Logomain

A kép címe: negyedik dimenzió

By Kollányi Rita 2010. július 30. 10:16

szerk at hg dot hu

Harmonogram_50020130603-19838-lg58nd.gallery

Ivan Moscovich: Harmonogram

Sacred_cut_98_-_50020130603-19838-cbqtlb.gallery

Suman Vaze: Sacred cut

Pedal_triangle_ii50020130603-19838-1hgdsbk.gallery

Suman Vaze: Sacred cut

Indian_desire_antal_kelle-50020130603-19838-19f3y9g.gallery

Kelle Antal: Indian Desire

A matematika és a művészetek kapcsolatát boncolgatták Pécsett, a Bridges világkonferencián.

A matematika és a művészetek valaha közelebb álltak egymáshoz. Elég csak arra gondolni, hogy Leonardo – több más reneszánsz művészhez hasonlóan – hadmérnökként dolgozott, illetve hogy a festő az 1500-as években a csatornaépítés, a folyószabályozás, a víztározók és hidak egyik legkeresettebb szakértőjének számított. A Bridges világkonferencia kezdeményezői vélhetően felismerték a reálszakemberekben megfogalmazódó művészi érdeklődést, az idén Pécsen megrendezett találkozó célja ugyanis az, hogy ezeket a látszólag távol eső területeket közelebb hozza egymáshoz.

Ivan Moscovich: Harmonogram

A téma sok érdekes kérdést vet fel: amikor matematikusok a művészi kifejezés szándéka nélkül hoznak létre műalkotásokat, akkor a művészet valójában „melléktermék”? Vannak-e olyan matematikai eredmények, amelyekhez a hiányzó láncszem az ilyen művészeti találkozók alkalmával kerül majd felismerésre? Ha igen, akkor levonhatjuk-e azt a következtetést, hogy a matematikától való eltávolodás igazából közelebb hoz a tudományos eredményekhez? Ilyen kérdésekre kerestük a választ a konferencia keretében megrendezett kiállításon.

Ivan Moscovich 1968-ban, sok évvel a komputergrafika elterjedése előtt, a Cybernetic Serendipity című kiállításon mutatta be „analóg számítógépével közös” alkotását a Moscovich Harmonogramot. A magyar származású feltalálót, akit a világ egyik leghíresebb játékfejlesztőjeként tartanak számon, arról kérdeztük, hogyan lehet művészi szándékot közvetíteni úgy, hogy a számítógép is „beleszól” az alkotás folyamatába? Moscovich leszögezte: éppen az a legérdekesebb számára, hogy a számítógép is hozzátesz az eredeti koncepcióhoz. Kérdés, hogy ez a kijelentés értelmezhető-e úgy, hogy az alkotó a gép által generált véletlent az alkotói folyamat részének tekinti.

A harmonogram úgy működik, hogy a művész először beállítja a paramétereket, vagyis a műalkotáshoz használatos formákat, a gép ebből dolgozik. Ivan Moscovich esetében tehát mindenképpen tudatos művészet-csinálásról beszélhetünk. „Minden harmonogram egyedi, pedig géppel készült!” – meséli a művész. A 84 éves, ámde meglepően fiatalos Moscovich játéktervezőként olyan cégeknek készített terveket, mint a Hasbro vagy a Mattel. A játékgyártó cégek azért kérték fel Moscovich-csot arra, hogy tervezzen játékokat, mert a háború után a Vajdaságból Izraelbe menekülő tervezőt új hazájában azzal a feladattal bízták meg, hogy a tudományos, illetve matematikai képzettséggel nem rendelkező technikai szakembereknek játékos oktatást szervezzen – a tanításhoz felhasznált segédeszközök sikere inspirálta Moscovich-csot, hogy további játékokat tervezzen.

Suman Vaze matematikai fogalmakat fest meg - nem véletlenül, hisz Hongkongban matektanárként dolgozik. A művészi szándéknak több értelmezési lehetősége elképzelhető. Az alkotó talán arra keresi a választ, hogy ha a matematika által vizsgált és alkalmazott arányosságok – akár nem tudatos használata – meghatározó az ábrázoló művészetekben, akkor ezen fogalmak megfestése mennyiben lesz hasonlatos azokhoz az alkotásokhoz, amelyekben megjelennek. Keresheti a matematikai fogalmak megfestésének nyers esztétikumát, illetve arról is lehet szó, hogy a reálszakember a művészeti alkotással járó elmélyüléstől várja azt, hogy (ily módon kerülő úton) még közelebb kerüljön a saját szakterületéhez, vagy akár egy konkrét kutatás lényegéhez. 

Suman Vaze: Sacred cut (Aranymetszés) 

Suman Vaze: Pedal triangle II. (Talpponti háromszög)

A magyar artformer, Kelle Antal Indian desire című szobrának modelljével szerepel a kiállításon. A 80 méter magas mozgó arcéltorony Indiában épül kísérleti céllal. A torony formáját a hindu templomok és a muszlim mecsetek ihlették: a művész a formákat szabálytalan prizmákká absztrahálta. A műalkotás, amelynek modellje a kiállításon megtekinthető, változtatja majd az alakját, és a színét is. A szobor egy erre a célra kifejlesztett szoftveren keresztül lesz vezérelhető. 

Kelle Antal: Indian desire (Indiai vágy)

A minden évben más városban megrendezésre kerülő Bridges konferenciának idén július 24. és 28. között Pécs adott otthont. A találkozót, amely 1998-ban indult az amerikai Kansasből, évente a világ más városában rendezik. Ugyanitt rendezték Slavik Jablan Hogy tetszik a paleolitikus op-art? című matematikai-művészeti kiállítását, amely a matematikus által op-csempének nevezett őskori díszítőelem útját követi nyomon a művészettörténet során. Slavik Jablan, akinek kedvenc festője Victor Vasarely, azt állítja, hogy az egymástól térben és időben távol eső kultúrákban létrehozott hasonló mintázatok hasonló moduláris elemekből épülnek fel. Ezt az elméletet azonban, úgy vélem, fogadjuk fenntartással, hiszen az is lehetséges, hogy az olyan motívumok, mint a három párhuzamos vonal, azért szerepelnek díszítőmotívumként ezeken a tárgyakon, mert megrajzolásuk nem igényel magas szintű szakértelmet.

A matematikusok, illetve a matematika iránt érdeklődő művészek által létrehozott alkotásokat augusztus 8-ig tekinthetjük meg Pécsen a Palatinus Hotelben. Kíváncsian várjuk, hogy a közös munka és az együttgondolkodás milyen tudományos eredményekhez vezet majd. A jövőben talán számos olyan kutatási eredmény születik, amelynek alapgondolata az egyik ilyen fórumon fogant.

építészet, kelle antal, művészet, pécs 2010, matematika, bridges világkonferencia Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317