Logomain

Számítógépes játékok és építészet

By Smiló Dávid 2010. július 5. 12:58

szerk at hg dot hu kerultkialakitasra.tumblr.com

Index20130602-27858-r0y7nx.gallery

SimCity index

Simcity20130602-27858-s6qj86.gallery

A SimCity második verziója

Simcity220130602-27858-13sgenv.gallery

SimCity 3000

Simcity320130602-27858-1kxnxkl.gallery

SimCity 4

Sims20130602-27858-dsy7e.gallery

The Sims (2000)

Sims220130602-27858-1wv2q29.gallery

The Sims 2

Pontifex20130602-27858-1qdbfp5.gallery

Pontifex

Pontifex220130602-27858-10alng0.gallery

Pontifex

Az építészet és a számítástechnika összefonódásait taglaló sorozatunkban ezúttal számítógépes játékok kerülnek górcső alá. <br/>

Az építészet és a számítástechnika összefonódásait taglaló cikksorozatunk új epizódjában, a látványtervek világa és Google és az építészet összefüggései után azon számítógépes játékok kerülnek górcső alá, amelyekben építészeti, városépítészeti feladatokkal találhatja szemben magát a kedves felhasználó. Építészeinket, városépítészeinket és épületeiket gyakran szidjuk - de lássuk, hogyan megy ez nekünk?

Az építés élménye

Mindannyiunk gyerekkorának részei az építőkockák és a legó, a játszótér homokozójában elkészült homokvárak, vagy a kert egy eldugott részén felépített bunker. Ezek mind-mind a játszó ember építeni akarás vágyának megtestesülései, amelyek miatt joggal érezheti magáénak ezt a tevékenységet bárki. Míg azonban a gyerekkor elmúltával, nem nyúlunk többé az építőkockák felé, a számítógép egerét felnőttként is gyakran megragadjuk, hogy stratégiailag fontos helyen húzzunk fel egy virtuális városfalat, ha közeledik az ellenség.

A stratégiai játékok közül nehéz lenne kiemelni olyat, amelyben nem nyer szerepet az építkezés, pontosabban kifejezve az adott elemek elhelyezésének fontossága, ez azonban még nem feltétlenül jelent építési tevékenységet, vagy akár építészetet. Kevés helyen jelenik meg az konkrét építőelemekből történő objektum építése. „Kész házak” azonban tömegével állnak előttünk, amelyek minden létező és nem létező építészeti stílust felölelnek. Építhetünk ókori piramist vagy templomot, középkori városházát, eklektikus lakóházat és modern toronyházat, de nem hiányoznak a jövő épületei és űrbázisai sem, mint ahogyan a varázsló házára is találhatunk példát.

SimCity

A számítógépes játékok között városépítészeti téren az áttörést a kilencvenes évek közepén megjelent SimCity sorozat hozta meg, amelyet aztán megannyi játék követett. Itt a játékos konkrét urbanisztikai és városépítészeti problémával találhatja szemben magát. Hogyan építsünk fel és működtessünk egy dinamikusan fejlődő várost, ügyelve a víz és áramellátásra, a közlekedésre az emberek elégedettségére, és mind eközben hogyan vívjuk meg a harcunk a természeti katasztrófákkal? 

SimCity 3000 - az 1993-as második verzió (ld. a kezdő képet) után a következőt 1999-ben dobta piacra a Maxis.

SimCity 4.

A játék nem tisztán építészeti eszközöket vonultat fel, bele kerül a képbe az adóztatás és a politika is, így a házak és utak elhelyezése nem oldja meg egyértelműen a felmerülő problémákat, de jelentős hatást fejthet ki, hogy milyen távol kerül a virtuális polgáraink lakóhelye a munkahelyüktől. A játék szélsőséges lehetőségeit egy Imperar fedőnevű játékos aknázta ki, aki közel három év(!) alatt építette fel Magnasanti nevezetű városát, amely 6 millió lakost számlált, ez megközelítőleg Hong Kong lakosságával egyenlő.

A SimCity az építészeti és gazdasági stratégiai játékok sorát indukálta. Ezek lefedték a sci-fi, a történelmi és a realista, napjainkban játszódó játékok piacát is. A legmeglepőbb példa talán a Der Klo-Manager nevezetű játék, amelyben egy nyilvános WC hálózat kiépítése és üzemeltetése a cél, ez azonban igen messze van már attól, amit építészetnek hívunk.

The Sims

Léptéket váltva, az első ismert már építészeti elemeket is felvonultató játék a Sims sorozat. Bár a játék egy valós élet szimulátor, az építkezés nem maradt ki belőle. A játék saját házunk felépítésével indul, ami az egyik legkreatívabb pontja a játékmenetnek. Itt már falakat húzhatunk fel és azokban ablakokat, ajtókat nyithatunk, lehetőségünk van tereprendezésre, kertészetre és még medence építésére is. A házak megjelenésén leginkább a falak színével és a tetőfedés milyenségével variálhatunk, így nincs lehetőség építészeti stílusok megkülönböztetésére. A négyzetméterekhez kötött raszter-rendszer sem enged igazi szabadságot, így javarészt tüzép-barokk kockaházakat kapunk eredményül.

The Sims - a SimCity sikerére alapozva a Maxis 2000-től forgalmazza a The Sims játékát.

The Sims 2, 2004-ből.

A játékosoknak viszonylag könnyű dolguk van, ha virtuális személyük belakja az általuk „tervezett” házat. Nincs visszajelzés egy rosszul elhelyezett ajtó és egy szomszédházra néző panoráma ablak miatt, így nincs igazán következménye, ha a játékos, egy építészetileg nem működő házat hozott létre, az azonban fontos, hogy a játék alaprajzi szinten enged belátást a felhasználóknak az építészeti tervezés logikai menetébe: közlekedők, vizes helyiségek elhelyezésére vagy akár a ház és az utca kapcsolatának megoldására kell ügyelnünk.

Pontifex

Merőben más irányból, de mégis közelíti az építészetet a Pontifex nevezetű hídépítő játék. Míg a Simcity javarészt város-gazdálkodási, a Sims pedig alaprajz tervezési szinten enged csekély belátást az építészet menetébe, addig a Pontifex a mérnöki oldal szépségeit tárja fel, ráadásul igen mélyrehatóan. A feladat adott: építs hidat vasból, acélból, kábelből két pont között úgy, hogy egy vonat biztonságosan áthaladhasson rajta, és a pénz amiből gazdálkodhatsz kötött. 

A Pontifex a Chronic Logic játéka 2002-ből.

A játék gyakorlatilag egy statikai szimulátor, ahol működik a gravitáció, valamint statikus és dinamikus terhek hatnak a hídra amit építettünk. A játék menet igen szórakoztató, és ami a legfontosabb, hogy nem csal, kijelenthetjük, hogy ami a Pontifexben összeomlik, az valóságban is összeomlana.

Egy biztos, ezek a játékok messze állnak az épület és város tervezés összetett és komplex menetétől, de belátást engedhetnek azoknak apró részleteibe, így a felhasználónak konkrétabb elképzelése lehet arról, hogy mit is jelent házat tervezni, és talán könnyebben értik meg az őket körül vevő világ építészetét és annak változásait.

design, építészet, magazin, smiló dávid, számítástechnika, simcity, the sims, pontifex Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317