Logomain

Divatreneszánsz: visszatért a nyolcvanas évek

By Séllei Lilla 2010. április 16. 12:30

szerk at hg dot hu

Aerobik_120130602-27858-1wpp0dm.gallery

Aerobik a nyolcvanas években

Cipo_120130602-27858-1737p0q.gallery

Nyolcvanas évek ihlette cipő

Iman-abdulmajid_120130602-27858-1eqqnuy.gallery

Iman Abdulmajid

Nyolcvanas_evek_50020130602-27858-19wy4yj.gallery

2010-es nyolcvanas évek ihlette összeállítások

Madonna_50020130602-27858-18eh8lq.gallery

Madonna a nyolcvanas években

Nyolcvanas_evek_50020130602-27858-m158nl.gallery

Balenciaga 2010 tavasz-nyár_399

Balmain_2010_tavasz_nyar20130602-27858-1brakk1.gallery

Balmain 2010 tavasz-nyár

Chloe_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-1airdlc.gallery

Chloé 2010 tavasz-nyár

Dsquared_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-hvz8ir.gallery

Dsquared2 2010 tavasz-nyár

Emporio_armani_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-1hqama7.gallery

Emporio Armani 2010 tavasz-nyár

House-of-holland_2010_tavasz_nyar20130602-27858-hm7s9m.gallery

House of Holland 2010 tavasz-nyár

Louis_vuitton_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-1wz40rq.gallery

Louis Vuitton 2010 tavasz-nyár

Marc-by-marc-jacobs_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-rroxuk.gallery

Marc by Marc Jacobs 2010 tavasz-nyár

Marni_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-11k80ja.gallery

Marni 2010 tavasz-nyár

Prada_2010_tavasz_nyar_120130602-27858-n29rkm.gallery

Prada 2010 tavasz-nyár

Újra divatban a 80-as évek: aki menő, Madonnának vagy Duran Durannak öltözik. Legalábbis a legismertebb tervezők így vélik.

2010-ben, ha betérünk valamelyik áruházba joggal érezzük úgy mintha visszarepülnénk harminc évet és az őrült nyolcvanas években találnánk magunkat. A divat nagy nyolcvanas évek retrolázban ég. A neonszíneket, a fényes anyagokat, a farmer szereléseket, a répanadrágokat, valamint a biciklis nadrágokat és a bőrszerkókat mind-mind a nyolcvanas évekből lopta a 2010-es divat.

Miért a nyolcvanas évek?

Az ezredforduló környékén a hetvenes évekből inspirálódott a divat, a trapézgatyák és a műszálas pulóverek újból virágkorukat élték. A hetvenes évek felelevenítéséből lehetett számítani arra, hogy a nyolcvanas évek is hamarosan sorra kerül, de erre szinte 2010-ig várni kellett, hiszen az ezredforduló után is még túl korai lett volna újra divatba hozni ezt az évtizedet.

A tervezők és márkák valószínűleg azért nyúltak most vissza a nyolcvanas évek színes világához, mert ezek az öltözékek, az anyagok, a formák, a szabások mind-mind olyanok, amelyek egy kis változtatással megfelel a mai kor emberének is. A nyolcvanas éveket sokkal könnyebb modernné varázsolni, mint például az ötvenes évek trendjét, e mellett persze a nyolcvanas divat sokkal jobban passzol a mai hatalmas népszerűségnek örvendő zenei irányzatokhoz is.

Társadalom

Nézzük meg, milyen is volt az nyolcvanas évek, milyen volt a társadalom, hogyan éltek az emberek, és mindez hogyan jelentkezett a divatban és az öltözködésben.

Ebben az évtizedben az előzőekhez képest fontossá vált a női emancipáció és a siker, ez okozta az üzletasszonyok számának gyors emelkedését. Sok hirdetés ekkor már kifejezetten ezeket a független nőket célozta meg, akik új, még kiaknázatlan vásárlóközönséget alkottak. A hatvanas éveket még a modellegenda Twiggy uralta, de a nyolcvanas évekre teljesen eltűnt ez a nőideál, és helyét egy másik eszménykép vette át. A gyámoltalan nő erre a tíz évre háttérbe szorul. Az egyenjogúsági törekvések meghozták az unisex divatot, ahol azonos darabok készültek nőknek és férfiaknak egyaránt, egyre inkább elmosódott a két nem öltözködése közötti határvonal.

