Múzeum 2.0: Digitális technológiák a jövő múzeumában címmel tartott egész napos konferenciát a múlt héten a MOME TechLab a Design Terminál és a Liget Budapest közreműködésével. A konferencián a MOME Tech Lab két új innovációja is bemutatkozott: a SzínTükör és a VoltEgySzer.
"Egy olyan fórumot szerettünk volna teremteni, ahol a múzeumi szakemberek és kreatívok a saját gyakorlatukról, tapasztalataikról számolhatnak be, kérdezhetnek és válaszolhatnak."
"Ugyancsak fontosnak tartottuk, hogy jobban megismerhesse egymás gondolkodását, munkamódszerét a két világ: a múzeumi szcéna és a hazai kreatív/informatikai ipar." Nem készen átvehető követendő példákat vagy technológiákat akartak bemutatni, hanem a jó digitális alkalmazás iránti érzékenységet és nyitottságot növelni, annak mibenlétéhez támpontokat adni. A másik cél az volt, hogy a néhány ismert és jogosan ünnepelt múzeum mellett teret adjanak kisebb, speciális célú múzeumoknak, sőt, nem múzeumi státuszú de ismeretterjesztő, kulturális örökségközvetítő intézménynek, falakon kívüli alkalmazásoknak.
"A konferencia iránti érdeklődés minden várakozásunkat felülmúlta. Örültünk, hogy vidékről, sőt a határokon túlról is érkeztek résztvevők. Ahogyan annak is, hogy a sok fiatal kreatív szakember (és egyetemi hallgató) mellett fenntartók, döntéshozók is képviseltették magukat. Sokak kérésének eleget téve, az előadások máris elérhetőek online, a video felvételek megosztása folyamatban van – érdemes visszalátogatni a konferencia honlapjára."
A MOME Tech Lab két érdekes újítással is bemutatkozott a konferencián. A SzínTükör a Magyar Iparművészeti Múzeum legújabb kiállításához kapcsolódó interkatív installáció, a VoltEgySzer pedig egy drogprevenciós mobil applikáció.
SzínTükör
A SzínTükör az Iparművészeti Múzeum Színekre hangolva című kiállításának kísérőprojektje, melyet a MOME TechLab munkatársai fejlesztettek. Az interaktív installáció játékos formában állítja szembe a közönség színvilágát a kiállított tárgyak színpompájával. A digitális Színtükör arról ad képet, hogy a látogatók mennyire színesen öltözködnek.
A projekt a látogató öltözékének színelemzésén alapul: a tükör beszkenneli az előtte álló látogató öltözékét, s annak jellemző színeiből palettát állít elő, majd a kiállított műtárgyak közül társítja a látogatóhoz azokat, amelyek színben leginkább közel állnak ruhája árnyalataihoz. A kapott eredményből összesítő kép készül, amelyet a látogató elküldhet magának. A látogatókat jellemző adatokból vizualizációk is születnek, amelyek többek között megmutatják, hogy mely legjellemzőbb színekben jelent meg a közönség egy adott időszak alatt, és ki volt a legszínesebb látogató.
Sok kérdésre majd csak a használat során derül fény. Tetten érhető-e egy-egy verőfényes, meleg nap a ruhák színességében? Van-e különbség a magas (többségükben férfi) és alacsony (nő, gyerek) látogatók színpalettája között? Színesebb ruhákban jönnek-e majd a látogatók azért, hogy érdekes tárgyakat hívhassanak elő? Lesz-e hosszabb távon hatása a kiállításnak arra, hogy ki milyen színt preferál az öltözködésében?
VoltEgySzer: Mobilizált drogprevenció
A Nyírő Gyula Kórház Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet (OPAI) Drogambulanciája és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborja (MOME TechLab) közös, VoltEgySzer névre hallgató projektjük keretein belül nemzetközi viszonylatban is egyedülálló, fiatalokat és szüleiket célzó, drogprevenciós mobil applikációt illetve honlapot fejlesztett, mely újszerűen, többek között animált képregényes formában hívja fel a figyelmet a megelőzés fontosságára.
A projekt célja olyan mobil alkalmazás, illetve honlap fejlesztése volt, ami vonzó a tizenévesek számára és hatékonyan mozdítja elő a prevenciót, illetve ami a szülőknek is gyakorlati tanácsokkal szolgál, hogy hol és milyen szakemberek és civil segítők érhetők el. Az applikáció hat különböző aspektusból közelít a témához, hat különböző módszerrel igyekszik megszólítani a fiatalokat: interaktív képregénnyel, kvízzel, a pszichoaktív szerek és elváltozások bemutatásával, szerepjátékkal, valamint a segélynyújtó helyek ismertetésével. A mobil alkalmazás egyesíti a weben szokásos ismeretnyújtást és a számítógépes játék élményét.