Logomain

Keleti áramlatok, nyugati házak

By Ongrádi Melinda 2010. szeptember 16. 15:14

szerk at hg dot hu

The_willow_tearooms20130603-19838-4y9zs8.gallery

Charles Rennie Mackintosh The Willow Tearooms Glasgow

Blacker_house20130603-19838-mo0q75.gallery

Greene and Greene Robert B. Blacker House

Robie_house20130603-19838-hnxbw3.gallery

Robie House Frank Lloyd Wright

Prairie_house20130603-19838-cosulh.gallery

Prairie House Frank Lloyd Wright

Frank_lloyd_wright20130603-19838-12lu9qv.gallery

Oak Park Frank Lloyd Wright Studio

Peacock_room20130603-19838-1keicyd.gallery

Peacock Room japonisme Whistler

Kepkep20130603-19838-xtb6ip.gallery

Mala Garden Csikós Mihály

Mala_home_cikkep20130603-19838-tnfaox.gallery

Mala Home Csikós Mihály

Innis_arden_120130603-19838-1gbubt.gallery

Innis Arden House Hoshide Williams

Innis_arden_house_220130603-19838-1q9sf54.gallery

Innis Arden House Hoshide Williams

Mala_galerianyito20130603-19838-h0wq7x.gallery

A Mala Garden részletei; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_120130603-19838-1hulkdg.gallery

A Mala Garden részetei 1.; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_220130603-19838-1x220fu.gallery

A Mala Garden részetei 2.; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_320130603-19838-1yxar0a.gallery

A Mala Garden részetei 3.; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_420130603-19838-xuv7un.gallery

A Mala Garden részetei 4.; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_520130603-19838-1xeqdlq.gallery

A Mala Garden részetei 5.; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_620130603-19838-14yzqdp.gallery

A Mala Garden részetei 6.; kép © Csikós Terv Kft.

Mala_galeria_720130603-19838-y6i71.gallery

A Mala Garden részetei 7.; kép © Csikós Terv Kft.

Szecessziós villák, Buddha szobrok és ázsiai-fíling: a Távol-Kelet hatása a nyugati építészetre.

A Távol-Kelet kultúrája, amióta lehetőségünk nyílt megismerni az egzotikus országokat, mindig is inspirálta az európai művészeket, és nem képeznek kivételt ez alól az építészek sem. Időről időre felerősödnek a nyugati művészetben az ázsiai motívumokat felhasználó áramlatok, amelyek napjainkban is meglehetősen divatosak, főleg a belsőépítészetben, de arra is jócskán találunk példát, hogy egy teljes épület megjelenésén köszönnek vissza a keleti motívumok.

A letisztult vonalak, az európaitól sokszor élesen elütő szerkesztésmód és arányok nagyszerűen összeegyeztethetőek például a minimalista törekvésekkel, de a dúsan burjánzó ornamentika hívei is ihletet meríthetnek a keleti motívumokból. Nálunk is népszerű ez az irányvonal, amelynek jellemzőiről (a mai napon éppen Vietnamba induló) Csikós Mihály építésszel beszélgettünk.

A Távol-Kelet kifejezés meglehetősen Európa-központú és pontatlan; cikkünkben a délkelet-ázsiai (pl. Indonézia, Malajzia, Thaiföld, Vietnam) és kelet-ázsiai (Dél- és Észak-Korea, Japán, Kína és Tajvan) országokat értjük alatta. Eltekintve Marco Polo keleti utazásaitól, az első számottevő kapcsolat ezekkel az országokkal a gyarmatosítás korában jött létre. Így az sem csoda, hogy elsőként a gyarmatosító országok – azaz pl. Nagy-Britannia, Franciaország és Hollandia - művészetében jelentek meg az egzotikus hatások.

A „chinoiserie” divatja a 17. századtól kezdve hódított; az építészetben többek között a paloták „kínai stílusú” kerti pavilonjain, lakkozott bútorokon vagy éppen spanyol paloták csempedíszein köszön vissza. A „japonisme” később, a 19. században jelent meg, és a japán kultúra, művészet befolyását jelenti. Az egzotikumok iránt fogékony Arts and Crafts, Art Deco és szecesszió is szívesen használta inspirációként a keleti forrásokat. Az ázsiai művészetet bemutató kiadványok, rajzok mellett a világkiállítások is hozzájárultak a keleti művészet megismeréséhez.

Így volt például a kaliforniai Greene and Greene iroda alapító testvérpárja, azaz Charles Sumner és Henry Mather Greene esetében is, akik egy chicagói, majd egy St. Louisi kiállításon kerültek a japán építészet hatása alá. Ennek köszönhetően fejlesztették ki sajátos stílusukat az Arts and Crafts irányzatán belül; számos elegáns családi házat terveztek, amelyeknek teljes berendezése (beleértve még a lakástextileket is) az építészek munkáját dicséri. A japán hatás különösen a házak virtuóz faszerkezeti kialakításán köszön vissza, ugyanis a japán építészetre jellemzőek a mesteri fakötések, a teljes egészében fa tartószerkezettel épült házak.

Egy skót építész, Charles Rennie Mackintosh a nagy iparvárosban, Glasgowban került kapcsolatba a keleti hatásokkal: a város ugyanis az ipari forradalom alatt a gépgyártás és hajóépítés egyik legnagyobb központja lett. Ahogy Japán fokozatosan nyitott a külvilág felé, japán mérnökök és hajóépítők érkeztek a városba, amelynek így különösen szoros kapcsolata alakult ki a távoli országgal. Mackintoshra és szintén művész feleségére, Margaret McDonaldre különösen nagy hatást tett a japán művészet elegáns, higgadt letisztultsága, ahol a hangsúly az akkori nyugati szokásokkal ellentétben nem a burjánzó díszítettségen volt, hanem a tér minőségén; az anyagok halmozása helyett a textúrán, a fény és árnyék játékán. Mindez jól összecsengett az Európában akkoriban útjára induló modernista törekvésekkel is. Mackintosh stílusa így keveréke lett a skót praktikusságnak, az Art Nouveau irányzatnak és a japán művészet egyszerűségének.