:image_59235

A nemzetközi stílus kialakulásához nagyban hozzájárult, hogy a közlekedés fejlődésével nagyobb rétegek számára vált elérhetővé az utazás, a világ számos pontja könnyedén megközelíthető lett. Az utazás fellendülésével pedig a világ elindult a globalizáció útján, ami hozzájárul egy kozmopolita divat kialakulásához. Egyre nagyobb figyelem kísérte a haute couture kollekciókat is, hiszen a luxus elengedhetetlen kelléke lett az életnek.

A munka és az anyagiak mellett a siker más területen is megmutatkozott. A szakmai teljesítménnyel párhuzamosan az emberek a testükkel is szerették volna kommunikálni sikerességüket, ennek fényében alakult ki a kor szépségideálja, ami követendő példának egy kisportolt testet állított az emberek elé. Ennek az ideálnak valahogy így hangzott az üzenete: ha uralod a tested, akkor bizonyára az élet más területét is az irányításod alatt tartod. Ekkor láttak napvilágot az első aerobik és fitnesz videók, kazetták, és természetesen sorra nyíltak a termek is. Rengetegen látogatták ezeket a sportkomplexumokat, hiszen mindenki szeretett volna minél tökéletesebb lenni.

A nyolcvanas években a szabad szerelem az AIDS terjedése miatt kissé háttérbe szorult, az emberek óvatosabbak lettek az élet ezen területén. Ennek köszönhető, hogy a szexualitás, az emberi test sokkal fontosabbá vált, mint korábban, és ahogyan majd látjuk ez nagyban kihatott az öltözködésre is.

A zene és a divat

A nyolcvanas évek new wave irányzata nagy hatással volt az öltözködésre, a tinédzserekhez a kilpeken keresztül jutott el a divat. Az évtizedben útnak induló MTV-n napi huszonnégy órában pörögtek a videókilpek, ahol a popsztárok és rocksztárok különösebbnél különösebb ruhákban pózoltak. Az egyik legnagyobb hatású sztár David Bowie volt, de mellette nem szabad megfeledkezni a Duran Duranról, Boy George-ról vagy éppen a vintage ruhákban ugráló Cyndi Lauperről sem. Az erős smink és a rikító színek nemcsak az énekesek, hanem a rajongók kötelező éjszakai viseletévé is váltak, így jártak szórakozni a divatos éjszakai klubokba. Még a napközben a férfiak öltönyéhez nagyon hasonló szabású kosztümöket viselő üzletasszonyok is szexi szerelésre cserélték ruhájukat estére. (A férfias szabású nappali öltözékekre a nemek közötti egyenlőtlenség ledöntése céljából volt szükség.)

Madonna a nyolcvanas években - akárcsak ma - diktálta a divatot. Nincs olyan, aki ne emlékezne korszakalkotó fűzős, hegyes melltartós felsőjére, amelyet Jean-Paul Gaultier tervezett koncerttúrnéjára, és ami a 2010-es tavasz-nyári Gaultier kollekcióban ismét helyet kapott. Madonna színpadi megjelenésével, de videóival is sokat segített a független, erős nő képének megformálásában, támogatva ezzel az üzletasszonyok által indított emancipációs törekvéseket. De a popkirálynője mellé sorolhatjuk még Tina Turnert és a Roxette-t is, akik szintén befolyásolták a korszak trendjét.

A pop mellett nem szabad megfeledkezni a rockzenéről sem, ami különös módon újragondolta az ötvenes évek világát. A divatos épp úgy befolyásolta a Rolling Stones, mint a Queen. Freddie Mercury imádott pózolni, bohóckodni és szerepelni, tényleg színpadra termett. Valószínű, hogy ő is nagyban hozzájárult a nyolcvanas évek egyik divattúlkapásához, a már zavarba ejtő bőrszerkók térhódításához. A pamutból készült ruhák mellett a bőrszerkókat fém cipzárokkal dobták fel, általában olyan helyekre is kerültek cipzárok, ahol semmilyen használati funkciót nem láttak el.

A bőrholmikkal ellentétben a szőrme nem örvendett nagy népszerűségnek a nyolcvanas években, annak ellenére, hogy korábban a gazdagság, a luxus egyik jelképének számított. Az évtized emberei úgy gondolták, hogy bundát viselni nem más, mint az állatvilág kizsákmányolása.

