Logomain

Kísérleti csobbanások

By Zsély Anna 2010. augusztus 26. 10:58

szerk at hg dot hu

Glodi20130603-19838-u876qg.gallery

A Medence Csoport: Terebessy Tóbiás, Gross András és Magyar Gergely a Szigeten

Octopus_sziget20130603-19838-bq4su6.gallery

Medence Csoport Sziget 2010 Octopus Összművészeti helyszín

Willendorfi_venusz20130603-19838-vu5ukn.gallery

Medence Csoport Willendorfi Vénusz kültéri installáció

Medence_csoport20130603-19838-1rn7me9.gallery

Medence Csoport ÉszakDélKeletNyugat kültéri installáció

Sydney_rendezvenysator20130603-19838-b7ezf7.gallery

Medence Csoport SYDNEY rendezvénysátor

A Szigeten sikerült elkapnunk a Medence Csoportot, akik helyspecifikus installációikkal már a távoli Kuvaitba is eljutottak.

Mozgalmasan telik az idei év a tízéves Medence Csoport háza táján: a katalógus, esküvő, Sziget csak pár címszó az aktualitások közül. Gross „Soma” Andrással, Magyar Gergellyel és Terebessy Tóbiással munka közben beszélgettünk a Hajógyári-szigeten.

Hiába kerestük volna hivatalos címükön a Medence Csoport tagjait az elmúlt hetekben, nem túl nagy eséllyel csíptük volna el őket a Pipa utcában. A nyári időszak a designercsoport számára nem az üdülésről, hanem a munkáról szólt: a Hajógyári-szigeten javában készültek a Sziget fesztiválra. Bambuszrudak, ponyvák között találtuk meg őket, a beszélgetésnek pedig a háttérben dolgozó Stihl-fűrész adott alaphangot – utóbbi a belvíz miatt kidőlt fákat vette kezelésbe. Ezt leszámítva minden rutinosan haladt, hiszen tizedik éve dolgoznak a Szigeten.

Annak idején Magyar Gergő és Bodóczky Antal az Iparművészeti Egyetemre jártak, amikor tanáruk, Szirtes János felelt a performansz sátorért és minden évben bevont néhány diákot is a dekoráció, illetve a műsor készítésébe. Miután 2000-ben létrejött a Medence Csoport, három év múlva már közvetlenül tőlük rendelt a Sziget Kft., és saját terveik alapján készült el a bambuszvázas sátrakból álló Octopus Összművészeti Helyszín. A Sziget irodalmi és művészeti része a Múzeumi Negyed, valamint a Színház- és Táncszínpad csatlakozásával azóta tovább is bővült. A helyszín karbantartásával és összeállításával három hét alatt szoktak végezni, ám mivel a Medence Csoport egyben házigazda is, a programszervezéssel már februárban el kell kezdeniük foglalkozni.

Arról nem is beszélve, hogy a csapat építette az elektronikus zenei partiknak otthont adó Cinetrip Labiritmust, és annak utódját, a Medúza Fényzónát is. Legstabilabb darabjuk a fesztiválon a Tarot labirintus az Élőkép Egyesület programjával, amelyet Bérczi Zsófiával terveztek. Bár vannak „fix munkakörök”, a munkamegosztás meglehetősen improvizatív, mivel minden évben felbukkannak új feladatok. Idén például a European Meeting Point előtti installáció, a EU Trio Tree létrejöttében működtek közre, amely egyfajta üzenőfalként funkcionált a Sziget egy hete alatt.

Más jellegű kihívást is tartogatott a nyár: a fesztivál kezdése előtt az Octopus sátrában tartotta esküvőjét Gross Soma. „A sátor hét év alatt rengeteg programnak adott otthont, és már régen kinéztem, milyen jó esküvőt lehetne itt csinálni. Így avattuk fel a fesztivál előtt” – meséli. Akad más ünnepelnivaló is, hiszen a designercsoport idén ünnepli fennállásának tizedik évét, így az év a jubileum jegyében telik.

