Logomain

Parfüm: az illatok titkai

By Michelberger Anna 2010. augusztus 19. 10:12

szerk at hg dot hu

A_lartisan_parfumeur_illatai_120130603-19838-bqy4o.gallery

A L’Artisan Parfumeur illatai

Annick-goutal-uzlet_120130603-19838-13mxc0m.gallery

Annick Goutal üzlet

Fracas_-a-parfumok-kiralynoje_120130603-19838-xdlbkh.gallery

Fracas, a parfümök királynője

Givaudan_laboratorium120130603-19838-g2wxvm.gallery

Givaudan laboratórium

Lorenzo_villoresi_muhelye_120130603-19838-1v97a1q.gallery

Lorenzo Villoresi műhelye

Parfum20130603-19838-27mqct.gallery

niche parfüm index

A legelső benyomást egy illat is meghatározhatja, amelyet a niche parfümök segítségével akár személyre szabható.

A parfümgyártás, eladás hatalmas és egyben sikeres vállalkozás napjainkban, hiszen a gazdasági válság ellenére is virágzik. Ennek egyik oka, hogy a parfüm az átlagos ember számára is elérhető luxustermék - míg egy Chanel vagy egy Gucci ruhát a legtöbben nem engedhetnek meg maguknak, addig egy Dior parfüm megfizethető áron beszerezhető.

:image_64437
Givaudan laboratórium

Parfümválasztáskor a vásárlónak sokszor nem is maga az illat jellege a meghatározó szempont, hanem az illathoz kapcsolódó életérzés, az imázs, amit sugallni akarunk a többi ember számára. A parfümipart marketing szakemberek veszik körül, akiknek elsődleges feladata az aktuális piaci igények mentén felépíteni egy mítoszt az illat köré, elhitetvén a vásárlókkal, ha az adott illatot választják a sportos, a tisztán érzéki vagy a komoly modern nő illetve férfi képét adhatják magukról. Magára az illatra alapozva így sok más iparág épül, hiszen a gyártók már a csomagolással, ebben az esetben a parfümös üveggel erősíteni akarják a kívánt hatást.

Pénz uralta parfümpiac

A nagy divatházak többségénél, mint a Giorgio Armani, a Gucci vagy a Donna Karan a parfümöket nem a cég designerei találják ki és készítik el, hanem olyan, a nagyközönség számára jórészt ismeretlen óriáscégek csapatai, mint a svájci Givaudan vagy a német Symrise. Ezeknél a vállalatoknál dolgoznak a parfümőrök, a parfümök kreátorai. A megrendelő divatház előzetes piackutatást végez, majd megszabja a büdzsét, és meghatározza a vásárlói célcsoportot. A pénzügyi keret meghatározásánál figyelembe veszik, hogy a parfüm eladható áron belül maradjon (ennek a parfümgyártás szempontjából az alapanyag minősége miatt van elsősorban jelentősége).

Ennek a trendnek az egyik folyománya, hogy az utóbbi időkben egyre inkább teret nyerő úgynevezett sztár vagy signature illatok, mint a Jennifer Lopez vagy a Sarah Jessica Parker nevével fémjelzett parfümök, melyekhez az adott sztároknak csak annyiban van közük, hogy a nevük rákerül a parfümös üvegre. Így a parfümgyártás már nem egy művészi és kreatív munkafolyamat, hanem egy profitorientált vállalkozás, ahol a gazdasági, eladhatósági mutatók vezérlik a megrendelőket. Ezáltal a marketing szempontok a minőség és az alkotói kreativitás felé helyeződnek.

Niche parfümök, az ellenpólus

Szerencsére ezzel a szomorú változással szemben megfigyelhető egy egyre erősödő tendencia is a parfümgyártás világában, amelynek védelmezői egy gyökeresen másfajta álláspontot képviselnek. Ők a úgynevezett niche parfümök megálmodói és elkészítői. A szó maga zugot, illetve biológiai értelmezésben egy állat élőhelyét, életkörülményeit jelenti. A niche parfümök kreátorai a valódi, klasszikus parfüm előállítást képviselik, mely az 1970-es évektől kezdett teret veszíteni az iparágban. Az aktuális trenddel, az ipari termeléssel szembefordulva ezek a nagyrészt kis márkák az egyedi, minőségi illatok készítését tartják fontosnak.

:image_64438
Lorenzo Villoresi műhelye

A niche parfümmárkák általában egy parfümőr (sokszor nem is egy parfümőr, hanem egy parfümkészítő dinasztia) tulajdonában vannak, akik az alkotás szabadságát, a kreativitást hangsúlyozzák a profit helyett. A parfümőrök saját, személyes élményeikből táplálkozva alkotják meg illataikat. Például a 2006-ban az év parfümőrének választott Lorenzo Villoresi eredetileg pszichológiát és filozófiát tanult a firenzei egyetemen, az ősi kultúrákat tanulmányozva jutott el a Közel-Keletre, ahová később több tanulmányutat is tett. Ezen utak során szeretett bele a keleti fűszerek, aromák, illatok világába, ami később inspirálta saját parfümjeinek megalkotásakor, parfümházának létrehozásakor.

