Logomain

Forradalmi dugvilla az év brit designtárgya

By Kovács Dániel 2010. március 18. 13:46

szerk at hg dot hu

Óriási meglepetésre egy meglehetősen egyszerű, de ötletes innováció nyerte el a Brit Insurance Design of the Year díját: a Royal College of Art tavaly diplomázott hallgatója, a dél-koreai Min Kyu Choi ötlete a fél évszázada változatlan brit szabványt teszi helytakarékosabbá és praktikusabbá. A meglepő sikertörténet itt várhatóan nem ér véget: az ifjú designert máris vádak érik, hogy munkája az Egyesült Államokban már régóta használatos, sokan pedig azt sem értik, hogyan lehet egy dugvilla az év legjobb designtárgya.

Óriási meglepetésre egy meglehetősen egyszerű, de ötletes innováció nyerte el a Brit Insurance Design of the Year díját: a Royal College of Art tavaly diplomázott hallgatója, a dél-koreai Min Kyu Choi ötlete a fél évszázada változatlan brit szabványt teszi helytakarékosabbá és praktikusabbá. A meglepő sikertörténet itt várhatóan nem ér véget: az ifjú designert máris vádak érik, hogy munkája az Egyesült Államokban már régóta használatos, sokan pedig azt sem értik, hogyan lehet egy dugvilla az év legjobb designtárgya.

Plug-web220130602-27858-1gtgcf2.gallery

Az utóbbi kérdésre Justin McGuirk, a hétfős zsűri tagja a Guardian hasábjain igyekezett választ találni. McGuirk az építészeti kategóriában diadalmaskodó mexikói bérlakás-komplexumot „a szociális lakásépítés iPhone-jaként” definiálja, a végső nyertest pedig szerinte arra példa, hogy a jó design miképp képes átalakítani a mindennapi életet. A történethez persze az is hozzátartozik, hogy Nagy-Britannia lakáshiánnyal küzd, és sok területen évtizedes, avítt szabványokhoz kénytelen alkalmazkodni – az idei Brit Insurance Design Awards díjazottjai egyfajta protestként is értelmezhetőek.

Min Kyu Choi ötlete egyébként egy bosszantó apróságból eredet: míg a Macbook Air laptop elfér egy szélesebb borítékban, a hozzá tartozó adapter és kábel külön táskát igényel, az ormótlan szabvány dugvilla miatt. A designer ezért egyszerűen áttervezte a villa fejét, hogy az origami-szerűen összehajtható legyen, de továbbra is kompatibilis maradjon a régi dugaljakkal. Sőt, a továbbfejlesztette változatban egyetlen régi dugvilla helyére akár három új is befér – amennyiben ezt az elektromos hálózat lehetővé teszi.

Cikkében a zsűritag McGuirk amellett érvel, hogy a design elsődleges feladata és célja az élet megváltoztatása és jobbá tétele; példának pedig felhozza az elmúlt évek győzteseit, Yves Béhar százdolláros laptopját és Shepard Fairey Obama-plakátját. Mi tagadás, kétségtelenül kijárt már a briteknek is a változás. Persze mégis felmerül a kérdés: hogyan hasonlítható össze a David Chipperfield által újraalkotott, kritikusok által egybehangzóak az elmúlt évek építészeti csúcsteljesítményei közé sorolt Neues Museum és egy kispénzből alkotott közép-amerikai bérlakáskomplexum? A zsűri itt arra a következtetésre jutott, írja McGuirk: sokmillió fontos kulturális emlékműveket mindig lehet emelni, szinte lehetetlen viszont meghatározó változásokat elérni kevés pénzből. A chilei Alejandro Aravena és műhelye, az Elemental viszont szegény családok százainak teszi könnyebbé az életet bővíthető, személyre szabható típuslakásaival; és figyelembe véve, hogy a világ lakosságának fele városokban él, e munka jelentősége jóval távolabb nyúlik Mexikó és Chile határainál.

design, nagy-britannia, brit design, brit insurance design of the year, min kyu choi Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317