Logomain

Busz és troli helyett lebegő mágnesvasút

By Ongrádi Melinda 2010. május 16. 10:43

szerk at hg dot hu

Transpiral_120130602-27858-msq3qp.gallery

Transpiral Rodolfo Ciudad Witzel spirális villamos

Transpiral_220130602-27858-1lrnuwm.gallery

Transpiral Rodolfo Ciudad Witzel spirális villamos

Office-bus-future-vehicle-0120130602-27858-39d0r3.gallery

The Office Bus irodabusz DNA Creative Austria

Office-bus-future-vehicle-0220130602-27858-1k5h66b.gallery

The Office Bus irodabusz DNA Creative Austria

Skytrain_120130602-27858-4481ql.gallery

SkyTran mágneses függővasút UniModal Transport Solutions

Skytrain_220130602-27858-1ehejyl.gallery

SkyTran mágneses függővasút UniModal Transport Solutions

Skytrain_320130602-27858-lizsal.gallery

SkyTran mágneses függővasút UniModal Transport Solutions

Superbus_120130602-27858-l42e3e.gallery

Superbus kötött pálya busz Delfti műszaki egyetem TU Delft

Superbus_220130602-27858-r5uajx.gallery

Superbus kötött pálya busz Delfti műszaki egyetem TU Delft

Slimbus_120130602-27858-1nfhi9b.gallery

Slimbus Abhishek Biswas

Slimbus_220130602-27858-1mi4man.gallery

Slimbus Abhishek Biswas

Urban-frog-passenger-train-0120130602-27858-xgg6dq.gallery

Urban Frog Stefan Reto Mathys függővasút

Urban-frog-passenger-train-0220130602-27858-2yshyt.gallery

Urban Frog Stefan Reto Mathys függővasút

Napelemes függővasút és vezetőnélküli busz is szerepel a jövő közösségi közlekedését előrevetítő víziók között.

Dubai nemrég megnyitotta első metróvonalát, amellyel a kormányzat célja az volt, hogy az embereket rávegye: autó helyett válasszák a közlekedésnek eme környezetkímélőbb és gazdaságosabb módját. Az elgondolás sikeres volt, sok ezren tértek át a közösségi közlekedésre. Az olajhercegség nincs egyedül eme törekvésével: ma már a városok fenntartható fejlesztésének elengedhetetlen feltétele a tömegközlekedés fejlesztése.

Napjainkban azonban a közlekedés egyéb formáihoz hasonlóan a tömegközlekedés is kőolaj-alapú. Szerencsére azonban számos olyan koncepció és törekvés létezik, amely a véges erőforrások kiváltására törekszik. Ezek némelyike akár tudományos-fantasztikus filmbe illőnek is tűnhet (ilyen például a lebegő mágnesvasút, rövidebb nevén maglev, amelyből már megépült példák is léteznek a világon); ez a koncepció számos, a jövő közösségi közlekedésével foglalkozó tervezőt megihletett.

Mindezek mellett azonban még számos elképzelés született a jövő tömegközlekedését megkönnyítő megoldásokról. A koncepciók fő csapásirányai között megtalálhatók a vezető nélküli egy- vagy többszemélyes járművek, a lebegő mágnesvasút, a mozgójárdák, sőt, még a zeppelinek is! Fontos szerepet kaphat majd továbbá a jövő közlekedésében a közösségi kölcsönkerékpár-hálózat. Egy másik jellemző trend az automatizálás, a vezető nélküli sínes rendszerek, sőt buszok. A következőkben a legkülönlegesebb koncepciókból szemezgettünk.

1. Személyre szabott mágneses függővasút

Az amerikai UniModal Transport Solutions által kifejlesztett rendszer, a Skytrain kétszemélyes "vonatkapszulákból" áll, amelyek a mágnesvasút elvén működnek. A tervezők elképzelése szerint a rendszer körülbelül 1 x 1 mérföldes (kb. 1,7 x 1,7 km), a várost átszövő hálózatot képzelt el. A megállók, amelyek itt tulajdonképpen ksiméretű beszállóplatformok, kb. 400 méterenként helyezkednének el.

A különleges vonathálózatnak nincsen megszabott menetrendje: az utas egyszerűen beszáll az első üres kapszulába, majd kiválasztja a kívánt célt és beprogramozza. A jármű ezután felveszi az utazósebességet a "parkolóvágányon", majd becsatlakozik a főágba. Az elképzelés mindenképpen figyelemreméltó, de még finomításra szorul: kérdés például, hogy mi a helyzet akokr, ha egy család szeretne együtt utazni? Remélhetőleg a tervezők hamarosan kidolgozzák a megfelelő megoldásokat. 