A filmipar is, a nyolcvanas években futó sorozatok, mint például a Miami Vice, a Dallas, de számos mozifilm is hatott a divatra. A Ray Ban napszemüvegmárka Wayfarer modelljét például azok a szappanoperák és mozik mentették meg a bukástól, amelyekben a főhős ezeket viselte.

Sport és a divat

A nyolcvanas években hatalmasra nőtt a sportolók tábora, mindenki azt szerette volna üzenni formás, karbantartott testével, hogy ő bizony az élet minden területén megállja a helyét. A sportoláskor viselt öltözékek idővel bekúsztak a napközbeni viseletek közé. Az élénk színű testre simuló ruhák, leggingsek, rövidnadrágok, topok, tornadresszek, lábszármelegítők, színes tornacipők és fejpántok egyszerre utcai viseletté váltak. A színes, magas szárú, kerek orral készült edzőcipőket farmerrel ebben az időben már gyakran viselték majdnem mindenféle társadalmi eseményen.

Hiába a kisportolt test volt a divat, sokaknak ez egy elérhetetlen cél volt, éppen ezért jöttek divatba a több számmal nagyobb pólók és pulóverek. A bő szabásvonalak nem engedték láttatni a test sziluettjét, és közben szabad mozgást biztosítottak viselőjének.

Talán a sport és a divat kapcsolatánál a legszembetűnőbb, hogy mennyire központba kerültek a márkajelzések. A sportmárkák emblémája, logója pólókra, sapkákra, cipőkre és pulóverekre is felkerült, fontos volt ki mit visel.

A kidolgozott testet akarták eltúlozva megjeleníteni a karakteres vállakat kölcsönző válltöméses, különleges vállkialakításos öltözékekkel is. Az eszményített alakot kívánták hangsúlyozni a karcsúsított derékrészekkel, valamint a combokat hosszabbnak láttató miniruhákkal is.

Divat a világ körül

A nyolcvanas években a divatvilág is hatalmas átalakuláson ment keresztül. Az Antwerpeni Képzőművészeti iskola olyan tanulói, mint Martin Margiela vagy Dries van Noten próbáltak egy ellenpólust kialakítani a nagy divatházakkal szemben, szerették volna megtörni azok egyeduralmát.

Ez volt az az évtized is, amikor a tervezők előszeretettel inspirálódtak a művészetekből, vagy éppen a popkultúrából. Yves Saint Laurentet 1981-ban Matiesse képeiből, 1988-as kollekciója esetén pedig Picasso alkotásaiból merített ihletet. A popikonok kedvenc tervezője, Jean-Paul Galutier pedig 1985-ben mutatta be Barbie, 1987-ben pedig Francia dzsigoló névre keresztelt gyűjteményét.

Ebben az évtizedben olyan magazinok indultak útnak, mint az i-D, vagy 1980-ban a The Face című kiadványok színesítve ezzel a Vogue és a Harper's Bazaar uralta piacot.

A hatvanas években indult az első fekete modell, Naomi Sims karrierje, ám akkor még szinte csak ő volt egyedül a pályán. Ez a nyolcvanas évekre megváltozott, hiszen a reklámokban és divatanyagokban egyre több színes bőrű modell jelent meg, mint például Iman Abdulmajid és Veronica Webb.

A kozmopolita stílussal ellentétben néhány eltérés mutatkozott az egyes városok között, míg a franciák és az angolok a bonyolultabb szabásokat részesítették előnyben, addig az amerikaiak, főleg a New York-iak az egyszerűbb vonalvezetésű öltözékekre voksoltak. Ugyanilyen kettősség mutatkozik a szimmetria, aszimmetria kérdésében is, hiszen ez a két ellentétes megoldás egyszerre volt jelen a nyolcvanas években.

divat, magazin, divattörténet, nyolcvanas évek Icon_print

Aerobik a nyolcvanas években

Nyolcvanas évek ihlette cipő

Iman Abdulmajid

2010-es nyolcvanas évek ihlette összeállítások

Madonna a nyolcvanas években

Balenciaga 2010 tavasz-nyár_399

Balmain 2010 tavasz-nyár

Chloé 2010 tavasz-nyár

Dsquared2 2010 tavasz-nyár

Emporio Armani 2010 tavasz-nyár

House of Holland 2010 tavasz-nyár

Louis Vuitton 2010 tavasz-nyár

Marc by Marc Jacobs 2010 tavasz-nyár

Marni 2010 tavasz-nyár

Prada 2010 tavasz-nyár

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317