Logomain

Szuperszonikus repülőgéppel kísérletezik a Boeing

By Kovács Dániel 2013. április 30. 09:54

szerk at hg dot hu

Tíz évvel azután, hogy kivonták a legendás, de mindig is veszteséges Concorde-okat a forgalomból, kiderült: a nagy amerikai rivális, a Boeing Company is a hangsebességet túllépni képes repülőgépekről álmodik. Erről árulkodik legalábbis az a kép, amit a NASA hozott nyilvánosságra egy szuperszonikus koncept-repülőgép teszteléséről az amerikai Glenn Research Centerben.

Tíz évvel azután, hogy kivonták a legendás, de mindig is veszteséges Concorde-okat a forgalomból, kiderült: a nagy amerikai rivális, a Boeing Company is a hangsebességet túllépni képes repülőgépekről álmodik. Erről árulkodik legalábbis az a kép, amit a NASA hozott nyilvánosságra egy szuperszonikus koncept-repülőgép teszteléséről az amerikai Glenn Research Centerben.

744245main_aero_cropped_800-60020130604-20111-11p6zl9.gallery

A brit-francia Concorde-ot a hatvanas években fejlesztették ki, és 1976-ban állították üzembe. Addigra már nyilvánvaló volt, hogy a járatok üzemeltetése valószínűleg veszteséges lesz, a gépeket ugyanis csak kifejezetten hosszú távolságokra érdemes használni, az erős zajszennyezés miatt pedig speciális útvonalakat kellett tervezni. A fejlesztésbe azonban már annyi pénzt öltek, hogy nem volt érdemes leállítani azt (ezt nevezik azóta Concorde-effektusnak). A 2000-ben Párizsban bekövetkezett, 113 ember és egy gép pusztulásával járó baleset, majd a 2001-es New York-i terrortámadás nyomán az elöregedő gépparkot kivonták a forgalomból, és a Concorde-ok fejlesztését végleg leállították.

Ezért is meglepetés a hír, hogy a Boeing ugyancsak szuperszonikus repülőgép fejlesztésén dolgozik. A NASA információ szerint a mostani szélcsatornás tesztelésnek két fő célja van. Az egyik természetesen a légellenállás csökkentése a gép alapjának változtatásával, a másik azonban a NASA Aeronautikai Kutatóintézetében folyó vizsgálatok részeként az, hogyan lehetne a szuperszonikus repülés zajszennyezését csökkenteni, és ezzel elérni, hogy a gépeket lakott terület fölött is használni lehessen.

Fotó: NASA/Quentin Schwinn

design, közlekedés, repülőgép, boeing Icon_print

Repülőgépmodell tesztelése a Glenn Research Center szuperszonikus szélcsatornájában

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317