Logomain

Nyolcvan éves a propelleres vasút

By Papp Géza 2010. május 31. 10:16

szerk at hg dot hu http://fovarosi.blog.hu/

1930. július 8-án indult első útjára az úgynevezett Bennie Railplane, a vasút és a légcsavaros szerkezet kombinációja. <br/>

Glasgow közlekedési múzeumának egyik sajátos látnivalója egy érdekes, de hamvába holt skót vasútfejlesztési ötlet. Nyolcvan esztendővel ezelőtt, 1930. július 8-án indult első útjára az úgynevezett Bennie Railplane, a vasút és a légcsavaros szerkezet kombinációja.

Bennie120130602-27858-ugbykg.gallery

A Bennie Railplane a próbapályán. Kép: Mike's Railway History

George Bennie (1891-1957) volt az a mérnök, aki 1921-es szabadalmában új közlekedési javaslattal állt elő. Az egy sínen futó függővasút (monorail) tervéhez jármű és pálya is készült a Teeside Bridge and Iron Company beruházásában 1929-ben, épp száz évvel George Stephenson vasútvonalának megvalósulása után.

Javaslata szerint a meglévő vasúti pályák fölé épült volna egy állványzat, és az ezen elhelyezett H keresztmetszetű sínen futottak volna a személyszállító vonatok. Így a lassabb tehervonatok nem akadályozták volna a fölötte elsikló vonatokat. A szivar alakú kocsi felett voltak a sínen futó kerekek, és elöl-hátul propellek hajtották a kocsit. A propellerek forgása megfordítható volt, így a jármű fékezni is tudott velük. További fékek a sínekhez tapadva fékezték a kocsit. A kocsi alatt is sín futott, ez a kocsi oldalsó kilengését akadályozta meg.

Belül pazar kialakításra törekedtek, vastag szőnyegekkel és elfüggönyözhető ablakokkal. Mivel a jármű nem tapadt a földhöz, sokkal áramvonalasabbra lehetett kialakítani, mint a hagyományos vonatokat - így nagyobb sebességet, illetve alacsonyabb fogyasztást lehetett elérni a jellegzetes szivarformával - ami nemcsak a húszas-harminces évek formatervezésére jellemző, de a mai gyorsvonatok alakjában is visszaköszön. A koncepció szerint dízel és elektromos járművek is futhattak volna a Railplane-vasutakon.

Archív felvétel a Bennie Railplane futásáról

A jáműhöz épített tesztpályán 1930. július 8-án lehetett először utazni - a sajtó képviselői nagy izgalommal tudósítottak az új vonatról, méltatva a zökkenőmentes, csendes utazást. Akkoriban az volt a javaslat, hogy Edinburgh és Glasgow között fusson ilyen vonat, félórára rövidítve le az utat. (Ma a menetidő jellemzően 50 perc.)

A Bennie Railplane és egy gőzmozdony. Kép: Mike's Railway History

Sajnos Bennie sosem tudott elég pénzt összeszedni a projekt továbbviteléhez. 1937-ben végleg felhagyott az egésszel, csődbe jutott. A projekt bukásáért részben az állványzat kiépítésének hatalmas költségeit, részben a gazdasági válsággal sújtott korszakot okolják. 1941-ben a tesztpályát elbontották - anyaga jól jött a háborús időkben. Bennie 1957-ben, elfeledve hunyt el. A jármű Milgavie mezején rozsdásodott, majd a 60-as években roncsként eladták, szétvágták. Glasgow Közlekedési Múzeuma, amely hamarosan új, nagyobb épületbe költözik, egy makettel és egy régi filmfelvétellel tud csak a legérdekesebb skót vasúti innovációról mesélni.

design, skócia, közlekedés, nagy-britannia, brit design, vasút, vonat, george bennie Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317