Logomain

Múzeumba került a kukac

By Kovács Dániel 2010. március 23. 14:00

szerk at hg dot hu

Méghozzá nem is akármilyenbe: a New York-i Museum of Modern Art építészeti és formatervezési osztálya fogadta gyűjteménybe a közismert szimbólumot. Hogy miért? Mert a kurátorok úgy vélik, az évszázadok óta használt jelkép jelenlegi formája és jelentése, Ray Tomlinson 1971-es munkája, a szó szoros értelmében „design”: egy mindennapi szükséglet, probléma elegáns és gazdaságos megoldása. A múzeum gesztusa egyben a „design” fogalom jelentésváltozását is leképezi, hiszen az írásjellel nem tárgyat, hanem egy szimbólumot gyűjteményezett a múzeum.

Méghozzá nem is akármilyenbe: a New York-i Museum of Modern Art építészeti és formatervezési osztálya fogadta gyűjteménybe a közismert szimbólumot. Hogy miért? Mert a kurátorok úgy vélik, az évszázadok óta használt jelkép jelenlegi formája és jelentése, Ray Tomlinson 1971-es munkája, a szó szoros értelmében „design”: egy mindennapi szükséglet, probléma elegáns és gazdaságos megoldása. A múzeum gesztusa egyben a „design” fogalom jelentésváltozását is leképezi, hiszen az írásjellel nem tárgyat, hanem egy szimbólumot gyűjteményeztek.

Kukac20130602-27858-1ealcxu.gallery

A hagyomány szerint a @ úgynevezett ligatúra, azaz több betű összeolvadásából keletkezett írásjel. Egyes nyelvészek szerint a „–nál, -nél, felé” jelentésű latin „ad” szócska egybeírásából keletkezett @ már a 6-7. században megjelenhetett a klasszikus írásbeliségben. Bizonyosan használatban volt a késő-középkorban és a reneszánsz idején Velencében; megmaradt írásos dokumentumokban mértékegységként, az „amfora” rövidítéseként bukkan fel. A 19. század végétől használatos volt az angol kereskedelmi nyelvben is (külön szócikke van pl. az 1894-es American Dictionary of Printing & Bookmarking című kiadványban), de továbbra is sajátos jelentéssel (az „at the rate of” kifejezés rövidítéseként, értékek meghatározásánál használták). Ettől az időszaktól a szimbólum helyet kapott az angol nyelvű írógépeken és billentyűzeten, de igen ritkán használták.

És ez így is maradt egészen 1971-ig, amikor is Ray Romlinson amerikai programozó, az internet őseként ismert ARPAnet fejlesztője elküldte a világ első elektromos levelét. Tomlinson új jelentéssel kezdte használni a billentyűzeten egyébként is fellelhető @-szimbólumot, voltaképpen helymeghatározásként: az e-mail cím általa megalkotott, máig használatos alaptípusában a személyt azonosító előtag mögé került az @, annak jelzésére, hogy az illető az ezután következő szerveren, intézményben vagy számítógépen dolgozik.

De vajon ettől az @ sorolható-e a design kategóriájába? A tágan értelmezett jelentés szerint feltétlenül. Tomlinson új funkciót talált egy létező, régóta használt szimbólumnak, mégpedig egy teljesen új probléma megoldásaként. Az ötlet nemcsak frappáns, hanem gazdaságos is, hiszen az @ billentyűje minden gépen ott volt. Tomlinson ráadásul a kezdetektől következetesen használta a jelképet új jelentésével, hiszen minden kollégáját értesítette arról, hogyan és miként kellene használni a továbbiakban.

A New York-i MoMA kurátorai szerint ez az elegáns, praktikus és intelligens gesztus, amely máig tartó hatással volt mindennapi életünkre, feltétlenül megérdemli az elismerést; Tomlinsonnak tehát designerként helye van a kortárs formatervezés meghatározó alakjai között. (Érdekes párhuzamként kínálkozik a néhány napja átadott Brit Insurance Design of the Year, amellyel egy fél évszázada változatlan szabványt a kortárs igényeknek megfelelően átalakító dugvillát ismertek el.) A szerzeményezés kétségtelenül imponáló vonása, hogy a @ gyűjteménybe emeléséért nem kellett fizetni – ezáltal vélhetően az egyetlen, mindig és mindenkor ingyenesen megszerezhető „objektum” a MoMA kollekciójában.

A szimbólum egyébként napjainkban a spanyol nyelvben esik át komoly jelentésváltozáson, kielégítve egy régi problémát: az internetes levelezésben a nemek között különbséget tevő „a” és „o” közös jeleként használják. Így például az „Hola l@s viej@s amig@s y l@s nuev@s amig@s!” („Üdv a régi és az új barátoknak!”) ezzel az írásmóddal mindkét nyelvtani nemnek megfelel. Mint a példából is kitűnik, az @ napjaink társadalmi és technikai változásainak leképezése lett: egyike a 21. század meghatározó szimbólumainak.

design, new york, moma, internet, amerikai design, @, kukac, ray tomlinson Icon_print

@, azaz kukac az 1971-es eredetihez legközelebb álló ITC American Typewriter Medium betűtípussal

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317