Logomain

Interaktív mesekönyvet készített a MOME TechLab

By HG.HU 2013. június 19. 15:13

szerk at hg dot hu

Kiskakas_1.gallery

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - interaktív mesekönyv

Kiskakas_2.gallery

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - interaktív mesekönyv

Kiskakas_3.gallery

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - a MOME TechLab interaktív mesekönyve

Kiskakas_4.gallery

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - a MOME TechLab interaktív mesekönyve

A MOME TechLab elkészítette első interaktív meséjét. A kiskakas gyémánt félkrajcárja című munkát június elején mutatták be. De mit hoz ezeknek az eszközöknek a tömeges elszaporodása?

Napjainkban egyre fiatalabb korban kerül a gyerekek kezébe a kicsi, érintéssel használható, vonzó számítógépek új családjának egy-egy képviselője, mint a tabletek vagy okostelefonok. Sok szülő és pedagógus aggódik, hogy az interaktív kütyük mellett kihal a hagyományos könyv és vele az olvasás, míg például Dél-Koreában örömmel készülnek lecserélni az összes egyetemi tankönyvet és jegyzetet interaktív, tabletes tananyagra.

A MOME TechLab elkészítette első interaktív meséjét. A kiskakas gyémánt félkrajcárja című munkát június elején, az Ünnepi Könyvhét és Gyerekkönyvnapok alkalmából mutatták be. Napjainkban egyre fiatalabb korban kerül a gyerekek kezébe a kicsi, érintéssel használható, vonzó számítógépek új családjának egy-egy képviselője, mint a tabletek vagy okostelefonok. Mit hoz  ezeknek az eszközöknek a tömeges elszaporodása? Sok szülő és pedagógus aggódik, hogy az interaktív kütyük mellett kihal a hagyományos könyv és vele az olvasás, míg például Dél-Koreában örömmel készülnek lecserélni az összes egyetemi tankönyvet és jegyzetet interaktív, tabletes tananyagra.

A szélsőséges álláspontok melletti lándzsatörés helyett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjában az foglalkoztatja a szakembereket, hogy milyen újfajta tartalmakat lehet ezekre az eszközökre tervezni úgy, hogy az élmény értéket közvetítsen, kulturális és szellemi hasznot biztosítson a (gyerek) használónak. Azzal az izgalmas kihívással szembesültek, hogy mi is az interaktív könyv, illetve kisgyermekek számára milyen lehetőségek rejlenek eme új műfajban. Az külföldön százával megjelenő opuszok legtöbbjénél olyan alapproblémák merülnek fel, mint:

• nem világos hogy mi az interaktív elemek kognitív szerepe, azok sokszor csak elvonják a
figyelmet magáról a történetről,
• az írott (elmondott) szöveg és a mozgó, megmozdítható illusztráció viszonya kérdéses,
egyáltalán (el)olvassa-e a gyerek a szöveges részt, és e folyamatba hogyan szőhető bele az
interaktív „felfedezés”
• milyen tipográfiai, illusztrátori és interakció tervezői elveket érdemes követni, figyelembe
véve az eszközök mértét, használati jellegét és a (pillanatnyi) szoftver és hardver korlátokat
is.

A MOME TechLab szakemberei ilyen kérdésekkel a fejükben kezdtek bele egy magyar népmese interaktív könyv formájában való megtervezésébe. A magyar tartalommal az elsők között járnak, így munkánk a hazai szakmai figyelem felkeltését, a műfaj propagálását is szolgálja.

