Logomain

A nyolcadik utas a varrógép alatt

By Zsély Anna 2010. június 7. 10:02

szerk at hg dot hu

Index20130602-27858-fcqjgz.gallery

Mojzes Dóra munkái index

Cikkep120130602-27858-1v0t9u7.gallery

Mojzes Dóra

Cikkep220130602-27858-1t8jlhl.gallery

Mojzes Dóra műhelyében

Cikkep320130602-27858-bfkp4o.gallery

Mojzes Dóra műhelyében

Mojzes_hirlevel20130602-27858-1o6cbxd.gallery

mojzes dóra hírlevél

Galeria20130602-27858-14s5y7d.gallery

Mojzes Dóra műhelyében galeria

120130602-27858-v5bqd6.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

220130602-27858-mgs43h.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

320130602-27858-srgo4r.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

420130602-27858-1badjl.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

520130602-27858-k6j165.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

620130602-27858-ax48zy.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

720130602-27858-1o9r335.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

820130602-27858-18kqb9i.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

920130602-27858-18zxyse.gallery

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Erős nők, Alien-figurák és origami: Mojzes Dóra különleges világában jártunk, melyet egyre többen fedeznek fel külföldön is.

Meglepetésként érte Mojzes Dórát, amikor Organikus formák - futurisztikus látvány című diplomamunkájára megkapta a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete első díját. „Nem számítottam rá. Elég szélsőséges a stílusom, nem hittem volna, hogy tudnak vele azonosulni” – emlékszik vissza a fiatal tervező. Bár 2008 óta még csak két év telt el, Dóra ruhái ma már rendszeres szereplői a külföldi magazinok és divatblogok világának. Csak az elmúlt pár hétben megjelent a brit Idolban, a spanyol H-Magazine-ban és más magyar tervezőkkel közösen a Kismeten.

A művészcsaládból származó Dóra számára nyilvánvaló volt, milyen pályát fog választani. Édesanyja szabadúszó iparművészként, édesapja belsőépítészként dolgozott, de még a nagymama is járt az Iparművészetire – arról nem is beszélve, hogy a nagypapa ott tanított. Húgával, aki ma már enteriőrtervező, kiskorukban rendszeresen jártak bemutatókra és kiállításokra szüleikkel, így nem volt kérdéses, Dóra hol kezdi középiskolai tanulmányait. Divatszakmai tudatossága már a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában fejlődött ki, ahol bőrdíszműves szakon érettségizett.

Elsőre nem vették fel az Iparművészeti Egyetemre, ezért a Kreában kezdett, onnan került át a "családi" egyetemre. Egy szemesztert ösztöndíjjal a londoni College of Fashion-ben is eltöltött, ahol csapatban dolgoztak azon a vonalon haladva, milyen lesz a jövő divatja harminc év múlva.

Dóra ott találkozott először azzal, hogy origamis részleteket használtak, és kis hajókból építették fel a ruhákat. Úgy látta, itthon ez a terület még kiaknázatlan, ezért az ösztöndíj letelte után ezt az ötletet képezte tovább a diplomamunkájához is. Az origamizás elsajátításához rengeteg könyvet vett Londonban, de egy idő után azonban rájött, hogy nincs meg hozzá a türelme, és az interneten keresett magának segítséget.Gyakorlott origamizóra volt szüksége, és hamarosan emberére akadt egy fiatal fiú személyében, akivel gyorsan megtalálták a közös hangot. Együttműködésük azóta is tart: amit Dóra lerajzol, origamis segítője meghajtogatja – legutóbb például egy Nemzeti Vágtára készített, lófejet imitáló origamis kalapon dolgoztak közösen.

Diplomázás után szeretett volna elmenni egy Burberry kaliberű nagy divatházhoz gyakorlatra, ám nem volt meg az anyagi háttere ahhoz, hogy az egész napos fizetés nélküli gyakornokság mellett el tudja tartani magát. Egy ideig Dublinban élt, bár nem látott sok perspektívát a városban – Magyarországról viszont olyan lehetőséget kapott, ami végül hazahozta. Fabricius Gábor még a kiköltözése előtt kereste meg azzal, hogy lenne-e az akkor induló Alter & Kiss csapatának tagja. Már kint elkezdett tervezni nekik, aztán hazatérése után két szezonon keresztül dolgozott az Alter & Kissnél. Azzal a tanulsággal zárta az ott töltött időszakot, hogy nem az a típus, aki elbírja, ha korlátozzák a munkáját és kompromisszumokat kell kötnie – ahogy ő fogalmaz, „ha családias közegben nem ment öt emberrel, egy nagy divatháznál sem működne jobban”.

Így elkezdett befektetőt keresni, hogy megvalósíthassa saját elképzeléseit és a maga ura legyen. Egy befektető segítségével egy éve el tudták indítani a Doramojzes márkát, amely tavaly októberben a Marie Claire divateseményén debütált a nyolcvanas évek stílusát idéző darabokkal. A nagy válltömésekkel és flitterekkel operáló darabok olyan előadókat idéztek meg, mint David Bowie, Grace Jones vagy Blondie. Mivel ebben az esetben nem érvényesült a divat világában paradigmatikus, fél évre történő előredolgozás, Dóra majdnem kihagyta a nyári kollekciót, de az utolsó pillanatban mégis úgy döntöttek befektetőjével, hogy belevágnak. Ebben nagy szerepe volt Kiss Bence Ádám designernek és BUG névre keresztelt fejlesztésének is, amely egy digitális hőmérő szenzort tartalmazó, origami technikával készült ékszer. Bekapcsolás után harminc másodpercenként villog és csatol vissza fényeket, melyek színe az aktuális hőmérséklet függvényében megváltozik. „Még télen keresett Bence, nincs-e kedvem egy közös munkához, hogy eladható formába öntsük ezt a dolgot. Így a BUG-hoz egy origami bogár külsőt terveztünk, ami kitűzőként funkcionál” – emlékszik vissza a munkára Dóra. A BUG herkules- és szarvasbogár formában kapható a kollekció alap ruhadarabjai mellett. Mivel az atlétatrikók, pólók és könnyű nyári ruhák a „bogarakra” épültek, az egyszerű, letisztult vonalakra ment rá, fekete-fehér színvilággal, mivel a kollekció késése miatt fontos szempont volt a darabok hordhatósága. 

