Logomain

A legextrémebb vízijárművek

By Ongrádi Melinda 2010. július 25. 11:02

szerk at hg dot hu

U-010_120130602-27858-6n8btn.gallery

U-010 búvárjacht

Mobula_220130602-27858-b455m0.gallery

Mobula repülő rája

Mobula_120130602-27858-1jmgscg.gallery

Mobula Chris Cooke repülő rája

Scubster_120130602-27858-1w9b6ib.gallery

Scubster pedálos tengeralattjáró

Scubster_220130602-27858-1ij347a.gallery

Scubster pedálos tengeralattjáró

Odyssey_120130602-27858-ipps6y.gallery

Odyssey Jacky Wu

Odyssey_220130602-27858-onp3mm.gallery

Odyssey Jacky Wu

Phoenix_100020130602-27858-1oj5gju.gallery

Phoenix 1000 luxus tengeralattjáró U. S. Submarines

Toyota_hscv_40_120130602-27858-1594mmp.gallery

Toyota HSCV-40 Olof Claesson víz alatti minibusz

Toyota_hscv_40_220130602-27858-a3f0ua.gallery

Toyota HSCV-40 Olof Claesson víz alatti minibusz

Go2_120130602-27858-mhoeen.gallery

GO2 piezoelektromos kataamrán Chris Rose

Go_2_220130602-27858-m55pjm.gallery

GO2 piezoelektromos katamarán Chris Rose

Nyk_super_eco_ship20130602-27858-1kptagz.gallery

NYK Super Eco Ship 2030 Keiko Kosugi

Mobula_320130602-27858-1ypo5fa.gallery

Mobula ekranoplán

U-010_galeria_120130602-27858-140996w.gallery

Kilátás a tengerre, vagy éppen a tengerbe; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_1_nagy20130602-27858-10czrrc.gallery

Kilátás a minimalista belsőből a tengerbe; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_220130602-27858-1rfe1z9.gallery

A felszínen lebegő U-010; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_320130602-27858-d8thtx.gallery

A kényelmes napozóterasz; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_420130602-27858-1vcze72.gallery

Az U-010 merülés közben; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_520130602-27858-7gwu2b.gallery

A búvárjacht elegáns, minimalista belső tere; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_620130602-27858-mwrs7z.gallery

Elegáns hálószoba; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

U-010_galeria_720130602-27858-tvlrbw.gallery

Bár víz alatti panorámával; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

Búvárjachttól a pedálos tengeralattjáróig: csokorba szedtük a legextrémebb vízijárműveket.

Bár a kereskedelmi hajózást megtépázta a gazdasági válság, a szabadidős célú és luxushajók piaca viszont töretlenül virágzik. Nem csak a milliárdosok jelentenek tőkeerős vevőkört, a "szerényebb" méretű jachtokra is bőven van kereslet. A designereket is igyekeznek kiszolgálni az igényeket: ha éppen nem tudnánk hová tenni hatalmas vagyonunkat, és már unjuk a giga-luxusjachtokat is, olyan csábító újdonságok hozhatnak változatosságot életünkbe, mint a luxus tengeralattjárók.

A tervezőket azonban nemcsak az extrém igények kielégítése foglalkoztatja: kihívást jelent az eddigieknél gyorsabb, üzemanyag-takarékosabb, környezetkímélőbb járművek tervezése is, sőt, a jövőben talán még az emberiség megváltozott életformájához is igazodni kell. Cikkünkben olyan elképzeléseket igyekeztünk kiválogatni, amelyek a vízi közlekedés jövőjének határait feszeegtik.

Búvárjacht: tengerélmény minden szinten

Marina Colombo és Sebastiano Vida designerek elegáns vízijárművével a tenger nyújtotta örömöket teljes mértékben kiaknázhatjuk: szép időben egy "átlagos" jachthoz hasonlóan a vízfelszínen ringatózhatunk rajta, elnyújtózva a széles fedélzeten, míg viharos időben vagy ha a lenti világot szeretnénk csodálni, néhány pillanat alatt lemerülhetünk benne a mélybe.

