Logomain

Divat a jövőből: QR-kód a ruhákon

By Séllei Lilla 2010. július 29. 09:37

szerk at hg dot hu

Qr_kod_1_50020130603-19838-qmgqsn.gallery

QR-kód Clinique

Qr_kod_2_50020130603-19838-1jy2d1q.gallery

QR-kód Marc by Marc Jacobs

Qr_kod_3_50020130603-19838-rmq5u.gallery

QR-kód Louis Vuitton

Qr_kod_4_50020130603-19838-271ahm.gallery

QR-kód Calvin Klein

Qr_kod_hirlevel20130603-19838-2r6elp.gallery

qr kód a divatban hírlevlé

A Japánból indult, mára világszerte hódító QR-kód a divatiparban is helyet követel magának. Megnéztük, hogyan.

A mobilkód néven is emlegetett QR-kóddal az építészettel kapcsolatban már foglalkoztunk, de ez a szabványosított kétdimenziós vonalkód a divatiparban is egyre inkább terjed. Utánajártunk, kik, mire és miért használják ezt az okostelefonokkal könnyedén értelmezhető jelet a divatban.

Mi is a QR-kód?
A QR-kódot még 1994-ben fejlesztette ki a japán Denso Wave nevű cég. A két betű a "quick response", azaz "gyors válasz" szavak kezdőbetűit jelölik. Az okostelefonok terjedésével a kód is egyre népszerűbbé vált, és Japán után Amerikát, mára pedig Európát is meghódította. Az okostelefonokkal csak le kell fényképezni a jelet, és a letöltött dekódolóprogram segítségével bárki számára értelmezhetővé válik az üzenet. A kód előnye, hogy az interneten nemcsak dekódoló, hanem kódoló programok is elérhetőek, így bárki könnyedén képes üzenetét ilyen formában kódolni. 

A QR-kód kitűnően alkalmas linkek, névjegyek vagy például GPS-koordináták tárolására, éppen ezért egyre több nagy cég és márka használja. Megjelent például a Ford egyik teherautójának reklámkampányában, külföldön pedig a McDonald's-ban is bevett szokás a kód elhelyezése a szendvicsek csomagolásán. Ebből a kommunikációs forradalomból, amely során közvetlenebb lesz a kapcsolat a virtuális, internetes világ és a való élet között, természetesen a nagy divatmárkák sem maradhatnak ki. 

QR-kód a divatban
A divatban a QR-kódot kétféleképpen használják fel, vagy a hirdetésekre kerül pluszinformációként, vagy éppen mintaelemként és kódolt információként a ruhákra, kiegészítőkre kerül.

Az Esquire cipőket kínáló márka hirdetéseire helyezett el többféle QR-kódot, amelyek stílustanácsadással szolgálnak az adott modellről a vásárlónak. Ez az ötlet még az év elején kavart nagy port, akkor a New York Times online kiadása hosszú cikkben foglalkozott is a jelenséggel. 

A Karl Lagerfeld által vezetett Fendi divatház még 2008-ban tett QR-kódot plakátjaira - hiába, Lagerfeld mindig mindenki előtt jár egy lépéssel. Hozzá hasonlóan Calvin Klein is mindig igyekszik meghökkentően újszerű kampánnyal előrukkolni, gondoljunk csak a még tini Brooke Shields készített eléggé szexuális tartalmú fotókra. A 2010/2011-es ősz-téli Calvin Klein kampány egyik eleme egy New York-i és egy Los Angeles-i köztérre kihelyezett, hatalmas QR-kód. A jel egy 40 másodperces cenzúrázatlan videóra mutat a buja idomairól híres Lara Stone-ról és több férfi modellről. 

Egy francia farmermárka kizárólag a QR-kódra alapozta legújabb kollekcióját. A Denim Code nevű márka nadrágjaiba olyan jeleket hímeztek, amelyek például videóklipekre mutatnak. A nyáron a népszerű szépségápolási márka, a Clinique is QR-kódos hirdetéssel jelentkezett, méghozzá a divat bibliájának számító Vogue hasábjain. A Clinique kódja, hova máshova: az online vásárlói felületre mutat, így a felhasználó időt takaríthat meg, hiszen a telefonba való bepötyögése helyett a fotóz-dekódol folyamat végén az adott webcímre jut.

A hirdetések mellett a QR-kód másik legelterjedtebb felhasználása a mintaként való alkalmazása, leginkább pólókon. A pólók elején lévő feliratok, ábrák a legtöbbször valami üzenetet hordoznak, ezt az üzenetet pedig akár egy ilyen kódba is lehet rejteni. A Kitchen Budapest egy külön workshop keretében külön foglakozott a témával, ahol pólókat is készítettek.

A japán mangarajzoló művész, Takashi Murakami már többször dolgozott a francia divatháznak, a Louis Vuittonnak. Legutóbb egy QR-kód stílusban készült mintát tervezett (ld. cikkünk első képét). A stilizált kód várhatóan kiegészítőkre kerül majd, egyelőre még nincs forgalomban. Marc Jacobs az olcsóbb kategóriájú saját márkájának, a Marc by Marc Jacobs-nak is készített egy stílusban passzoló QR-kódos mintát.

A reklámok és minták mellett a QR-kód másképpen is hasznosítható a divatiparban, legutóbb például a second hand üzletek fedeztek fel benne lehetőséget. Teljesen természetes, hogy egy használt ruhának története van, hiszen lehet, hogy első tulajdonosa egy jeles eseményre kapta ajándékba, vagy éppen felejthetetlen pillanatokat élt át benne. Sokszor nem is sejtjük mi a ruha története, de ezen változtathat a QR-kód. A ruhán elhelyezett QR-kód az adott darab történetét tartalmazza, amit a vásárló az üzletben könnyen dekódolhat, így a láthatóak mellett, láthatatlan információkhoz is hozzájuthat a ruháról. Kíváncsian várjuk, hogy a magyar tervezők kollekciójában mikor kap helyet a QR-kód.

divat, technika, calvin klein, karl lagerfeld, louis vuitton, intelligens textilek, marc jacobs, qr-kód, fendi Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317