Logomain

Gőzerővel a kiberkultúrában: a steampunk

By Oláh Zsófia 2010. január 14. 11:00

szerk at hg dot hu

Steampunk_pok20130602-27858-qwk3xs.gallery

Steampunk pók szobra, Daniel Proulx ékszerész alkotása

Steampunk_haz20130602-27858-1lb35gd.gallery

Steampunk ház a Burning Man fesztiválon

Steampunk_laptop20130602-27858-xp4tkz.gallery

Steampunk stílusban átalakított asztali számítógép

Steampunk_modell20130602-27858-1hnoo2j.gallery

Használt tárgyakból és maradékokból készített steampunk modell

Hirlevel_steampunk20130602-27858-1snvags.gallery

hirlevel steampunk

Napjaink egyik legnépszerűbb, itthon is terjedő szubkultúrája a viktoriánus esztétikát groteszkké hangoló steampunk.

Mi közük van a punkoknak a gőzhöz? Míg a kívülállók talán rögtön valamilyen illegális tudatmódosítóra kezdenek gyanakodni, a bennfentesek tudják: napjaink egyik, Magyarországon is egyre inkább terjedő szubkultúrájáról van szó.

A steampunkra – amely magyar nyersfordításban gőzpunkot jelent – azonban nem a punk lázadása és anarchia iránti vonzalma az elsődlegesen jellemző. A nyolcvanas évek végén megjelenő irányzat meghatározója az iróniába áztatott nosztalgia, mindenekelőtt a viktoriánus kor felé veti vigyázó szemeit. Különös kettősséget hordoz magában: lázad korunk technológiai forradalma ellen, és mindehhez a 19. század végének ipari forradalmához nyúl eszközül. A kor technikai ismereteit, stílusát magáévá téve értelmezi újra napjaink informatikai és iparművészeti termékeit: megvizsgálja, újraalkotja azokat, megfosztva fő erényeiktől: a minimalista dizájntól és praktikumtól. Ehelyett a viktoriánus stílus jegyeivel ruházza fel őket, úgymint mahagóni berakásokkal, bronz, óarany, abszintzöld színekkel, méltóságteljes és klasszikus vonalvezetésű formákkal. Mindezt persze önreflektív módon teszi, nem riadva vissza a meghökkentő vagy akár groteszk végeredménytől sem. A groteszkhez való vonzalom nemcsak ebben a kettősségben mutatkozik meg a steampunkban: előszeretettel nyúl olyan bizarr témákhoz is, mint a taxidermia vagy a művégtag-kollekciók.

A steampunk vonzódik a 19. század tudományos-fantasztikus műveihez, Verne és Mary Shelley világához, és a műfaj hagyományai nyomán szintén párhuzamos valóságokat igyekszik megteremteni. Ebben az univerzumban napjaink és a századforduló világa egyetlen fiktív, gyakorta posztapokaliptikus rendszerré áll össze. Jó példa erre a felfogásra Martin Becka fotósorozata Dubairól, amit 19. századi kamerával készített, szürreális, időtlen hangulatot kölcsönözve neki. Ez a soha nem létezett, századfordulós kibervilág a steampunkot hasonlatossá teszi egy másik, ezidőtájt születő irányzathoz, a cyberpunkhoz is. Azonban míg a cyberpunk egy lehetséges, technokrata jövőről fest komor képet, addig a steampunk a múlthoz fordul; a sokszor fenyegető jóslat helyett itt inkább nosztalgikus mesét olvashatunk.

:image_55971

A steampunk első virágkorát a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején élte. Először a szórakoztató lektűrben ütötte fel a fejét, majd a kilencvenes évekre artikulálódott önálló műfajjá. Nagy népszerűségnek örvendtek James Baylock és Tim Powers nyolcvanas években megjelent regényei, illetve a William Gibson-Bruce Sterling szerzőpáros által írt A gépezet (The Difference Engine) című regény. Míg irodalom terén a steampunk végig marginális helyre szorult, addig a filmművészetben hamar megjelent a populáris darabokban is. Ennek egy jó példája az 1999-es Wild Wild West, amely – bár hollywoodi kasszasiker lévén nem az ortodox steampunkok kedvence – szintén klasszikus steampunk elemekből épített világot tár elénk. De a stílus a filmvásznon azóta sem veszített népszerűségéből: ide sorolhatjuk többek között a Van Helsing filmet, Tim Burton és Hayao Miyazaki életművének egy részét vagy a mostanában mozikba kerülő Sherlock Holmes-t. Mára a múzeumi életben is elfoglalta méltó helyét: február 21-ig még látogatható a világ első steampunk kiállítása, az oxfordi Tudománytörténeti Múzeumban.

Steampunk kiállítás Oxfordban

A steampunk külső meghatározója a viktoriánus vonások mellett a technikai elemek sokasága: csavarok, küllők és fogaskerekek tűnnek fel, akár tényleges funkció nélkül. Jellemző módon az irányzat egyik legikonikusabb tárgya az óra: egy finom mechanikájú eszköz, amely egyszerre hordoz esztétikai értéket is, és az idő megragadásával a technikai forradalom szimbóluma. A steampunk tárgy külseje szándékosan utal a benne rejtett szerkezet összetettségére – vagy legalábbis ezt az asszociációt kívánja kelteni. Ez a kevert idejűség az egyik legmeghatározóbb vonása a steampunknak: az idealizált, motívumaiban felelevenített múltat mossa össze a jelennel, a legmodernebb technikai vívmányokkal. 

Legyen szó akár a kulccsal felhúzható, rézcsuklókkal ellátott laptopról vagy egyik legnagyobb orgánumukról, a SteamPunk Magazine-ról, amelynek tartalmát neten és újrapapíron terjesztik, a steampunk könnyedén vegyíti a két kor esztétikáját és technikai eredményeit. És ha már technika: a steampunk lázad a gépiesített sorozatgyártás ellen, és a kézműves, egyedi alkotásokat emeli piedesztálra. Itt házilag készül a fényképezőgép, a ventilátor, és persze gyakorta technikájában is a 19. századi megoldásokkal kísérletezve. Ennek a tendenciának egy magyar származású amerikai fiatalember az úttörője. Richard Nagy vagy ismertebb nevén Datamancer – aki stílszerűen a New Jersey-beli Edisonban él – modern technológiai eszközöket szerel szét, és rak össze a saját szája íze szerint. Így nyert laptopja is mahagóni borítást, ráadásul kulccsal kell felhúzni, hogy induljon. A steampunk kütyük közül népszerűek a pendrive-ok is, a Will Rockwell által készített darab például 600 dollárt ér, annak ellenére, hogy csupán 64GB anyag fér el rajta. De ha egyedi headsetet vagy mobilt szeretnénk, hasonlóan potom áron találhatunk az interneten.

:image_55973

A steampunk pár éve Magyarországra is begyűrűzött: a témáról magyarul is olvashatunk a szt!mpank oldalon, ahol az irányzat nemzetközi híreit és újdonságait is közkinccsé teszik. A blog szerkesztőgárdájának magjához tartozik az egyedi világáról elhíresült képregény-rajzoló Lakatos István is, akinek szürreális-komor rajzai a 2009-es Magyar Képregényfesztiválon Alfabéta-díjat hoztak számára. A steampunk belsőépítészetet dícséri a pár éve üzemelő Verne étterem is a Váci utcában, amely a mozgalom nagy példaképe előtt tiszteleg.

design, divat, magazin, oláh zsófia, steampunk Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317