Logomain

Kalligráfia az utcán: az arab graffiti

By Ongrádi Melinda 2010. március 7. 10:55

szerk at hg dot hu

Aldask_220130602-27858-1hfyy7k.gallery

arab graffiti stencil Bejrút

Michaelramallah_220130602-27858-764lup.gallery

arab graffiti mártír

Michaelramallah_420130602-27858-1hf4sff.gallery

arab graffiti Jerikó

Michaelramallah20130602-27858-1sq27a4.gallery

arab graffiti gázai övezet fal

Michaelramallah_320130602-27858-osp195.gallery

arab graffiti palesztin

Magh20130602-27858-erux3g.gallery

arab graffiti kalligráfia Akko

Michaelramallah_520130602-27858-ml05wn.gallery

arab graffiti Hamász Nablusz

Banksy_gaza20130602-27858-bxmdqf.gallery

arab graffiti banksy gáza fal

Bejrut_workshop20130602-27858-11t56aq.gallery

arab graffiti Bejrút workshop Kiméwé

Ze_m3alem_graffiti20130602-27858-2neit5.gallery

arab graffiti Bejrút Libanon Ze M3alem

Mr_fen_graffiti20130602-27858-1obmxpx.gallery

arab graffiti kalligráfia

Graffiti_hirlevel20130602-27858-1wuh3dl.gallery

graffiti hírlevél

A szépírás hagyományai ötvözve a sokszor viharos jelen képeivel: az arab országokban a graffiti fiatal, ám ígéretes műfaj.

A graffiti határok nélküli, nemzetközi műfaj. Ugyanakkor természetéből következően óhatatlan, hogy hatással legyen rá a helyi kulturális és társadalmi környezet. Az arab világot sem hagyta érintetlenül ez a műfaj, bár itt viszonylag rövid múltra tekint vissza. Nem csoda, hogy különösen az olyan, zavaros helyzetben lévő országokban virágzik, mint például Libanon vagy Palesztina; itt gyorsan terjed is, mint az egyik legegyszerűbb eszköz arra, hogy az emberek kifejezzék problémáikat.

A stabilabb helyzetben lévő országokban, például Jordániában, Egyiptomban vagy Szíriában sokkal kevésbé elterjedt. Itt a rendőrség is sokkal hatékonyabban lép fel ellene, míg Libanonanban vagy Palesztinában (amíg nem tartalmaz politikailag kényes tartalmakat) nem számít vandalizmusnak. Az arab graffitik legfeltűnőbb sajátossága a látványos arab kalligráfia, bár a falakon, kerítéseken latin betűs feliratokkal is gyakran találkozhatunk.

Libanonban néhány éve a graffiti még politikai jelentéstartalmat hordozott, azaz nem az utca emberének gondolatait tükrözte, hanem politikai vezetők szlogenjeit hirdette. A klasszikus értelemben vett graffiti inkább teherautók oldalán, üzletek feliratain jelent meg. 2005-től azonban változott a helyzet: a politikusok inkább az óriásplakátokat és a TV-reklámokat választották.

Ugyanakkor az arab művészek között egyre inkább teret nyert az underground művészet és a rap. Ennek köszönhető, hogy Bejrút utcáin egyre erőteljesebben képviselteti magát a graffiti, és sorra jöttek létre a kis rap- és hip-hop csoportok. A hip-hop és a graffiti pedig sokszor kart karba öltve jár, és a hip-hop bandák legtöbbször egyben graffitiművészek is.

Az első libanoni művek még eldugott helyszíneken: elhagyatott pályaudvarokon, romos gyárépületekben születtek. Idővel azonban, ahogy a művészek öntudatosabbak lettek, és kevésbé kellett félniük a rendőri rajtaütéstől, a graffiti feltűnt az autópályák mentén vagy a vasútállomásokon. Libanonban ma már számos graffiticsoport működik. A libanoni graffiti sajátossága, hogy a kalligrafikus arab írás sokszor népi bölcsességeket, szólásmondásokat fejez ki. A karakterisztikus írás már önmagában egzotikus, orientális jelleget ad a műveknek, függetlenül azok jelentéstartalmától.

Az elmúlt néhány évben Libanonban számos graffiti-workshopot rendeztek. A legismertebb libanoni alkotók Ashekman, Rek, Katiba Khamsa (egyben rapelőadók is) vagy a P+G Group.

Palesztinában az intifáda, a palesztin népfelkelés kezdetével szaporodtak meg a graffitik, mivel ez volt a legegyszerűbb és legközvetlenebb módszer a kommunikációra; ezt a csatornát a palesztin politika minden résztvevője igénybe vette. A kezdetben vázlatos rajzok idővel kifinomult műalkotásokká nőtték ki magukat; a palesztin graffitik azóta is általában kifejező, kidolgozott rajzok. 

A gázai övezet határán felhúzott, az izraeli-palesztin területeket elválasztó falat is számos rajz díszíti: ünnepi jókívánságok, palesztin politikai szervezetek tevékenységét hirdető alkotások vagy a mártírokat dicsőítő megemlékezések. A graffitik szövege sokszor szónoki fordulatokkal él, vagy verses formájú. Az alkotások jellemző színei a fekete és a vörös.

A telerajzolt fal a helyi lakosok körében egyfajta újságként működik. A rajzokat általában csoportosan készítik az utca műészei: míg egyesek rajzolnak, a többiek őrt állnak. A biztonságosabb helyszínek népszerűbbek, de a rajzok sokszor veszélyesebb helyeken is megjelennek: őrbódékon, sőt néha katonai járműveken.

Az elmúlt években számos külföldi graffitiművész látogatott Palesztinába és Izraelbe, hogy kifejezze véleményét a két nép közötti konfliktusról. Banksy, egy brit rajzoló több képet is festett a falra: például gyerekeket, amint alagutat ásnak a fal alatt, vagy léggömbbel emelkednek át fölötte. A helyi alkotóknak pedig az ENSZ palesztin menekültekkel foglalkozó szervezete, az UNRWA szervezett workshopokat.

Libanon és Palesztina mellett a többi arab országban a graffiti sokkal kevésbé van jelen. Ennek oka egyrészt az, hogy sok arab országban fél-diktatórikus politikai rendszer uralkodik, így az emberek félnek nyilvánosan kifejezni gondolataikat, és nincsenek underground mozgalmak. A másik ok a kaotikus libanoni és palesztin politikai helyzet: az ennek következtében jellemző frusztráció egyik levezetési formája a graffiti.

A kevés kivétel közé tartozik a jordán ARO, akinek tagjeit a főváros, Amman-szerte megtalálni. Egyiptomban hasonló a helyzet: Kairóban elvétve találkozni néhány stencilezett graffitivel. Ezek sem politikai jellegűek, inkább társadalmi kérdéseket feszegetnek.

A graffiti az arab országokban fiatal műfaj. Még nincsenek a témával foglalkozó könyvek, néhány lelkes kutató végez gyűjtéseket és kutatásokat. Közéjük tartozik a libanoni Pascal Zoghbi, akinek 29letters néven az arab tipográfiával foglalkozó honlapja is van. További képeket, érdekességeket a témáról itt és itt találunk.

design, graffiti, street art, arab művészet, unbderground, kalligráfia Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317