A dízel-elektromos hibridjármű az U-010 elnevezést kapta. Hossza 66,5 m, kecses, áramvonalas testének köszönhetően könnyedén szeli a habokat, a panorámaablakokon át pedig pompás kilátás nyílik a tengeri világra.

Mobula, a rájaforma ekranoplán

Chris Cooke, a Coventry Egyetem hallgatójának nevéhez fűződő koncepció a ráják egy, a víz fölé kiugrani képes alfajáról kapta a nevét. A zoomorf közlekedési eszköz az utasszállító repülő és az óceánjáról keresztezésének is tekinthető. Tulajdonképpen egy ekranoplánról van szó, amely a párnahatást, egy aerodinamikai jelenséget kihasználva képes a föld vagy vízfelület felett siklani;előnye, hogy egy hajónál nagyobb sebességre képes, fogyasztása viszont kisebb a repülőgépekénél.

Az elképzelés a Szovjetunióban született, ahol meg is épült néhány ilyen speciális hibridrepülő, a kísérlet azonban leállt. Az újragondolt és újraformált kortárs példa öt belső fedélzetével 1000 fő befogadására lenne képes. A rájaforma nem puszta tervezői szeszély: aerodinamikailag is rendkívül kedvező. 

Az abszolút zéróemissziós jármű: a pedálos tengeralattjáró

A Scubster névre keresztelt járgány Toulon két műszaki egyeteme, illetve az EndlessFlyers Assoviation együttműködésének eredménye. A formáció a 2011-es International Submarine Race (nemzetközi tengeralattjáró verseny) francia pályázatának szánja a koncepciót, amelyet addigra a gyakorlatban is megépít. Az emberi izomerő hajtotta tengeralattjáró gondolata nem új, a francia példa ezek építésének tanulságait igyekszik alkalmazni. Az egyszemélyes járműnek két kategóriában kel majd felvennie a versenyt társaival: a sebesség és a manőverezhetőség terén.

A tervezők célkitűzése a 10 km/h-ás vagy akár afeletti végsebesség elérése. A fejlesztést leginkább tudományos kutatások segítésére szánják: a minijármű előnye a búvárokhoz képest, hogy azzal nagyobb területet tud bejárni a kutató, és több oxigént tartalékol egy hagyományos oxigénpalackhoz képest.

Odyssey, az elektromos csónak

Az elektromos motorok használata autókban és egyéb járművekben nem új gondolat, bár ezt a forrást sem mindig nevezhetjük környezetbarátnak. Az Odyssey azonban garantáltan zöld forrásból szerzi energiáit: szélturbinák termelik meg azt.

Nemcsak a meghajtás módja érdemel azonban figyelmet: a hajó formáját az antik harci bárkák inspirálták. Az energiafelhasználás csökkentésére a hajó két katamaránszerű oldalsó elemmel egészül ki. A járgány használóinak garantáltan egyedi élményben lesz részük.

Phoenix 1000: luxus tengeralattjáró unatkozó milliomosoknak

Ha már van egy jetünk, luxusjachtunk, megszámlálhatatlan limuzinunk és villánk a világ minden táján, mi más jöhet még, mint egy személyre szabott, elegáns belső terekkel kialakított luxus tengeralattjáró? Az erre szakosodott cég pedig hol máshol is létesült volna, mint az Egyesült Államokban. A U. S. Submarines milliárdos megrendelők igényeit elégíti ki különleges tengeralattjáró-családjával. Legújabb fejlesztésük, a Phoenix 1000 még megrendelőre vár. A leendő tulaj 78 millió dollárért (kb. 17,16 milliárd Ft) veheti birtokba a 65 m hosszú mélytengeri járművet, amely képes akár az Atlanti-óceán átszelésére is. A hatalmas akrilüveg ablakoknak köszönhetően körpanoráma nyílik a tengerre, így az élmény a nyílt óceánon jóval intenzívebb, mintha egy sablonos egyszerű luxusjacht fedélzetén üldögélnénk. A cég leírása szerint a különleges jármű akár menetrend szerinti járatok céljára is alkalmas lehet. 