A Medence Csoport tevékenységének sokrétűségét már a Szigeten látottak is jól érzékeltetik. A designerekből, építészekből és vizuális kommunikációs szakemberekből álló csoport mindig arra törekedett, hogy egyesítsék a vizuális művészetek különböző területeit, mindezt olyan módon, hogy ötleteiket a tervezéstől a kivitelezésig maguk viszik végig – legyen szó tárgyakról, mobil építményekről vagy installációkról. Magyar Gergő és Terebessy Tóbiás még a gimnáziumból ismerték egymást, majd később Tóbiás egy rajzkörben rajzolt Somával. A kilencvenes években diákként a Zsennyei Műhely szervezői voltak, majd diplomázás után tulajdonképpen a workshopok folytatásaként alapították a Medence Csoportot.

Első fontos munkájuk a Sydney-i operaház hangulatát idéző, tizenkét méter magas rendezvénysátor volt, amelyet a Nemzeti Sport megrendelésére készítettek. Ezt követte a siófoki wakeboard pálya indítóállomására felhúzott mobil árnyékoló szerkezet, amely már felépülése után pár nappal komoly próbát állt ki. Hatalmas szélvihar csapott le a Balatonra, a 120 km/h-ás szél pedig mindent elfújt a parton – kivéve a parttól száz méterre található bambusz építményt. A szerkezet azóta is masszívan tartja magát: bár öt évig vállaltak érte felelősséget, már kilencedik éve állja a meteorológiai csapásokat. A bambusz már az első munkákban kulcsszerepet játszott: ahogy a tagok fogalmaznak, a Medence Csoport amolyan „könnyűlovasság”. A tervezés során a kezdetektől nagy figyelmet fordítottak arra, hogy könnyen emelhető és szállítható darabokat hozzanak létre, amelyek mozgatásához nincs szükség munkagépekre. A bambusz ideális volt a célra: rugalmas, nagy a teherbírása, ugyanakkor könnyű is.

A Soproni Egyetemen Soma és Tóbiás kitanulta a fa felhasználásának minden csínját-bínját, majd azután kezdtek el bambuszban gondolkodni, hogy felkérést kaptak egy látványos installáció elkészítésére egy kamionon. „Bodóczky Tóni alkotótársunk édesapja sárkányokat épített bambuszból, bennünk pedig felmerült, miért ne próbálnák meg? Találtunk egy céget, ami Indonéziából hoz anyagot, megcsináltuk az installációt, majd egyre több megkeresés érkezett” – idézi fel Tóbiás. Megrendelőik listája az évek során imponáló hosszúságúra duzzadt: szerepel közöttük a Zöld Pardon, a Bookline vagy a Trafó, de például a Zaj Stúdió által kért tükörvitorla-installációjuk a kuvaiti Holiday Innben kötött ki. Főleg olyan cégek keresik őket, akik valamilyen különleges – például helyspecifikus – megoldást akarnak látni. Bár a Medence Csoportnál mindig az igényekhez alakítják a munkát, nem feltétlenül a felkérés indít el egy-egy gondolatmenetet: folyamatosan kísérleteznek különösebb konkrétumok nélkül is. Eddig mindig úgy alakult, hogy rövid időn belül a gyakorlatba is át tudták ültetni az elképzeléseiket, legutóbb például egy stégre kért installáció esetében tudták hasznosítani Gergő fél éve alakuló lámpaterveit.

Számos munkájuk közül nem könnyen választanak kedvenc darabot, mindig az aktuális projekt a favorit. A legnagyobb szakmai kihívások felidézésénél is elmerengenek a tagok: van, aki a Cinetrip hatalmas sátrának felépítését találta nehezebbnek, más a táskakészítő workshopokat tartja a legintenzívebbnek. A Sziget minden szempontból egyike a legnagyobb volumenű munkáiknak, de komoly megmérettetés volt a 2005-ös British Council megbízásából készített kiállítás is az emberi szívről. Gross Soma szerint A szív képei akkora munkát jelentett, mint a korábbi évek munkái összesen, ugyanis a koncepció kidolgozásától a designon át a grafikákig minden az ő kezükön ment át. Az interaktív kiállítás tudományos, kultúrtörténeti és esztétikai vonalak mentén mutatta be az emberi szívet, így az anatómiai és egészségügyi főtémák mellett orvostörténettel, néprajzi és művészeti vonatkozásokkal egyaránt ismerkedhettek a látogatók. A Millenárisról aztán külföldre is eljutott a tárlat, Eger és Győr mellett megjárta Belgrádot is. „Az egészen nagy és az egészen kicsi feladatok is meg tudnak izzasztani. Éppen azért, mert nálunk minden az emberhez szól” – foglalja össze Magyar Gergő.

