Logomain

A kerékpár 100 év múlva

By Ongrádi Melinda 2010. április 25. 11:15

szerk at hg dot hu

Chris_boardman20130602-27858-13nt69.gallery

Chris Boardman kerékpár

Peugeot_120130602-27858-3z1uq5.gallery

Peugeot B1K bicikli

Versabike20130602-27858-x7k91y.gallery

Versabike Nathan Durflinger

Shift-120130602-27858-p9owks.gallery

Shift Designapkin tricikli

Backpack_bike_120130602-27858-14kv24a.gallery

Backpack Bicycle Chang Ting Jen

Backpack_bike_220130602-27858-1rmsuun.gallery

Backpack Bicycle Chang Ting Jen

Kartonpapir_bicaj_120130602-27858-h3hs0u.gallery

kartonpapír bicikli Phil Bridge

Kartonpapir_bicaj_220130602-27858-1wkhvf4.gallery

kartonpapír bicikli Phil Bridge

Bmx_concept_120130602-27858-hgnskg.gallery

BMX kerékpár Nikolay Boltachev

Peugeot_b1k_cikkindito20130602-27858-6d4ae.gallery

Peugeot B1K bicikli

Szogletes_kereku_bringa20130602-27858-18awy4p.gallery

Stan Wagon szögletes kerekű bicikli

A formatervezők extrémebbnél extrémebb kerékpárdesign-ötletei a kétkerekű megreformálására.

A kerékpár önmagában tökéletes közlekedési eszköznek tűnhet, így sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon miért van szükségünk olyan találmányokra, mint a küllő nélküli kerékkel készült vagy az oldalirányú haladásra képes bicikli? Az innováció azonban nem áll meg, és az esetenként egészen vad elképzelések között azért akadnak olyanok, amelyekre valószínűleg lenne is igény a jövőben.

Ilyenek például az egyre kisebbre összehajtható biciklik, amelyek sok városi bringázó dolgát megkönnyítik majd. A négyszögletes kerekű bringára, egy angol matematikus találmányára valószínűleg már jóval kisebb igény mutatkozik majd. A következőkben a designerek biciklikkel kapcsolatos agyszüleményeiből szemezgettünk, a cikk végén természetesen az elmaradhatatlan szavazással!

1. A tökéletes kerékpár egy olimpiai bajnok szerint

Chris Boardman olimpiai aranyérmes brit kerékpározó szerint az ideális kerékpár számolja pedálozás közben elégetett kalóriáinkat, lejátssza kedvenc zenénket, hegynek felfelé tekerve napelemes motorral segíti erőfeszítéseinket, és olyan biztonsági rendszerrel van felszerelve, amely gyakorlatilag ellophatatlanná teszi. Fejlesztője szerint 20 éven belül akár sorozatgyártásig juthat a modell, amely a jelenlegi kalkulációk szerint nem tűnik olcsó mulatságnak: 2000 font körüli árával (több mint 600 000 Ft) nem nevezhető olcsó tömegbiciklinek.

A tervező szerint a szükséges technológiák már rendelkezésre állnak, csak össze kellett azokat kombinálni. Ez többek között egy, a kormányba beépített minikomputert jelent (ez számlálná a kalóriákat), a kijátszhatatlan biztonsági rendszer pedig a tulajdonos ujjlenyomatának felismerésén alapulna. További különlegesség a küllő nélküli kerék, amely javít a járgány aerodinamikai tulajdonságain, míg a kilyukaszthatatlan és önfelfújó gumik a defektek kellemetlenségeitől kímélnek meg minket. A karbonszálas váznak köszönhetően a bicikli ráadásul rendkívül könnyű is. 

2. Szexi versenybicikli, a Peugeot B1K

A Peugeot cég nemcsak autóiról, de progresszív kerékpárjairól is ismert. Ennek legújabb képviselője a Peugeot B1K bicikli, amelynek láttán egészen biztosan mindenki, aki kicsit is érdeklődik a kétkerekűek iránt, felkapja a fejét. Mindez az olyan különlegességeknek köszönhető, mint a kormánynál magasabbra emelt ülés (ami a súlyelosztás szempontjából kedvező), a láncnélküli hátsókerék-meghajtás (ennek hatékonyságáról viszont nincsenek meggyőző információk), a kerékagy nélküli hátsó kerék, és egyáltalán, a rendkívül meggyőző összmegjelenés.

A karbonszálas váznak köszönhetően ráadásul a járgány nem sokkal nehezebb, mint egy átlagos országúti kerékpár.

3. Környezetbarát és adaptálható: Versabike

Nathan Durflinger kétkerekűje alapvetően megváltoztatja a kerékpárról alkotott képünket. A találmány legfontosabb eleme a különleges váz, amely különböző testméretekhez igazítható. ez kifejezetten jól jön például akkor, ha növekvő gyerekeknek van szükséges kerékpárra, esetleg kölcsönbicikli hálózatoknál, ahol ugyanazt a bringát különböző testméretű használók veszik igénybe.

A váz készülhet rétegelt lemezből, polikarbonátból vagy alumíniumból; a hozzá rögzített standard kerékpáralkatrészekből össze is állítható egy működőképes bicikli. A tervező kétféle méretben dolgozta ki elképzelését: egy gyerekeknek szánt változatot, amely követi a csemetét a növésben, valamint egy felnőtt járgányt. Ha pedig meguntuk a különleges megjelenésű járművet, szétszedés után minden alkatrésze újrahasznosítható.