Víz alatti minibusz víz alatti városokba

Olof Claesson már azokra az időkre gondolt, amikor az emberiségnek nem lesz más választása, mint hogy víz alatti városokba költözzön. A Toyota HSCV-40 egyfajta víz alatti tömegközlekedési eszköz lenne, amelynek 800 lóerős motorját bioüzemanyag hajtja majd, és 300 csomós sebességre képes. A tankolást személyzet nélküli víz alatti "benzinkutakon" lehetne megejteni, és maga az eszköz is képes lenne vezető nélkül működni.

Kiváló manőverezhetőségéről az oldalsó szárnyak és a sugárhajtás, illetve a csúcstechnológiás navigációs rendszer gondoskodik majd.  A "kisbusz" egyszerre három fő szállítására alkalmas. 

A legextrémebb partihely: a tánc hajtotta piezoelektromos katamarán

Chris Rose elképzelése, a GO2 katamarán a piac egy meglehetősen szűk szeletét célozná meg: a Balatonról is jól ismert zenés-táncos bulihajókét. A jármű egész kialakítása a szélsőséges specializálódás klasszikus példája: a hajtásához szükséges energiát ugyanis a speciális, piezoelektromos táncparkett termelné, a rajta rázó partiarcok mozgási energiáját átalakítva.

A designer a Temze folyóra álmodta meg újrahasznosított anyagokból felépítendő kreálmányát, amelyen egyszerre 40 VIP vendég mulatozhatna, a felsorolt ötleteknek köszönhetően a környezetet illetően tökéletesen tiszta lelkiismerettel. 

A klasszikus hajózás jövője: az üzemanyagcellás ökohajó

Japán formatervezők mutatják meg nekünk, hogyan nézhet majd ki a jövő hajója: a Japan Good Design Award formatervezési díjat is elnyert koncepció hidrogén üzemanyagcellák, napelemek és szélturbinák hajtotta jármű lesz. Az NYK Super Eco Ship 2030 megvalósulására, amint neve is mutatja, néhány évtizedet még várnunk kell. Mindenesetre a tengert sújtó környezetszennyezésről szóló hírek áradatában szívmelengető a gondolat, hogy a jövőben ilyen járművek szelik majd a habokat. A jelentősen mérséklet szén-dioxid kibocsátású hajó hossza 352 méter, magassága 24 méter, egyedül az üzemanyagcellák 40 MW energiát lesznek majd képesek előállítani. A jelenleg fejlesztési fázisban lévő koncepció a gyakorlatban 2030 táján valósulhat meg. Az elképzelést az Elomatic Ltd. és a NYK Line cég tervezője, Keiko Kosugi közösen dolgozták ki.

design, magazin, hajó, tengeralattjáró, jármű, hajózás, jacht, vízijármű, vízijárművek, u-010 búvárjacht, marina colombo, stefano vida, mobula, chris cooke, ekranoplán, scubster pedálos tengeralattjáró, endless flyers, odyssey, phoenix 1000 luxus tengeralattjáró, u. .s. submarines, olof claesson, toyota hscv-40, víz alatti minibusz, chris rose, go2, piezoelektromos katamarán, nyk super eco ship 2030, keiko kosugi Icon_print

U-010 búvárjacht

Mobula repülő rája

Mobula Chris Cooke repülő rája

Scubster pedálos tengeralattjáró

Scubster pedálos tengeralattjáró

Odyssey Jacky Wu

Odyssey Jacky Wu

Phoenix 1000 luxus tengeralattjáró U. S. Submarines

Toyota HSCV-40 Olof Claesson víz alatti minibusz

Toyota HSCV-40 Olof Claesson víz alatti minibusz

GO2 piezoelektromos kataamrán Chris Rose

GO2 piezoelektromos katamarán Chris Rose

NYK Super Eco Ship 2030 Keiko Kosugi

Mobula ekranoplán

Kilátás a tengerre, vagy éppen a tengerbe; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

Kilátás a minimalista belsőből a tengerbe; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

A felszínen lebegő U-010; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

A kényelmes napozóterasz; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

Az U-010 merülés közben; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

A búvárjacht elegáns, minimalista belső tere; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

Elegáns hálószoba; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

Bár víz alatti panorámával; kép © Marina Colombo, Stefano Vida

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317