2. Áramvonalas buszvonat

A hollandiai Delft műszaki egyetemének tervezőitől származó különleges "hibridjármű" kötött pályán (amelyen 250 km/h-ás végsebességre képes), de azon kívül is képes közlekedni, így alternatíváját jelentheti a rendkívül drága lebegő mágnesvasútnak. Arányai meglehetősen érdekesek: míg hossza megegyezik egy városi buszéval, magassága mindössze 1,7 m.

Belsejében nincsen középső közlekedőfolyosó, ehelyett minden ülést kívülről, külön ajtón lehet megközelíteni, ami meggyorsítja a ki- és beszállást. Arányainak és annak köszönhetően, hogy különlegesen könnyű anyagokból készült, az elektromos motorral üzemelő járgány 36 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ás sebességre.

3. Spirális villamos

Rodolfo Ciudad Witzel jelszava: „a tömegközlekedés menjen eseményszámba!” Nos, ezzel a villamossal közlekedni valóban élmény lehet majd. A hosszú villamoskocsik helyett rövidebb összekapcsolható egységekből álló jármű leginkább látványos megjelenésével tűnik fel.

Akár városnéző villamosnak is nevezhetjük, amelynél a térhatárolás csak minimális korlátokat állít a külső és belső tér között.

4. Irodabusz ingázóknak

Ha belegondolunk, hogy sok munkavállaló mennyi időt tölt ingázással, logikusnak tűnik a gondolat, hogy ezt a kieső időt is hasznosítani kell. Bécsben például naponta 260 000 munkavállaló ingázik, átlag 48 percet töltve utazással; több mint felük ráadásul autóval teszi ezt. A The Office Bus (irodabusz), Johanna Rüdisser, Johanna Oberneder, Joachim Kornauth és Manuel Fröschl (DNA Creative Austria) terve pontosan ezt a problémát igyekszik megoldani, vonzó alternatívát kínálva a naponta autót használóknak.

A busz belsejét úgy tervezték meg, hogy utasai már az utazás alatt kényelmesen nekiláthatnak a napi munkának, így remélhetőleg számos elfoglalt üzletembert csábít majd át az ötlet az autótól a tömegközlekedésre.

5. Zsugorított busz zsúfolt városokba

Abhishek Biswas a harmadik világ fejlődő, túlzsúfolt nagyvárosaira gondolva találta ki a Slimbus, azaz egy különösen keskeny, karcsú jármű ötletét. A kompakt kis busz mindössze 1,2 m széles, és a kerekekbe rejtett motorok hajtják.

A rövid távú utazásokra szánt járgány kényelmesnek semmiképpen nem nevezhető, viszont határozottan praktikus ötletnek tűnik. Öt kereke van, és kialakításának köszönhetően könnyedén veszi az éles kanyarokat is.

6. Városi béka, a lebegő csővillamos

A brit Stefan Reto Mathys új dimenziókat nyitott meg a sínes járművek előtt. Urban Frog, azaz városi béka névre keresztelt koncepciója egy különleges alakú függővasút: a szerelvények hengeres, zöld kocsikból állnak. A vezető nélküli kocsik mindkét oldalán találhatók ajtók, ami meggyorsítja a ki-beszállást.

A kocsik kampószerű karokkal kapcsolódnak rá a rendszerre, így éjszaka könnyen átadják a helyüket teherszállító társaiknak. A könnyű, kisméretű kocsik és a felfüggesztett elhelyezés a tervező szándékai szerint elősegítik a helytakarékosságot.

magazin, villamos, rodolfo ciudad witzel, közösségi közlekedés, a jövő tömegközlekedése, lebegő mágnesvasút, unimodal transport solutions, superbus, tu delft, the office bus, johanna rüdisser, johanna oberneder, joachim kornauth, manuel fröschl, dna creative austria, slimbus, abhishek biswas, urban frog, stefano reto mathys, skytran Icon_print

Transpiral Rodolfo Ciudad Witzel spirális villamos

Transpiral Rodolfo Ciudad Witzel spirális villamos

The Office Bus irodabusz DNA Creative Austria

The Office Bus irodabusz DNA Creative Austria

SkyTran mágneses függővasút UniModal Transport Solutions

SkyTran mágneses függővasút UniModal Transport Solutions

SkyTran mágneses függővasút UniModal Transport Solutions

Superbus kötött pálya busz Delfti műszaki egyetem TU Delft

Superbus kötött pálya busz Delfti műszaki egyetem TU Delft

Slimbus Abhishek Biswas

Slimbus Abhishek Biswas

Urban Frog Stefan Reto Mathys függővasút

Urban Frog Stefan Reto Mathys függővasút

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317