Tervezési elvek

A mese a„A kiskakas gyémánt félkrajcárja” lett. A mese népi fordulatait, archaikus nyelvi elemeit megőrizték Arany László szövege szerint. Egy interaktív alkalmazás szempontjából szerencsésnek tartották a mese ismétlődő, ráolvasás jellegű és mozgással kapcsolatos mozzanatait. A mese megtervezésénél az alábbi elveket követték:

• az illusztráció legyen míves, vonzó, illeszkedjen a mese hangulatához;
• a mozgásokat kísérjék jellegzetes hangok;
• az interakciók elsősorban a mese narratíváját erősítsék (fő történéseket mintegy eljátszhatja
a gyerek), illetve segítsék a mai kisgyerek számára ismeretlen fogalmak megértését
(kemencébe vet, kút, méhkas);
• az alkalmazás a szöveg (el)olvasását, megértését, memorizálását segítse, és alapvetően a
hagyományos olvasás iránti igényt erősítse;
• az interaktív lehetőségekre a gyerek magától jöjjön rá (sem vizuális, sem szöveges segítség
ne szerepeljen), és az interaktív rész (elmulasztása) ne akassza meg az olvasást;
• óvódás, olvasni nem tudó gyerekek is használhassák azáltal, hogy a mesét nem kell olvasniuk,
hanem meghallgathatják.

Az interaktív mesekönyv fő jegyei

A képi világ nagyrészt monokróm, részletes, hagyományos grafika benyomását kelti. (Érdekesnek találták kitapasztalni, hogy egy ilyen megjelenés miként él meg egy high-tech eszközön.) Törekedtek a szöveg és az életre kelthető illusztráció egyensúlyára. A mozgatható képi elemekkel a gyerek a narratíva fő eseményeit játszhatja újra. A szöveg megjelenítésében kétféle kiemelést használtunk, a lényegi tartalmak illetve az interaktív módon eljátszható események jelölésére. Ezeken a reményeik szerint alapvetően az olvasás élményét gazdagító jegyeken túl, egy majdani tesztelésre is gondolva, betettek egy-egy „önmagáért való” interaktív elemet (pl. érintésre a madár csicsereg, a szélkakas forog). Továbbá kíváncsiak voltak arra, hogy az eszköz döntögetését mint input modalitást mennyire képesek a kisgyerekek felfedezni.

Használat

Noha alapvetően a magyar 5-9 éves gyerekeknek szánják az interaktív mesét, elkészítették annak angol változatát is. Ezzel lehetőség adódik egy, a mesét és a magyar kultúrkört biztosan nem ismerő közönséggel nemcsak megismertetni azt, hanem a későbbiekben tesztelni is.

Az alkalmazás elkészült, első verziója magyar és angol nyelven ingyenesen letölthető Android és iOS
eszközökre.

Folyamatban

Az elkészült alkalmazást alaposan tesztelik, a használat részleteit megfigyelve. Az alkotók továbbá tényeket akarnak gyűjteni arra nézvést, hogy mennyiben jobb, más egy interaktív, mint egy lapozható, hagyományos könyv. Ezért készítettek egy, a képernyők egy-egy mozzanatát megjelenítő nyomtatott változatot, amit összehasonlítási alapul használnak. Eddig 14 órányi videót vettek fel 7-9 éves gyerekekkel, melynek elemzése folyamatban van. A kutatás eredményeit tudományos igényű publikációban fogják megosztani mind a hazai, mind a nemzetközi szakmával. A tapasztaltak alapján fejlesztik majd tovább az 1. verziót.

A Laborban két olyan új interaktív könyv alkalmazáson is dolgoznak, amely nem egy lineáris olvasatú, korábban írt történet adaptációja, hanem a számítógépes játékokból ismert elágazó narratívára épül. Itt a tartalom kiötlője a grafikai, animálási, interakciós lehetőségek és az eszközök teljesítmény korlátait is figyelembe véve „írja meg” a szöveget, hangot és képi elemeket vegyítő történetet.

További információk (alkotók, kép és video anyag, letöltés)

1. A TechLab web oldaláról: http://create.mome.hu/felkrajcar
2. Facebook: http://www.facebook.com/felkrajcar
3. E-mailen: create@mome.hu

könyv, mese, okostelefon, alkalmazás, tech, mome techlab, moholy-nagy művészeti egyetem kreatív technológiai labor, a kiskakas gyémánt félkrajcárja, interaktív mesekönyv, magyar népmese Icon_print

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - interaktív mesekönyv

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - interaktív mesekönyv

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - a MOME TechLab interaktív mesekönyve

A kiskakas gyémánt félkrajcárja - a MOME TechLab interaktív mesekönyve

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317