Logomain

Az egymillió dolláros napszemüveg

By Séllei Lilla 2010. április 19. 10:00

szerk at hg dot hu

Breakfastattiffany0120130602-27858-1khtr22.gallery

Audrey Hepburn Wayfarer napszemüveggel az Álom luxuskivitelben című filmben

Eames_lounge_chair20130602-27858-17stdrd.gallery

A Wayfarer egyik ihletője, az Eames-házaspár legendás ottománja

Cadillac20130602-27858-1u23uou.gallery

1959-es Cadillac: a legenda szerint a jellegzetes cápauszonyok is a Wayfarer ihletéseként szolgáltal

Ray_ban_wayfarer_720130602-27858-150c5g4.gallery

Álom luxuskivitelben - Audrey Hepburn

Ray_ban_wayfarer_1020130602-27858-1w5mjmq.gallery

John Fitzgerald Kennedy

Ray_ban_wayfarer_820130602-27858-u9lwg8.gallery

Andy Warhol

Ray_ban_wayfarer_920130602-27858-1bue9t0.gallery

Tom Cruise

Ray_ban_wayfarer_420130602-27858-1b1hqd0.gallery

Ray Ban - Wayfarer

Ray_ban_wayfarer_320130602-27858-sm6llv.gallery

Ray Ban - Wayfarer

Ray_ban_wayfarer_520130602-27858-1bpcjhc.gallery

Ray Ban - Wayfarer

Ray_ban_wayfarer_39920130602-27858-pxaq30.gallery

Ray Ban - Wayfarer_399

A világ egyik legnagyobb reklám-sikersztorija a Wayfarer napszemüveghez kötődik.

A Ray Ban Wayfarer névre keresztelt napszemüvegek az előző tavasz-nyári évadban kezdtek el újra divatba jönni. A retróláz a 2010-es tavasz-nyári szezonban várhatóan csak fokozódik; mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy már az olyan nagy márkák is elkezdtek hasonló darabokat gyártani, mint a Vans vagy az Oakley. A Ray Ban Aviator névre keresztelt, fémkeretes pilóta napszemüvegei után most a szögletes, műanyag kerettel készült változatért van mindenki oda... De mi is a története a második virágkorát élő, kultikus darabnak?

A cég már 1952 óta készíti ezt a típust, ami annak idején nagy áttörést jelentett, hiszen a fémkeretet szintetikus anyagból készülttel helyettesítették, kihasználva az új technológiát, a fröccsöntést. Az addigi vékony, jellegtelen fém keretek után  a vastag műanyag keret erős karaktert adott a napszemüvegnek. Ebből a forradalmi újításból következik, hogy az ötvenes és a hatvanas években hatalmas népszerűségnek örvendett ez a modell, előszeretettel viselték sztárok is, hozzájárulva ezzel a napszemüveg világhíréhez. 

Olyan hírességek óvták a szemüket ilyennel a naptól, mint John Lennon, Bob Dylan, John F. Kennedy elnök, vagy Andy Warhol. De hódított a szépségideálok körében is: viselte Marilyn Monroe és Audrey Hepburn, utóbbin például az Álom luxuskivitelben című film kockáin tűnt fel. Ma pedig olyan celebek orrán látható, mint Kate Moss, Scarlett Johansson, Liv Tyler, Anne Hathaway, Rachel Bilson, Sienna Miller, Lily Allen, Paris Hilton és az Olsen ikrek.

A Wayfarer egyik formai előzménye állítólag az Eames-házaspár híres széke. Kép: wikipédia

Ugyancsak az előzmények között tartják számon a Cadillac jellegzetes cápauszonyait. A képen egy 1959-es darab. Fotó: Rennett Stowe, flickr.com

A Wayfarert 1952-ben Raymond Stegeman tervezte, aki e mellett még számtalan terméket álmodott meg a vállalatnak. A formához az ihletet állítólag az világhírű designer-házaspár által tervezett Eames Lounge Chair és a Cadillac jellegzetes hátsó uszonyai adták. A hetvenes évekre a szemüveg népszerűsége leáldozóban volt, 1981-ben már csak tizennyolcezer darabot adtak el belőle. A cég ott tartott, hogy befejezi az egykor kultikus modell gyártását, amikor 1982-ben aláírtak egy ötvenezer dolláros szerződés, ami biztosította a vállalatot, hogy a napszemüveg fel-fel tűnik majd filmekben.

Ennek köszönhetően a következő öt esztendőben évente mintegy hatvan filmben és tévé műsor szereplői viselték a Wayfarert. Tom Cruise az 1983-ban forgatott Kockázatos üzlet című moziban tűnt fel benne, ekkor az éves eladások elérték a százhatvanezer darabot, aztán 1986-ban jött a Simlis és a szende, a Miami Vice, és az eladások sosem látott méreteket öltöttek: elérték a másfél milliót.

A kilencvenes évek beköszöntével leáldozott a nyolcvanas évek színes, pörgős világa, és az emberek másra vágytak, így volt ez a napszemüvegekkel is, így nem csoda, hogy a Wayfarer népszerűsége is újból mély zuhanásba kezdett. A keretet 2001-ben áttervezték, modernizálták, ennek köszönhetően ma már kevésbé szögletes és az eredetinél kisebb. A sikerre mégis várni kellett körülbelül 2008-ig, onnantól kezdve folyamatosan növekedtek az eladások, a láz pedig most, 2010-ben csúcsosodik ki. 

És hogy ez minek köszönhető ? Nem csak az újratervezésnek, hanem a nyolcvanas évek retrókorszakának is, hiszen ez az az évtized, ami 2010-ben inspirálóan hat az emberek öltözködésére. Természetes, hogy a neonszínű, nyolcvanas éveket idéző szabások, ruhák, cipők és kiegészítők mellett a napszemüveg sem maradhat ki ebből a retrólázból, ez is ugyanúgy hozzájárul az életérzéshez. Az ötvenes évekhez képest ma már a technológiának köszönhetően a kínálat hatalmas, különböző színű és mintájú kerettel és szárral készült modellekből válogathat mindenki.

design, divat, márka, usa, szemüveg, amerikai design, napszemüveg, történelem, ray ban, raymond stegeman Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317