A minőség előtérbe kerülése miatt a niche parfümök nemes, természetes alapanyagokból készülnek, a szintetikus, ezért olcsóbb matériákat kerülik. Így például Marc-Antoine Corticchiato parfümőr, a Parfum d’Empire márka tulajdonosa Madagaszkáron létrehozott saját laboratóriumában állítja elő a parfümjeihez felhasznált természetes alapanyagokból készült illóolajokat A niche márkák sokszor nyúlnak a nagy brandek által mellőzött alapanyagokhoz, vagy meghökkentő kombinációkat hoznak létre, ami által könnyen felismerhető, összetéveszthetetlen és egyedi illatok születnek.

Az egyik legismertebb niche márka, a L’Artisan Parfumeur Poivre Piquant nevű kreációjának egyik jellemző összetevője a bors, mely visszaköszön a fej- és szív illatban is, a Dzonghka pedig egyszerre ötvözi a fás, virágos és bőr jegyeket. A Dzing nevű kreációval az alkotók a cirkusz világának megidézésére törekedtek, és egy kifejezetten merész, egyedi alkotás született, melynek összetevői közt szerepel a gyömbér, a sáfrány, a kávé és a bőr.

:image_64434
Annick Goutal üzlet

Az alapanyagok gondos megválasztása mellett sokszor a nagy márkáktól eltérő minőségibb, de hosszabb gyártási technikák is jellemzik a niche márkákat, illetve némely esetben egyenesen a parfüm összeállítás folyamatának újraértelmezése. Az előbbiekből az következhetne, hogy a niche parfümök csak jóval drágábban beszerezhetőek, mint a kommerszebb társaik. Ez azonban nem feltétlenül igaz, mivel a niche márkáknál a középpontban mindig maga az illat áll, így a csomagolásra, a különleges üvegekre (ezekre a márkákra sokszor az egyenüveg jellemző, így a L’Artisan Parfumeur vagy a Comptoir Sud Pacifique parfümjeire) vagy a marketingre, a termék reklámozására nem költenek. Az illatokat nem lehet megvásárolni a reptereken található duty-free üzletekben, vagy az olyan nagy illatszer láncoknál, mint a Magyarországon is jelen lévő Douglas és Marionnaud, hiszen ezek a kreátorok nem a tömegeknek, hanem egy szűkebb, parfümszerető, különlegességre, exkluzivitásra vágyó rétegnek készítik parfümjeiket. Ezeknek a márkáknak általában csak néhány saját boltjuk működik, legtöbbször párizsi központtal, ami szintén erősíti használóikban a presztízs érzést, mert ezek a parfümök nem elérhetőek bárhol, bárkinek.

:image_64433
A L’Artisan Parfume

Sokszor a filmcsillagok, az énekesnők, a top modellek is a niche illatokat favorizálják a kommersz márkák helyett, ami szintén ad egy bizonyos presztízst ezeknek a kreációknak. Madonna egyik kedvenc illata például az egyik legnagyobb kortárs parfümlegenda, a parfümök királynőjeként is emlegetett Robert Piquet 1948-ban létrehozott Fracas nevű kreációja. Madonna mellett állítólag Sofia Coppola, Ivana Trump és Carolina Herrera is ezt az illatot kedveli. Celine Dion sem „saját” sztárillatát viseli, hanem Annick Goutal Eau d’Hadrien parfümjét.

Niche márkák itthon

Pár évvel ezelőttig Magyarországon a niche kreációk közel ismeretlenek voltak a nagyközönség számára, viszont ma már két niche parfümök forgalmazásával foglalkozó üzlet is működik Budapesten. Az önmagát luxusparfümériaként definiáló Neroli 2005 végén, Illatpalota néven kezdett bele Magyarországon elsőként a niche parfümök forgalmazásába. Az eleinte csak online rendelésekkel foglalkozó cég profilja azóta kibővült, 2007-ben megnyitották üzletüket Budapest belvárosában. A kezdetek óta a forgalmazott márkák száma folyamatosan gyarapodik, illetve a parfümön kívül egyéb luxuskozmetikumok, valamint különféle enteriőr illatosítók (parfümlámpák, gyertyák stb.) is beszerezhetőek náluk. Az online rendelés mellett így a niche parfümök iránt érdeklődőknek lehetőségük van a Neroli üzletében személyesen is megismerkedni az illatokkal.

:image_64436
Fracas, a parfümök

A Le Parfum Magyarország jelenleg egyetlen parfümőrének, Zólyomi Zsoltnak a tulajdonában lévő parfüméria szintén Budapest belvárosában található. A niche márkák (köztük Zólyomi Zsolt kreációi) forgalmazása mellett itt is fellelhetők a különféle luxus kozmetikumok, illetve enteriőr illatosítók. Az üzletben Magyarországon egyedi módon lehetőség van egy különleges szolgáltatás, a parfüm tanácsadás igénybevételére.

A niche térhódításának okai

A niche parfümök népszerűsége elsősorban annak köszönhető, hogy mindig lesz egy olyan vásárlói réteg, aki különlegességre, exkluzivitásra vágyik, a tömegtermelés áruival szemben előnyben részesíti az egyedi módon, értékes alapanyagokból készült termékeket. Ezen réteg számára a parfüm nem csak egy a rengeteg szépségápolási termék közül, hanem egy palackba zárt műalkotás, az önkifejezés eszköze. Emellett a niche parfümök világa rengeteg felfedezni valót, különleges, szokatlan illatok megismerésének a lehetőségét is jelenti, ami a parfümhöz értő és azokért rajongó nők és férfiak számára folyamatosan új, izgalmas élményekkel kecsegtet.

divat, zólyomi zsolt, parfüm, michelberger anna, lorenzo villoresi, marc-antoine corticchiato Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317