Elsősorban a külföldi piacot célozták meg a Doramojzes márka termékeivel. A hódítás már most sikeresnek mondható: Dóra ruhái megfordultak már Hamburgban, Zürichben, Miamiban és New Yorkban is. Hatalmas sikere van a honlapjának: az interneten keresztül mindig megtalálják az üzletek, magazinok és bloggerek. „Szerencsésnek mondhatom magam ilyen szempontból, mert sosem szaladtam a reklámlehetőségek után” – vallja a tervező. Így talált rá Tyra Banks, aki New Yorkban vett tőle ruhát, az énekesnő Rihanna stylistja vagy Kanye West rapper, aki a blogjában méltatta Dóra munkáját. A külföldről folyamatosan érkező pozitív visszajelzések azt igazolják, hogy a nemzetközi piacon is megállja a helyét, de amikor szóba kerül, mire a legbüszkébb, a június 4-én Budapesten fellépő Juliette Lewis érdeklődését említi. A szimpátia kölcsönös: Dóra a színésznő-énekesnő zenéjéért rajong, ő pedig Dóra ruháiért. A zene amúgy is fontos inspirációs forrásként szolgál számára: ha nincs ihlete, betesz egy Tool, Nine Inch Nails vagy Depeche Mode albumot, és elkezd rajzolgatni.

Itthon is sok elismerést kapott, igaz, kezdetben jellemző reakció volt a külföldi hírességek érdeklődésére való rácsodálkozás. Ruháit a Catwalk és Retrock Deluxe üzleteiben forgalmazza, de érkeznek megrendelések az interneten keresztül is. Problémának tartja viszont, hogy a jó visszajelzések önmagukban nem adják el a darabokat, és akik itthon designer termékeket vesznek, elsősorban egyszerűbb dolgokat keresnek. „Nem street weart tervezek, ráadásul Magyarországon nem is nagyon vannak olyan események, ahová fel lehet venni a ruháimat. Berlinben vagy Londonban simán felöltözhetsz akár egy mezei buliba is azt veszel fel, amit akarsz, de itt az átlag még fél bevállalósabbnak lenni” – vélekedik. A hazai ízlésnek egyelőre túl extrémnek számít, ruhái karakteres mivolta miatt vásárlói jellemzői közül is a határozott, karakán egyéniséget emeli ki. Viselte már ruháit a műsorvezető Lilu, Kovács Patrícia és adott már ruhákat Kapócs Zsókának is. Utóbbira a színésznő Karády-estje miatt figyelt fel. „Hozzám is nagyon közel áll a negyvenes évek nőideálja. Azt szeretem ebben a karakterben, hogy egyszerre férfiasan határozott és nőies – magyarázza a párhuzamot.

Példaként Marlene Dietrich színésznőt említi, aki kemény és erős nő volt, ugyanakkor mindig hibátlan sminkben, szép ruhákban vált szexszimbólummá. Dóra szerint ez a nőtípus jellemző a XXI. századra is, és személyesen is sokra tartja azt a függetlenséget, amit ez a maszkulin-feminin kettősség képvisel. „Ma kulcsfontosságú, hogy megálld a helyed mindenhol, de maradj mégis nőies. Tudd, ki vagy, mik a céljaid, mi a munkád” – foglalja össze az üzenetét. Ez a kettősség köszön vissza idei őszi kollekciójában is, amelynek Jeanne d’Arc volt a fő inspirátora. Tökéletesen illik a sorba, hiszen egyszerre szende szűz, mégis harcos, az anyagokat illetően pedig Dórát amúgy is vonzzák a szelvényes, páncélra emlékeztető megoldások. Ha már karaktertípusok, szóba kerül a színház és a film világa is. Közel állnak hozzá a jelmezek, ezért nem utasítana vissza egy hollywoodi jelmeztervezői állást – kedvence Hans Rudolf Giger, aki az Alien filmek szörnyeit tervezte és a díjnyertes diplomamunka ihletője. Dóra amúgy is nagy sci-fi rajongó, mindig próbál futurisztikus elemeket csempészni darabjaiba. A svájci grafikus már csak azért is tud példaképként nézni, mert különleges birodalmat tudott létrehozni, és saját fő célja között is szerepel a védjegyként is használható egyedi hang megtalálása: „Én is azon dolgozom, hogy ki tudjak magamnak alakítani egy felismerhető világot”.

Design/karrier című sorozatunk eddigi riportalanyai: az Eclectick, a Tipton, a Manooi, a Rózsavölgyi Csokoládé és a Bomo Art és a Kitchen Budapest voltak.

design, divat, magazin, intelligens textilek, mojzes dóra, magyar divat, zsély anna, design/karrier, mojzes dora Icon_print

Mojzes Dóra munkái index

Mojzes Dóra

Mojzes Dóra műhelyében

Mojzes Dóra műhelyében

mojzes dóra hírlevél

Mojzes Dóra műhelyében galeria

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Mojzes Dóra műhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317