A Kelet varázsa nem hagyta érintetlenül az egyik legnagyobb 19-20. századi építész, az organikus építészet atyja, Frank Lloyd Wright művészetét sem. Az amerikai Wright egész életében gyűjtötte a japán műalkotásokat, és több utazást is tett (először 1905-ben) az ázsiai országban gyűjteményét gazdagítandó. Kollekciójából, amely főleg fanyomatokból állt, kiállításokat is rendezett, és azokkal előszeretettel díszítette az általa tervezett házak belső tereit. Nemcsak gyűjtője volt azonban a keleti műalkotásoknak: házain visszaköszönnek a japán építészet olyan jellemzői, mint az egyszerűség, a horizontalitás, az aszimmetria és a szoros kapcsolat a természettel.

Ezek az irányvonalak segítettek felállítani az organikus stílus alapelveit. A lendületes tetőformák, a hangsúlyos vízszintes vonalak és az apró, különleges formájú falnyílások, a korban megszokott, dobozszerű szobák helyett az áramló, lendületes, egymásba folyó és a használók igényeihez rugalmasan alkalmazkodó terek szintén a keleti hatásra utalnak. A Taliesin West építésekor Wright saját kerámiagyűjteményének darabjait építette be a ház falaiba, de tervrajzainak stílusán is visszaköszön a japán művészet hatása. A távol-keleti országba tett utazásainak köszönhető egyébként, hogy ő tervezhette a tokiói Imperial Hotelt, amellyel együtt összesen 14 épületet tervezett a szigetországnak (ebből hat épült meg). Későbbi épületein szintén visszaköszönnek a japán építészet szerkesztési alapelvei, térszervezése, formavilága vagy éppen színhasználata.

Napjainkban ismét reneszánszát éli a keleti vonal. Főleg a belsőépítészetben hódít, de - leginkább luxus magánházaknál – találkozhatunk a keleti stílusjegyeket kívül-belül felvonultató házakkal is. És hogy mi lehet ennek az oka? A siófoki Mala Gardent és Mala Home-ot is jegyző Csikós Mihály szerint Keleten még nem felejtették el, mi is egy ház lényege: „a ház onnan indul ki, hogy a függőleges elemekre ráteszünk egy tetőt. Az ázsiai és a természeti népek épületeiben felismerhető ez a végletesen egyszerű alap.”

Az egyszerűség mellett nagyon emberbarátak is ezek az épületek, tökéletesen kiszolgálják a lakókat és a látogatókat. Ez sokféle tényezőnek köszönhető: „szépek az arányok, és teljesen bevett például a társművészetek alkalmazása, különféle dísztárgyak, vázák, virágkompozíciók a házakban; ezeket nálunk már lefosztották az épületről”. A miénknél néhány ezer évvel idősebb kultúrákról van szó, így természetes, hogy építészetük is virtuozitássá vált.

„Ázsiában egyébként az európai építészek örvendenek nagy megbecsültségnek, ugyanakkor ők kint elvárják, hogy a saját stílusokban tervezzünk; nálunk magasabb szinten oktatják a mérnöki tudományokat, ez az oka népszerűségünknek.”

„Az ázsiai építészet egyik jellemzője, hogy nagyon eltérőek a térkapcsolataik a mieinktől. A természetet tökéletesen beleszövik az épületekbe – a mi organikus építészetünk ehhez képest kőbaltás megoldás.” A belső kertek, vízmedencék átértelmezik a kint és bent fogalmát, beviszik a külső tere és a természetet a házba. Így van ez például a Csikós tervezte siófoki Mala Gardennél, amely étterem, szálloda és szolgáltató komplexum.

És hogy luxus-e egy ilyen lakóépület? Az építész szerint egy kisebb lakóépület éppígy kaphat némi egzotikus beütést, mint egy nagyobb; ő maga is tervezett 150 négyzetméter körüli családi házat, amelyben van egy kis „stich”.

Csikós egyébként először egy kínai építészeti munka során került kapcsolatba a távol-keleti építészettel. Ennek hatására kezdett érdeklődni a térség kultúrája iránt, beutazva több országot (Indonézia, Kína, Vietnam, Thaiföld). Főleg szórakozóhelyek és lakóépületek fűződnek a nevéhez, de tervezett külföldre (Németország, Oroszország, Kína, Vietnam) is.

magazin, frank lloyd wright, charles rennie mackintosh, távol-kelet, ázsiai hatások az építészetben, chinoiserie, japonisme, greene and green, csikós mihály, mala garden, mala home Icon_print

Charles Rennie Mackintosh The Willow Tearooms Glasgow

Greene and Greene Robert B. Blacker House

Robie House Frank Lloyd Wright

Prairie House Frank Lloyd Wright

Oak Park Frank Lloyd Wright Studio

Peacock Room japonisme Whistler

Mala Garden Csikós Mihály

Mala Home Csikós Mihály

Innis Arden House Hoshide Williams

Innis Arden House Hoshide Williams

A Mala Garden részletei; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 1.; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 2.; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 3.; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 4.; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 5.; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 6.; kép © Csikós Terv Kft.

A Mala Garden részetei 7.; kép © Csikós Terv Kft.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317