4. Shift, a dönthető kerekű tanulótricikli

A Designapkin cég tervezte különleges jármű ugyan nem kerékpár, hanem tricikli, mégis belevettük felsorolásunkba. A speciális járgány ugyanis a kerékpározni tanuló gyerekeket segíti. A döntött hátsó kerekek lassú haladásnál is kiegyensúlyozzák a járművet, ahogy pedig a gyerkőc egyre jobban belejön a kerékpározásba és előrébb dől bringázás közben, a kerekek egyre jobban megdőlnek, és a súlypont egyre nagyobb mértékben átkerül a kerékpárról a biciklistára.

A hátsó kerékagy kialakítása lehetővé teszi, hogy a kerekek változó mértékben megdőljenek; a dőlésszög a használó testtömegétől és a tricikli sebességétől függ. A hajtáslánc rejtetten helyezkedik el, ami fontos a biztonság szempontjából. Az elképzelés több díjat is elnyert, többek között a 9.  International Bicycle Design Competition (nemzetközi kerékpárdesign-verseny) nagydíját.

5. Hátizsákba pakolható kerékpár

Kevesen mondhatják el magukról, hogy hátukon hordják kedvenc járművüket. Chang Ting Jen designer ezen a helyzeten kívánt változtatni, amikor elkészítette Backpack Bicycle (hátizsákos bicikli) elnevezésű koncepcióját, szintén az előző bringánál említett nemzetközi versenyre. Használat után a bicikli mindössze 60 cm hosszúságú takaros csomaggá hajtogatható.

Váza fém helyett műanyagból készül, így tömege mindössze 5,5 kg. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk bármilyen hagyományos kerékpár-kiegészítőről: minden szükséges hozzávaló megtalálható rajta. A célközönség a tervező szerint elsősorban a munkába ingázó városiakat és a kirándulni szeretőket jelenti, de ha így folytatódik a benzinár emelkedése, valószínűleg erősen bővülhet a praktikus találmányra igényt tartók köre.

6. Szuperolcsó és 100%-ban újrahasznosítható: kartonpapír kerékpár

Phil Bridge, a Sheffield Hallam Egyetem terméktervező hallgatója igazán egyedi járgányt szerkesztett: a bicikli váza teljes egészében kartonpapír alapanyagból készült. a tervező célja az volt, hogy a rendkívül olcsó kerékpár (előállítása mindössze 15 fontba, azaz kb. 4500 Ft-ba kerül) segítségével népszerűsítse a kerékpáros közlekedést, és kimozdítsa a megrögzött autósokat is környezetszennyező járművükből. Emellett szerette volna megoldani a kerékpárlopás problémáját: Nagy-Britanniában a felmérések szerint minden 71. másodpercben ellopnak egy bringát.

A károsultak jelentős része egy ilyen sokk után nem vesz megint vadonatúj járművet; a fiatal tervező szerint az olcsó bicajok a lopások számát is csökkenthetik. Joggal merül fel a kérdés, hogy mennyire vízállóak vajon e biciklik? A tervező szerint teljesen azok, erről már gyártáskor gondoskodnak. A papírbicajok becsült élettartama átlagos használat mellett 6 hónap, ugyanakkor természetesen nem nevezhetők versenybiciklinek: a papírbringákat átlagembereknek tervezték átlagos használatra.

7. Tengelyhajtású bicikli kerékagy nélküli kerékkel

Nikolay Boltachev terve egy futurisztikus BMX kerékpár, ahol a lánchajtást alternatív megoldással váltotta ki a tervező. Így ennél a bringánál biztosan nem kell aggódnunk, hogy olajos lesz a lánctól a ruhánk. Ugyanakkor, bár bizonyos előnyei vannak a megoldásnak, a lánchajtás mindezidáig hatékonyabbnak bizonyult erőátvitel szempontjából.

A kerékagy nélküli kerekek rendkívül elegánsan mutatnak, ugyanakkor ezeknek is megvan a maga hátulütője: nagyon nagy precizitás szükséges a gyártásukhoz, emellett a szerkezeti részek ki vannak téve az elemeknek. Az mindenesetre tagadhatatlan, hogy a bemutatott koncepció rendkívül elegáns és letisztult.

8. Négyszögletes kerekű tricikli

Stan Wagon matematikus modellje első hallásra komplett őrültségnek tűnik; ki gondolná, hogy ez a járgány is képes a tökéletesen zökkenőmentes haladásra? A dolognak egyetlen titka van: megfelelő útfelület szükséges hozzá. Az egyenletes, megfelelő geometriájú hepehupákkal ellátott úton ugyanis valóban gond nélkül haladni lehet, az országúton viszont nem sok hasznát vesszük a speciális kerekeknek. A modellt tehát inkább egyfajta geometriai kísérletnek kell tekintenünk.

A matematikust egy kiállítás inspirálta a szögletes kerekű jármű elkészítésében, amelyből egyébként a képen látható példány már a második, az első ugyanis tönkrement. Készítője szerint ez a modell jóval egyenletesebb haladásra képes, mint elődje. Egyébként a trükk egyéb sokszögekkel és a hozzájuk illő útfelületekkel is megvalósítható, a fűrészfog-profilokkal kialakított úton például egy négylevelű lóherére emlékeztető, négy háromszögből összeállított kerékkel lehetne simán haladni, míg a végtelen sokszögű, azaz kerek kerék egy egyenes felületen képes haladni. Meglepő módon háromszögletű kerékkel viszont nem működik a dolog: a kerék egy fordulat után megakad. A hazai kátyús utak miatt valószínűleg nem érdemes végleg elvetnünk eme elgondolásokat!

design, magazin, közlekedés, kerékpár, a jövő kerékpárja, chris boardman, kerékagy nélküli kerék, peugeot b1k, nathan durflinger, versabike, adaptálható bicikli, designapkin, shift, tanulótricikli, chang ting jen, backpack bicycle, phil bridge, kartonpapír kerékpár, nikolay boltachev, bmx, négyszögletes kerekű tricikli, stan wagon Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317