Logomain

Az autómentes város felé

By Bart Dániel 2005. július 20. 00:00

szerk at hg dot hu

Július 19-én, kedden kezdődött Budapesten, az Új Városházán az ötödik Nemzetközi Autómentes Konferencia melynek fő célja, hogy számba vegye és ismertesse a világon egyre több helyütt sikeres városi autómentesítés példáit, illetve, hogy elősegítse az együttműködést azok körében, akik ilyen városok kialakításáért dolgoznak.

Július 19-én, kedden kezdődött Budapesten, az Új Városházán az ötödik Nemzetközi Autómentes Konferencia melynek fő célja, hogy számba vegye és ismertesse a világon egyre több helyütt sikeres városi autómentesítés példáit, illetve, hogy elősegítse az együttműködést azok körében, akik ilyen városok kialakításáért dolgoznak. Idén Prága és Berlin után ötödik alkalommal Budapesten találkoznak az autómentes városokért fáradozó aktivisták és várostervezők, akiket itthon a Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub lát vendégül. A konferenciát az Autómentes Világhálózat – az Autómentes Világnap szervezői - szervezi, melynek célja, hogy csökkentse az autófüggést, és megállítsa az autókra alapozott várostervezés elharapózását, mely Európa történelmi városainak zömét immár bonyolult és túlzsúfolt autópályákká változtatta. 
 
:image_12327

Ma már mindenki
számára nyilvánvalóvá válhatott, hogy a tömeges városi autózás felmérhetetlen károkat okoz úgy a városlakók egészségi állapotában és életminőségében, mind az épített környezet állapotában, mégis naponta szembesülünk azzal, hogy a várostervezők a közutak túlzsúfoltságát még több közút építésével igyekeznek orvosolni (rakpartszélesítés, Mechwart téri mélygarázs, stb…). Ugyanakkor vannak a világnak pontjai, melyeken felismerték az összefüggéseket és meg is hozták a döntést, miszerint egy városban elsősorban nem autók, hanem emberek laknak, ezért a város tereit úgy kell alakítani, hogy az ő igényeiket szolgálja.

34289_cikk20130531-31141-1ywp01c.gallery

Egy város autómentesítésének egyik legfontosabb alapköve a tömegközlekedés javítása. A budapesti tömegközlekedés jó – tudtuk meg a kedd reggeli sajtótájékoztatón Bánsági Györgytől a városháza Környezetvédelmi bizottságának elnökétől, aki némi joggal azt állította, hogy a közlekedési eszközök tisztaságánál fontosabb a járatok sűrűsége, és, hogy az elmúlt években nőtt a BKV-t használók száma. Majd az is kiderült, hogy nemsokára megalakul a Budapesti Közlekedési Szövetség, illetve, hogy számos P+R parkoló építését tervezik, hogy mentesítsék a belvárost a minden reggel a fővárost megrohamozó 230.000 személygépkocsi terhétől.

Ha az ember szeme előtt megidéződik a Rákóczi úton robogó 7-es busz képe, nem épp az emberközeli város ideálját fogja benne látni, Walter Hook a New York-i Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet munkatársa mégis állítja, hogy a sűrű, és jól szervezett buszhálózat sokat képes tenni egy város levegőjének javításáért. Az Intézet tizenöt országban aktív, többek közt Los Angeles és Sao Paolo buszhálózatát is ők tervezték. Hook bemutatta a közönségnek az általuk tervezett jakartai busz-tranzit rendszert, és azt ajánlotta Budapestnek, hogy próbáljuk meg a külvárosokig kivezetni a buszsávokat.


Oscar Edmundo Diaz előadásában megismerkedhettünk a „bogotai csodával”. Kolumbia fővárosa, a hétmilliós Bogota – a jövő évi autómentes konferencia helyszíne – pár év alatt infernális metropoliszból élhető várossá nőtte ki magát, de titok még sincs, hacsak az nem, hogy elszántan végrehajtották az előírt feladatot: 300 km új bicikliút, autós forgalomkorlátozás, köztér-rehabilitáció, tömegközlekedés kiépítése. A latinosan fess Diaz úrnak saját bevallása szerint könnyek gyűlnek a szemébe amikor látja Budapest csodálatos építményeit, tereit, és előttük a parkoló kocsik csürhéjét, ők ugyanis Bogotában kíméletlenül leparancsolták az autókat a járdákról. Diazt a közgyűlésbe!

Megismerkedhettünk továbbá Bettina Eichmans-szal, aki Berlinben feltalálta a Velotaxit, ami hódító körútra indult Európában és már számtalan nagyváros használja sikerrel a kétszemélyes, fedett biciklis taxit, melynek teljesítményét kis villamos motor növeli. Bettina jelenleg befektetőt keres a budapesti változathoz, valakinek szólnia kellene a West Balkános riksás srácoknak, hogy most újra kezdhetnék hamvába-holt kísérletüket egy kis villanymotor segítségével.

A városháza kistermében mindeközben lelkes fiatalok, várostervezők és a portugál JH Crawford vezetésével nekiláttak annak, hogy számtalan kinyomtatott térképlap és egy mázsa agyag segítségével megépítsék az ideális, autómentes Óbuda makettjét. A makett csütörtökre készül el és a Műegyetemen lesz látható.

A konferencia izgalmasabbnak ígérkező pillanatai közt lesz szerdán 10.40-kor Michael Cremer, Európa Parlamenti képviselő előadása, aki Berlin közlekedéspolitikájának tanulságait ismerteti, és elárulja, hogyan lehetséges az, hogy Berlinben az ezer főre jutó gépkocsik száma alacsonyabb, mint Budapesten. Érdemes lesz még szerdán 12.20-kor ellátogatni az új városházára, Lars Gemzoe, a koppenhágai Királyi Képzőművészeti Akadémia Építészeti Főiskolájának tanára előadására, aki az egyik legelső sikeres autómentes városról, Koppenhágáról tart előadást. Aztán meg: viszlát Bogotában!

design Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317