Az emberközpontú gondolkodást jól mutatja a Nyitott Udvar elnevezésű közösségi bolhapiac is, amelyet Miklusicsák Aliz ötlete nyomán szerveztek. Az emberi kapcsolatok és a lakóház közösségének erősítése mellett az sem utolsó szempont, hogy az eladott árukból befolyt összeget a piacnak otthont adó ház felújítására fordítják. A kezdeményezés olyan sikeresnek bizonyult, hogy az idén az ötletgazda lett az Urbitális Majális fődíjasa.

Hasonló alapgondolat a Medence Csoport életében a környezettudatosság és a környezettel való összhang megtalálása is, amely nemcsak a bambuszhasználatban jelenik meg. A Re+klám projekt során újrahasznosított ponyvából készülnek kültéri bútorok, a workshopokon pedig reklámmolinókból készíthetnek tárgyakat a vállalkozó szelleműek. A nyersanyag vállalatok hulladékaként kerül hozzájuk, és a szennyeződésük mértéke dönti el, milyen célra hasznosítják. A durván szennyezettek egyaránt végezhetik védőhálóként vagy avargyűjtőként – két éve a Tápió Természetvédelmi Egyesület megrendelésére például békamentő kerítés készült.

A csoport tagjai nem maradnak láthatatlanok az installációk és tárgyak mögött: a színház világa sem ismeretlen terület a Medence Csoport számára. Ilyen jellegű munkáik is jól mutatják tevékenységük sokszínűségét: díszletet terveznek, felelnek a vizuális kommunikációért vagy akár fel is lépnek. A „színházas vonal” a Műcsarnokban kezdődött, amikor Szirtes János azzal kereste meg a csapatot, hogy övék a helyszín, csináljanak valamit. A kezdeti tanácstalanság okán 48 órán keresztül bent maradtak gondolkodni, mivel töltsék ki a rendelkezésre álló teret. Kisebb pánik után azonban gyorsan kitalálták, hogy öt-hat méter hosszú bambuszrudakat tolnak a padlón, így megszólaltatva és hangszerként használva azokat. A rezonáló „tolósnégyes” Horváth Brigitta táncművész előadásával végül nagy sikert aratott. „Pozitívak voltak a visszajelzések és mi is jól szórakoztunk. Ez elindított bennünk valamit: ha tudunk valami érdekeset, ami másoknak is tetszik, meg kell osztanunk az emberekkel” – mondja Tóbiás.

A nyári szabadtéri, installációs projektek után az ősz elsősorban a színházról és a díszletekről fog szólni. Két előadásban is részt vesznek, a Designhéten pedig a workshopjaikon saját táskát tervező alkotók fogják bemutatni tárgyaikat. A téli szezon beköszöntével a MakettLabor kerül előtérbe workshopokkal és designbeszélgetésekkel. A három éve működő bemutatótermet a IX. kerület önkormányzatától nyerték el pályázati úton kulturális célú hasznosításra és a szakma egyik találkozási pontja lett. Hitvallásukat azonban zárt falak között is érvényesítik: „nomádként éljük meg ezt a világot, nem lebetonozott dolgokat akarunk létrehozni. A városi élet kitörési pontjait keressük”.

Design/karrier című sorozatunk eddigi riportalanyai: az Eclectick, a Tipton, a Manooi, a Rózsavölgyi Csokoládé, a Bomo Art, a Kitchen Budapest és Mojzes Dóra voltak.

design, magazin, magyar design, medence csoport, terebessy tóbiás, zsély anna, design/karrier, gross andrás, magyar gergely Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317