csökkenteni, de azok a turizmusban is szerepet kaphatnának. Szeretnék a városközpontot minél jobban tehermentesíteni, a főtér forgalmát csökkenteni. Jelenleg is folyik a 21. számú főút szélesítése több szakaszon - előzési sávokat építenek. Távlatilag cél az út kétszer kétsávossá fejlesztése és az elkerülő út megépítése. A vasútvonal bezárása felmerült, de végül a terv nem valósult meg, fennmaradt a vasúti kapcsolat a Hatvan - Salgótarján - Somoskőújfalu vonalon. A városon belül fontos fejlesztés volt a 2007-ben elkészült közúti felüljáró, amely a vasúti sínek felett ível át elnyújtott S alakban. 

A mostani tervek szerint parkolóház épülne a tér sínek felőli végében. Erre nagy szükség is lenne: az OTÉK-nak megfelelő számítások szerint több mint 1600 parkolóhely hiányzik a városban. Most valamivel több mint 400 parkolóhely születhet. Ehhez részben a belvárosban alakítanak ki 261 felszíni parkolóhelyet, részben magántőke bevonásával parkolóházat építenek. A 160 járművet befogadó parkolóházat Finta József tervezi. Nem véletlen, hogy rá esett a választás: szakmai pályájának elején ő tervezte a Pécskő Üzletházat és a Csillagházakat. A beruházást részben a Parkhaus Magyarország Kft., részben az önkormányzat finanszírozza. A parkolóház a JAMK toldalékaként, a mellett épül majd fel, behajtani a Március 15. utca felől lehet majd. Kör alakú felhajtók kötik majd össze a teraszos kialakítással a hegyoldalra felkúszó parkolószinteket. A közeli lakóházak miatt zajvédelmi rendszert is kiépítenek majd. Emellett a második ütemben még egy mélygarázs későbbi megépítését is tervezik. A meglévő üzletek mellett már ma is van egy új üzletközpont a városban, a kínálatot egy újabb bevásárlóközpont építésével bővítenék. Mindezzel az a cél, hogy a belváros ismét nyüzsgő, élettel teli fórummá váljon.

:image_65978
Ide épül majd a parkolóház

:image_65980
Az új parkolóház első, vázlatos látványterve

A másik fontos fejlesztési célirány az ifjúságot szólítja meg. Ifjúsági szabadidőközpontot létesítenek az Apolló mozi épületében. Art mozi, zenekari próbaterem, pódiumszínpad, klubhelyiség, drámapedagógiai műhely, játszóház létesül, és új helyet kap a Salgótarjáni Ifjúsági információs és Tanácsadó Iroda (SITI) is az Apolló mozi épületében. Mint arról korábban írtunk, az egykor 500 fős mozi ma alig több mint 100 fősként üzemel, így az épületben van hely a funkcióbővítésre. A mozira egy tatarozás is ráfér: pirogránit burkolata elkezdett lehullani, ezt is pótolni, javítani szeretnék. A projekt bekerülési költsége 517 és fél millió forint, amelyhez bő 424 millió forint támogatás jár. Az új tervekhez sikerült megnyerni az épületet eredetileg is tervező Magyar Gézát, így az új kialakítást is ő tervezi.

A kiemelt projektekkel még nem érnek véget az ötletek a város fejlesztésére. A turizmust kívánja a városba vonzani az az elképzelés is, amely szerint a ma is létező Bányamúzeum és a környező épületek felhasználásával egy ipartörténeti múzeumot hoznának létre. Az egykori Acélgyári Olvasó-Kaszinó épületében helytörténeti kiállítás nyílhatna - ez az épület volt 1922-ben a várossá nyilvánítás helyszíne. Az egykori Öblösüveggyár is jelentős méretű anyaggal rendelkezik saját gyártmányaiból, az üveggyártás múltjára emlékeztető tárgyakból. Az üveggyűjtemény megmenekülhet: idén sikerült megegyezni a felszámolókkal a több mint százezer tételes gyűjteményről. Pontos számot nem is tudni: az anyagot még soha senki nem leltározta, katalogizálta végig. A kollekcióban olyan kuriózumokat is őriznek, mint például a George Bush amerikai elnök magyarországi látogatása alkalmából készült kehely, vagy a Kádár János 60. születésnapjára gyártott pohárkészlet. Ha a megyei önkormányzat helyet tud találni a gyűjteménynek, egy látványraktárban mutatnák be azt a nagyközönségnek. Ehhez jó apropót szolgáltat, hogy 2013-ban lenne 120 éves a gyár. A Nógrádi Múzeumban pedig az elmúlt évtizedeket bemutató kiállítást terveznek: az alagsorban mutatnák be az ötvenes éveket és az 56-os forradalom tarjáni eseményeit, a Mihályfi gyűjtemény (azaz a képtár) pedig megnövelt alapterületet kapna. Az emeleti szinteken a 60-as, 70-es évek világáról mesélne a kiállítási anyag. A Bányászati Múzeumot és a Nógrádi Múzeumot kisvonattal vagy régi Ikarus busszal kötnék össze. Egy retro étterem is idézné a város szebb napjait, ez a Karancs szálló aljában nyílhatna meg. Mindezek megvalósításával néhány év alatt jelentősen bővülhetne a város múzeumi kínálata, erősítve a város turistaforgalmát. A Karancs szálló most üresen álló épületének rehabilitációjával egy új szálló nyílna a városban a remélhetőleg növekvő számú turista fogadására. Ha minden a tervek szerint alakul, hamarosan egy négycsillagos konferencia és wellness szálloda fogja itt megnyitni kapuit.

:image_65981

Salgótarján a Karancs, a Medves és a Cserhát találkozásánál, a Tarján-patak és a Zagyva vízgyűjtő területén, "zöldövezeti" környezetben fekszik, két történelmi várrom is van a közelében, és még határváros is. Lenne tehát mire építeni. A legutóbbi nagy városfejlesztés immár fél évszázadosnak mondható. Az akkori építészet meghatározó lett a város képében, ám fél évszázad elteltével a megkopott imázs frissítésre szorul. Itt az ideje Salgótarjánt újra kitalálni!

magazin, városfejlesztés, papp géza, salgótarján, rendszerváltás, integrált városfejlesztési stratégia, ifjúsági szabadidőközpont, ipartörténeti múzeum, rendszervaltas Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317